Toon posts:

Na defrag 200GB weg, hoe werken datarecoverytooltjes?

Pagina: 1
Acties:
  • 670 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
HD:
Western Digital 200 gig.

2 partitie:
C: 30 gig
D: 165 gig

Besturingsysteem:
Windows XP Pro NL

Processor:
Pentium 4

Hoe ik te werk ging:
C: was gewoon Windows en alle programma’s
D: was gewoon DATA (mp3, Film, Foto enz.)
Op een gegeven moment werd Partitie D: VOL en dus heb ik tijdelijk aantal gig aan bestanden naar Partitie C: verplaatst.
Na paar weken heb ik de bestanden die ik naar Partitie C: verplaatst had heb ik weer naar Partitie D: terugverplaatst.
Vervolgens heb ik de Partitie C: opnieuw geïnstalleerd met Windows en allerlei programma’s.

Probleem:
Ik kon aantal Iso’s niet meer openen in Partitie D: en een aantal foto’s kon er ook niet geopend worden terwijl ze wel bestonden en een volume hadden.

Oplossing: (wat ik dacht)
Ik heb Partitie D: willen defragmenteren maar Windows kwam met een melding van dat er niet genoeg plaatst voor denfragmentatie (15%) was.
Ik heb aantal bestanden naar de C: schijf gekopieerd om pressies aan die 15% te komen om te defragmenteren
Ik heb die Partitie D: met de grootte van 165 gig vervolgens gedefragmenteerd om 23.00 uur.

De echte probleem nu:
Ik stond om 07.00 uur de volgende dag op en de computer was opnieuw gestart met als melding dat die een fout heeft gevonden tijdens het laden van de besturingsysteem.

Wat ik allemaal uitgeprobeerd heb daarna:
• Ik heb de programma Partitie Magic opgestart die kwam met melding dat de schijf met 2 partitie geformatteerd moeten worden.
• Ik heb de HD op een andere PC aangesloten om mijn DATA te redden maar ook daar geeft die bij “Deze computer” de totale grootte, beschikbaar, opmerkingen niks aan gewoon leeg.
• Ik kan die partitie ook niet defragmenteren via die andere PC.
• Ik heb de programma GetDataBack geprobeerd, en ziet al mijn bestanden WEL maar ik weet er geen raad mee hoe ik die bestanden kopier naar een andere HD.
• Ik heb ook de programma Easy Data Recovery Pro maar ik weet niet hoe die pressies werkt dus ik heb hulp nodig.

• De partitie waar Windows op zat (C: 30gb) heb ik met de programma Partition Table Doctor GeFixboot.
wat ik als resultaat kreeg was na rebooten; hij ging de partitie controleren en allemaal zwevende bestanden verwijderen.
na dat ik weer gereboot hebt was de beschikbaar grootte van mijn schijf maar 30 gig dat betekent dat die gewoon alles had wegegooid maar ik kan nu wel naar de harde die partitie bestanden wegschrijven maar mijn “Windows installatie” is nu wel weg!!!!

Wat wil ik graag:
• Al mijn data van mijn 165 gig Partitie terug.
• De HD is niet belangrijk maar wel de DATA

Ik zou het erg fijn vinden als hier mensen zijn die mij via mail of deze forum mij willen begeleiden naar een oplossing want ik heb zeer belangrijke data op die Partitie.

Bedankt.

Oddy

Verwijderd

Met Getdataback heb je een "volledige" versie nodig om ze te kunnen kopieren, doen dus want het is een heel mooi programma.

Deze kun je kopen ;) op internet

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 11:23 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:14

DataGhost

iPL dev

Je zou kunnen beginnen met een wat vriendelijker titel, 3 uitroeptekens zijn helemaal nergens voor nodig. Verder zou ik zeggen dat je harde schijf gewoon kapot is en als je eventjes de tijd had genomen de handleiding van getdataback door te nemen (wat je naar ik aanneem niet gedaan hebt) was je er vrij snel achter gekomen dat je een extra harde schijf met genoeg capaciteit nodig hebt om je bestanden te recoveren.
Vlak voor 'Wat wil ik graag' ben je gestopt met zoeken, dat is jammer. Als je dat wel even had gedaan was dit topic namelijk niet nodig geweest.
Ook is een mailadres in je topic niet nodig, het trekt alleen maar spam aan en als je die daar neerzet om reacties per mail te krijgen... well, dat is niet de bedoeling van dit forum.

[ Voor 30% gewijzigd door DataGhost op 16-05-2006 11:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al een week bezig met zoeken naar een oplossing, alleen ik wil het niet riskeren dat het nog erger wordt (omdat met Partition Table Doctor mijn 30 gig partitie leeg is geworden) daarom vraag ik jullie om ondersteuning.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 11:36:
Ik ben al een week bezig met zoeken naar een oplossing, alleen ik wil het niet riskeren dat het nog erger wordt (omdat met Partition Table Doctor mijn 30 gig partitie leeg is geworden) daarom vraag ik jullie om ondersteuning.
zoals ik zei moet je misschien de handleiding van getdataback eens doorlezen en idem met mijn post. Ik zal het nog eens herhalen: je hebt een extra harde schijf nodig. De rest staat perfect uitgelegd in de handleiding van GDB.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Als je niet weet hoe de software werkt, dan druk je toch op F1?

Verwijderd

Topicstarter
Dit komt uit:http://www.runtime.org/recoverability.htm

Fragmentation

A very common situation, caused by file deletion, format or partition deletion is a missing FAT entry. As long as the file size is smaller than the cluster size (e.g. 32 KB, depending on the drive size) you will get a perfectly recovered file because you actually do not need the FAT entry.

When the file is larger, it is usually allocated in consecutive clusters. This is why the most promising strategy for a data recovery software is to assume consecutive clusters when it rebuilds the file without FAT entry. This works for most of the files but runs into problems for files that increase over time. These files will necessarily be fragmented if they cannot be allocated consecutively because other files meanwhile use these clusters. Sadly, many important files fall into this category: Email files, databases, large documents and directories.

GetDataBack employs several techniques in order to recover even fragmented files correctly. These techniques include taking the allocation of other files into consideration. GetDataBack also is capable of reassembling fragmented directories. But make no mistake; these efforts are doomed to fail for large and heavily fragmented files.

As annoying as it is, although their content is still somewhere on the drive, these files are unrecoverable.

There is no automated data recovery software available that can solve fragmentation satisfactory. If you want to recombine a file consisting of 10 clusters on a 20 GB drive you must analyze, given a cluster size of 32 KB, all possible combinations of one known cluster with 9 other clusters out of possible 625000. There are 6250009 possible combinations, a number with 52 digits.

The only possible and more intelligent approach is a "manual" data recovery for a particular file. With Runtime's DiskExplorer you would begin at the known cluster and search downward looking for data you know belongs to the missing part of the file. Finally, you put all your findings together into a new file. The limitations of this approach are obvious. This can only be done for a couple of files with a known content.

Even data recovery service companies will most likely not produce better results. While they might have a couple of tools, e.g. for extracting readable text, they do not have your knowledge about the content of the file.

Als ik het hier goed begrijp is er geen hoop voor mij toch? :?

• RedShift
  • Laatst online: 15-02 18:33
Heb je al een chkdsk gedaan? (je weet maar nooit)

Check ook eens of je schijf niet kapot aan het gaan is ofzo.

Verwijderd

Probeer eens chkdsk /mbr, dit schijnt nog wel eens te willen werken.

Verder is er ook nog een tool genaamd Ontrack Easy Recovery, schijnt ook bekend te zijn met het oplossen van dit soort problemen.

Een vraagje aan de anderen, zou het eventueel mogelijk zijn om een Ghost backup te maken (disk to image) en daarna met ghost explorer de image te bekijken???

[ Voor 78% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2006 11:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb chkdsk /f/r geprobeert bij mijn D partitie maar hij kwam met een melding dat dit een RAW is en chkdsk ondersteunt dit niet.

Verwijderd

ook chkdsk /mbr?

Verwijderd

Waarschijnlijk heb je je MBR veranderd, hierdoord dus partitie D eruit gegooid waardoor windows hem niet meer ziet.

valt te fixxen met oa partition magic en vele andere progs.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

gast, ik weet niet hoe duidelijk ik het nog moet maken maar

PROBEER IN GEEN ENKEL GEVAL OOK MAAR EEN BIT VAN DE DATA OP JE HARDE SCHIJF TE VERANDEREN

dus ook geen chkdsk en zeker niet met /f (trouwens @ iets hierboven... chkdsk /mbr bestaat niet en dat is al helemaal niet wat je wil hebben nu lijkt me)

zorg voor een extra harde schijf en draai getdataback (en lees eerst de handleiding). Als je dit niet doet is dat verder mijn zaak niet maar de kans dat je je gegevens op een andere manier terugkrijgt schat ik ergens tussen 0 en 0,01%. De kans dat je harde schijf kapot (aan het gaan) is daarentegen, schat ik zo richting de 100%. Je kan dus beter NU wat er te redden valt redden (met die andere harde schijf) in plaats van blijven doorprutsen met tools waar je (nofi) totaal geen verstand van hebt en die je data alleen maar verder om zeep helpen.

• Robthebest
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-02 08:23
Je kunt het proberen met ontrack easy recovery professional.
Dit programma kijkt echt op de schijf en niet naar de partitie tabellen of wat dan ook.

Dit heeft bij mij vaak een oplossing geboden zelfs als de schijf kapot is (lees: tikt)

Enige nadeel is dat het heel lang kan duren (24 uur) maar hoeveel is je data je waard moet je je dan afvragen

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:08

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Heb onlangs iets vergelijkbaars gehad. Disk (120Gb) werkt ene moment wel, na reboot opeens volume weg. Wel in diskmanagament, maar geen partitie....

Opgelost (en alle data terug) door disk samen met een andere lege 160'er aan een andere machine te hangen. Vervolgens de GetDataBack NTFS versie gedraait. Lekker laten pruttelen en ik heb mijn data weer terug. Durf alleen die 120'er nog niet te gebruiken.

Zorg er inderdaad voor (zoals hierboven al gezegd) dat je in de tussentijd HELEMAAL NIETS doet op je 200'er.... Dan loop je namelijk het risico je data te overschrijven en heb je kans helemaal niets meer terug te krijgen.

Overigens is het fdisk /mbr maar ik zou dat niet doen.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Verwijderd

Topicstarter
Beste Mensen,

Ik wil jullie heer erg veel bedanken voor al jullie respons. _/-\o_

Wat nu?

Optie 1:
Ik koop een HD van 300 gig en ik partitioneer deze in Partitie C: 30 gig en D: 270 gig.
Ik installeer vervolgens op de Partitie C: 30 gig Windows + GetDataBack de volledige versie.
Vervolgens sluit ik mijn “kapotte” HD van 200 gig aan als Slave en run de GetDataBack tooltje om de gegevens die te redden zijn op de Partitie D: 270 gig.

Optie 2:
Ik doe Optie 1 maar dan met de Tooltje Ontrack Easy Data Recovery Pro (de volledige versie)

Vragen:
1. Welke Optie raden jullie mij aan?
2. Welke HD is het beste om te halen (welke merk) (300 gig)?
3. Kan ik met deze Tooltjes ook gebruik maken van een Externe HD (300 gig USB 2)?

Thanks

Oddy

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:08

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 11:14:
Beste Mensen,

Ik wil jullie heer erg veel bedanken voor al jullie respons. _/-\o_

Wat nu?

Optie 1:
Ik koop een HD van 300 gig en ik partitioneer deze in Partitie C: 30 gig en D: 270 gig.
Ik installeer vervolgens op de Partitie C: 30 gig Windows + GetDataBack de volledige versie.
Vervolgens sluit ik mijn “kapotte” HD van 200 gig aan als Slave en run de GetDataBack tooltje om de gegevens die te redden zijn op de Partitie D: 270 gig.

Optie 2:
Ik doe Optie 1 maar dan met de Tooltje Ontrack Easy Data Recovery Pro (de volledige versie)

Vragen:
1. Welke Optie raden jullie mij aan?
2. Welke HD is het beste om te halen (welke merk) (300 gig)?
3. Kan ik met deze Tooltjes ook gebruik maken van een Externe HD (300 gig USB 2)?

Thanks

Oddy
1 Ikzelf zou gaan voor 1.
2 Ikzelf ben wel fan van de nieuwe Samsung HDD's. Maar dat is ieder voor zich.
3 bij mij werkte dat inderdaad op een USB disk.

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Pagina: 1