[XP] Laptop zonder LPT-poort, maar prog schrijft er naar

Pagina: 1
Acties:
  • 1.342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• FirecrackerBE
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-03 16:54
Eerst en vooral:
hier is al veel over verschenen, maar na uren zoeken heb ik geen antwoord op mijn vraag gevonden.

Situatie:
Ik heb hier een laptop ZONDER LPT1 poort. Deze laptop moet standalone kunnen werken.
Op de laptop draait een programma dat zijn printopdrachten naar LPT1 stuurt. Aangezien deze niet aanwezig is heb ik dus een probleem.
Het programma in kwestie is gemaakt in Magic. Het komt er op neer dat dit een soort van DOS-printopdracht is.
Als ik in een DOS-venster ingeef [copy "tekstbestand.txt" LPT1] krijg ik een melding "Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden".
De printer is dus aan de laptop verbonden via een USB kabel, maar dit werkt natuurlijk niet vanuit DOS.
Een net use LPT1 lukt niet want de laptop zit niet in netwerk.

Heeft er iemand aub enig idee of er nog een methode is waarmee de printopdracht die het programma naar LPT1 schrijft, kan worden doorgegeven aan de USB printer?

Heel erg bedankt alvast!!

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

net use kan ook zonder netwerk werken hoor, zolang de netwerkstack (TCP/IP) geinstalleerd (netwerkkaart moet dan wel aanwezig zijn) is werkt dat als een tierelier :)

Verder geef je volgens mij net niet het goede commando. Probeer maar eens:
code:
1
copy "textbestand.txt" > lpt1

Oftewel: je vergeet het piping-command. Wat je feitelijk zegt met jouw code is dat ie textbestand.txt moet kopieren naar een file genaamd lpt1 zonder extensie. En dat pikt ie terecht niet, want dat is een gereserveerd woord ;)
Overigens zou ik als ik jou was eerst een lpt2-poort aanmaken op basis van een net use en de USB-aansluiting, en dan lpt2 gebruiken, maar dat ben ik ;)

[ Voor 15% gewijzigd door The Eagle op 16-05-2006 16:40 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• CXNeXo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:16

CXNeXo

This behavior is by design.

Owkay, de makkelijkste oplossing is de volgende:

1. Zorg dat de printer geinstalleerd is op de laptop
2. Deel de printer ( ja, je zit niet op een netwerk, evengoed delen! ;) )
3. net use lpt1 \\Computernaam\Gedeelde printernaam

Werkt als een tiet! ;)

MCSE on Windows 2003 & VMware Certified Professional

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02-2025
Zet print spooling aan (vinkje) en klik met je control toets ingedrukt ook de LPT1 aan.

• Mayco
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02-03 22:35
The_Eagle schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:40:
code:
1
copy "textbestand.txt" > lpt1
als je dit wil doen bedoel je waarschijnlijk
code:
1
type "textbestand.txt" > lpt1

toch?

• FirecrackerBE
Als ik dus die net use doe (net use LPT2 \\pcnaam\sharenameprinter), krijg ik het volgende:
"systeemfout 1231
Kan de netwerklocatie niet bereiken. Raadpleeg Windows help voor informatie over het oplossen van netwerkproblemen."

De laptop heeft een wireless kaartje en een gewone netwerkaansluiting. Beiden geven aan geen verbinding te hebben (logisch, is standalone).
TCP/IP is wel degelijk geïnstalleerd.

Printerpooling werkt niet hoor, als ik bij de printer de LPT poort én de virtuele USB poort instel, vervolgens een copy tekstbestand.txt > LPT2 doe, krijg ik "Het systeem kan het opgegeven bestand niet vinden"

A positive attitude may not solve all your problems, but it will annoy enough people to make it worth the effort.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:43
Heb je nu die printer wel geshared dan ?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Kijk anders bij apparaatbeheer of de LPT-poort erbij staat en verwijder deze.
Daarna je USB-printer delen over het netwerk en een netwerkverbinding (LPT1) leggen naar \\127.0.0.1\printer oid.

Misschien zit er bij het eigenschappenvenster van de USB-printer ook zoiets om het lokaal uit te voeren.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• FirecrackerBE
Ja, de printer is dus inderdaad geshared.
Het eigenaardige is dat ik geen net use kan doen? Volgens mij zit daar althans een stuk van het probleem. Als ik hem aansluit op een netwerk kan ik wel een net use doen, maar standalone lukt dit dus niet!!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

't Zal er aan liggen dat je geen IP-adres hebt als je beide netwerk kaarten not connected zijn.
Doe's de Microsoft Loopback Adapter installeren (die krijgt dan wel een APIPA adres).
Je kunt dan connecten naar \\localhost\<printershare>

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Pagina: 1