Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Toshiba SPM30: TFT of videokaart defect?

Pagina: 1
Acties:

• Stig
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-11 11:04
Van de een op de andere dag krijg ik onverwacht beeld op mijn Toshiba Satellite Pro M30 notebook.

Dit ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://brookhuis.demon.nl/~balans/Screen_front_lines_Thumb.jpg
*clickable*

Ingezoomed:
Afbeeldingslocatie: http://brookhuis.demon.nl/~balans/lines_closeup_Thumb.jpg
*clickable*

De diagnose luidt als volgt:
  • Van de een op de andere dag defekt, zonder aanleiding en 'aankondiging'.
  • Wél beeld op de externe monitor uitgang.
  • Flatcable naar TFT doorgefloten, geen kabelbreuk.
  • Scherm reageert niet op veranderingen van beeld: Desktop van volledig wit naar zwart, rood naar groen, blauw naar rood, enz. enz.
Specificaties Display:
  • LTN154x1-L04
  • WXGA 15,4" (1280x800)
Ik heb een 20Mhz digitale scope tot mijn beschikking, maar heb helaas niets over de aansturing kunnen vinden en kan derhalve niet controleren of dat wat ik meet juist is.

Omdat ik niet zeker weet of dit probleem bij de videokaart of bij het TFT-scherm ligt, hoop ik door deze post meer zekerheid te krijgen. Een nieuw TFT-scherm kost ca. EUR 300,- en ik vind dat bedrag te hoog om de gok te wagen.

Kort leefde de kamerplant die aan een wilde orchidee.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:12

FlipFluitketel

Frontpage Admin
Kun je er geen externe monitor op aansluiten en dan dmv de FN-toets icm een andere toets switchen tussen het scherm van het notebook en de externe monitor?
[edit]
Krijg je in dos ook ditzelfde beeld? Nog makkelijker na te kijken, is het in de bios wel in orde?

[ Voor 78% gewijzigd door FlipFluitketel op 16-05-2006 19:04 . Reden: slecht gelezen ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Dat "nieuwe" scherm van 300 eur zal ws niet via de officiele (Toshiba)weg zijn. (Dan is t nl minstens 2x zo duur). Kun je dat scherm niet proberen op het adres waar je die prijs doorgekregen hebt? Gezien de prijs is het nl een scherm uit een (sloop)laptop, 300 eur is een gemiddelde marktprijs voor een 15.4" scherm.

Overigens heb ik wel de datasheet van je paneel, LTN154X1-L02_Pre_000_General_020913.pdf

voor 95% zeker dat de L04 die jij hebt identiek is.

http://www.djsmiley.com/L...re_000_General_020913.pdf

[ Voor 32% gewijzigd door DJSmiley op 16-05-2006 19:09 ]

• Stig
FlipFluitketel:
Het is een hardwarematig probleem, ik krijg direct bij het opstarten dit beeld.

DJSmiley:
Helaas kan ik het niet proberen; of het is inderdaad een 2e hands TFT (bijv. www.tdcomponents.de) of op ebay wordt dit met enige regelmaat aangeboden. In beide gevallen biedt het niet de mogelijkheid om te testen.

Interessant dat je zegt dat deze LTN154x1-L02 bijna zeker identiek moet zijn, dit dacht ik namelijk ook. Hiertoe heb ik een Quanta QD15TL01 scherm kunnen regelen, dit scherm wordt veelal gebruikt in Fujitsu Siemens notebooks, en in die zelfde notebooks zitten ook vaak samsung LTN154x1-L02 TFT's. Helaas werkte dit scherm niet, buiten het feit dat de backlight connector niet hetzelfde was, het gaf helemaal geen beeld (wat je ook goed kunt zien zonder backlight).

Aan die datasheet heb ik in ieder geval wat aan, ik zal eens kijken of alle signalen aanwezig zijn. Ik zie helaas wel dat er een aantal signalen ruim boven de 20Mhz uitkomen.

• Stig
Geen van de stuursignalen kan ik meten, allen boven de 20Mhz. Wel wordt er netjes 3.3volt voedingsspanning aangeboden. Nu heb ik de aanstuursignalen op de flatcalbe geisoleerd en vervolgens weer aangesloten op de connector van het TFT-scherm. Nu wordt er dus alleen 3.3volt en GND aangeboden.

Het interessante is: Ook met alleen de voedingspanning en GND aangesloten, geeft het TFT-scherm hetzelfde beeld als in de bovenstaande figuren. Geeft jammergenoeg nog steeds niet echt uitsluitsel, omdat het wellicht zo is dat als het display niet geinitialiseerd wordt, je een dergelijk beeld krijgt.

Iemand die een dergelijk defect eerder heeft gezien?

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Het bijzondere is dat hele lijnen dezelfde kleur hebben. Ik denk dat er een controllerchip in het scherm defect is. En daar is weinig aan te doen dan het hele scherm vervangen
Pagina: 1