Toon posts:

[VPN] Netwerkschijf kan niet worden toegevoegd

Pagina: 1
Acties:
  • 699 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Dag heren en dames,

Ik heb inmiddels een uurtje rondgesurft op GOT maar ik kan het antwoord op mijn vraag niet vinden.

Situatieschets:
Een collega logt vanuit Griekenland via VPN (PPTP) in op de server (Win2003) in Nederland. Deze verbinding werkt standaard goed, ERP-software e.d. werkt gewoon zoals het hoort. Filesharing e.d. staan aan.
Nu willen we de netwerkschijven ook toe kunnen voegen. Dit is in Nederland allemaal goed ingericht en werkt al jaren naar behoren.

Echter, op het moment dat de collega in Griekenland nu kiest voor Extra/Netwerkverbinding maken, dan kan zij de schijf nog wel een driveletter kiezen maar dan houdt het min of meer op. Hij vraagt direct om een andere gebruikersnaam/ww combinatie zodra ze een netwerkdrive probeert toe te voegen.
Zou het kunnen dat het aan de rechten ligt? Andere mogelijke problemen zouden WINS-instellingen kunnen zijn of de volledige domeinnaam invoeren.

Echter, dit heeft tot nu toe nog niet geholpen. Heeft iemand een oplossing/ervaring met bovenstaand probleem?

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-03 14:08
De man doet alleen een vpn opbouwen? Voor de ERP software is er geen domeinaanmelding nodig?
Gebeurd dit laatste pas bij het aanmaken van de drive-mapping?
Heeft hij wel user rechten op de betreffende share?

Verwijderd

Heeft hij wel user rechten op de betreffende share?
Daar dacht ik ook direct aan. Als de beste man geen rechten heeft op een netwerkdrive, moet hij namelijk een ander gebruikersnaam/paswoord invoeren. Dat kan dan evt. de administrator zijn ofzo. Maar het probleem kan inderdaad zijn dat de rechten niet goed staan.

Verwijderd

Topicstarter
@Wizzz:
Jep alleen VPN verbinding.. De ERP-software gebruikt schijnbaar geen domain-logon aangezien dit verder nooit wordt gedaan. Hoewel de VPN-verbinding natuurlijk wel een bepaalde logon-procedure is voor een netwerklogon (je kunt ook aangeven of je Domain wilt invoeren of niet).

Dus zal de domainlogon wel op het laatste moment zijn.

Ik bedenk me nu dat er meerdere usernames voor de grieken zijn die erg op elkaar lijken, misschien verwarren we daar iets.

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
Klinkt inderdaad als rechtenprobleempje.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Verwijderd

Topicstarter
Een rechtenprobleem is het niet.

Als ik zelf inlog als de griekse user kan ik gewoon alles uitvoeren op de netwerkschijf. Maar zodra er een VPN verbinding tussen zit, gaat het schijnbaar fout.

Verwijderd

- zoek achter het programma TCPoptimizer
- zet dit op de moble PC (griekse)
- laat MTU bepalen naar interne server
- zet deze mtu waarde op mobile PC
- indien geen vooruitgang -> zet mtu aan ServerSide

heb ook zoiets voorgehad. na aanpassen MTU : everything OK

normaal voor VPN connecties wordt aangeraden een MTU op te zetten van 1250 of 1350

sinds we dit hebben opgezet voor onze franse collega's bolt het hier goed.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:51:
@Wizzz:
Jep alleen VPN verbinding.. De ERP-software gebruikt schijnbaar geen domain-logon aangezien dit verder nooit wordt gedaan. Hoewel de VPN-verbinding natuurlijk wel een bepaalde logon-procedure is voor een netwerklogon (je kunt ook aangeven of je Domain wilt invoeren of niet).

Dus zal de domainlogon wel op het laatste moment zijn.

Ik bedenk me nu dat er meerdere usernames voor de grieken zijn die erg op elkaar lijken, misschien verwarren we daar iets.
Als de ERP software gelijk is aan SAP, dan is dat een normaal verschijnsel. Andere pakketten ken ik niet zo.

Voor het login probleem zou je eigenlijk eens moeten kijken wat het IP adres is van de domein controller. Als dit adres niet in hetzelfde segment zit als het werkstation, dan gaat de login niet werken. Als dat het geval is kan je het probleem eigenlijk alleen maar oplossen door de server in Griekenland een on-demand VPN op te laten zetten naar Nederland.

• Janus2700
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-01 13:54
Werkt het toevoegen van zo'n netwerkschijf op dns-naam niet of op ip niet?

• tech-notes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-04-2023
Ik zou het volgende controleren:

- Het mappen van de netwerkdrive gebeurd dat op ip adres of op dns naam ?
Controleer of de dns naam en ip overeenkomen.
Dit ter controle op je wel op de juiste server uitkomt.

- Wat gebeurt er als je bij het aanmeld scherm username in vult 'domain\username'
en uiteraard het juiste wachtwoord.

Vaak zie je dat op bv.op laptops dat mensen lokaal hun eigen aanmeldnamen hebben.
Op het moment dat je met zo'n pc een vpn gaat maken dan gebruikt hij de lokale aanmeldnaam om zich te authenticeren op een server.

[ Voor 3% gewijzigd door tech-notes op 17-05-2006 09:43 ]

https://www.tech-notes.nl

Verwijderd

tech-notes schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 09:41:
Ik zou het volgende controleren:

- Het mappen van de netwerkdrive gebeurd dat op ip adres of op dns naam ?
Controleer of de dns naam en ip overeenkomen.
Dit ter controle op je wel op de juiste server uitkomt.

- Wat gebeurt er als je bij het aanmeld scherm username in vult 'domain\username'
en uiteraard het juiste wachtwoord.

Vaak zie je dat op bv.op laptops dat mensen lokaal hun eigen aanmeldnamen hebben.
Op het moment dat je met zo'n pc een vpn gaat maken dan gebruikt hij de lokale aanmeldnaam om zich te authenticeren op een server.
Op het moment dat je met zo'n pc een vpn gaat maken dan gebruikt hij de lokale aanmeldnaam om zich te authenticeren op een server.[/quote]

Wat ook vaak gebeurd is dat gebruikers hun wachtwoord moeten wijzigen. Als men niet verbonden is met het office lan, wordt op zo'n moment alleen lokaal het ww gewijzigd. Op het moment dat de gebruiker dan via VPN een netwerk resource aanspreekt gebeurd dat met verkeerde credentials. Wat op zo'n moment helpt is het vragen van het huidige wachtwoord en dat op het domain even invoeren via een admin tool.

Succes ermee.

Overigens, maken van een netwerkmapping doe je door bij username in te vullen: domain\username in plaats van alleen de username.
Pagina: 1