Toon posts:

Hirschmann bekabeling maken

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraagje over het aanleggen van hirschmann bekabeling. Ik pas geleden overgestapt van kabel naar adsl dus heb ik besloten om de coaxkabels te gaan vernieuwen. Aangezien ik nu toch niet meer die filter nodig heb voor het modem leek het me tijd om de kabels eens fatsoenlijk te vernieuwen.

Ik heb wat me georienteerd en ben uitgekomen bij de hirschmann koka 799. Er moeten in totaal 3 tv's op worden aangesloten, waarvan eentje op grote afstand (1 op 3 meter, 1 op 9 meter en 1 op 25m). Van de dichtbijzijnde tv's laat ik gewoon de oude kabels liggen maar die van 25 meter wil ik vernieuwen.

Wat ik me afvraag, waar kan ik kant en klare kabel krijgen van 25m? Of is het makkelijk om zelf kabels in mekaar te zetten (dus plaatsen van connectoren) zonder solderen etc.?

Verwijderd

Als je 25 meter kabel wil leggen lijkt het me zelfs handiger om zelf de connectors er aan vast te maken. Je kan de kabel dan nl. veel makkelijker door een gaatje krijgen. :)
Je kan denk ik het beste de KOSWI en KOKWI connectors er aan zetten. Goede afscherming en makkelijk te monteren (zonder te solderen).

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:41
25 meter kabel door een kabelgoot trekken wordt een hel denk ik. Dus ik denk dat je sowieso weinig keuze hebt en zelf even connectoren er aan moet knijpen. Vraag me alleen af of je dit ook zo goed krijgt als met die standaard connectoren, die zijn meestal wel erg goed gemonteerd.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Een tangetje en een schroevendraaier zijn voldoende. Een beetje handig kind kan het ;)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Zelf heb ik 3 jaar geleden, bij het betrekken van een nieuwbouwwoning, alle kamers bekabeld met Hirschmann Koka 799 Digital S coax kabel vanuit de meterkast. De langste afstand die ik moest overbruggen was 32m (geen idee hoe de kabelgoot dan intern door het huis kronkelt). Ik heb op iedere plek in huis werkelijk een perfect beeld. Alle kabels zijn voorzien van de originele (haakse) Hirschmann connectors (geen solderen nodig). In de meterkast hangt bovendien een Hirschmann GHV-20 Eco Power signaalversterker en een Hirschmann AFC-1641 verdeelunit. Het binnekomende antennesignaal van de kabelmaatschappij wordt op de versterker aangesloten alsmede de verdeelunit. Op de verdeelunit zelf worden dan de coax kabels aangesloten voor de diverse kamers in huis. Deze aansluitingen hebben allemaal verschillende aansluitwaardes: zelfs voor kabelafstanden van meer dan 20m. De kabel is doorgaans verkrijgbaar bij de betere elektrozaken. Hier in Nieuw-Vennep is dat bijvoorbeeld Kroon Elektrotechniek. Kroon was zelfs bereid om mij een nieuwe rol van 100m mee te geven, aangezien je vooraf niet weet hoeveel je nodig hebt. In totaal heb ik 78m coax door het hele huis liggen. Op de kabel zelf is een meteraanduiding opgedrukt. Het restant kon ik gewoon terugbrengen en kreeg ik het geld voor de overgebleven 22m terug. Netjes toch! Zoals gezegd, het signaal is op iedere plek in huis perfect.
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 11:37:
Ik heb een vraagje over het aanleggen van hirschmann bekabeling. Ik pas geleden overgestapt van kabel naar adsl dus heb ik besloten om de coaxkabels te gaan vernieuwen. Aangezien ik nu toch niet meer die filter nodig heb voor het modem leek het me tijd om de kabels eens fatsoenlijk te vernieuwen.

Ik heb wat me georienteerd en ben uitgekomen bij de hirschmann koka 799. Er moeten in totaal 3 tv's op worden aangesloten, waarvan eentje op grote afstand (1 op 3 meter, 1 op 9 meter en 1 op 25m). Van de dichtbijzijnde tv's laat ik gewoon de oude kabels liggen maar die van 25 meter wil ik vernieuwen.

Wat ik me afvraag, waar kan ik kant en klare kabel krijgen van 25m? Of is het makkelijk om zelf kabels in mekaar te zetten (dus plaatsen van connectoren) zonder solderen etc.?