Ik heb een probleem met Gnome: wanneer ik mijn Gnome opstart is er een kans - uiteenlopend van ongeveer 10% tot ongeveer 50% - dat ik foutmeldingen te zien krijg die mij melden dat alle applet uit de onderste panel "died unexpectedly". Dit zijn in een standaard Gnome installatie de Workspace Switcher, de Window List en de Show Desktop applet. (Ik heb niet getest of eventuele andere applets in de onderste panel ook sterven, dus misschien ligt het gewoon aan deze drie applets; maar dat zou wel erg toevallig zijn.) De foutmelding stelt ook de vraag of ik de applet wil reloaden, en indien ik dan op "Yes" klik gaat alles verder gewoon zijn gang, maar vervelend is het wel.
Een zoektocht over internet vindt wel verschillende mensen die hetzelfde probleem hebben (bijvoorbeeld hier en hier), maar helaas staan daar geen oplossingen bij.
Uiteraard dacht ik eerst dat het een fout in mijn configuratie was, maar ondertussen heb ik dit probleem op drie verschillende computers met drie verschillende GNU/Linux distributies, te weten:
1. Gentoo op een Athlon XP,
2. Suse 10.0 64-bit op een Athlon XP-64,
3. Debian Sarge voor PPC op een oude iBook.
De frequentie lijkt wel te verschillen (de eerste installatie geeft het meeste problemen), maar verder is het probleem identiek. De Debian machine gaf de foutmelding zelfs al toen ik nog niets met de PC gedaan had dan de Debian installer de core en de desktop omgevingen laten installeren. Geen enkel geklooi van mijn kant.
Nu is mijn vraag natuurlijk: waar kan ik gaan zoeken en/of waaraan kan ik gaan klooien om dit probleem op te lossen?
Een zoektocht over internet vindt wel verschillende mensen die hetzelfde probleem hebben (bijvoorbeeld hier en hier), maar helaas staan daar geen oplossingen bij.
Uiteraard dacht ik eerst dat het een fout in mijn configuratie was, maar ondertussen heb ik dit probleem op drie verschillende computers met drie verschillende GNU/Linux distributies, te weten:
1. Gentoo op een Athlon XP,
2. Suse 10.0 64-bit op een Athlon XP-64,
3. Debian Sarge voor PPC op een oude iBook.
De frequentie lijkt wel te verschillen (de eerste installatie geeft het meeste problemen), maar verder is het probleem identiek. De Debian machine gaf de foutmelding zelfs al toen ik nog niets met de PC gedaan had dan de Debian installer de core en de desktop omgevingen laten installeren. Geen enkel geklooi van mijn kant.
Nu is mijn vraag natuurlijk: waar kan ik gaan zoeken en/of waaraan kan ik gaan klooien om dit probleem op te lossen?
Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?