Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[LED] aansturen modulaire array LED strengs

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Voor een project op school heb ik iets bedacht waar het volgende gerealiseerd dient te worden:
  • 10x een streng met ieder 10 LED's (liefst bi(rood,groen)-color)
  • strengen kunnen modulair gekoppeld worden
  • aansturing via PC per LED afzonderlijk > aan/uit, intensiteit en in geval van bi-color LEDs de kleur)
  • de gekoppelde strengen worden gezien als matrix alleen kunnen ze alleen aan het begin worden gekoppeld
  • streng moet dus zien hoeveelste hij in lijn is zodat de computer hier rekening mee kan houden bij het aansturen
Zelf ben ik na enig zoekwerk terecht gekomen op een MAX6955 , maar hierbij is het, voor zover ik eruit op kan maken, niet mogelijk de intensiteit per LED te bepalen.

Heb morgen een gesprek met iemand op school over het gebruik van Phidgets (USB controller board waarmee van alles is aan te sturen). Dit lijkt me ideaal aangezien dit relatief eenvoudig is in qua aansturing via de PC en gebruik.

Verder vraag ik me af of het uberhaupt mogelijk is de intensiteit te bepalen bij multiplexen?

Hebben jullie ideeën hoe ik dit het beste kan aanpakken en welke zaken mogelijk zijn en welke niet?

Mijn excuses, zie dat ik een forumpje verder moet zijn. Zou een moderator zo vriendelijk willen zijn deze thread te verplaatsen?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 20:02 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Naar natuurlijk :) CM->EL

En jah, da's mogelijk. Je stuurt basically de leds precies hetzelfde aan als je normaal je leds zou aansturen, maar dan 255 keer zo snel. Van die 255 keer zorg je dat je elke led slechts n/255'ste aan hebt staan, waarbij n de helderheid is.

Zie ook [rml][ leds] 7x7 monochroom led-display[/rml] , dat gebruikt ongeveer dezelfde techniek.

[ Voor 88% gewijzigd door Sprite_tm op 16-05-2006 21:45 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Verwijderd

MAX7314 en MAX7316 zijn I²C gestuurde LED drivers met PWM sturing.
Weet niet in hoeverre dit voor je toepassing handig is, maar gooi het maar even op.

Lijkt me het "eenvoudigste" als je gewoon schuifregisters gebruikt waarvan de laatste bit kan gedaisychained worden.
Zorg ervoor dat je laatste bit steeds terugloopt naar de controller, dus een gesloten lus maken die je dan kan "onderbreken" door er nog een schuifregister tussen te steken.
Bij het initialiseren kan je dan de controller laten gewoon een 1 doorschuiven en tellen tot die terug binnenkomt, weet je ineens hoeveel leds eraan hangen.

Verwijderd

Topicstarter
Mooi om alvast te horen dat het kan :)

Wat ik heb bedacht is om een streng te maken van 10 units waarbij iedere unit bestaat uit een rode en een blauwe LED met de mogelijkheid te faden.

Optie 1
Aangezien het feit dat het afzonderlijke strengen moeten zijn zal iedere streng een chip moeten bevatten die serieel te koppelen is met de volgende streng zodat het dus uitbreidbaar is.
Welke chip zou hier het meest geschikt voor zijn?

Optie 2
Mocht bovenstaande te complex worden voor me kies ik voor de oplossing van Sprite_TM, maar dan met een dubbele matrix voor zowel rood als blauw aan te sturen.
Welke chip zou hier het meest geschikt voor zijn? (aansturen van 20 rijen en 20 kolommen dus)

• Ricvdp
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-11 17:33
Kijk eens bij het ledbar topic? Staat ergens in de FAQ of de policy. Dat ia 64 leds individueel aansturen :).

is het trouwens niet nuttig de links naar grote topics in de policy ook in de faq te zetten, en dat lijstje eens te updaten?

Verwijderd

Topicstarter
Het afzonderlijk aansturen van LED's is in feite niet het probleem, maar zoals ik hierboven zit ik met 2 opties hoe te realiseren waarbij de meest optimale is dat iedere streng van LEDs afzonderlijk af te koppelen zijn.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Ik ben hier ook mee bezig geweest (is nu op de wat langere baan geschoven). Wat ik wilde was één centrale aansturing (DMX gestuurd uiteraard :p), waar je willekeurige LED dingen op aan kon sluiten die dan automatisch gedetecteerd wordt. Dat wilde ik doen door op de 12 volt gelijkspanning data te superponeren (een wisselspanning op een gelijkspanning dus), en dat een apparaat zich als het ware "aanmeld" bij de hoofdunit.. Heb het echter nog niet concreet op papier. De enige beperking zou dan de stroomvoorziening zijn..

Verwijderd

Wisselspanning gesuperponeerd op voedingsspanning mag je niet onderschatten qua filtering.
Je zou al is kunnen verschieten hoe gevoelig µcontrollers zijn voor spikes en dergelijke.
Nonetheless iets waar ik me zeker ook is aan wil wagen :)

@TS: check deze chip es.. 16 bits serial in - serial out/parallel out shift register.
10 bits per led, en nog 4 bits over voor data control (rode led / groene led kiezen) en weet ik veel welke opties nog.
Dimmen doe je zoals eerder gezegd met PWM, makkelijk te doen zolang je geen 1000'en strings aan elkaar hangt en kloksnelheid dus hoog genoeg kan blijven.
Hou je er bv wel rekening mee als je, stel I²C gebruikt, bij de initialisatie ook zal moeten kijken hoeveel / welke strings er aan hangen?
Ook wel eenvoudig eigenlijk, gewoon bij het opstarten effe alle mogelijke adressen op de bus zetten en checken welke adressen een ACK weergeven en welke een NACK.
Weet echter wel dat wanneer je bv 1 bepaalde device gebruikt deze slechts een beperkt aantal op dezelfde bus aanvaarden, je kan bv maar 16 verschillende adressen instellen enzo.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:32:
Wisselspanning gesuperponeerd op voedingsspanning mag je niet onderschatten qua filtering.
Je zou al is kunnen verschieten hoe gevoelig µcontrollers zijn voor spikes en dergelijke.
Nonetheless iets waar ik me zeker ook is aan wil wagen :)
.
Ja ik weet het.. maar met goede ontkoppeling en afvlakking moet dat toch lukken. Dikke buffer elco's voor de buffers, 100 nF / 10 nF voor de spikes.. volgens mij moet dat best gaan. Ik zat te denken om te werken met 'interne' adressen. De Master zend continu signalen, welke adressen welke waarde hebben, en na iedere cyclus geeft de master een commando wat betekend "zijn er nog nieuwe slaves"
je sluit een apparaat aan op de controller: De slave wacht op het commando, en stuurt een bevestiging, met daarachteraan het aantal kanalen wat het ding verbruikt. Vervolgens stuurt de master het begin kanaal van die serie terug naar de slave. De master weet dan hoeveel kanalen er in gebruik zijn en kan zich daarop aanpassen..

Het is maar een gedacht maar hoe ik het precies ga doen weet ik nog niet, een slave zou zich ook moeten afmelden bv.. Misschien is het mogelijk dat de master informatie stuurt voor de kanalen en dat iedere slave een bevestiging stuurt, als de master die van een bepaald kanaal 3x niet heeft ontvangen, is dat kanaal vrij.. Aan de hand van die signalen kan een nieuwe slave misschien ook zijn nieuwe adres bepalen.. hmm.. Maar wat nu als je 2 slaves tegelijk inprikt..

lastig lastig maar het lijkt me leuk om het te ontwikkelen!

Verwijderd

Zoals je het uitlegt lijkt idd I²C me het simpelst, tenzij je zelf op elke ledstrip een controller zet.
Simpelweg de ACK's pollen om te bepalen welke kanalen je hebt ed.. maar ja die adressen weer he.
Hier net weer een leuk dingkje van philips gevonden..
Pagina: 1