[WPF/Winfx]Wpf applicaties ideeen en inspiratie

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Retonator
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-08-2025
Beste Mensen,

Ik ben nu een tijdje bezig met het bekijken leren en proberen van WPF(XAML) en de hele design filosofie die hier achter zit. MIjn plan en doel is om een aantal functionele wpf applicaties te gaan schrijven. Alleen mijn grootste probleem is mijn gebrek aan ideeen en creativiteit ;).

Programmeer en Code Design technisch kan ik in princiepe alles maken en is er ook alles mogelijk denk ik. Mijn vraag aan jullie is dus om zoveel mogelijk ideeen en gedachtes op te sommen en er over te praten zodat ik een aantal dingen kan uitwerken en hierover kan bloggen en de status op deze thread te posten. Misschien is het ook wel leuk om met bijvoorbeeld een designer samen te werken.

Het is de bedoeling dat er leuke applicaties, voorbeelden nieuwe technieken etc... uit deze actie onstaan.

Gerben

• Retonator
*bump*

geen ideeen :D
of verkeerde categorie?

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:39
Ik vind het voorbeeld dat destijds beschikbaar kwam over een cd-database wel geinig. De voorbeelden die ik eerder deze week zag, van Microsoft zelf, vind ik wat overkill. Het leek alsof veel applicaties alleen informatie aanboden, terwijl je een verschuiving ziet dat juist dat soort systemen toch steeds vaker web-based werken.

Dat idee van vergroten heeft weinig zin voor textboxen etc, wellicht voor mensen met visuele beperkingen maar daar blijft het dan bij.

• Retonator
Opzich heb je wel gelijk dennis, ik vraag me dan ook zeker af of er bijvoorbeeld nut is om WPF te gebruiken in bijvoorbeeld business application die niet die visueele pracht vragen.

Wel denk ik zeker dat er kracht zit in het idee van design less controls. Ook al maak je geen gebruik van allerlei multimedia toepassing dan kan je door het zelf bepalen van het design van de controls toch een eigen tintje geven tuurlijk kon dit al eerder dmv subclassen etc.. Maar datatemplates en styles maken ook de intergratie tussen designer en coder beter denk ik.

Bij WPF heb ik gewoon het gevoel dat applicaties eindelijk zo te maken zijn zoals je ze bedoelt, en ik weet uit ervaring dat bijvoorbeeld een klant vaak alleen maar is geintresseerd in hoe een UI aanvoelt en hoe deze eruit ziet. Ik weet niet of je het taskbar voorbeeld hebt gezien dit vind ik een mooi voorbeeld van zow een UI element k weet ook wel dat het zelfde concept al lang bij OSX tiger etc.. wordt gebruikt.
Maar gewoon de hele array aan tools en api's uit winfx voelen gewoon goed aan en ik ben zeker van plan hier wat mee te gaan doen alleen de ideeen hey ;)

Verwijderd

Verkeerde categorie, denk ik... ;)
Een aantal Windows programmeurs zijn vast al bezig Avalon en WinFX te verkennen, maar zitten met hetzelfde probleem waar jij mee zit: "waar zet ik 't zinvol en gelikt in?" En als ze er dan al een geschikte applicatie voor hebben gevonden, zijn ze niet blij wanneer jij ermee in je blog wegloopt. :)

Maar de meeste ontwikkelaars zullen denk ik eerst de kat uit de boom kijken:
- Beide zijn nog zwaar in beta, en ik heb op de MS DevDays een flink aantal presentatie-laptops zien crashen...
- Laat ze 't eerst maar 's integreren in m'n ontwikkelomgeving (VS, Eclipse, BDS, whatever).
- Totdat de klant erom vraagt is 't niet handig om er veel tijd in te steken.

Misschien deze vraag 's op een user forum gooien, waar "verzoeknummers" op prijs worden gesteld?

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 17:08
Dat laatste is zeker waar. Voordat ik dit topic las wist ik nog niet eens dat er uberhaupt al een mogelijkheid was om al met WinFX, XAML en alle andere nieuwigheden te spelen. Maar aangezien je nu, om het te proberen, minstens 4 dingen moet installeren (kijk bijvoorbeeld eens naar deze tutorial) dan is het niet iets waar je even aan begint, zelfs niet als je zoals ik het 'maar' als hobby doe. Daarnaast is het niet zo dat je nu ineens met WinFX dingen kunt maken die je eerst niet kon. Het zal vast een stuk makkelijker werken ;) maar dat vereist wat meer tijd om eraan te wennen.

Maar terug on topic: er is een tijd terug een topic geweest waarin ideeën gestrooid werden over mogelijke 'tools'. Misschien daar eens kijken? Ik heb de link zo snel niet kunnen vinden, misschien was het in een ander subforum hier. Wat je ook kunt doen is onderaan die tutorials van Microsoft zelf kijken; daar staan aardig wat suggesties om zo'n tutorial verder te bouwen :)

[ Voor 12% gewijzigd door MisterData op 16-05-2006 21:50 ]

• Retonator
Ik ben het gedeeltelijk eens met jullie beide post maar op sommige punten ook niet.
Winfx de Windows Presentation Foundation de Windows WorkFlow Foundation etc.. zijn al wel goed geintegreerd in Vs .net 2005 ook is er voor alle elementen al intelisense code snippets etc. etc.

Dat het moeilijk te installeren is ben ik ook niet mee eens je heb maar een paar distro's nodig
-Winfx components dit komt gewoon omdat het de bedoeling is om winfx een intergraal deel te laten worden van windows vista.
-De SDK (Maar dit is ook bij talen zoals java etc..)

Ik ben het ook niet eens met het feit dat Winfx geen nieuwe dingen toevoegd. De manier waarop je allerlei media kan integreren ook 3d is ongekent, Ook de manier waarop je common controls kan veranderen (Toch heb je een beetje gelijk zit ik me te bedenken want alles is inprinciepe gewoon code natuurlijk maarjah of je zelf helemaal de winfx api's wil gaan schrijven ;))

Wel ben ik het eens met het beta punt op dit moment verandert er nog best veel aan de hele omgeving vooral op het gebied van XAML wat goed werkte in de devember CTP werkt helemaal niet meer in de february CTP.

Toch denk ik dat het erg leuk is om gewoon aan een aantal ideeen te beginnen. Ook denk ik dat je soms de klanten voor moet zijn in de vraag en dat als je ze dingen kan laten zien waar hun mond van open vallen dat dit alleen maar mooi is.

k ben verder geen Windows fan boy ofzo ;) ik zie alleen steeds meer dat microsoft echt de goede richting op gaat wat betreft software ontwikkeling.(ZO heb ik net de LINQ ctp gedownload) Dit is een soort voorproefje op C# .net 3.0 echt heel erg vet al moet ik wel zeggen dat het redelijk op ruby lijkt.

Bijvoorbeeld
-Extensie van methodes @runtime
-Dynamic typing
-Anonymous classes
-lambda expression
-en hele vette native query language(dus database access als first order construct oftewel helemaal in classes).

mvg

Gerben,

• Retonator
Even om de geintreseerde wat te laten zien :D
dit is de nieuwe LINQ syntax echt heel vet :D
misschien dat sommige het herkennen uit Ruby

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
namespace DlinqHOL
{
    [Table(Name="Customers")]
    public class Customer
    {
        [Column (Id=true)]
        public string CustomerID;

private string _City;

[Column(Storage= "_City")]
        public string City
        {
            get { return _City; }
            set { _City = value; }
        }

}

class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            DataContext db = new DataContext(
                @"C:\Program Files\LINQ Preview\Data\NORTHWND.mdf");

Table<Customer> Customers = db.GetTable<Customer>();

db.Log = Console.Out;

var custs =
                from c in Customers
                where c.City == "London"
                select c;

foreach(var cust in custs)
            {
                Console.WriteLine("ID={0}, City={1}",cust.CustomerID, cust.City);
            }
            Console.ReadLine();

}
    }
}

echt vet is dit zeker voor het maken van een goede BLL
ps:
Deze interface kan dus ook standaard opgebouwt worden vanuit een bestaande SQL databases mbv SQLMetal

[ Voor 8% gewijzigd door Retonator op 16-05-2006 23:45 ]

Verwijderd

Retonator schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 23:42:
Even om de geintreseerde wat te laten zien :D
dit is de nieuwe LINQ syntax echt heel vet :D
misschien dat sommige het herkennen uit Ruby

code:
1
2
namespace DlinqHOL
[..]

echt vet is dit zeker voor het maken van een goede BLL
ps:
Deze interface kan dus ook standaard opgebouwt worden vanuit een bestaande SQL databases mbv SQLMetal
Volgens mij heb ik dat hele DLiNQ gebeuren o.a. op dit forum aardig afgebrand zien worden, onder meer door "resident O/R-guru" EfBe (non-scalable, opzet loopt jaren achter op huidige O/R mapping tools etc.). LiNQ zelf (dus los van Microsoft's interpretatie van O/R mapping) ziet er overigens wel prima uit.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 23:49 ]

• Retonator
Ik heb er nu pas 5minutjes mee gewerkt dus misschien heb je wel gelijk.
Ik was alleen blij verrast dat zoiets als dit ook "native" in de windows toolset komt

Ik weet er verder nog niet het fijne van, bijvoorbeeld je argument over scalabilty snelheid etc..
maar ik vind het gewoon mooi om te zien dat data als first class object wordt gezien en je er dus ook een query achtig syntax overheen kan gooien, dit beperkt zich natuurlijk niet alleen toch database data.
Maar je kan het met elke IEnumerable data gebruiken.

Ik was mss iets te enthousiast en tuurlijk dit spul is allemaal beta dus of het echt production waardig is weet ik niet het is iig erg leuk om mee te spelen.

Ik heb even gezocht naar topics in dit forum over Dlinq en de nieuwe c# 3.0 extensies.
Wat ik eruit op kan maken is dat mensen redelijk positief zijn alleen zijn er wat vraag tekens bij het de dynamic typing variabelen var, ik denk hiervan met kracht komt ook verantwoordelijk heid.

Iets anders wat ik uit de post kan lezen is dat mensen het teveel de kant van ruby op vinden gaan opzich is dit niet slecht natuurlijk en het runtime aanbrengen van nieuwe functies is idd de manier voor standaard O/R mapping.

Ook vind ik het mooi om te zien dat er dingen uit functionele programmeer talen worden gehaalt zoals lambda functies.

Op deze manier krijg je allerlei mogelijkheden om te programmeren op de manier die jij wenst. Nu is het bijvoorbeeld ook mogelijk om eigen DSL te maken in c# net als in ruby of lisp. Ik denk dat het alleen maar voortgang is en dat je zelf als programmeur de keuze maakt maar dat je je wel moet realiseren wat de impact is van deze keuze. het feit dat slechte programmeurs een taal feature als var gaan misbruiken omdat ze niet weten van welke type hun variabelen moet zijn is hun eigen probleem en als de software daarna na de klant toe werkt is er nog niks aan de hand.

[ Voor 48% gewijzigd door Retonator op 17-05-2006 00:19 ]

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

LINQ is geen WinFX he ;)

Ik ben zelf ook flink bezig met WinFX en dan vooral met het maken van custom controls en workflow etc. Toevallig een blog gestart met mijn een voorbeeld over hoe je een custom control snel in elkaar kan zetten: clicky

Als je nog inspiratie nodig hebt:
- RSS Reader
- Ticket service applicatie (kun je veel mee doen zowel WPF, WCF en WWF als je dat zou willen)
- Northwind samples bouwen met WinFX <- die dingen zijn op zich zo gek nog niet

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• Retonator
LINQ is een c# 3.0 extension dat weet ik ;)
het is alleen wel een extratje voor de Orca release van visual studio.

Tuurlijk heb ik al zat voorbeelden gezien van RSS readers en ook die ticket systemen
klant afhandeling enzo maar het is meer mijn doel om iets te maken wat nog niet is gemaakt.

Opzich is het natuurlijk wel erg leuk om een beetje te expirimenteren met deze dingen om te kijken of je ze ook zelf voor elkaar krijgt. En k denk dat er nog heel veel te onderzoek is etc.. vooral op het gebied van custom controls etc...

even offtopic:
waarom gebruik je een timeevent bij die custom control?

• Retonator
Zit net de hands on lab van LINQ door te lezen en var is niet zomaar een catch al variabelen
maar dynamic type infered oftewel het neemt het type aan van de expressie

erg cool

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Retonator schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 09:25:
waarom gebruik je een timeevent bij die custom control?
Om ervoor te zorgen dat de lijst door blijft scrollen als je de muis boven de knop houdt.
Anders kun je blijven klikken :) (of mouse-overen)

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Pagina: 1