XFX GF 6600 256mb PCI-e passive wordt te heet

Pagina: 1
Acties:

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57
Goed zoals de titel al zegt, mn kaart wordt veel te heet, denk ik.
Ik was net aan het gamen, en pc viel uit, proc en pc ~ 38 - 40 *C
de sensor van mn videokaart heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik legde net mn vinger omstreke de core op het koelblok en dat was gloeiend heet.... :/

Nu zit ik dus met een veel te heet wordende, passief gekoelde videokaart waar nog garantie etc op zit. Ik heb ook niet echt veel zin om er een duur koelblok op te zetten,...

Zou ik er een 8cm fan @ 5V op kunnen schroeven,... dan heeftie in iedergeval airflow,... zou dat genoeg moeten zijn?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-07 06:20

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Waar je op moet letten met die passief gekoelde kaarten is dat je niet al je pci slots vol hebt.
Als dit het geval is heb je 9 van de 10 keer temperatuur problemen, ongeacht enige airflow.

Probeer dus alle andere kaarten zo ver mogelijk van de kaart vandaan te houden om de kaart wat 'ademruimte' te geven.

(Asus heeft hier wel wat slims op verzonnen namelijk Reverse Cool, waar heel de PCB is omgedraaid en de koeler aan de bovenkant zit, ideaal icm een voeding die een 12 cm koeling heeft).

[ Voor 46% gewijzigd door Da_maniaC op 16-05-2006 22:12 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Opperhoof
mm, heb hem er net even uitgehaald, wordt nog lastig, ga denk ik toch maar voor een koelertje ofzo :/ de sloten eronder zjin vrij, maar toch heeftie er na een dagje aanstaan last van. nouja morgen kijk ik wel weer verder, nu tijd voor een biertje.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Een videokaart mag heter worden dan bijvoorbeeld een processor. De 'vertragingsdrempel' ligt veel hoger bij videokaarten, iets van 120~130 graden C.

Natuurlijk komt een koelere kaart de levensduur ten goede, maar de kaart kan de hitte wel hebben hoor. :)

Toen waren beige computers heel gewoon.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-07 15:44
Die dingen worden knetterheet, mn vader heeft er nl ook 1. Gezien zijn pc maximaal stil is (en dus minimale arflow) voorzie ik niet zoveel problemen als die kaart zelfs bij hem goed functioneert.

Weet je daarom wel 100% zeker dat het de videokaart was, een pc kan ook opeens bij een bepaalde temp(met dit warme weer) in elkaar lopen, je weet het maar nooit.

PS, vergeet niet dat vaak er eerst rare pixels verschijnen in een game voordat hij vaak met de core in elkaar loopt. Overigens krijg je ook een waarschuwing bij een te hoge temp volgens mij?

[ Voor 52% gewijzigd door Carel op 16-05-2006 22:59 ]

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-07 07:48

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Laat het slotplaatje vlak onder de videokaart eruit en de temperatuur van je videokaart zal dalen. Ik heb zelf een 7600GS (ook passief) en dat scheelde bij mij 20 graden...."i kid you not". Dit werkt overigens alleen als de airflow in je kast in orde is.

Het idee is namelijk dat de voedingsfan en meestal nog een 120mm naar buiten blazen en zo een lichte onderdruk veroorzaken binnen de kast (aan de voorkant kun je ook een 120mm plaatsen). Het open slot zorgt er voor dat daar lucht binnen komt en komt als eerste de videokaartkoeler tegen.

Probeer het eens zou ik zeggen en houdt de temps in de gaten.

[ Voor 6% gewijzigd door Dukey op 17-05-2006 09:22 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• d.exe
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-07 15:52
Anders zet je er gewoon een NVSilencer onder :).

Verwijderd

Hang er tijdelijk gewoon eens een fan (of huis-tuin-keuken ventilator) met goed veel airflow en lekker lawaai vlak voor het koelblok van de videokaart. Het koelblok zou dan veel beter gekoeld moeten worden. Als het probleem zich dan niet meer voordoet, weet je dat het aan de warmte ligt en kan je naar een permanente koeling oplossing zoeken die minder lawaai maakt :)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-05 16:42
als je videokaart 120 graden is... dan slijt die echt supersnel... en het wordt ook instabieler...
ik vind 60-70 graden (is ook al niet fijn om aan te raken) een mooie max voor een luchtgekoelde videokaart...
de mijne is gevoltmod en watergekoeld en mag van mij niet warmer dan 40 graden worden...

edit: ik kan de nv-silencers ook aanraden....

[ Voor 8% gewijzigd door MeMoRy op 17-05-2006 12:51 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Opperhoof
hmm, nouja onder het gamen reboot hij af en toe plots,.. en dan lijkt het of er niets aan de hand is... De temp van mn proc en hdd zijn gewoon prima. Ik zal dalijk is een 8cm fan erop schroeven (heb toch nog een mooie gevonden) die op 5V laten draaien, kan nooit kwaad lijkt me.

Het voordeel van die pc is dattie erg stil is, en dat wil ik graag zo houden. Wat ook zou kunnen is dat de voeding ruk is, volgens mij waren nl mn voltages iets te hoog, kan dit de reden zijn voor een plotse reboot? Het rare is dat het alleen onder het gamen gebeurd. Als je een }:O laat draaien zodat je cpu constant 100% draaid dan heb ik nooit last van reboots, en toch istie hard aan het rekenen. Het lijkt me nou ook niet dat mn videokaart ineens zoveel stroom trekt dattie reboot...
Het rare is ook dat hij maar af en toe reboot, niet standaard na 10 minuten gamen ofzo... K heb er namelijk nu al een hele tijd geen last van gehad tot gisteravond hij ineens weer ging... :?

Nouja, ik ga dr dalijk een fan op schroeven en als het probleem blijft dan kijken we wel weer verder.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Belangrijk bij passieve koeling is dat de airflow door de gehele kast op orde is. Als er door de gehele kast erg weinig airflow is dan kun je al raden dat de warmte niet zo goed afgevoerd kan worden.
Ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar niet onverstandig om er even naar te kijken.
Overigens staan er zeker verhalen over airflow verteld in de FAQs van Overclocking en Cooling. Ik doel dan op de oude DOC Faq.
Anders zou je er idd een 80mm fan onder kunnen hangen op een laag voltage. Dat zou toch enigszin wat moeten helpen.

[ Voor 13% gewijzigd door Ultraman op 17-05-2006 13:51 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Opperhoof
Dat heb ik tussen de middag gedaan, gewoon een 80mm fan met 2 schroefjes op het koelblok geschroefd. Volgens mij zit mn broertje nou al heel de middag te gamen en hij doet het nog, dus wie weet.
Pagina: 1