2 gescheiden netwerken op 1 router/modem

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mvandek2
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11-2025
Ik wil een SBS 2003 server bijplaatsen in een pand waar al een netwerk en internet verbinding is. Deze server dient een klein netwerkje te gaan bedienen met een eigen domein en bij voorkeur een eigen DHCP server. Dit laatste suggereert neem ik aan een eigen IP range.

Ik heb al behoorlijk lopen zoeken maar gebruik waarschijnlijk niet de goede termen, kan iemand me wellicht wijzen op wat documentatie/voorbeelden hiervoor?

Bij voorbaat dank,

Mark

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

SBS 2003 mag volgens de licentie niet samen met een ander domein in één netwerk draaien.

Het kán wel, maar dan zou je switch/router met VLans moeten kunnen werken, waardoor je 2 logisch gescheiden netwerken krijgt. Maar of dat wél volgens de policy is weet ik niet.

Wat voor server host je andere domein?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• mvandek2
Het andere domein is ook een SBS 20003 met nog een Windows 2003 standard waar een applicatie en Terminal Server op draait.

• mvandek2
Kan dit dmv een router waarbij de 2e SBS 2003 in een andere range komt bijvoorbeeld?

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

Welkom Patrick (11-02-2022) <3

mvandek2 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:36:
Kan dit dmv een router waarbij de 2e SBS 2003 in een andere range komt bijvoorbeeld?
Dat kan met bijvoorbeeld een Linksys WRT54G v1.0 t/m 3 met een aangepaste Sveasoft firmware. Dan heb je de beschikking over Vlan's. Daar weet ik het zeker van, en als het een bedrijfsmatige omgeving is, zou ik eens kijken naar Cisco routers en switches.

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC (IV) 140pk Bose (oktober 2019) met aan de trekhaak een Caravelair Antares Titanium 390 (mei 2021)

Verwijderd

mvandek2 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:36:
tuurlijk kan dit, de vraag is alleen of je "inbel router" zo slim is dat je een route kan toevoegen voor dat netwerk.

• Rahvin47
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-06-2023
Als je router geen VLAN ondersteund, kan je beter een extra router aanschaffen, Dat is de handigste manier.

Life is what happens while you make other plans.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Wat ook niet onbelangrijk is lijkt me is om te kijken wat er van buiten af bereikbaar moet zijn.

Je kunt poort 80 met een standaard adsl modem/router maar één keer doorsturen.
En als je dan op twee verschillende sbs machine's wil uitkomen heb je een uitdaging.

Ik denk dat een routed subnet het begin van de mooiste oplossing is.
Dat betekend dat je dus meerdere externe ipadressen krijgt.
Of combineer twee adsl oplossingen met een loadbalancer.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

aZuL2001 schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 12:49:
Wat ook niet onbelangrijk is lijkt me is om te kijken wat er van buiten af bereikbaar moet zijn.

Je kunt poort 80 met een standaard adsl modem/router maar één keer doorsturen.
En als je dan op twee verschillende sbs machine's wil uitkomen heb je een uitdaging.
ooit van reverse proxy gehoord :)
Ik denk dat een routed subnet het begin van de mooiste oplossing is.
Dat betekend dat je dus meerdere externe ipadressen krijgt.
huh? de info van de TS is summier, maar is die inet verbinding alleen maar nodig om een beetje te browsen. De key in dit zal dus altijd de huidige router/modem zijn, wat kan die? hij zal een route moeten kunnen aanmaken naar een 2de router of nog makkelijk een 3de interface hebben.
Zeer waarschijnlijk stelt dat routertje geen zak voor en kan je alleen een directly connected c-klasse eraan hangen. in dat geval kan je van alles bedenken, maar zal er weinig werken :)
Of combineer twee adsl oplossingen met een loadbalancer.
waar slaat dit op? een 2de adsl verbinding hoef je helemaal geen koppeling meer te hebben tussen de netwerken. het gaat er juist om om dezeflde verbinding te gebruiken...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 13:56 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 13:54:
[...]
ooit van reverse proxy gehoord :)
Wel gehoord, gelukkig geen idee wat het doet ;) added to to-do list
[...]

huh? de info van de TS is summier, maar is die inet verbinding alleen maar nodig om een beetje te browsen. De key in dit zal dus altijd de huidige router/modem zijn, wat kan die? hij zal een route moeten kunnen aanmaken naar een 2de router of nog makkelijk een 3de interface hebben.
Zeer waarschijnlijk stelt dat routertje geen zak voor en kan je alleen een directly connected c-klasse eraan hangen. in dat geval kan je van alles bedenken, maar zal er weinig werken :)
Daarom gaf ik het ook mee als iets om ook over te denken
[...]
waar slaat dit op? een 2de adsl verbinding hoef je helemaal geen koppeling meer te hebben tussen de netwerken. het gaat er juist om om dezeflde verbinding te gebruiken...
Twee adsl verbindingen, twee externe ipadressen.
En dan kun je op basis daarvan dingen regelen voor vanaf buiten bereikbaar zijn.
Maar je hebt helemaal gelijk dat het op basis van de sumiere info van TS wat te enthousiast is misschien.

Abort, Retry, Quake ???

Verwijderd

Los van de licentiekwestie inzake SBS2003, wellicht is het een idee om een software router op basis van ISA Server 2004 te overwegen. Oftewel een aparte PC die specifiek voor deze taak wordt ingericht en tussen het Internet en het intranet wordt geplaatst. Zelf heb ik in mijn meterkast een klein kubusPC'tje staan met daarop ISA Server 2004, met zowel een Internet kabelverbinding als een ADSL verbinding. Ik heb een bedrijf aan huis, maar mijn kinderen zijn fysiek aan hetzelfde Cat5 netwerk gekoppeld. Alleen logisch zijn ze gescheiden van mijn bedrijfscomputers en werkstations. Mijn Internetverkeer loopt via de kabel en de anderen via ADSL (lagere bandbreedte). Kijk voor meer informatie maar eens bij Microsoft ISA Server 2004. Misschien biedt dit wat je zoekt. De ISA Server 2004 is zowel router als firewall als VPN server. Je hebt dus alleen een modem nodig tussen ADSL/kabel en de ISA Server. Deze ISA Server PC bevat tenminste 2 netwerkkaarten: 1 voor het ADSL/kabel modem en de ander voor het interne netwerk. Uiteraard kun je meer netwerkkaarten plaatsen voor bijvoorbeeld een tweede lokale netwerksegment of een tweede Internet verbinding.
Je kan meer gedetailleerde informatie vinden op http://www.microsoft.com/isaserver/default.mspx.
mvandek2 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:00:
Ik wil een SBS 2003 server bijplaatsen in een pand waar al een netwerk en internet verbinding is. Deze server dient een klein netwerkje te gaan bedienen met een eigen domein en bij voorkeur een eigen DHCP server. Dit laatste suggereert neem ik aan een eigen IP range.

Ik heb al behoorlijk lopen zoeken maar gebruik waarschijnlijk niet de goede termen, kan iemand me wellicht wijzen op wat documentatie/voorbeelden hiervoor?

Bij voorbaat dank,

Mark
Pagina: 1