[Gnome] Random crashes by login van applets onderste panel

Pagina: 1
Acties:

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Ik heb een probleem met Gnome: wanneer ik mijn Gnome opstart is er een kans - uiteenlopend van ongeveer 10% tot ongeveer 50% - dat ik foutmeldingen te zien krijg die mij melden dat alle applet uit de onderste panel "died unexpectedly". Dit zijn in een standaard Gnome installatie de Workspace Switcher, de Window List en de Show Desktop applet. (Ik heb niet getest of eventuele andere applets in de onderste panel ook sterven, dus misschien ligt het gewoon aan deze drie applets; maar dat zou wel erg toevallig zijn.) De foutmelding stelt ook de vraag of ik de applet wil reloaden, en indien ik dan op "Yes" klik gaat alles verder gewoon zijn gang, maar vervelend is het wel.

Een zoektocht over internet vindt wel verschillende mensen die hetzelfde probleem hebben (bijvoorbeeld hier en hier), maar helaas staan daar geen oplossingen bij.

Uiteraard dacht ik eerst dat het een fout in mijn configuratie was, maar ondertussen heb ik dit probleem op drie verschillende computers met drie verschillende GNU/Linux distributies, te weten:

1. Gentoo op een Athlon XP,
2. Suse 10.0 64-bit op een Athlon XP-64,
3. Debian Sarge voor PPC op een oude iBook.

De frequentie lijkt wel te verschillen (de eerste installatie geeft het meeste problemen), maar verder is het probleem identiek. De Debian machine gaf de foutmelding zelfs al toen ik nog niets met de PC gedaan had dan de Debian installer de core en de desktop omgevingen laten installeren. Geen enkel geklooi van mijn kant.

Nu is mijn vraag natuurlijk: waar kan ik gaan zoeken en/of waaraan kan ik gaan klooien om dit probleem op te lossen?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:52

Cyphax

Moderator LNX
Zijn die applets vanuit een console venstertje te starten? Dat geeft meestal wat meer output dan...
Da's het eerste wat ik altijd probeer als een programma crasht.

[ Voor 25% gewijzigd door Cyphax op 16-05-2006 23:07 ]

Saved by the buoyancy of citrus

• Lord Daemon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-01 13:31

Lord Daemon

Die Seele die liebt

Topicstarter
Indien ik de applets dood laat gaan (of zelf handmatig doodmaak indien ze niet doodgaan) kan ik ze daarna simpelweg creëren zonder dat er problemen zijn. (Door "Add to panel..." te kiezen vanuit het context-menu van de panel.) Het is puur bij het opstarten van Gnome dat ze soms onverwacht sterven. Ik zie op het eerste gezicht geen manier om via een terminal meer informatie te krijgen, maar wellicht zie ik iets over het hoofd?

Welch Schauspiel! Aber ach! ein Schauspiel nur!
Wo fass ich dich, unendliche Natur?

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Hrm. Als ze handmatig wel zonder morren starten wordt het lastiger debuggen. :P
Zou het kunnen dat er een onderdeel van Gnome nog niet geladen is op het moment dat die applets gestart worden, en dat ie daarover valt? Er moet een verschil zitten in die twee situaties.

Verwijderd

Kun je:
• starten in "init 3"
• "ulimit -c unlimited" (dan krijg je core files)
• indien mogelijk ook de debugging symbols van de gnome-panel en gnome-applets packages installeren
• nu vanuit de console X opstarten met "startx"
• als de applets niet doodgaan, gewoon ctrl-alt-backspace en vorige stap herhalen totdat ze crashen

Nu zou je in je homedirectory een (of enkele) "core" bestand(en) moeten hebben staan, via welke je hopelijk het probleem kan debuggen. Het simpelste zou zijn als je ze in gdb zou kunnen laden ("gdb gnome-panel core"), en dan op de (gdb) prompt "bt" typen. Dan krijg je te zien in welke module het probleem zit. Waarschijnlijk zal een downgrade in die module je probleem in elk geval tijdelijk oplossen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hmm, lijkt me een libwnck probleem (die is hier altijd verantwoordelijk voor wnck-based applet crashes, en de 3 die je noemt zijn libwnck-based applets die hier ook alle 3 tegelijk crashen als er eentje gaat). Het vreemde vind ik echter dat je het op 3 distro's weet te reproduceren. Toen ik je post opende dacht ik nml meteen aan "Ow, is weer een gentoo user met gare CFLAGS", maar dat het op SuSE en debian ook gebeurt, en dan ook nog op 3 verschillende architecturen...

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Trouwens, nu ik er eens over nadenk: mijn verse Gnome install op Slackware 10.2 deed dit ook ongeveer met de clock applet, die kon ie ook niet starten. Welke versie van Gnome heb je, Lord Daemon?

Verwijderd

De versie van gnome is niet zo van belang denk ik eerder de versie van Xorg icm de versie van de (naar ik aanneem) nvidia-drivers.

Ik had het probleem namelijk ook met xorg-server 1.0.99.x in combinatie met de laatste nvidia drivers, nadat ik de xorg-server naar 1.0.2 had gedowngrade was het probleem voorbij. Het blijkt te liggen aan een bepaalde aansturing in de nvidia drivers las ik op het gentoo forum (kan link even niet zo snel terug vinden) en word hopelijk in de volgende release van nvidia verholpen.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-05-2006 07:40 ]

Pagina: 1