extra schijf erbij, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• Microwave_NL
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-02 12:50
Goededag, ik heb momenteel een 80 GB 8mb WD schijf. Deze gebruik ik nu zo beetje een jaar ben er erg tevreden over maar over enkele weken wil ik mijn pc gaan formatteren en windows XP op een nieuwe harde schijf installeren aangezien er altijd troep blijft hangen van de vorige installaties.
Ik wil daarom een 250 gb 16 MB WD schijf erbij kopen. De nieuwe moet dan master worden en de oude slave. Dit aansluiten is allemaal geen probleem, ik weet alleen niet zeker of de partities die ik op de oude schijf gemaakt heb bewaard zullen blijven zodra ik de andere schijf erbij zet en die master maak. Ik wil namelijk niet de gegevens die op de oude schijf staan kwijtraken.

Iemand hiermee ervaringen?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Je partities zal je niet kwijt raken.
Wel de boot volgorde goed zetten zodat je voortaan van de nieuwe boot en niet de oude. :)

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
In principe blijven die gewoon bestaan.
Master/Slave verteld je moederbord alleen maar welke schijf het is. :)
De partities staan op de schijf zelf dus het zou goed moeten gaan :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Microwave_NL
Oke, ik was iets vergeten te vragen in mijn vorige post.. Op de oude hdd staat dan nog natuurlijk windows, hoe krijg ik deze van de oude hdd af. (Ik heb weinig ervaring met het indouwen van een 2e harde schijf als de 1e al vol is...)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Hoogstwaarschijnlijk krijg je bij het opstarten dan de keuze uit twee besturingssystemen. Eentje op je nieuwe en eentje op je oude schijf. Het beste lijkt me dat je gewoon van je nieuwe schijf opstart, je gegevens van de oude schijf afhaalt en deze dan formatteert.

Let wel op dat je programma's die nu op je oude schijf geïnstalleerd zijn niet zullen werken als je opstart van de nieuwe schijf. Je zal deze opnieuw moeten installeren.

• Gonadan
  • Laatst online: 23:31

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Microwave_NL schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:13:
Oke, ik was iets vergeten te vragen in mijn vorige post.. Op de oude hdd staat dan nog natuurlijk windows, hoe krijg ik deze van de oude hdd af. (Ik heb weinig ervaring met het indouwen van een 2e harde schijf als de 1e al vol is...)
Eerst de nieuwe schijf er in.
Windows er op installeren.
Bootvolgorde aanpassen.
Belangrijke data van je oude schijf naar je nieuwe schijf kopiëren.
Oude schijf formatteren.
Data terugzetten (of niet, net wat je wilt).
En klaar :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Dutch_Baseline
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12-2024
Microwave_NL schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:13:
Volgens mij moet je gewoon booten vanaf cd-rom en dan de setup van WinXP starten. Als die geïnstalleerd is boot je vanaf je nieuwe schijf met nieuwe installatie WinXP en dan kun je die oude schijf formateren. Dacht ik....

ASUS A8N-E SLI, AMD Athlon 4200+ X2 (Manchester), XFX 7900GT, 2048 DC, X-FI Fatal1ty, Samsung Syncmaster 226, Playstation 3, PS3 UN (EU account): basvandiggele, PS3 UN (VS account): dutch_baseline

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Dual boot is geen probleem, maar als je clean wilt beginnen zou ik nodige info backuppen op je nieuwe HD (eerst de eventuele nodige partities erop aanmaken) en een clean install doen, eventueel met meerdere Operating Systems, en je oude HD geheel cleanen en eventueel opnieuw partitioneren, dna ben je echt alle zooi kwijt.
Wees met backuppen van info kritisch, zooi die je al 6 jaar niet gebruikt hebt, heb je ook echt niet nodig, als je het niet zeker weet, houdt het dan ff, het kan altijd nog weg.
Vergeet niet al je e-mails te behouden, en je contacten, ik hoor zo vaak dat mensen dat vergeten.

• Microwave_NL
gabiballetje schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:19:
Dual boot is geen probleem, maar als je clean wilt beginnen zou ik nodige info backuppen op je nieuwe HD (eerst de eventuele nodige partities erop aanmaken) en een clean install doen, eventueel met meerdere Operating Systems, en je oude HD geheel cleanen en eventueel opnieuw partitioneren, dna ben je echt alle zooi kwijt.
Wees met backuppen van info kritisch, zooi die je al 6 jaar niet gebruikt hebt, heb je ook echt niet nodig, als je het niet zeker weet, houdt het dan ff, het kan altijd nog weg.
Vergeet niet al je e-mails te behouden, en je contacten, ik hoor zo vaak dat mensen dat vergeten.
Backuppen zal we lukken. Ben nu 17 jaar en heb in mijn leven al zeker 20x geformatteerd.

Maar ik weet nu genoeg ;)

Dankjewel voor de antwoorden.

edit: Ik lees zojuist ergens dat je een goede voeding moet hebben voor 2 SATA schijven. Ik heb momenteel 300wat, die zat bijgeleverd bij mijn 10euro sweex kast... Voldoet 300wat om:
2x SATA
1 3.0 P4
1 gig DUAL channel DDR
512 DDR
PCI express videokaart (256)
6.1 geluidskaart

te trekken?

[ Voor 15% gewijzigd door Microwave_NL op 16-05-2006 14:29 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

In Overige Hardware staat een Welke voeding heb ik nodig? topic. Neem eens de topicstart van dat topic rustig door :)

Terugkomend op je kernvraag: ontkoppel wel de oude harddisk terwijl je XP op de nieuwe schijf installeert ;) Wanneer je helemaal klaar bent, dan kun je de oude schijf wel weer aankoppelen. En daarna inderdaad de belangrijkste bestanden backuppen en tenslotte de oude schijf lekker formatteren.

[ Voor 9% gewijzigd door BalusC op 16-05-2006 14:41 ]

• Microwave_NL
Ik ben nog even aan het puzzelen met 2 harde schijven.

Western Digital Harddisk 3.5" 250GB SATA300 16MB, WD2500KS 89.00
Western Digital Harddisk 3.5" 250GB SATA150 16MB, WD2500YD 93.00

Ik wil mijn huidige moederbord blijven gebruiken: Asus P5GDC PRO i915P,SATA RAID, GLAN, 8CH

Ik kan niet vinden of hij ook SATA 300 ondersteund. Er zit nu een SATA 150 80GB in die hij ondersteund, kan ik een SATA 300 erbij plaatsen zonder risico's of is het beter voor een SATA 150 te gaan?

• Admiral Freebee
  • Niet online
Normaal zal de schijf autodetecteren dat hij niet met een S-ATA 300 controller te maken heeft en zal hij in 150-mode opereren.

Mocht dit niet gebeuren zal de schijf niet herkent worden of niet goed functioneren en kan je de schijf nog altijd handmatig op 150 zetten door middel van een jumper :)
Pagina: 1