[nieuwe computer of laptop] zo zuinig mogelijk

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik wil voor een klant van mij een zo stil maar ook klein systeem hebben.

Er staat nu een laptop en dat is geen probleem. Nou ik heb ook de keuze om een 17 inch scherm neer te zetten. Het systeem staat 24 uur per dag aan en moet echt bijna niets verbruiken.

Als ik een laptop neem is leuk en aardig maar 24 uur is zware slijtage voor de componenten en ben gewoon bang met de kwaliteit van tegenwoordig dat 24 uur aan niet te doen is en dat het een investering is voor 2 jaar en einde verhaal.

Dus ik laat de keuze voor de klant maar als desktopcomputer heb ik naar prijs/kwaliteit en stilte opgesteld.

1e optie
AMD Athlon 2800
Gigabyte K8N51GMF
Palo Alto 270 kast met 200w of een Antec Lifestyle 220W

2e optie
Intel Single Core T1400
Asus N4L-VM

3e optie
Barebone kast van A-Open MZ915-M of een A-Open Minicube
Intel Celeron M 370 (ergens die richting op)

Dit komt er standaard in:
256 mb ddr
80 gb s-ata
dvdromspeler
XP Pro

Het is een systeem die als een soort van terminal moet zijn. Als die pc maar 50w zou verbruiken dan is het super. Via ITX wil ik niet aanbieden want ik vertrouw Via niet zo (qua snelheid maar ook drivers en zo). Liefst wil ik een Intel 945 chipset.

Wat zouden jullie aanraden?? Ook qua optie voor pctjes.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:07

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik weet dat de Pentium M vrij weinig stroom eten. Misschien is het dus handig om naar een Pentium M CPU te kijken ipv een gewone Athlon / Intel.

Hier kan je in de linkerkolom aangeven welke CPU je zoekt en hoeveel Wattages hij verbruikt ;)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

itsalex schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 01:21:
Ik wil voor een klant van mij een zo stil maar ook klein systeem hebben.

Er staat nu een laptop en dat is geen probleem. Nou ik heb ook de keuze om een 17 inch scherm neer te zetten. Het systeem staat 24 uur per dag aan en moet echt bijna niets verbruiken.

Als ik een laptop neem is leuk en aardig maar 24 uur is zware slijtage voor de componenten en ben gewoon bang met de kwaliteit van tegenwoordig dat 24 uur aan niet te doen is en dat het een investering is voor 2 jaar en einde verhaal.

Dus ik laat de keuze voor de klant maar als desktopcomputer heb ik naar prijs/kwaliteit en stilte opgesteld.

1e optie
AMD Athlon 2800
Gigabyte K8N51GMF

2e optie
Intel Single Core T1400
Asus N4L-VM

3e optie
Barebone kast van A-Open MZ915-M of een A-Open Minicube
Intel Celeron M 370 (ergens die richting op)

Dit komt er standaard in:
256 mb ddr
80 gb s-ata
dvdromspeler
XP Pro

Het is een systeem die als een soort van terminal moet zijn. Als die pc maar 50w zou verbruiken dan is het super. Via ITX wil ik niet aanbieden want ik vertrouw Via niet zo (qua snelheid maar ook drivers en zo). Liefst wil ik een Intel 945 chipset.

Wat zouden jullie aanraden?? Ook qua optie voor pctjes.
Neem voor 100% geen laptop. Een laptop is gewoon weg niet gemaakt om 24/7 aan te staan. Zoals je zelf al toelicht, slijtage!

Ik zou gaan voor een stevige case, moet een stabiele voeding, en een mobile processor. Pentium M zit onder de 30w met stroomverbruik. Verder is natuurlijk alles naar eigen keuze.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Slijtage van een laptop ? Voor laptops worden speciale printen gemaakt die onderhevig zijn aan slijtage ofzo ? Kom nu jongens, wat een onzin.

Neem een iet of wat kwalitatieve laptop (IBM, Apple, Asus), bijvoorbeeld een Asus W5 of S52 waar je een extern toetsenbord & scherm aan hangt.

Verwijderd

XTerm schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 07:41:
Slijtage van een laptop ? Voor laptops worden speciale printen gemaakt die onderhevig zijn aan slijtage ofzo ? Kom nu jongens, wat een onzin.

Neem een iet of wat kwalitatieve laptop (IBM, Apple, Asus), bijvoorbeeld een Asus W5 of S52 waar je een extern toetsenbord & scherm aan hangt.
in een laptop moet alles heel klein en koel en dat kan ten koste gaan van de slijtagevastheid, zo zijn ook de mobo's veel kleiner enzo.

ik zou ook voor een pentium M gaan want volgens ondersteund dat asus bordje die T1400 niet
bordjes voor de yonah(of heette de single core weer anders 8)7 ) zijn moeilijk te vinden en de pentium M doet het minstens zo goed

en de pentium M gebruikt trouwens DDR2, houd je daar rekening mee ;)

Verwijderd

XTerm schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 07:41:

Heb jij ooit een laptop als terminal gezien? Maar een laptop slijt wel sneller dan een pc.

• XTerm
Wat "slijt" er dan ?

Verwijderd

Moederbord, scherm, alles. Want als je de laptop dicht zet, word hij warm bij full load, en als je scherm openstaat maakt dit nog niet zoveel uit voor het scherm, maar je mobo wel. Houd je je scherm dicht, dan krijgt je scherm dat wel te verduren. Tevens nog niet over de accu te spreken, maar die zou je er dan eventueel uit kunnen laten.

Daarbij blijft mijn standpunt, Een terminal server hoort never nooit op een laptop thuis. 8)7

• itsalex
  • Niet online
Daarom wil ik nou geen laptop. Vroeger konden de laptops gewoon 24h aanstaan omdat ze getest ervoor waren en daar betaalde je ook voor. En nu?? Niet eens meer een duurtest maar gewoon een klein testje en eruit. Dus geen laptop.

Laptop vervalt;
1e optie vervalt;

Maar dan is de vraag:
Ga ik voor optie 2 of optie 3??

Optie 2
Deze is met een Intel 945 chipset en een T1400 cpu

Of optie 3
Dit is een hele kleine computer en dan met een "oudere" Intel Pentium M

Wat zouden jullie aanraden? Ik zou het liefst voor de Intel 945 gaan maar dan is de kast weer zo groot.

Wie heeft ervaring met die Aopen box? Ik wil namelijk misschien ook zo'n een gaan aanschaffen icm Asus low profile tv kaart voor media center.

Verwijderd

itsalex schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:29:
Daarom wil ik nou geen laptop. Vroeger konden de laptops gewoon 24h aanstaan omdat ze getest ervoor waren en daar betaalde je ook voor. En nu?? Niet eens meer een duurtest maar gewoon een klein testje en eruit. Dus geen laptop.

Laptop vervalt;
1e optie vervalt;

Maar dan is de vraag:
Ga ik voor optie 2 of optie 3??

Optie 2
Deze is met een Intel 945 chipset en een T1400 cpu

Of optie 3
Dit is een hele kleine computer en dan met een "oudere" Intel Pentium M

Wat zouden jullie aanraden? Ik zou het liefst voor de Intel 945 gaan maar dan is de kast weer zo groot.

Wie heeft ervaring met die Aopen box? Ik wil namelijk misschien ook zo'n een gaan aanschaffen icm Asus low profile tv kaart voor media center.
Dus je wil hem nog uitbreiden naar een media center later? In dat geval, misschien een htpc? Of anders een mini behuizing? Als je aangeeft wat je er nog meer mee wil doen later, is dat misschien makkelijker voor ons om je te helpen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03

Croga

The Unreasonable Man

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 08:20:
Moederbord, scherm, alles. Want als je de laptop dicht zet, word hij warm bij full load, en als je scherm openstaat maakt dit nog niet zoveel uit voor het scherm, maar je mobo wel. Houd je je scherm dicht, dan krijgt je scherm dat wel te verduren. Tevens nog niet over de accu te spreken, maar die zou je er dan eventueel uit kunnen laten.
Accu er uit, probleem opgelost...

Mijn notebook draait ook gewoon 24*7 en heeft nergens last van. Dichtgeklapt is ook al geen probleem aangezien de processor het enige is wat hitte produceert en dat in minuscuul kleine hoeveelheden die makkelijk door de ventilator afgevoerd worden....

De harddisk is het enige wat een probleem zou kunnen worden. Die zijn wat minder slijtvast dan de3.5" variant. Maar ook daar zie ik niet dat 24*7 voor een jaar of 3 à 4 een probleem zou kunnen zijn.
Daarbij blijft mijn standpunt, Een terminal server hoort never nooit op een laptop thuis. 8)7
Wie heeft het hier over een terminal server? Dat server-deel zie ik in de OP nergens staan. En als terminal is zo'n beetje alles wat je neerzet wel genoeg...

Punt is: Een laptop is uiteindelijk simpelweg de zuinigste oplossing... Alle onderdelen van die laptop zijn gemaakt om zo min mogelijk stroom te verbruiken. Hoe zuinig jij je PC ook bouwt; een laptop zal hem altijd verslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Croga op 16-05-2006 09:38 ]

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
Je zou ook een Turion MT kunnen overwegen op een gewoon socket 754 mobo. Deze processor gebruikt onder Full load max 25 W. En je kan ze (voor zover iok weet) gewoon in een standaard (lees goedkoop) 754 Bordje prikken.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Een systeem dat zo zuinig mogelijk is, is uiteraard uitgerust met een Pentium M of Core Duo.
Hoewel de Core Duo twee cores heeft en een hoger TDP zou deze door verbeterde stroombesparing net zo zuinig moeten zijn als de Pentium M. Bovendien ben je met de Core Duo beter ingesteld op de toekomst, de P-M is namelijk aan het einde van z'n levensloop.

Ook qua prestaties is de Core Duo de betere.

Let er op dat Core Solo en Celeron M GÉÉN stroombesparings-features aan boord hebben waardoor ze meer stroom gebruiken dan hun grote broers.

Qua voeding kun je gewoon voor minimaal 340Watt gaan. Die 340Watt is natuurlijk geen constant verbruik, enkel een maximum. Bijkomend voordeel van een voeding die meer kan leveren dan benodigd is, is dat de temperatuur lager blijft.

Als de kast vierentwintig uur per dag aan moet dan is het natuurlijk slim om casefans te gebruiken. Mocht je in staat zijn om een zeer goede airflow te creëren dan kan de processor (Core Duo of P-M) daardoor zelfs zonder fan, als ik me niet vergis.

Overigens is de Turion van AMD ook een leuke optie, maar daar heb ik niet al te veel weet van :P

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• PASware
  • Laatst online: 16:58
NitroX infinity schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 09:44:
Een systeem dat zo zuinig mogelijk is, is uiteraard uitgerust met een Pentium M of Core Duo.
Hoewel de Core Duo twee cores heeft en een hoger TDP zou deze door verbeterde stroombesparing net zo zuinig moeten zijn als de Pentium M. Bovendien ben je met de Core Duo beter ingesteld op de toekomst, de P-M is namelijk aan het einde van z'n levensloop.

Ook qua prestaties is de Core Duo de betere.

Let er op dat Core Solo en Celeron M GÉÉN stroombesparings-features aan boord hebben waardoor ze meer stroom gebruiken dan hun grote broers.

Qua voeding kun je gewoon voor minimaal 340Watt gaan. Die 340Watt is natuurlijk geen constant verbruik, enkel een maximum. Bijkomend voordeel van een voeding die meer kan leveren dan benodigd is, is dat de temperatuur lager blijft.
Ahum, dat is niet geheel waar. Een goede 200watt voeding verbruikt bij een belasting van 50watt minder dan een 340watt voeding. Gewoon weg omdat die efficienter is. Zo is een 200watt voeding bij een belasting van 50watt voor 25% belast en een 340watt voeding dan ongeveer voor 15% belast. EN hoe meer belasting op een voeding hoe efficienter die is (tot aan zo'n 90% belasting).
Als de kast vierentwintig uur per dag aan moet dan is het natuurlijk slim om casefans te gebruiken. Mocht je in staat zijn om een zeer goede airflow te creëren dan kan de processor (Core Duo of P-M) daardoor zelfs zonder fan, als ik me niet vergis.

Overigens is de Turion van AMD ook een leuke optie, maar daar heb ik niet al te veel weet van :P
De Turion is inderdaad een heel goede keuze zie ook: http://www.silentpcreview.com/article300-page1.html

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

• itsalex
  • Niet online
Waar het namelijk om gaat dat er alleen een monitoringsprogramma voor teletext op draait onder WXP. media center is geen vereiste. De celeron weet ik dat het geen speedstep ondersteunt want daarover heb ik mijn oude vorige HP laptop ingeruild want 3 uur was echt een max van die batterij terwijl met speedstep je tot 4.5 uur komt (getest en ervaring mee). Dan is voor mij nog de vraag wat is het beste.

Laptop hoeft niet energiezuinig te zijn want:
de overige features hoeven niet aangestuurd te worden
Beeldscherm staat in princippe altijd aan
Bang voor de slijtage (kan wel zeggen 24h per dag aan maar mb, harde schijf en beeldscherm zijn er niet voor gebouwd)

Ik wil ook kijken naar het kosten/prijs energie plaatje.

Tja dan heb ik inderdaad ook de keuze uit de Turion met een bv Gigabyte K8N51GMF mb. Dat is ook een goede keuze volgens mij maar ik wil eigenlijk zo passief mogelijk hebben qua koeling.

Maar ik wil die kast klein mogelijk hebben (liefst ITX) maar als ik 249 voor een P Mobile mb moet betalen tegenover de Asus N4L mb die maar 100 kost dan is het toch heel logisch de keuze? of niet? Als de nieuwe Celeron M CM 420 zou passen is het nog beter (volgens Intel verbruikt deze maar 27w). Eigenlijk trekt mij die Speedstep het meeste of is het een idee om een Athlon 2800 S754 te pakken en deze onder te klokken (zoals ik vroeger deed) naar 4x ipv 9x en de voltage lager te zetten.

Het kostenplaatje komt namelijk als volgt op:

Laptop € 1000 (beetje redelijke)
Intel PM 1,73 icm PIV ITX mb € 500
Intel Celeron 370 icm PIV ITX mb € 400
Aopen box icm Intel PM 1.73 € 550
Aopen box icm Intel PM 1.73 € 450
Intel T2300 icm Asus N4L € 350
Intel CM420 icm Asus N4L € 275 (niet verkrijgbaar volgens mij)
AMD Turion ML 30 icm Gigabyte K8N51GMF € 200

En dan bijbehorende ongeveer kast (Antec Lifestyle Minuet MATX 220w) + 80 gb hd, dvd speler, 256 mb, xp mce lic € 250. Er komt wel een Samsung 920N monitor aan te hangen welke ongeveer € 225 kost.

Tja en wat is dan de goedkoopste en zuinigste optie?

Verwijderd

mijn laptop staat ook 24/7 aan. zit een mL 30 turion in.

alleen de MT is zuiniger.

heb hem toevallig te koop staan is een paar maanden oud. maarja je kan een laptop zelfs als server gebruiken. hang er gewoon externe schijven aan.

• Nivado
  • Registratie: November 2004
  • Nu online
itsalex schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:30:
Waar het namelijk om gaat dat er alleen een monitoringsprogramma voor teletext op draait onder WXP.
[...]
Maar ik wil die kast klein mogelijk hebben (liefst ITX)
[...]
Dan zou ik toch echt voor een Via Epia Setje gaan, die gebruiken met geheugen, hd en dvd maximaal 120W. De performenca is ruim voldoende voor wat jij er mee wil, is goed koper dan elke Mobile processor + mobo combinatie. Ze worden veel in Carputers gebruikt en ik hoor nooit problemen over Epia's.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:38:
mijn laptop staat ook 24/7 aan. zit een mL 30 turion in.

alleen de MT is zuiniger.

heb hem toevallig te koop staan is een paar maanden oud. maarja je kan een laptop zelfs als server gebruiken. hang er gewoon externe schijven aan.
Heb je toevallig de acer ferrari 4002 wlmib dan? voeg me even toe op msn, maikelschippers at home.nl

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:25

Theo

moederbord

Als je gaat voor megazuiingheid met redelijke prestaties kun je ook kijken naar een AMD Geode, die dingen verbruiken minder dan 10 Watt en zjin sneller dan 1 Ghz.

Nu met WP, PV, EV en PC

• XTerm
Ik denk dat jullie allemaal een beetje teveel Acer laptops gekocht hebben de laatste tijd hoor ;)

Er is *geen* verschil tussen een laptop die zegmaar 6 uur full load draait en een die 6 jaar full load draait. Dat ding heeft zijn thermisch rustpunt bereikt na minder dan een uur, hoe lang hij daarna draait maakt niets meer uit.

Nu, ik weet niet wat de expertise van masc is, maar ik doe master electr. engin. aan de TU/e en het enige wat "slijt" aan solid state elektronica zijn de interne verbindingen in de chips door elektronmigratie. Op een zuinig chip zoals een Core Duo gaat dit een pak trager dan op stroomsuckers zoals de P4 of in mindere mate de AMD64. En dan hebben we het over tientallen jaren in het slechtste geval.

Als dat ding een beetje uit zijn nuis te vreten staat zal ook de fan van een notebook volledig uit staan waardoor ook dat onderdeel langer meegaat. Dus, ik hoop dat we het geneuzel over het "slijten" van notebooks nu achter ons kunnen laten ;)

• itsalex
  • Niet online
Ik heb dus nu gekozen voor een laptop. Een asus a8f met een single core 1400, 512 mb, 80 gb, xp pro en een 14 inch tft scherm. Later kan hier toch een groter scherm op aangesloten. Dit is toch volgens mij de meest zuinige oplossing zonder verlies van eventuele prestaties.

Verwijderd

itsalex schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 23:43:
Ik heb dus nu gekozen voor een laptop. Een asus a8f met een single core 1400, 512 mb, 80 gb, xp pro en een 14 inch tft scherm. Later kan hier toch een groter scherm op aangesloten. Dit is toch volgens mij de meest zuinige oplossing zonder verlies van eventuele prestaties.
Zou jij als je deze hebt aangeschaft een korte review willen schrijven. Er zijn namelijk aardig wat mensen die geinterreseerd zijn in deze laptop. Ik dacht zelf dat er al een [ervaring topic] was geopend. Maar helaas zonder enige reviews. ;)

• itsalex
  • Niet online
Nou dat zal ik wel doen. Ik heb die laptop hier namelijk maar wel zonder foto's.

Je hebt 2 type op de markt zoals ik heb gemerkt. De Asus A8F en A8Jc. Het verschil zit hem in de chipset (intel 945G (met intergrated VGA) en de Intel 945P chipset voor de A8Jc). De videokaart is hierbij ook anders. De onboard Intel 945 van de A8F heeft gewoon de Intel videokaart maar de A8Jc heeft een Geforce 7300 videokaart. Daarbij heeft de A8Jc dus ook nog een DVI connector. De A8F heeft wel de singlecore T1300 en de A8Jc heeft de dualcore T2300. Ik zou zeker voor de A8Jc gaan vanwege de voordelen oa van de chipset, processor en videokaart.

Ik zal van het weekend foto van de laptop maken. De laptop zijn echt super. Qua beeld, webcam alles. Asus heeft echt een topproduct gemaakt alleen LET OP geen PCMCIA slot meer maar PC Xpress slot. Dus externe SATA kan nu aangesloten worden zonder problemen (alleen stroom waar ze dat vandaan willen halen is nog een vraag maar dat zal wel extern weer moeten).

De beeldschermen zijn van vind ik topkwaliteit voor de prijs/kwaliteits verhouding. Goede inkijk en goede scherpte. Je ziet niet direct dat het een 14 inch is maar toch is het duidelijker iets kleiner dan een normale 15,4 inch scherm.

Het toetsenbord vind ik echt lekker typen en de grootte van het toetsenbord is niet ten koste gegaan van de grote van de laptop doordat de 14 inch breedbeeld is. De laptop is maar 2 kg zwaar wat dus veel makkelijker met meeslepen is.

De batterijduur is top. Ik heb in het begin in de normale modus 3 1/2 uur gehaald wat ik op zich al goed vind. Zowel de A8F en de A8Jc hebben allebei en goede batterijduur. Ik ga ze nog testen met tools maar ik zal jullie wel op de hoogte houden. Ik heb de laptop tot woensdag tot mijn beschikking.

Pagina: 1