Toon posts:

[Compacte Studio] - Reportage- of Studioflitser?

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben me aan het orienteren op een flitssetje voor o.a. portretten en productfotografie, lieft op locatie.

Nu zit ik dus met de vraag: Kies ik voor reportageflitsers en studioflitsers?

Ik wil dus graag 2 flitsers die ik onafhankelijk van elkaar kan regelen en liefst draadloos kan aansturen.

Optie 1:Totaal 383,00 euro

Voordelen:
  • Gebruik van softbox/paraplu/snoot
  • Instellampen; zien wat je doet m.b.t. schaduwen.
  • Radiotrigger; werkt om een hoekje
Nadelen:
  • Geen TTL-meting
  • Redelijk groot/zwaar om mee te nemen
  • 230V kabel noodzakelijk (accu valt buiten budget)
Optie 2:

Nikon CLS (i.c.m. goedkoop en licht statiefje die ik nu buiten beschouwing laat) met keuze uit:
  • Nikon SB-600 € 219,00
  • Nikon SB-800 € 339,00
Voordelen:
  • Licht, makkelijk mee te nemen
  • Werkt op batterijen
  • TTL-meting
Nadelen:
  • Geen instellampen, dus geen idee wat je aan het doen bent met je schaduwen
  • Minder mogelijken m.b.t. softboxen/paraplu's ed.
Ik heb al een SB-600, dus ik heb er minimaal nog één nodig. Punt is alleen (als ik het principe van CLS goed begrijp) dat de interne flitser geen 2 flitser onafhankelijk van elkaar kan aansturen. Ik ben dus bang dat ik zowel een SB-800 als een SB-600 aan moet schaffen, 558 euro totaal. Dat maakt optie 2 wel erg duur.

Hebben jullie wel eens voor een vergelijkbare keuze gestaan en waar hebben jullie toen voor gekozen?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

waarom begin je niet met een goedkope(re) slave-flitser, die zodra hij een flitsje van je interne flitser ziet een vooraf ingestelde bak licht geeft? Dit kan je samen laten werken met CLS, lijkt me. Op afstand je SB600 door CLS instellen, en de slave met de hand :)

• eduardtee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-01 12:18
Ik ben niet heel erg thuis in de wereld van flitsers, maar van de SB-800 weet ik dan toevalilg wel dat deze wel een "instelllamp" heeft, waarbij je kan zien wat er met de schaduwen gebeurt.
Er zit gewoon een knopje op de flash waarmee deze "aan" blijft en je kan zien hoe je schaduwen gaan vallen. Volgens mij heet het in Engelse termen een "modelling light".
Ik weet alleen niet of de SB-600 dit ook heeft. Dus met 3 SB-800's ben je er ook al hoor ;)

Ook met de tweede CLS optie, heb je volgens mij nog steeds voldoende mogelijkheden om een softbox/paraplu combinatie te gebruiken. Je geeft dit als nadeel aan, maar dat zie ik zelf nog niet helemaal.

Als je de combinatie op locatie wilt gebruiken en je hebt alleen de keuze uit deze twee opties, zou ik kiezen voor de tweede optie.

Motivatie:
- sneller goede resultaten vanwege TTL;
- als je nog niet veel ervaring hebt met reportages, lijkt het mij handig als je een lichte, snel op te zetten set hebt, zodat je je tijd kan besteden aan alle andere zaken (plaatsing van flashes, gebruik paraplus, etc);
- flexibeler in gebruik: voor andere gelegenheden heb je dan altijd een master bij je (SB-800), waarbij je altijd even snel een SB-600 op een tripod kan zetten als je op een gelegenheid bent die dat vereist.

Maar goed, dit komt wel van iemand die hier geen ervaring mee heeft en zelf ook nog veel teveel moet leren over z'n SB-800. Maar ik vind het gewoon heerlijk om m'n mening te geven ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

Geen instellampen, dus geen idee wat je aan het doen bent met je schaduwen
SB800 heeft modelling-light waarmee je wèl schaduwen kunt checken: SB-600 kan dit niet.
dat de interne flitser geen 2 flitser onafhankelijk van elkaar kan aansturen.
Je kan 1 flitser op remote TTL zetten, dan luistert die naar je on-board flitser: de andere flitser kan je handmatig met [M] op de gewenste power zetten.

Ik stond een tijdje geleden voor dezelfde keuze en heb toen gekozen voor 2 SB800's: simpelweg door de naadloze samenwerking met mijn camera, de vele handmatige èn iTTL opties. Veel mobieler en hanteerbaarder dan een studiofllitsset, en je kan ze ook nog eens gewoon 'los' op reportage gebruiken :) Dit is natuurlijk mijn persoonlijke keuze geweest: als ik niet zoveel 'in het wild' zou fotograferen zou een studio-set goedkoper zijn geweest: echter heb ik totaal geen spijt gehad van mijn keuze tot nu toe, en al meerdere shoots op zowel binnen- als buitenlocaties gedaan met goed gevolg. Waarschijnlijk ga ik zelfs een derde SB800 halen binnenkort, voor extra licht-creativiteit.

edit:
# Minder mogelijken m.b.t. softboxen/paraplu's ed.
Dit is onzin, reportageflitsers zijn daar prima voor te gebruiken met hun statief-voeten en flitskoppen, zeker met paraplu's :)

[ Voor 9% gewijzigd door Remy op 17-05-2006 10:28 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Topicstarter
MBV schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 00:13:
waarom begin je niet met een goedkope(re) slave-flitser, die zodra hij een flitsje van je interne flitser ziet een vooraf ingestelde bak licht geeft? Dit kan je samen laten werken met CLS, lijkt me. Op afstand je SB600 door CLS instellen, en de slave met de hand :)
Suggesties voor een goedkope slave-flitser, merk, type?

edit:
Ik ben van deze blokjes tegen gekomen: (klikbaar)
Afbeeldingslocatie: http://www.cameraland.nl/images/products/400px/ham042.jpg
Kost 29.95

En dan een misschien een 2de hands flitser, of zijn er (oude/goedkope/2dehands) flitsers die zo'n sensor al aanboord hebben???

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 19:14 ]

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Het is dat je er ook mee op lokatie wilt werken, anders had ik zeker gekozen voor de studioflitser.

Qua goedkope slaveflitser kun je op Marktplaats kijken naar staafflitsers van Metz.

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt dus voorlopig een extra reportageflitser.

Vandaag heb ik wat geprobeerd met m'n SB-600 op statief met een paraplu (gewone, witte regenparaplu)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/Paraplu/DSC_6763.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/Paraplu/lamp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/Paraplu/puma.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/Paraplu/tokina2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~zwetvacb/Tweakers/Paraplu/50mm.jpg

Mooi egaal, diffuus licht :) Binnenkort dus (behalve een 2de flitser) ook maar een wat betere plu regelen, want deze laat de helft van het licht door.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 21-05-2006 21:20 ]

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20

Zoefff

❤ 

Geen verkeerd resultaat met dit soort 'primitieve' oplossingen hoor :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Res-q
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 27-01 10:09

Res-q

Redder in nood?

Hoe heb je die flitser + paraplu op dat statief gemonteerd? :)

Ziet er goed uit d:)b, een prima oplossing als je dit niet te vaak gebruikt :)

en zo is het voorspeld!

Verwijderd

Topicstarter
Res-q schreef op zondag 21 mei 2006 @ 21:46:
Hoe heb je die flitser + paraplu op dat statief gemonteerd? :)

Ziet er goed uit d:)b, een prima oplossing als je dit niet te vaak gebruikt :)
De flitser is gemonteerd met het voetje dat standaard bij de SB-600 zit, daar kan een statiefschroef in. De paraplu zit met een zooitje touw vast. :+

Ik vind het fijn werken (kwa belichting), dus ik ga nu opzoek naar een oplossing om het allemaal wat prettiger te kunnen monteren.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:20

Zoefff

❤ 

Paar mooie klemmen bij een willekeurige doe-het-zelf zaak lijken me een goede optie om die paraplu op een leuke manier te monteren toch? :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1