Toon posts:

[XP] OEM versie, mag dat legaal verkocht worden?

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
MS zegt dat je een OEM versie van windows niet mag verkopen: link

Ik heb al een aantal topics hier over gelezen. Ik zit in de volgende situatie en heb daar een vraag over.

Een jaar geleden heb ik windows xp LOS gekocht bij de lokale pc boer.
Ik wist toen NIET dat een winkelier een OEM versie los mocht verkopen. Noch wist ik dat het een OEM versie was en wat dat inhoud.

Nu ga ik een nieuwe pc bouwen. Via de helpdesk van MS kwam ik er achter dat mijn OEM windows xp home gelinkt staat aan de hardware, mijn harde schijf. Nu ga ik een nieuwe windows schijf kopen voor de nieuwe pc. De helpdesk zei dat ik dan maar een retail versie moet kopen. Op de pricewatch zag ik dat dat die veel duurder was dan een OEM versie.

-Kan ik nu de pc winkel aanspreken op het niet legaal verkopen van een OEM versie?
-Voor mijn nieuwe pc, zal ik dan een nieuwe OEM kopen of een Retail (met in gedachte dat vista ook over een tijd uitkomt)

Groetjes

Mart

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Voor zover ik weet mag een OEM versie alleen verkocht worden bij een complete pc.

Een andere gehoorde theorie is dat OEM voor systeem bouwers is, en tsjah, als je een hdd in een pc plakt, ben je in principe ook een systeem bouwer, en dan mag je wel bij aankoop van een HDD in een winkel er een OEM licentie bij aanschaffen.

Dit laatste heb ik ergens gelezen, weet niet met 100% zekerheid of het waar is.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Verwijderd

MS heeft hier gelijk in een OEM is gekoppeld aan een PC en mag niet los verkocht worden

Staat ook groot op de cds die de winkeliers hebben en die je bij je PC (voorgeinstalleerd bij aanschaf) mee krijgt.

Antwoorden, zover ik weet kan je alleen gaan klagen bij MS dat die bepaalde winkelier jou een OEM versie verkocht heeft los, dan lost MS dat wel weer met de winkelier in kwestie op.
je 2e vraag
ligt er aan wat je gaat doen, koop je een PC zonder OS kan je een retail erbij nemen, maar je zou bv ook ervoor kunnen kiezen met een voorgeinstalleerd XP en dus een OEM cd erbij hebt

• LaZZZ
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12-03 17:16
Als jij een nieuwe pc gaat bouwen mag je wel een OEM-versie kopen uiteraard. Bij elk stukje hardware (CPU, HD, MOBO) mag dat dacht ik.

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Hier vind je wat meer info:
[rml][ XP] OEM, mag dat nu wel of niet?[/rml]

Als je nu bij je nwe. pc een OEM-licentie koopt, kun je later een Vista-upgrade kopen, lijkt me goedkoper.
Echter, als je "vaak" van moederbord denkt te gaan wisselen (iedere zoveel jaar een upgrade bijv.), dan is een retail-versie handiger (OEM is gelinkt aan moederbord, retail niet).

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
LaZZZ schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:12:
Als jij een nieuwe pc gaat bouwen mag je wel een OEM-versie kopen uiteraard. Bij elk stukje hardware (CPU, HD, MOBO) mag dat dacht ik.
Niet meer dus als je had kunnen lezen een stukje hierboven en in de ts...
Ms heeft de regels aangescherpt omtrent OEM verkoop...

• basset
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-03 09:08
Volgens mij kun je XP zeker 5 keer activeren (misschien wel meer) voordat windows het niet meer toestaat.

Ik heb wel eens een laptop oem versie van home op een andere pc geactiveerd en dat kon gewoon.

Hop,hop,hop!

Verwijderd

Topicstarter
Net weer contact gehad met microsoft in nederland. Dit kwam er uit:

-vorig jaar mochten winkels nog OEM's los verkopen
-Nu mag dit niet meer

Het verschil tussen een OEM en een retail is

-bij retail is er gratis hulp
-bij OEM is de hulp standaard 75 euro ex btw
-OEM koppelt zich aan de hardware, ook aan de mobo

En helaas kan ik de winkel niet aanspreken omdat ik de OEM vorig jaar heb gekocht. En er werd geadviseerd om een retail versie te kopen.

Mjah, dure grap wordt dat dan... ;(

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 15:35 ]

Verwijderd

Wat als je nou al een PC (met moederbord dus) hebt waar nog nooit een legale versie van Windows heeft opgestaan (laten we voor het gemak zeggen dat er al die tijd Linux oid heeft opgestaan ;) ), mag je daar een OEM versie voor kopen?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:01:
Wat als je nou al een PC (met moederbord dus) hebt waar nog nooit een legale versie van Windows heeft opgestaan (laten we voor het gemak zeggen dat er al die tijd Linux oid heeft opgestaan ;) ), mag je daar een OEM versie voor kopen?
Officieël kun je een latje RAM kopen met een OEM-Windows erbij, dat is genoeg hardware om OEM te mogen kopen.
Natuurlijk ook bij een mobo/compleetsysteem ofzo, maar RAM is altijd handig en wordt als een van de basisonderdelen gezien, dus ideaal geschikt :)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
DarthPlastic schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:05:
[...]

Officieël kun je een latje RAM kopen met een OEM-Windows erbij, dat is genoeg hardware om OEM te mogen kopen.
Natuurlijk ook bij een mobo/compleetsysteem ofzo, maar RAM is altijd handig en wordt als een van de basisonderdelen gezien, dus ideaal geschikt :)
zoals ik het begrepen heb, mag je sinds de recente wijzigingen een OEM-versie énkel kopen met een volledig systeem OF een moederbord...

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
The_Stickie schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:21:
[...]

zoals ik het begrepen heb, mag je sinds de recente wijzigingen een OEM-versie énkel kopen met een volledig systeem OF een moederbord...
Hm, van recente wijzigingen weet ik niets, de kans is dan idd groot dat het niet meer kan.
Toch dacht ik dat sommige bedrijven nét door de mazen van het net konden gaan met de verkoop om hem zo toch los te kunnen verkopen (zie post hierboven, RAM+OEM=goedkope retail).

Achja, "XP.torrent" oid. zal altijd blijven bestaan, daar heb je geen moederbordaanschaf voor nodig :Y)

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-01 18:26
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:03:
Een jaar geleden heb ik windows xp LOS gekocht bij de lokale pc boer.
Ik wist toen NIET dat een winkelier een OEM versie los mocht verkopen. Noch wist ik dat het een OEM versie was en wat dat inhoud.
Je kan je niet beroepen op "dat wist ik niet", want zodra jij een OEM-versie gaat installeren, krijg je een licentie (EULA) te lezen. Daar ga je uitdrukkelijk mee akkoord.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Waarom wordt hier verder gediscussiëerd over een onderwerp wat in het verleden al meer dan eens behandeld is?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
RemcoDelft schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:29:
[...]

Je kan je niet beroepen op "dat wist ik niet", want zodra jij een OEM-versie gaat installeren, krijg je een licentie (EULA) te lezen. Daar ga je uitdrukkelijk mee akkoord.
mjah ik klik net zoals 99% van alle andere mensen door zonder t uitvoerig te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
CodeCaster schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:33:
Waarom wordt hier verder gediscussiëerd over een onderwerp wat in het verleden al meer dan eens behandeld is?
misschien omdat MS hun beleid nu zo hebben gemaakt dat je het echt maar dan ook echt niet los mag verkopen?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
DarthPlastic schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:28:
[...]

Hm, van recente wijzigingen weet ik niets, de kans is dan idd groot dat het niet meer kan.
Toch dacht ik dat sommige bedrijven nét door de mazen van het net konden gaan met de verkoop om hem zo toch los te kunnen verkopen (zie post hierboven, RAM+OEM=goedkope retail).

Achja, "XP.torrent" oid. zal altijd blijven bestaan, daar heb je geen moederbordaanschaf voor nodig :Y)
nieuws: Nieuwe Windows-licentie nodig bij nieuw moederbord

Verwijderd

Topicstarter
Iva_Bigone schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:13:
Hier vind je wat meer info:
[rml][ XP] OEM, mag dat nu wel of niet?[/rml]

Als je nu bij je nwe. pc een OEM-licentie koopt, kun je later een Vista-upgrade kopen, lijkt me goedkoper.
Echter, als je "vaak" van moederbord denkt te gaan wisselen (iedere zoveel jaar een upgrade bijv.), dan is een retail-versie handiger (OEM is gelinkt aan moederbord, retail niet).
1 is dat echt waar dat je later een vista upgrade kan kopen?
2 geeft dit upgraden geen problemen? bijv softwarematig?
Pagina: 1