VHS naar DVD

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
Nou, ik ben niet de eerste die deze vraag ongeveer stelt, zoals ik al zag in de zoekfunctie..
(op google is hier niet echt veel van te vinden)

Maar het gaat als volgt:

Mijn moeder die heeft een paar videobanden (10 stuks), en deze moeten omgezet worden naar DVD.
Nou weet ik al ongeveer een paar dingen, maar ik wou navragen of die wil goed is, want anders ben ik een hoop geld kwijt.

Wat ik dus van plan was, is mijn videorecorder gewoon naast de PC te zetten, en dan via een scartblokje de RCA kabel gebruiken..
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/vb/scartblok_achter.jpg
Naar een digitale videobewerkings converter, maar deze moet eerst erbij worden gekocht, namelijk deze: Plextor PX-M402U ConvertX. : http://www.plextor.be/pro...hoice=ConvertX%20PX-M402U
Deze kost €63,-

Dan wordt het naar de pc verzonden via USB 2.0
En klaar, gedigitaliseerd.

Maar wat nou mijn vragen zijn of wat ik al heb gevraagd..

1. Is dit de beste manier om vhs banden te digitaliseren?
2. Ik las dat dit ook kan via een videobewerkingskaart (of tv kaart), maar ten eerste ik hoef er helemaal geen afstandbediening erbij, en ik hoef ook geen tv shows op te nemen. Maar is dan wel de kwaliteit beter?

Trouwens, over de specs van de pc hoef je je niet druk te maken..
(AMD X2 3800+, ASUS A8N-E, 7600GT, 320 GB HD, 1024MB RAM)

Misschien ook dat jullie nog een andere manier weten die beter is, of mensen hier die uit ervaring spreken, want ik snap niet hoe zon converter de signalen doorstuurt via usb. Daarom vraag ik me af of dat wel het beste plan is.

Alvast bedankt,
Laurens

edit:
Andere converters:
Pinnacle Dazzle DVD Recorder €46,-
Pinnacle Dazzle Video Creator €62,-
Pinnacle Dazzle Video Creator Platinum €78,-

[ Voor 7% gewijzigd door lvrijn op 16-05-2006 17:47 ]

• keesheid
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:00
Is het niet simpeler om een leuke HDD recorder te kopen, ga je met de tijd mee en krijg je ook nog eens makkelijk VHS op DVD (zeggen ze tenminste, zelf nog nooit geprobeerd)

Misschien zou je eens kunnen kijken wat het prijsverschil is. Ik weet namelijk neit hoe duur dat ding is wat jij voorsteld.

• lvrijn
keesheid schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 17:40:
Is het niet simpeler om een leuke HDD recorder te kopen, ga je met de tijd mee en krijg je ook nog eens makkelijk VHS op DVD (zeggen ze tenminste, zelf nog nooit geprobeerd)

Misschien zou je eens kunnen kijken wat het prijsverschil is. Ik weet namelijk neit hoe duur dat ding is wat jij voorsteld.
How, ff me beginpost veranderen,
Dat ding kost €63,-,
En een hdd recorder komt er niet in, om 2 redenen:
1. Net een nieuwe receiver + speakerset
2. HD-DVD, Blu-ray speler kopen over een tijdje.

En ik heb ook gelezen dat dat ongeveer het beste idee is, maar dat gaat dus niet lukken.

En, ik had al gezien dat er nog een paar andere ware in deze prijsklasse namelijk de:

Maja, is die eerste wel zo goed?

Laurens

[ Voor 16% gewijzigd door lvrijn op 16-05-2006 17:46 ]

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-02 18:26

swampy

Coconut + Swallow = ?

Dit zou zeker moeten lukken, VHS is verre van het "beste" kwaliteitsbeeld dus de RCA verbinding is meer dan genoeg voor een goed functionerend systeem!

There is no place like ::1

• lvrijn
swampy schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 17:46:
Dit zou zeker moeten lukken, VHS is verre van het "beste" kwaliteitsbeeld dus de RCA verbinding is meer dan genoeg voor een goed functionerend systeem!
Maar wat is dan het beste :P, want ik kan het ook via s-video verzenden naar een videobewerkingskaart.

En als ik het via zon apparaatje doet, welke voldoet dan wel goed aan deze eisen?
En wat is het grote verschil tussen deze 4:

Plextor PX-M402U ConvertX €63,-

Laurens

• Kozz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-02 12:33
Mijn vader werkt met Pinnacle Studio 500 -USB 10 om VHS over te zetten naar DVD.
Moet zeggen dat het resultaat er erg goed uit ziet. De software is relatief zeer eenvoudig.
pricewatch: Pinnacle Studio 500-USB 10

• lvrijn
Nou zon ding bedoel ik dus, maar deze kost €100,-
Wat is dan het grote verschil tussen 1 van €62,- en 1 van €100,- ?

Ik hoef er alleen maar vhs banden te converteren naar dvd (mpeg)
Ik hoef geen tv te kijken ermee op speciale surround geluid opnemen ofzo,
gewoon standaard mooi beeld. (gedigitaliseerd).

[ Voor 46% gewijzigd door lvrijn op 16-05-2006 18:01 ]

Verwijderd

waar je moet op letten is de resolutie, hoe hoger hoe beter, en het aantal bits waarin ze kleur kunnen opnemen (ook hoe hoger hoe beter :+).
Verder kan je ervan uitgaan de specs van de van 62€ dezelfde zijn van die van 100€, dat die gewoon even goed zijn, zal hem dan in de software liggen die meegeleverd is...

• lvrijn
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 18:03:
waar je moet op letten is de resolutie, hoe hoger hoe beter, en het aantal bits waarin ze kleur kunnen opnemen (ook hoe hoger hoe beter :+).
Verder kan je ervan uitgaan de specs van de van 62€ dezelfde zijn van die van 100€, dat die gewoon even goed zijn, zal hem dan in de software liggen die meegeleverd is...
Tjah en dat kan ik nou niet echt vinden..

Maar ik denk dat de keuze valt tussen de:
Dazzle Video Creator , want met de platinum kan je ook mpeg 4, en videos voro je ipod maken en dat hoef ik allemaal niet.
of de

Plextor PX-M402U ConvertX

Maar dan weet ik niet welke beter is, kan namelijk niet echt iets vinden over de aantal bits en resolutie..

Laurens

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

lvrijn schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 17:49:
Maar wat is dan het beste :P, want ik kan het ook via s-video verzenden naar een videobewerkingskaart.
S-video geeft een beter resultaat dan via composite (rca c.q. tulpje) omdat de luminantie los wordt meegestuurd. Dit verschil is met name te zien bij fijne beelden zoals kleine tekst. Via S-Video is de scherpte wat beter.

• lvrijn
Dat is dan nieuw voor mij, want mijn dikke video kabel (de gele) geeft toch echt beter beeld dan een s-video kabel..

En dan zou ik altijd een s-video kabel in dat blokje kunnen stoppen.

(Hij is dikker dan normaal (4x zo breed))

Laurens

[ Voor 18% gewijzigd door lvrijn op 16-05-2006 18:27 ]

Verwijderd

Op onderstaande site zie je dat de verschillende dazzle's allemaal dezelfde resolutie nemen, de ene met een chipje op je kaart om te comprimeren zonder je cpu te belasten, de andere laat gewoon je cpu opdraaien voor al het werk. Is dus een beetje keuze naar wat je van cpu hebt; een 3800+ dus dat ding is zwaar genoeg. ipc kom je dus met de lichtste dazzle toe (buiten dat je ipv realtime kan compimeren naar zo'n klein formaatje, ga je het achteraf door je cpu moeten laten oplossen. verder dien je ook over veel HD-ruimte te beschikken om de nietgecomprimeerde bestanden op te slaan, je hebt 320 gigabyte, dus ook meer dan genoeg). dazzle DVD creator is dus zwaar genoeg (en kost wat minder)

http://www.pinnaclesys.co.../Home+Video/Dazzle/?dz=1/

Die plextor staat hier

http://www.plextor.com/English/products/pdfs/convertx2.pdf

en heeft gewoon dezelfde specs, dus ik zou dat toestelletje van in de 40€ kopen, je gaat alleen een beetje langer moeten wachten tot je pc alles gecomprimeerd heeft (maar persoonlijk ben ik er zelfs meer voor om met veel te grote bestande te vertrekken, kan je de verschillende codecpacks vergelijken qua beeldresultaat)

• lvrijn
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 18:27:
Op onderstaande site zie je dat de verschillende dazzle's allemaal dezelfde resolutie nemen, de ene met een chipje op je kaart om te comprimeren zonder je cpu te belasten, de andere laat gewoon je cpu opdraaien voor al het werk. Is dus een beetje keuze naar wat je van cpu hebt; een 3800+ dus dat ding is zwaar genoeg. ipc kom je dus met de lichtste dazzle toe (buiten dat je ipv realtime kan compimeren naar zo'n klein formaatje, ga je het achteraf door je cpu moeten laten oplossen. verder dien je ook over veel HD-ruimte te beschikken om de nietgecomprimeerde bestanden op te slaan, je hebt 320 gigabyte, dus ook meer dan genoeg). dazzle DVD creator is dus zwaar genoeg (en kost wat minder)

http://www.pinnaclesys.co.../Home+Video/Dazzle/?dz=1/

Die plextor staat hier

http://www.plextor.com/English/products/pdfs/convertx2.pdf

en heeft gewoon dezelfde specs, dus ik zou dat toestelletje van in de 40€ kopen, je gaat alleen een beetje langer moeten wachten tot je pc alles gecomprimeerd heeft (maar persoonlijk ben ik er zelfs meer voor om met veel te grote bestande te vertrekken, kan je de verschillende codecpacks vergelijken qua beeldresultaat)
Tja ik laat het toch 's nachts converteren ,dus mijn PC mag zo belast worden als hij wilt.,
Zend dit apparaatje gewoon het hele bestandje in mpeg naar de pc?, want zelf bewerk ik de video's en author ik ze met de programma's van tmpGENC.

Laurens

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-02 10:59
2e-hands dvd recorder van 60-80 eur geen optie?

Scheelt je een hoop gedoe met bewerken, record en gaan, en kwa kosten maakt t amper uit, kun je ook nog eens wat anders opnemen van tv oid.
Pagina: 1