Upgraden van pata naar sata disk dmv clone

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Ik heb momenteel een WD pata disk (ATA100, 120GB, 8MB) en ik wil upgraden naar een Samsung (SATA II, 250GB, 8MB). De WD disk gaat er helemaal uit.

Mijn huidige WD disk zit aardig vol en mijn Windows installatie wil ik eigenlijk ook graag houden. Geen probleem denk je dan -> we clonen hem gewoon even.

Alleen hoe gaat Windows XP (SP2) hiermee om? Wil die nog wel booten als hij straks een sata disk herkend ipv een pata?

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zou geen probleem mogen zijn zolang de bootvolgorde correct is ingesteld in je BIOS. :)

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-02 21:40

mvds

Totally awesome!

kloon = 1-op-1 kopie, dus dat mag geen probleem zijn :)

Verwijderd

Ik zit beetje met dezelfde vraag....

Hoeft geen sata driver geinstalleerd te worden ofzo zoals normaal nodig is bij een instalatie op een sata schijf?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ligt eraan of je sata controller in je chipset zit of extern is. Als ie in je chipset zit dan is het meestal niet nodig aangezien hij dan in het begin te benaderen is door het OS als zijnde een normale ide schijf.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:55:
Ik zit beetje met dezelfde vraag....

Hoeft geen sata driver geinstalleerd te worden ofzo zoals normaal nodig is bij een instalatie op een sata schijf?
Ligt aan het mobo, bij die van mijn hoef ik geen sata drivers te installeren als ik windows installeer.

• mahi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2025

mahi

God bless GoT

Als je een nVidia of Intel chipset hebt op je moederbord zou Windows XP de schijf zonder problemen moeten herkennen. Bij andere chipsets zoals VIA en SiS kan het wel nodig zijn dat je een driver voor SATA moet installeren.

Sluit de schijf eens gewoon aan en kijk of ie in Windows verschijnt (dus met Windows nog steeds startende van je oude WD).

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

Verwijderd

Omdat een clone, 1-op-1 kopie, moet worden gemaakt zal de sata schijf moeten worden aangesloten. Dat betekent dat je toch al SATA drivers moet hebben geinstalleerd (of dit zaten al in de chipset drivers ingebakken). Dus als het kopieren lukt, dan zal het windows opstarten via sata schijf ook, waarschijnlijk, wel lukken

Verwijderd

Gewoon eerst op je oude HD (Pata) de drivers installeren.
Daarna klonen. Nieuwe HD erin en kijken. Dan weet je of het werkt.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
mahi schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:59:
Als je een nVidia of Intel chipset hebt op je moederbord zou Windows XP de schijf zonder problemen moeten herkennen. Bij andere chipsets zoals VIA en SiS kan het wel nodig zijn dat je een driver voor SATA moet installeren.

Sluit de schijf eens gewoon aan en kijk of ie in Windows verschijnt (dus met Windows nog steeds startende van je oude WD).
Ik heb een moederboard (s939) met een nVidia nForce 3 Ultra chipset. Voor zover ik weet zijn de 2 sata porten die op het board zitten in de chipset gebakken toch?

• mvds

mvds

Totally awesome!

Even in je boekje van je mobo kijken. Daar staat het in of de sata poorten native zijn of via een externe chip uitgevoerd zijn.

• mahi

mahi

God bless GoT

Ricardo87 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:04:
Ik heb een moederboard (s939) met een nVidia nForce 3 Ultra chipset. Voor zover ik weet zijn de 2 sata porten die op het board zitten in de chipset gebakken toch?
Dat klopt. Je kan probleemloos zonder aparte SATA-drivers werken met zulk een moederbord. Ik heb zelf ook een nForce 3 moederbord met SATA-harddisk en kan deze zonder extra drivers benaderen in DOS (Ghost) en ook in Windows heb ik de nForce ATA/SATA drivers niet geïnstalleerd. Dus ik denk niet dat je veel problemen moet verwachten.

Trouwens, mocht het mislukken, dan kun je nog steeds de oude WD weer aansluiten en een andere methode proberen :)

A bus station is where a bus stops. A train station is where a train stops... On my desk I have a workstation.

• Crusader
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:09

Crusader

Arc Nature

obsidian schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:57:
Ligt eraan of je sata controller in je chipset zit of extern is. Als ie in je chipset zit dan is het meestal niet nodig aangezien hij dan in het begin te benaderen is door het OS als zijnde een normale ide schijf.
Dat klopt wel, de bootstrap zal beginnen te booten vanaf de nieuwe disk. Maar ik vrees toch dat er onderhuids in de configuratie van XP staat aangegeven wat zijn systeemschijf is (zoiets als \\device\harddisk1\bladiebla). Wanneer de schijf dus ineens op een andere controller zit, vrees ik dat XP toch wat in de war gaat raken. Doorgaans wordt alleen tijdens de bootstrap de schijf via het BIOS benaderd, waarna via specifieke drivers XP de schijf rechtstreeks via de hardware gaat benaderen.
Schijf zit dus niet meer op <Primaire/secundaire EIDE controller>\<Master of slave>\<Partitie> (IDE controller in de device manager) maar op de SATA controller, die (als ik me niet vergis) als SCSI controller wordt gezien cq. behandeld door XP. Er veranderd dus meer dan je denkt, ik hoop voor je dat het werkt.
mahi schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:07:
[...]
... en kan deze zonder extra drivers benaderen in DOS
omdat DOS wél via het BIOS de schijf benaderd.
en ook in Windows heb ik de nForce ATA/SATA drivers niet geïnstalleerd.
Misschien omdat XP z'n eigen generic SATA drivers heeft meegekregen...

[ Voor 16% gewijzigd door Crusader op 16-05-2006 15:13 ]

If it ain't broken, play with it till it breaks.

• mahi

mahi

God bless GoT

Crusader schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:10:
omdat DOS wél via het BIOS de schijf benaderd.
Vreemd genoeg geldt dat blijkbaar toch niet voor alle chipsets/controllers. Ik heb enige tijd geleden een computer met SATA schijf onder handen gehad waar Ghost weigerde de SATA schijf te herkennen. Een PATA schijf in hetzelfde systeem werkte wel. De schijf werkte overigens perfect want de computer kon ervan booten naar Windows. Helaas ben ik vergeten welke chipset er in die pc zat.
Misschien omdat XP z'n eigen generic SATA drivers heeft meegekregen...
Inderdaad. Ik wilde maar bedoelen dat je bij bepaalde controllers helemaal geen aparte drivers moet gebruiken. Vaak lees je mensen bezig over Windows installeren met F6 (add drivers) terwijl hun chipset sowieso ondersteund is. Kun je later na de installatie nog steeds opteren om de drivers in Windows te installeren.

• Crusader

Crusader

Arc Nature

mahi schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:22:
[...]
Vreemd genoeg geldt dat blijkbaar toch niet voor alle chipsets/controllers. Ik heb enige tijd geleden een computer met SATA schijf onder handen gehad waar Ghost weigerde de SATA schijf te herkennen. Een PATA schijf in hetzelfde systeem werkte wel. De schijf werkte overigens perfect want de computer kon ervan booten naar Windows. Helaas ben ik vergeten welke chipset er in die pc zat.
Komt omdat Ghost z'n eigen hardwarespecifieke "subsystem" heeft om opslagmedia te benaderen, bijvoorbeeld tapedrives, die normaal gesproken ook niet vanuit DOS te benaderen zijn.
Ghost gebruikt niet de BIOS voor z'n schijfacties.

Dingen als xcopy e.d. gebruiken wel de BIOS.

• My-life
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:05
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:02:
Gewoon eerst op je oude HD (Pata) de drivers installeren.
Daarna klonen. Nieuwe HD erin en kijken. Dan weet je of het werkt.
Dan werkt het :Y)

• mahi

mahi

God bless GoT

Crusader schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:10:
Maar ik vrees toch dat er onderhuids in de configuratie van XP staat aangegeven wat zijn systeemschijf is (zoiets als \\device\harddisk1\bladiebla). Wanneer de schijf dus ineens op een andere controller zit, vrees ik dat XP toch wat in de war gaat raken.
Hier haal je wel een interessant punt aan. Ik weet niet hoe windows reageert als je naar een fysiek verschillende controller verhuist, maar ik weet wel uit eigen ervaring dat het verplaatsen tussen primaire/secundaire ATA controller en master/slave bij ATA weinig uitmaakt. Niet dat ik het veel heb gedaan, maar het heeft nog nooit problemen opgeleverd.

Ik denk dat er pas echte problemen kunnen optreden als er sprake is van ontbrekende drivers (bv geen ondersteunde SATA drivers in Windows) of verkeerde drivers (zoals bij een moederbordwissel). En zelfs dat laatste valt op te lossen naar ik heb gelezen... Maar het lijkt me allesbehalve een juiste werkwijze.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ik denk dat het niks uitmaakt aangezien je in de bios zegt van welke schijf je systeem moet booten

• Crusader

Crusader

Arc Nature

obsidian schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:45:
Ik denk dat het niks uitmaakt aangezien je in de bios zegt van welke schijf je systeem moet booten
Dan weet je nog niet of XP ondersteuning biedt aan de gebruikte SATA controller.
Dan weet je in elk geval wel dat XP probéért te booten van de juiste disk.
Zie mijn eerdere relaas.

• Blorgg
  • Niet online
Je kan prima een PATA schijf naar een SATA schijf klonen.

Dit gaat ook prima werken, mits de SATA controller reeds geinstaleerd is onder de Windows installatie die gekloont wordt. Is dat gedaan dan hoef je geen problemen te verwachten en kan je zo alles 1 op 1 overzetten. Je hoeft dan alleen in je BIOS de bootvolgorde aan te passen en je bent klaar :)

• My-life
Zoals vaker al is gezegt, eerst je SATA drivers installeren. Daarna de schijf ghosten en je kunt vrolijk verder draaien.

Windows zoekt alles verder zelf wel uit.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

dat hd clonen lijkt me nog wel te doen als ik dat zo lees, maar wat als je naast de os/data ook de partities (+ de data van bijv partitie 2 en 3) wilt klonen, heb je dan aan ghost voldoende?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
[/kick] 8)7

• My-life
Ghost kopieëert je OS je data en je partities. Je kunt zelfs de grote van je partities aanpassen. (Uiteraard niet kleiner als de hoeveelheid data die erop staat)

Probeer het gewoon eens een keer ;) .

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

My-life schreef op vrijdag 30 juni 2006 @ 19:07:
Ghost kopieëert je OS je data en je partities. Je kunt zelfs de grote van je partities aanpassen. (Uiteraard niet kleiner als de hoeveelheid data die erop staat)

Probeer het gewoon eens een keer ;) .
dan moet ik eerst een sata disk hebbe + mobo wat ermee overweg kan
kan dit alleen met nieuwste ghost? of is 2004 (norton systemworks 2004 pro heb ik hier waar ghost bij zit dacht ik) ook goed?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 01-07-2006 00:38 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1