Chassis fan

Pagina: 1
Acties:

• David123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05-2024
Ik heb 2 nieuw fans gekocht, maar mijn chassis fans lopen volgens everest op 2100RPM ook als mijn CPU 100% loopt, terwijl er op het doosje staat dat de max. 2500RPM is is er een manier om die Fans altijd om maximum te laten lopen? Ik heb ze via mijn mobo van stroom voorzien en de snelheid enzo is dus via BIOS etc te zien.

Specs

• Shuisman
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
ALS ze temperatuurgestuurd zijn (de fans), dan is je cpu blijkbaar nog niet warm genoeg om die fan op 100% te laten draaien.

[ Voor 5% gewijzigd door Shuisman op 16-05-2006 18:17 ]

Verwijderd

Is het een probleem dat de fans niet op volle snelheid lopen?
Die 400 toeren extra gaan echt geen groot verschil maken, lijkt me...

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
max 2500rpm he :)

Die dingen moeten lucht verplaatsen, en als de motoren niet sterk genoeg zijn haalt hij het niet @ full.

Haal voor een experimentje er eens eentje los, en leg een stukje karton of plastic (cd werkt vaak ook, met een stukje papier over het gat) op de intakekant (meestal de 'open' kant waar je de bladen ziet), en je merkt dat de fan ineens flink opspint.
Dan zou hij iig aan de 2500 moeten zitten, omdat je namelijk de luchtbelasting wegneemt kan de motor vrij draaien en haalt hij zijn max.

Overigens zou je je fans juist af willen remmen, dan zijn ze namelijk veel stiller!
Een 2500rpm fan (op 12V) op 1000rpm laten lopen (5V) maakt veel verschil in geluidsniveau, dit is handig als er niet zoveel gekoeld hoeft te worden... :)

edit: Ik typ weerns een veel te lang stukje voor iets simpels, mja, als je er maar wat aan hebt hoop ik ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DarthPlastic op 16-05-2006 18:22 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• David123
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05-2024
Okey thxs dan laat ik het maar zo :D maakt wel veel uit kheb ze nu op de CPU gericht en de temp is wel een stukje gedaald :D

Specs