Toon posts:

[XP] Schijfcontrole

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Sinds iemand is langs gekomen om zijn HDD's te backuppen op mijn schijf heb ik steeds last van schijfcontrole. Elke keer dat ik mijn pc reboot, komt het weer. Hij checkt dat mijn D schijf <zie hieronder voor compleet lijstje>. Ik zelf heb 3 s-ata schijven en hij kwam met 2x IDE aan.

Mijn S-ata's:
160 Gig samsung
- C:/ Windows [20 gig]
- D:/ Install [140 gig]

250 Gig samsung
- E:/ Music [250 gig]

250 Gig samsung
- F:/ Files [250 gig]

Al zijn bestanden had ik op de E:/ gezet. Daar was immers genoeg ruimte. Maar de schijfcontrole komt steeds bij D:/.
Wat ook vreemd is, is dat Defragmentatie het niet op die schijf doet [schijf D:/]. Hij komt dan met de volgende melding: "Voer chkdsk /f uit."

Zelf heb ik al naar de volgende oplossing gekeken. Maar dit wou ook niet werken.
'HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager'. Bij BootExecute, in het rechter venster, controleert u of bij Waardegegevens 'autocheck autochk *' (zonder de aanhalingstekens) staat.

En hier staat ook als waarde gegeven: autocheck autochk *

Lijkt me dus goed. Volgende oplossing.
Een andere sleutel die u kunt controleren: 'HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon'. Als u Winlogon selecteert en in de lijst in het rechter venster SFCScan aantreft, ga dan even na of deze op '0' is ingesteld.

Die sleutel tref ik geen eens aan..

Oplossing 3:
Een optie die voor sommige gebruikers uitkomst biedt, is Windows de expliciete opdracht geven een schijfcontrole uit te voeren bij de eerstvolgde herstart. Daarna zou Windows weer gewoon moeten opstarten. U kunt ook de D-partitie uitsluiten van schijfcontrole. Ga naar Uitvoeren en typ 'cmd'. In het commandovenster typt u 'chkntfs /x d:'. 'chkntfs /D'.

Gedaan en geen effect.

Mijn vraag lijkt me nu wel duidelijk. Wat is er dus wel mis?
Of kan ik windows reinstallen? ;(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 17:04 . Reden: Even wat overzichtelijker gemaakt. ]

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14-03 03:00
Probeer eens chkdsk /r. Als dat niet werkt haal dan een onderhoudstool van je HD fabrikant op en laat die de schijf bekijken en eventueel repareren.

Kijk eens met de SMART monitor van de laatste versie van Speedfan de SMART status van je HD (maak ook gebruik van de online analyse mogelijkheid). Ik vermoed dat er een bad sector op je HD zit. In de SMART zie je dan één of meerdere pending bad sectors.

Dat laatste zijn sectoren die op de nominatie staan om door de HD zelf vervangen te worden door één van de spare sectors die iedere HD achter de hand houdt voor reparatie. De HD wacht op een rustig moment, als de HD nog cool is om proberen de sector te lezen en de data te verplaatsen. Lees ook deze pagina eens door: http://afr_upd.verfaillie.be:20800/svt/disk/smart.htm .

De tool van de HD fabrikant kan naar ik vermoed de HD aanzetten de bad sectors te 'repareren'

[ Voor 38% gewijzigd door EricJH op 16-05-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img218.imageshack.us/img218/6914/smartsamsung1602dr.jpg

Dit komt van Everest 2006. Ik neem aan dat dit ook voldoende is.

Ik zal nu die chkdsk /r proberen

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 17:13 ]

• EricJH
Heb mijn post net nog geedit. Heb nog een link toegevoegd over de betekenis van de diverse SMART parameters.

SMART plaatje ziet er netjes uit...
Probeer zeker de onderhoudstool van je HD fabrikant...

[ Voor 33% gewijzigd door EricJH op 16-05-2006 17:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet Hutil.exe runnen vanaf A;/. Maar met het booten komt het met: Verwijder schijf of medium ;/

• EricJH
Heb je een bootable floppy gebruikt om de tool op te zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Heb windows lopen reinstallen, en tis weg (gelukkig)

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 22-05-2006 19:53 ]

Verwijderd

Ik kwam de volgende oplossing tegen op het internet:

A. When NT boots it performs a check on all volumes to see if the dirty bit is set, and if it is a full chkdsk /f is run. To stop NT performing this dirty bit check you can exclude certain drives. The reason you may want to do this is for some type of removable drive, e.g. Iomega drives:

1. Run the Registry Editor (Regedt32.exe). You must use Regedt32.exe and not Regedit.exe
2. Goto HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager
3. Change the BootExecute value from:
autocheck autochk *
to:
autocheck autochk /k:x *

Where x is the drive letter, e.g. if you wanted to stop the check on drive f: you would type autocheck autochk /k:f *. To stop the check on multiple volumes just enter the drive names one after another, e.g. to stop the check on e: and g: autocheck autochk /k:eg *, you do not retype the /k each time.

Om de een of andere reden bleef mijn Windows XP Home bij iedere opstart twee partities controleren. Zonder dat er ooit fouten werden aangetroffen. Op mijn systeem ging dat om de partities J en K. Ik heb in Regedt32 de regel van de Session Manager als volgt veranderd:

autocheck autochk /k:jk *

Daarmee was bij mij de ellende verdwenen.

Arjen
Pagina: 1