Toon posts:

[EXCEL] Groot aantal bestanden converteren

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Na lang en veel zoeken nog geen oplossing gevonden voor mijn probleem.

Ik heb een probleem met excel 97 icm excel 2000, het probleem is dat excel 2000 vastloopt bij het openen van een excel 97 sheet. Vreemd want ik deed dit voorheen heel veel. Nou wil ik al die bestanden met een dubbele bestandsindeling opslaan, te weten Microsoft Excel 97-2000 & 5.0/95-werkmap. Dat is in te stellen in Excel dat weet ik maar dan moet ik ze allemaal een voor een opslaan, is daar een conversieprogramma voor? Want het gaat om een stuk op 3000 sheets, de formules mogen onder geen beding veranderen/andere uitkomsten gaan geven. Het betreft namelijk meetrapporten van meetgereedschappen. Alvast bedankt!

/edit
Het systeem waar 97 op staat is niet echt in staat tot 2000 :P .

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 15:48 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Klinkt alsof je eens met VBA moet gaan prutsen.
Maak een "master sheet", zet daarin je macrorecorder eens aan, open en save één van die bestanden, kijk wat voor een vreselijke code er ontstaan is, fatsoeneer die, plak er een "for each bestand" loopje uit de VBA help omheen en gaan met die banaan. Niet bizar netjes, maar las het maar één batch is, dan hoeft dat ook niet.

edit:
En over je edit: doe bovenstaand twee keer, eerst op de 97 machine met je bestanden (save als 5.0) en dan met je 2000 machine (5.0 lezen en save als 2000)

[ Voor 22% gewijzigd door onkl op 16-05-2006 15:53 ]

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 00:42
Klinkt als een scriptje in VBA. Gebruik de SaveAs Methode en kies als fileformat 'xlExcel9795'

code:
1
ActiveWorkbook.SaveAs Filename:=BESTANDSNAAMINVULLEN, FileFormat:= xlExcel9795

Als je bestandsnamen van de originelen logisch genummerd zijn kun je in een loop werken.

Hadden ONKL en ik toch even hetzelfde idee

[ Voor 10% gewijzigd door JorisS op 16-05-2006 16:01 ]

Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:51:
Klinkt alsof je eens met VBA moet gaan prutsen.
Maak een "master sheet", zet daarin je macrorecorder eens aan, open en save één van die bestanden, kijk wat voor een vreselijke code er ontstaan is, fatsoeneer die, plak er een "for each bestand" loopje uit de VBA help omheen en gaan met die banaan. Niet bizar netjes, maar las het maar één batch is, dan hoeft dat ook niet.

edit:
En over je edit: doe bovenstaand twee keer, eerst op de 97 machine met je bestanden (save als 5.0) en dan met je 2000 machine (5.0 lezen en save als 2000)
Ok daar was ik ook al op gekomen, volgende keer in de SP zetten :P . Maar het probleem is dat iedere sheet een andere formule gebruikt (aka andere toleranties voor ieder gereedschap) dus een master sheet is geen optie neem ik aan?

• JorisS
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-07 00:42
Wat onkl bedoelt is dat je de mastersheet alleen gebruikt om je macro in te bewaren. Zo kun je een voor een de bestanden openen en opslaan als.

Je kunt de amcro ook opbergen in je personal macro werkmap.

Homey Pro Early 2019 | HA on Synology | SMA Tripower | Zinvolt | Tibber | CV+Ecolution | ID.5 2023 | Leaf 2018

Verwijderd

Topicstarter
JorisS schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:03:
Wat onkl bedoelt is dat je de mastersheet alleen gebruikt om je macro in te bewaren. Zo kun je een voor een de bestanden openen en opslaan als.

Je kunt de amcro ook opbergen in je personal macro werkmap.
Ok duidelijk, dank je. Dus ik open het bestand 20158.xls en neem een macro op waarin ik opsla als formaat excel9795, dan moet het volgende bestand dat is dan 20159.xls, hoe zorg ik daarvoor? Sorry maar ik ben nogal nieuw in dit stukje excel, nooit nodig gehad.

/EDIT
Nieuw probleem, niet alle mappen lopen netjes over, hij springt bv van 20159 naar 20189 ivm afgekeurde gereedschappen. Alle xls bestanden staan wel in een map.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 16:10 ]

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:07
Nee, je opent een nieuw bestand, dat sla je op als "converteer.xls""of zo(en qua locatie vooral niet bij al de te converteren bestanden.
In dat converteerwerkboek zet je een macro met de globale logica:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Dim bestand as workbook
Sub van97naar95()
With Application.FileSearch
    .LookIn = "C:\Map met 97 bestanden"
    .FileType = msoFileTypeExcelWorkbooks
    If .Execute() > 0 Then
        MsgBox "There were " & .FoundFiles.Count & _
            " file(s) found."
        For i = 1 To .FoundFiles.Count
          Set bestand = Workbooks.Open(FoundFiles(i))
          bestand.SaveAs Filename:="C:\95map\" & bestand.Name, FileFormat:= xlExcel9795
          bestand.close
        Next i
    Else
        MsgBox "There were no files found."
    End If
End With
End sub

Ik type een beetje uit de losse hand, maar het is vast niet erg als de code fout gaat, want je hebt natuurlijk een backup gemaakt (toch?)

Verwijderd

Topicstarter
onkl schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:30:
Nee, je opent een nieuw bestand, dat sla je op als "converteer.xls""of zo(en qua locatie vooral niet bij al de te converteren bestanden.
In dat converteerwerkboek zet je een macro met de globale logica:
Visual Basic:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
Dim bestand as workbook
Sub van97naar95()
With Application.FileSearch
    .LookIn = "C:\Map met 97 bestanden"
    .FileType = msoFileTypeExcelWorkbooks
    If .Execute() > 0 Then
        MsgBox "There were " & .FoundFiles.Count & _
            " file(s) found."
        For i = 1 To .FoundFiles.Count
          Set bestand = Workbooks.Open(FoundFiles(i))
          bestand.SaveAs Filename:="C:\95map\" & bestand.Name, FileFormat:= xlExcel9795
          bestand.close
        Next i
    Else
        MsgBox "There were no files found."
    End If
End With
End sub

Ik type een beetje uit de losse hand, maar het is vast niet erg als de code fout gaat, want je hebt natuurlijk een backup gemaakt (toch?)
Ok bedankt, morgen kan ik het gaan proberen want ik ben al ff afgwerkt.
Pagina: 1