Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hulp nodig bij sollicitatie.

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo. Nu ik bijna mijn opleiding afgerond heb (Service medewerker ICT.)ben ik op zoek naar een bedrijf waar ik zou kunnen werken. Nu is dit mijn eerste solicitatie brief ooit en heb ik even jullie hulp nodig. Dit is wat ik zelf al op papier heb gekregen.

Deurne, 16 Mei 2006

Contact gegevens.

Betreft: Solicitatie.

Geachte heer / mevrouw,

Ik volg momenteel een opleiding Service Medewerker ICT op het Roc Ter AA in Helmond. Deze opleiding eindigt voor mij 16 juni en hoop deze opleiding met een diploma af te ronden. Nu ben ik op zoek naar een baan of opleiding gecombineerd met werk na afronding van mijn huidige opleiding.

Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al lange tijd interesse in het ICT wereldje. Ik heb tijdens mijn opleiding een stage gedaan van 6 maanden. In deze tijd heb ik veel geleerd en veel werkervaring opgedaan. Echter ben ik nu weer toe aan een nieuwe uitdaging. Het liefst zou ik willen gaan werken gecombineerd met een bbl opleiding. Het liefst zou ik een BBL opleiding Medewerker Beheer ICT willen gaan doen op niveau 3.

Na een tip van iemand uit mijn omgeving ben ik op de site gaan kijken wat xxxx nu eigenlijk allemaal doet. Tot mijn verbazing zag ik dat uw bedrijf veel deed met netwerken en systeem beheer. Nu is dit helemaal wat mij trekt en wat ik al lange tijd zou willen doen.

Ik hoop dat het mogelijk is bij uw organisatie een baan te kunnen krijgen. Eventueel in combinatie met een BBL opleiding.
Graag wil ik deze brief mondeling toelichten.

Hoogachtend,

Jelle van den Berg
Bijlage: Curriculum Vitae

Mischien noob vraag maar zouden jullie dit goedkeuren? Of hebben jullie nog tips voor het schrijven van een solicitatie brief. Ik ben namelijk bang dat ik iets fout heb gedaan of iets vergeten ben. Zeker aangezien dit mijn eerste solicitatie brief is die ik schrijf.

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:01
Als ik je brief zo lees krijg ik het gevoel dat je wat onzeker bent / niet weet wat je precies wilt. Je laat het bedrijf een beetje de keuze over. Ik denk dat het beter is als je goed opschrijft wat je wilt.

Ook zou ik korte zinnen proberen te gebruiken en herhaling van woorden voorkomen. Bijv:
Het liefst zou ik willen gaan werken gecombineerd met een bbl opleiding. Het liefst zou ik een BBL opleiding Medewerker Beheer ICT willen gaan doen op niveau 3.
Is goed te vervangen in bijv. zoiets:
Ik zou graag werken willen combineren met een BBL opleiding. De opleiding 'Medewerker Beheer ICT' op niveau 3 geniet mijn voorkeur.

• TDB
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 19:02

TDB

Eerste quick scan........
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 13:43:
Hallo. Nu ik bijna mijn opleiding afgerond heb (Service medewerker ICT.)ben ik op zoek naar een bedrijf waar ik zou kunnen werken. Nu is dit mijn eerste solicitatie brief ooit en heb ik even jullie hulp nodig. Dit is wat ik zelf al op papier heb gekregen.

Deurne, 16 Mei 2006

Contact gegevens.

Betreft: Solicitatie.

Geachte heer / mevrouw,

Ik volg momenteel een opleiding Service Medewerker ICT op het Roc Ter AA in Helmond. Deze opleiding eindigt voor mij 16 juni en hoop deze opleiding met een diploma af te ronden. Nu ben ik op zoek naar een baan of opleiding gecombineerd met werk na afronding van mijn huidige opleiding.
....16 juni en IK hoop.........
Laatste zin: Vooruitlopend op mijn afstuderen, ben ik op zoek naar een baan welke een logische aanvulling / vervolgstap moet zijn op mijn opleiding. (of zoiets).
Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al lange tijd interesse in het ICT wereldje.
In deze tijd heb ik veel geleerd en veel werkervaring opgedaan.
En waar blijkt dat allemaal uit ?! Als dat blijkt uit je CV dan benoemen in je brief.
Echter ben ik nu weer toe aan een nieuwe uitdaging. Het liefst zou ik willen gaan werken gecombineerd met een bbl opleiding. Het liefst zou ik een BBL opleiding Medewerker Beheer ICT willen gaan doen op niveau 3.
Laatste twee zinnen gaan dubbel.
Na een tip van iemand uit mijn omgeving ben ik op de site gaan kijken wat xxxx nu eigenlijk allemaal doet. Tot mijn verbazing zag ik dat uw bedrijf veel deed met netwerken en systeem beheer. Nu is dit helemaal wat mij trekt en wat ik al lange tijd zou willen doen.
Ik zou dit toch anders aanpakken: "na een tip van iemand", "tot mijn verbazing"..... dit zijn niet voor het bedrijf uitnodigende opmerkingen.....

PSN: TDBtje

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-11 15:29
Zomaar een aantal tips:

- Begin je sollicitatiebrief nooit met "Ik", probeer het anders te forumuleren.
- de opleiding Service Medewerker ipv een opleiding Service Medewerker
- Het ICT wereldje? Klinkt niet echt profi, zou ik ook anders formuleren
- "... bedrijf veel deed met netwerken ..." zou ik "veel doet met" van maken, of zijn ze ermee gestopt? ;)
- Graag zou ik deze brief ...

• Spixo
Geachte heer / mevrouw,
Het is netter om eerst te beginnen met de vrouw ;). Dus bijv:

Geachte mevrouw/heer,
Ten eerste loopt de zin niet lekker en daarnaast straalt het weinig uit. Dus bijv:

Graag licht ik mijn brief en CV in een persoonlijk gesprek aan u toe.
In deze tijd heb ik veel geleerd en veel werkervaring opgedaan.
Kan je er niets iets van maken als:

Bij mijn stage heb ik hetgeen ik heb geleerd in praktijk kunnen brengen bladiebla..

Volgens mij is het doel van een stage namelijk de theoretische stof in de praktjk brengen, dat zou je dus al geleerd moeten hebben en niet pas doen bij de stage. [/vage uitleg]

[ Voor 55% gewijzigd door Spixo op 16-05-2006 14:02 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 19:12

hamsteg

Species 5618

Geachte heer / mevrouw,
Je moet een naam hebben ...
De eerste alinea nooit beginnen met Ik, ten tweede heb je hier je 30 seconden om aandacht te grijpen. Na de eerste regel ben ik al weg; wie ben je, wat wil je. Derde alinea zou hier beter passen. Laatste zin weglaten, die komt in de volgende paragraaf.
Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al lange tijd interesse in het ICT wereldje. Ik heb tijdens mijn opleiding een stage gedaan van 6 maanden. In deze tijd heb ik veel geleerd en veel werkervaring opgedaan. Echter ben ik nu weer toe aan een nieuwe uitdaging. Het liefst zou ik willen gaan werken gecombineerd met een bbl opleiding. Het liefst zou ik een BBL opleiding Medewerker Beheer ICT willen gaan doen op niveau 3.
ICT wereldje, dit verklein woordje geeft mij de indruk dat je het werk niet serieus neemt. 6 maanden, waarin ervaring? Derder zin is overbodig. Vierde zin kan ook negatief worden uitgeleg ... een job-hopper --> Om het geleerd in parktijk te brengen ben ik opzoek naar een baan die in het verlengde ligt van mijn studie. BBL consequent in hoofdletters. "Het liefts ... niveau 3" combineren in een sterke zin --> Om mijn groei nog meer body te geven ben van plan een BBL opleiding Medewerker Beheer ICT te volgen op niveau 3 en zoek ik in eerste instantie naar een baan die ik met de studie kan combineren.
Door mond op mond reclame ben ik met uw bedrijf in aanraking gekomen. Met name de aandachtgebieden netwerken en systeembeheer, zoals genoemd op uw website, spreken mij enorm aan. Ik ben geïnteresseerd in een mogelijke vacature in een van deze gebieden. De eerste zin geeft meteen gespreksstof in een eventueel interview, de verwijzing naar de website geeft aan dat je meer moeite hebt gedaan. De laatste zin geeft het doel van je brief. Maak zoiets als dit je eerste alinea.
Ik hoop dat het mogelijk is bij uw organisatie een baan te kunnen krijgen. Eventueel in combinatie met een BBL opleiding.
Tweede zin is overbodig en je mag iets meer druk uitoefenen op de lezer van de brief om actie te ondernemen. De laatste zin is min of meer ook overbodig ... kwestie van smaak. Heel enkel wil een hint voor een gesprek wel eens negatief uitvallen, laat die vraag en beslissing maar aan de lezer. --> Met balangstelling kijk ik uit na uw reactie,
Hoogachtend,
Met vriendelijke groeten, ikzelf kies hiervoor omdat ik niet in de hogere nederlandse taal thuis hoor, ben maar een simpele jongen. Ook weer kwestie van smaak.
Jelle van den Berg
Het belangrijkste is wel dat je de aanbevelingen van mij en anderen niet zomaar overneemt. Het moet jouw taal zijn, het moet zijn zoals jij dat in het algemeen verwoordt.

Succes !

@Just_I, nooit tel.nummer en email onderaan een sollicitatiebrief, daarvoor heb je een CV. Maakt het onnodig druk.

[ Voor 40% gewijzigd door hamsteg op 16-05-2006 15:31 ]

... gecensureerd ...

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

Nu ben ik op zoek naar een baan of opleiding gecombineerd met werk...
Zou ik van maken:
Vandaar dat ik op zoek ben naar een baan, eventueel gecombineerd met een opleiding....

• Spixo
boppert schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:04:
[...]

Zou ik van maken:

[...]
Ik zou dat eventueel weglaten, met dat erbij druk je alleen maar twijfel uit. Bedenk voor jezelf wat je wilt en vertel dat tegen het bedrijf. Als jij graag werken wilt combineren met studie dan moet je dat melden. Kan dat bedrijf het niet aanbieden? -> next... volgend bedrijf aanschrijven

Ik neem aan dat het niet van je leven afhangt daar te moeten werken? Je moet doen wat je wil, niet hetgeen wat het bedrijf je kan bieden / je voor nodig heeft.
Deze opleiding eindigt voor mij 16 juni en hoop deze opleiding met een diploma af te ronden.
Hoop met een diploma af te ronden? Je bent dus niet zo zeker van jezelf? Doe je een examen in je opleiding? Vermeld dan beter iets als:

Half juni heb ik examens ter afronding van mijn opleiding...

Niets vermelden over eventueel zakken (tenzij de kans bruut groot is), of "hopen" dat je het gaat halen. Als jij vertelt over examens oid weet het bedrijf ook wel dat het nog even spannend voor je wordt.

[ Voor 31% gewijzigd door Spixo op 16-05-2006 14:08 ]

Verwijderd

Hopen doe je op de WC, niet in je sollicitatiebrief ;)

Verder vind ik m er in grote lijnen al wel redelijk uitzien, maar bedenk dat niet iedereen weet wat een BBL opleiding Medewerker Beheer ICT op niveau 3 is. Daarnaast is het nog wel een beetje een standaardbrief, je hoeft alleen 't adres op de envelop te veranderen. Dat schiet natuurlijk niet op, je moet zo'n toko laten weten waarom je nou juist bij hen wil werken, en waarom jij degene bent die zij zoeken.

Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie reacties zo snel. Dit had ik nog niet verwacht. Ik weet inderdaad nog niet direct wat ik wil. Een bbl opleiding of werken. 5 dagen in de week naar school is niks voor mij. Ik heb al goede tips gelezen en ben momenteel bezig met een andere solicitatie brief. Over een uurtje ofwat zal ik hem plaatsen zodat jullie hem kunnen beoordelen als julle willen natuurlijk.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

En let wel op dat je sollicitatie met dubbel 'l' schrijft ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• TDB

TDB

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 14:36:
Bedankt allemaal voor jullie reacties zo snel. Dit had ik nog niet verwacht. Ik weet inderdaad nog niet direct wat ik wil. Een bbl opleiding of werken. 5 dagen in de week naar school is niks voor mij. Ik heb al goede tips gelezen en ben momenteel bezig met een andere solicitatie brief. Over een uurtje ofwat zal ik hem plaatsen zodat jullie hem kunnen beoordelen als julle willen natuurlijk.
Ik zou zeggen: pas je brief aan en post hem weer. Zoals je zelf al aangaf: er zijn genoeg mede GOT'ters die je willen helpen....

Verwijderd

Topicstarter
Hier versie 2 van mijn sollicitatiebrief.

Geachte mevrouw/heer

Goedendag, Ik ben Jelle van den Berg en ben 18 jaar. Momenteel volg ik de opleiding Service Medewerker ICT op het Roc Ter AA in Helmond. Deze opleiding rond ik half juni af en ben nu op zoek naar een baan.

Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al sinds jonge leeftijd interesse in de ICT wereld. Ik heb om mijn opleiding af te ronden een stage gelopen van een perioden van 6 maanden.In deze tijd heb ik hetgeen wat ik geleerd heb op mijn opleiding in de praktijk kunnen brengen. Met als resultaat goede reacties gekregen te hebben van mijn werkgever. Dit allen is te lezen in mijn cv die volgt na deze brief. Echter heb ik in de zaak waar ik stage gelopen heb geen kans om te groeien en ben ik op zoek naar een baan waarin ik dit wel kan. Dit zou ik willen combineren met een opleiding Medewerker Beheer ICT op niveau 3. Dit is een opleiding die mij intreseert en waarin ik verder zou willen gaan leren.
Ik hoop dat het mogelijk is bij uw organisatie een baan te kunnen krijgen.

Hoogachtend,

Jelle van den Berg

Wat denken jullie er nu van. Is het een verbetering of is juist de brief slechter geworden.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

Ik ben 18 jaar KOMMA ben zeer leergierig en......

een perioden

na een punt komt een spatie

, met als resultaat (is gewoon 1 zin)

Dit alles is te lezen op mijn bijgevoegde cv (misschien cv wel voluit)

je schrijft btw 2x dat je 18 bent

[ Voor 88% gewijzigd door paQ op 16-05-2006 15:18 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Stampertje
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-01-2024

Stampertje

Gaat je nix aan

Persoonlijk zou ik eindigen met

Met vriendelijke groet,

Dat vind ik net wat vriendelijker overkomen

Living the American Dream

• Opi
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Opi

Probeer in je brief ook antwoord op de vraag 'waarom wil jij bij dat bedrijf werken' te beantwoorden.

Achter "Graag licht ik mijn brief en CV in een persoonlijk gesprek aan u toe." zou ik melden dat je bijvoorbeeld eind volgende week telefonisch contact met opneemt.

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Ik zou niet nogmaals melden dat je 18 bent. Tenzij ze er jaren over doen je brief te lezen zal je intussen niet plotseling een andere leeftijd hebben. :)

• Spixo
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:02:
Hier versie 2 van mijn sollicitatiebrief.

Geachte mevrouw/heer

Goedendag, Ik ben Jelle van den Berg en ben 18 jaar. Momenteel volg ik de opleiding Service
Momenteel -> 'Op dit moment'
edit: kan beide wel ;)
Medewerker ICT op het Roc Ter AA in Helmond. Deze opleiding rond ik half juni af en ben nu op zoek naar een baan.
Roc Ter AA -> ROC Ter AA
en ben nu -> en ik ben nu
Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al sinds jonge leeftijd interesse in de ICT wereld.
ik ben 18 jaar, (<- komma) zeer leergierig en ...
in de ICT. (punt.. dat wereld kan weg)
Ik heb om mijn opleiding af te ronden een stage gelopen van een perioden van 6 maanden.
Ter afronding van mijn opleiding heb ik 6 maanden stage gelopen. (blijf kort maar krachtig)
In deze tijd heb ik hetgeen wat ik geleerd heb op mijn opleiding in de praktijk kunnen brengen.
In deze tijd -> tijdens deze stage
Volgens mij is het 'heb in mijn opleiding' ipv op.. not sure
Met als resultaat goede reacties gekregen te hebben van mijn werkgever.
Het resultaat, een stel goede reacties.. oid
Dit allen is te lezen in mijn cv die volgt na deze brief.
Volgt -> die ik bijsluit bij deze brief oid
Echter heb ik in de zaak waar ik stage gelopen heb geen kans om te groeien en ben ik op zoek naar een baan waarin ik dit wel kan.
zaak -> bedrijf / onderneming oid
Dit zou ik willen combineren met een opleiding Medewerker Beheer ICT op niveau 3. Dit is een opleiding die mij intreseert en waarin ik verder zou willen gaan leren.
Intreseert -> Interesseert
Ik hoop dat het mogelijk is bij uw organisatie een baan te kunnen krijgen.
Weet je zeker dat het een organisatie is? Misschien moet je het aanduiden als bedrijf / stichting whatever. Ff uitzoeken dus.

Hoogachtend,

Jelle van den Berg
ff een enter hier invoegen

[ Voor 5% gewijzigd door Spixo op 16-05-2006 15:24 ]

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 22:48

Just_I

What did you just say?

Je hebt er twee keer in staan dat je 18 jaar bent. Deze zou ik beide achterwege laten aangezien je ook een CV bijvoegd.

Met als resultaat goede reacties gekregen te hebben van mijn werkgever. Dit allen is te lezen in mijn cv die volgt na deze brief.
Zou ik veranderen naar
Met goede reacties van mijn werkgever als resultaat (zie bijlage onder ....)

Zinnen met "Ik" beginnen, heb ik altijd geleerd, is geen goed idee.

Voor het aflsuiten zou ik het volgende doen

Hoogachtend,

<insert handtekening>

Jelle van den Berg
Eventueel 06
Eventueel mail adres

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-11 14:19

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Volgens mij zet je op dit moment nog redelijk veel punten neer, waarvan er een aantal een komma kunnen worden. Als je dan je zinnen iets anders neerzet, loopt het geheel wat lekkerder inho. Ook zou ik dat middelste 'grote' blok opdelen in een stuk wat je gedaan hebt tot nu toe en wat je nu zou willen gaan doen.

Is eerst Geachte x en daarna Goedendag niet een beetje dubbelop?
Persoonlijk zou ik eindigen met

Met vriendelijke groet,
Is ook wel gebruikelijk tegenwoordig

Maar de informatie is er al duidelijker uit te halen als in de startpost :)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• Spixo
Kaastosti schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:30:
Volgens mij zet je op dit moment nog redelijk veel punten neer, waarvan er een aantal een komma kunnen worden. Als je dan je zinnen iets anders neerzet, loopt het geheel wat lekkerder inho. Ook zou ik dat middelste 'grote' blok opdelen in een stuk wat je gedaan hebt tot nu toe en wat je nu zou willen gaan doen.

Is eerst Geachte x en daarna Goedendag niet een beetje dubbelop?

[...]

Is ook wel gebruikelijk tegenwoordig

Maar de informatie is er al duidelijker uit te halen als in de startpost :)
NOFI richting de topicstarter maar ik vind zijn spelling en zinsopbouw niet altijd van voldoende niveau. Dan is het in mijn ogen ook beter om gewoon korte (en krachtige) zinnen te gebruiken ipv lange zinnen met (meerdere) komma's. Dan ga je minder snel in de fout. En als er iets is waarmee je af gaat is het wel een sollicitatiebrief vol met fouten en slecht lopende zinnen of goed geprobeerde antecedenten e.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Spixo op 16-05-2006 15:34 ]

• TDB

TDB

Wat je ook zou kunnen doen is het bedrijf bellen en vragen naar personeelszaken. Je kan dan uitleggen dat je een open sollicitatie brief wilt sturen en dat je op zoek bent naar de persoon aan wie deze brief gestuurd kan worden. Meestal volgt dan vanzelf wel een klein telefonisch gesprekje.....

Ik heb dit zelf altijd als erg prettig ervaren: een sollicitant toont interesse, tenminste: dat suggereert hij /zij ermee......

Je kan dan ook meteen de opening "geachte mevrouw/heer" vervangen in "geachte...." en de juiste persoon erachter.

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 10:52
Misschien kun je de brief beter beginnen met

Geachter mevrouw/heer, (moet trouwens gewoon heer/mevrouw zijn, dit doet WORD ook)

Met deze brief zou ik graag willen solliciteren voor de functie van service medewerker ICT bij uw bedrijf.

Klinkt in ieder geval een stuk beter als dat goedendag dat jij gebruikt

[ Voor 18% gewijzigd door dennis112 op 16-05-2006 16:20 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• sopsop
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 13:38

sopsop

[v] [;,,;] [v]

'Goedendag' is spreektaal. Het is een zogenaamde groet bij een ontmoeting. Je mag dat dus prima zeggen op je gesprek, maar niet gebruiken in je brief.

• Spixo
dennis112 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:15:
Misschien kun je de brief beter beginnen met

Geachter mevrouw/heer, (moet trouwens gewoon heer/mevrouw zijn, dit doet WORD ook)

Met deze brief zou ik graag willen solliciteren voor de functie van service medewerker ICT bij uw bedrijf.

Klinkt in ieder geval een stuk beter als dat goedendag dat jij gebruikt
Dat Word het zo doet betekent niet dat het alleen zo mag ;). Ik zou uitgaan van het taalunieversum:

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/302/

Dan zou het dus worden:
- Geachte mevrouw/mijnheer of Geachte heer/mevrouw

Ik vind de eerste vorm zelf netter, een vrouw hoor je in mijn ogen altijd eerst te noemen. In een winkel ook "Goedenmiddag mevrouw / meneer" oid.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:36

paQ

Ricardo87 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:22:

Het resultaat, een stel goede reacties.. oid
'een stel reacties'

:?

[ Voor 20% gewijzigd door paQ op 16-05-2006 16:30 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Spixo
paQ schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 16:29:
[...]

'een stel reacties'

:?
Check de Vandale. Stel = aantal. Je kan er ook gewoon 'een aantal reacties' van maken.

Verwijderd

Erkens schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:19:
Ik zou niet nogmaals melden dat je 18 bent. Tenzij ze er jaren over doen je brief te lezen zal je intussen niet plotseling een andere leeftijd hebben. :)
Dan zou je bij de tweede vermelding 19 neer moeten zetten ;)

Nog ff een tip in het algemeen: zoals je wsch al gemerkt hebt heeft iedereen z'n eigen idee over het schrijven van een sollicitatiebrief. Wat je niet moet doen is van verschillende posters een tip overnemen. Je brief wordt dan een allegaartje van stijlen, en dat komt heel raar over. Kies je eigen stijl en verfijn die, nu of in de loop der tijd.

Je brief moet een afspiegeling van jezelf zijn. Er is niet zoiets als de ultieme sollicitatiebrief. Een sollicitatiebrief verschilt nog meer per persoon dan per vacature/functie.

Verwijderd

Topicstarter
In dit topic heb ik neergezet dat ik 19 was aangezien ik dan op dat moment 19 zou zijn geweest. Echter is het bij dat bedrijf niks geworden om na mijn stage daar te blijven. Dus ben ik op zoek naar iets anders. Ik heb de brief gisteren daar nog in de brievenbus gedaan en heb vanmorgen al bericht gekregen. Hoezo snel _/-\o_ . Ik kan komende dinsdag daar op gesprek komen, ze zijn zeker geintresseerd naar mensen die bbl opleidingen willen gaan doen dat is mij alvast verteld. Dus ik heb goede hoop. Ik wil alvast iedereen hier bedanken die mij geholpen heeft, ik heb er zeer veel aan gehad.

Verwijderd

Een aantal nuttige tips om een goede opbouw te hebben.

1e Alinea:
Geef hier direct en duidelijk aan waarom of naar aanleiding waarrvan u de organisatie benadert.

2e Alinea:
Geef hier duidelijk en beknopt aan voor welke functie(s) je belangstelling hebt en vooral ook waarom.

3e Alinea:
Geef hier een beknopte omschrijving van je achtergrond (relevante kennis en ervaring).

Slotalinea:
Geef hier aan, dat je zelf telefonisch contact zult opnemen om na te gaan of en wanneer er een afspraak gemaakt kan worden voor een wederzijds oriënterend gesprek.

En nog wat andere nuttige tips:

Probeer het allemaal op 1 A4-tje te laten passen. Gebruik zinnen van maximaal 15 tot 20 woorden.

Bel het bedrijf! Een kort telefonisch contact met Personeelszaken doet wonderen. Tevens heb je dan een naam en het begin van je 1e alinea. (Bijv: Geachte mevrouw X, naar aanleiding van ons telefonisch contact enz.)

Zorg dan dat je een verhaal klaar hebt voor je gesprek. Vragen als: "vertel eens iets over jezelf", "noem eens een paar karaktereigenschappen van u op" of "u zegt hier dat u stressbestendig bent. In welk opzicht?". Bedenk dat je brief tevens de agenda van je gesprek is. Dus denk na wat je kunt vertellen over wat je in je brief schrijft.

Veel succes met solliciteren.

/me moet eens wat beter lezen, duidelijk geval van caffeïnegebrek. Ik zie na het posten dat je al een gesprek hebt. Doe je nette kleren aan en geef een stevige handdruk. Succes!

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 19:58 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 19:12

hamsteg

Species 5618

Eerste keer geen kus geven, dat kun je pas doen als je aangenomen bent :+ . Heel veel suc6 !

... gecensureerd ...

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-11 20:17

ALH

Bouw het op volgens de AIDA formule;

Attention; stel jezelf opvallend voor.

Interest; laat je interesse voor het bedrijf goed naar voren komen.

Desire; hier beschrijf je waarom jij goed bij het bedrijf past en hoe jou kwaliteiten/vaardigheden daarbij gaan helpen.

Action; stel voor om langs te komen en mondeling e.e.a. toe te komen lichten.

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

Verwijderd

Naast gewoon solliciteren per brief zijn er nog andere mogelijkheden.

Vooral een jobbeurs vind ik zeer interessant. Ik ben naar 1 geweest specifiek voor mijn opleiding en binnen de week er na waren er al 3 verschillende bedrijven die mij uitnodigden voor een gesprek.
Op die jobbeurs had ik gewoon mijn CV gegeven aan de HR-persoon die daar zat en een beetje met hem/haar gesproken wat mijn interesse qua job en eens geluisterd wat de verschillende bedrijven te bieden hebben. De persoonlijke indruk die je kan maken op zo'n jobbeurs direct met de verantwoordelijke recruiting heeft veel meer inpact dan een briefje met CV sturen. Vergeet zeker niet hopen kopies van uw CV mee te doen naar een jobbeurs. Beide in het Nederlands en het Engels, dan zie je per bedrijf welke CV het best past om af te geven. Bij sommige kan het helpen een klein pasfoto'tje aan uw CV te hangen.

Er zijn ook bedrijven die zelf recruiting-events organiseren waarop je kan inschrijven en die zeer handig zijn om als beginner werk te vinden. Bv. Philips heeft een zeer mooi event in Eindhoven waar ik naar toe geweest ben (als belg). (die laatste hebben trouwens 3 maand later mij gebeld voor iets, maar tegen die tijd was ik al lang elders aan de slag)

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Ik zou het meer over deze boeg gooien:

Afzender

Ontvanger

Datum+plaats

Geachte heer / mevrouw,

Mijn naam is Jelle van den Berg en ben 18 jaar oud. Bij deze reageer ik op de vacature BLABLABLA in het %nieuwsblad% van XX-XX-XX.

Momenteel volg ik de opleiding Service Medewerker ICT op het Roc Ter AA in Helmond. Deze opleiding rond ik half juni af en ben nu op zoek naar een passende baan. Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al sinds jonge leeftijd interesse in de ICT wereld. Ik heb om mijn opleiding af te ronden een stage gelopen van een perioden van 6 maanden.In deze tijd heb ik hetgeen wat ik geleerd heb op mijn opleiding in de praktijk kunnen brengen. Met als resultaat goede reacties gekregen te hebben van mijn werkgever. U kunt meer over mijn werkzaamheden daar lezen in mijn cv welk als bijlage bij deze brief is verzonden. Ik heb in de zaak waar ik stage gelopen geen kans om te groeien. Met deze reden ben ik op zoek naar een werkgever waarbij ik dit wel kan. De door u geboden functie zou ik willen combineren met een opleiding Medewerker Beheer ICT op niveau 3. Dit is een opleiding die mijn intresse heeft en waarin ik verder zou willen gaan leren. Ik hoop dat u mij de mogelijkheid bied deze functie binnen uw organisatie te vullen.

Graag licht ik mijn brief en CV in een persoonlijk gesprek aan u toe. Zodoende hoop ik ook door u uit genodigt te zullen worden voor een orrienterend gesprek.

Hoogachtend,

Jelle van den Berg

[ Voor 3% gewijzigd door Four op 18-05-2006 16:50 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Spixo
Four schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 16:47:
Ik zou het meer over deze boeg gooien:

Afzender

Ontvanger

Datum+plaats

Geachte heer / mevrouw,

Mijn naam is Jelle van den Berg en ben 18 jaar oud. Bij deze reageer ik op de vacature BLABLABLA in het %nieuwsblad% van XX-XX-XX.

Momenteel volg ik de opleiding Service Medewerker ICT op het Roc Ter AA in Helmond. Deze opleiding rond ik half juni af en ben nu op zoek naar een passende baan. Ik ben 18 jaar en zeer leergierig en heb al sinds jonge leeftijd interesse in de ICT wereld. Ik heb om mijn opleiding af te ronden een stage gelopen van een perioden van 6 maanden.In deze tijd heb ik hetgeen wat ik geleerd heb op mijn opleiding in de praktijk kunnen brengen. Met als resultaat goede reacties gekregen te hebben van mijn werkgever. U kunt meer over mijn werkzaamheden daar lezen in mijn cv welk als bijlage bij deze brief is verzonden. Ik heb in de zaak waar ik stage gelopen geen kans om te groeien. Met deze reden ben ik op zoek naar een werkgever waarbij ik dit wel kan. De door u geboden functie zou ik willen combineren met een opleiding Medewerker Beheer ICT op niveau 3. Dit is een opleiding die mijn intresse heeft en waarin ik verder zou willen gaan leren. Ik hoop dat u mij de mogelijkheid bied deze functie binnen uw organisatie te vullen.

Graag licht ik mijn brief en CV in een persoonlijk gesprek aan u toe. Zodoende hoop ik ook door u uit genodigt te zullen worden voor een orrienterend gesprek.

Hoogachtend,

Jelle van den Berg

uitgenodigt, orrienterend, intresse ? Waar heb jij Nederlands geleerd? :P

Zodoende hoop ik ook door u uit genodigt te zullen worden voor een orrienterend gesprek.

Zodoende is te vervangen door "door zo te doen":

Door zo te doen hoop ik ook door u uit genodigt te zullen worden voor een orrienterend gesprek.

Snap je er zelf nog wat van? En hopen doe je niet in een sollicitatiebrief.

[ Voor 13% gewijzigd door Spixo op 18-05-2006 17:14 ]

• Four
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Four

I void warranty

Nederlands heb ik geleerd met een kleine hanicap. Dus dat ter zijde. Deze hanicap tast ook mijn gramatica aan. Doch d8 ik dat ik het heel aardig gedaan heb. Tevens is het duidelijk in welke toon de brief geschreven zou moeten gaan worden (mijn inziens)

En idd. Je moet eiglijk niet andersmans briefen aan passen als je moe ben, anders ga je idd grote fouten maken in het vervangen van zins delen :)

Maar vind je toon beetje negatief mijn waarde bovenstaande poster :)

[ Voor 31% gewijzigd door Four op 18-05-2006 17:12 ]

dwyslexy != luiheid !! Taalpuristen sla uw slag

• Spixo
Four schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 17:11:
Nederlands heb ik geleerd met een kleine hanicap. Dus dat ter zijde. Deze hanicap tast ook mijn gramatica aan. Doch d8 ik dat ik het heel aardig gedaan heb. Tevens is het duidelijk in welke toon de brief geschreven zou moeten gaan worden (mijn inziens)

En idd. Je moet eiglijk niet andersmans briefen aan passen als je moe ben, anders ga je idd grote fouten maken in het vervangen van zins delen :)

Maar vind je toon beetje negatief mijn waarde bovenstaande poster :)
In dat geval mijn excuus voor de aanvallende houding ;). Niet dat ik je de grond in wil boren, maar als je iemand wilt helpen moet je het wel goed doen vind ik dan.

Toch nog een kleine tip :X, het is mijns inziens (ipv mijn inziens ;))

[ Voor 11% gewijzigd door Spixo op 18-05-2006 17:15 ]

Pagina: 1