[Auto] Radio en speakers inbouwen in Nissan Micra 1988

Pagina: 1
Acties:
  • 7.791 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-05 17:37
Hoi allemaal.

Ik wist niet waar ik dit topic moest plaatsen en aangezien het over audio gaat dacht ik: ik post het gewoon hier.

Ik zit met het volgende probleem. Ik ben absoluut een leek met auto HiFi en weet niet hoe alles aangesloten moet worden. Ik heb op dit moment een erg brakke autoradio in zitten (een Philips cassette) en ook erg verrotte speakers (achterin van die goedkope rechthoekige speakers van 10 euro ofzo). Dit is allemaal van de vorige eigenaar.

Wat wil ik doen:
Ik wil een nieuwe radio ten eerste inbouwen. Als het demonteren zo makkelijk gaat als hier wordt gezegd dan moet dat voor mij geen probleem zijn. Het grootste probleem zit em erin dat ik voorin 2 speakers in mijn deuren wil hebben (of evt. dashboard als dat makkelijker is), maar er zijn nergens voorbereidingen in de deuren. Hoe moet ik nu speakers gaan plaatsen dan? Als ik de speakers eenmaal op z'n plaats heb in de deur, hoe moet ik de kabels dan in hemelsnaam doortrekken tot de radio. Als dit voor mij misschien allemaal te moeilijk is, is het dan mogelijk om de kabels waarmee de speakers nu zijn aangesloten te gebruiken voor mijn nieuwe set speakers (als het kan dan plaats ik de speakers gewoon in de hoedenplank met houtversteviging). Het liefst wil ik wel gewoon dat het geluid van voren komt.

Uiteraard heb ik al wat rondgezocht hier op GoT, maar ik kon alleen maar vinden hoe je de radio moest demonteren. Ook heb ik al gekeken en gezocht op Show your sound en kon daar ook maar weinig tot nix vinden.

Kan iemand me alsjeblieft helpen met dit probleem. Als dit btw het verkeerde forum is; het spijt me.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Niemand?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
Je vraagt om een complete cursus autoradio inbouwen. Dat gaat niet werken. Niet uit onwil, maar omdat het teveel werk is om alles voor te kauwen. Als je een gerichte vraag stelt heb je meer kans.
Wat is je grootste probleem?

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176005

Als je geluk hebt, zitten er bij de Philips van die pennen die je links en rechts in de radio kan steken, dan hef je de blokkeering op, dan trek je de radio er zo uit.
Heb je pech zou je even naar een Brezan o.d. moeten misschien hebben hun die pennetjes liggen.

Wat betrefd de speakers in de de voordeuren, haal de bekledig van de deur, kijk of er aan de onderzijde een redelijk gat of uitsparing zit, liefst onderin want in het midden zou je wel eens problemen kunnen krijgen, met het raam te openen, doordat het raam op de magneet van de speaker komt.

Mocht dit zo blijken, dat er een mooie uitsparing in zit, dan zou je een gat moeten boren aan de voorzijnde van het portier, recht daar tegenover een gat in het chassis, dan zijn er mooie doorvoer rubbers die je tussen het protier en chassis kunt plaatsen, hier kan je het luidsprekerkabel doorvoeren.

In het dashboard kanje vaak geen grotere speakers kwijt, vaak klinkt het ook niet, omdat het dashboard een slecht klankboard is.

Je zou eventueel op de sloop een gaan kijken hoe het ongeveer in elkaar zit, bij de meeste auto's is het hetzelfde.

Mocht het teveel werk of te moeilijk zijn, dan rest er niks anders dan speakers in de hoedenplank, plak met een goede contactlijm een mooie plaat MDF onder de hoedenplank, daarmee krijg je een beter klankboard.

Aansluiten van de radio, zou heel eenvoudig kunnen zijn, mits de vorige eigenaar de babels niet heeft afgeknipt, als er bij het verwijderen van de oude radio blijkt dat er een wit of zwart blokje in de radio is geprikt of 2 van dezelfde aan elkaar, dan kan je bij de automatrialen winkel een adapter kopen, die bij jou radio past, dan is het alleen nog plug en play.

gr A-freak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04 17:21
De beste plaats voor deurspeakers is voor onderin, zoveel mogelijk naar de hoek. Zorg wel dat het plastic in de deur niet beschadigd en dat je de speaker van achter beschermd tegen water van bovenaf.
Je kunt ook overwegen de speaker niet in de deur te monteren maar in het zijpaneel bij je voeten, dat wordt vaker gedaan (bijv Ford heeft daar speciale panelen voor). Hoef je ook geen draden door de deur te trekken....

An 11 is a 10 that swallows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:41
in mijn aude suzuki swift had ik ook geen fatsoenlijke plek in de deuren. Dit heb ik alsvolgt opgelost:
6" x 9" speakers in een MDF hoedenplank
tweeters op het dashboard.

De grote speakers stuurde ik aan met een eind versterker, en de tweeters rechtstreeks op de head-unit.
omdat ik een kleine auto had, was er een goede "fill" in de auto.

ik weet niet wat je budget is, maar de eindversterker kun je natuurlijk achterweg laten. Scheelt ook nog wat werk, want je hoeft dan geen voedingskabal vanaf de accu te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Heel erg bedankt allemaal.

@ A-freak:

Als ik dan een gat in me chassis en deur heb geboord hoe krijg ik de kabels dan achter mijn dashboard achter de radio?

En als ik de kabels gebruik die nu al getrokken zijn naar mijn hoedenplank kan ik dan de kabel gewoon van de speakers afknippen, strippen en in de nieuwe speakers doen of gaat dat met pluggen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176005

Amiet01 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 19:37:
Heel erg bedankt allemaal.

@ A-freak:

Als ik dan een gat in me chassis en deur heb geboord hoe krijg ik de kabels dan achter mijn dashboard achter de radio?

En als ik de kabels gebruik die nu al getrokken zijn naar mijn hoedenplank kan ik dan de kabel gewoon van de speakers afknippen, strippen en in de nieuwe speakers doen of gaat dat met pluggen?
Om te beginnen, altijd met nieuwe kabels werken, mooie kabelschoentjes kopen, de kabel doorvoeren door de zijkant van de deur, door het chassis naar het dashboard, dan ga je even onder je dashboard kruipen, en met tirewraps kan je de kabel netjes wegwerken en door naar boven voeren alwaar je radio zit, het is even pielen, maar dat gaat je wel lukken ;)
De aansluiting aan de radio is afhankelijk van het feit of je hier met speciale blokjes werkt, die zitten veelal bijgesloten bij de radio, daar sluit je de speakers op aan, de beschrijving is aanwezig bij de nieuwe radio, ik doe dit over het algemeen liever met kroonsteentjes als met kabelschoentjes, die laatste kunnen lostrillen en dan sluiting maken ;)
Vergeet niet tussen je deur, voordat je de kabel trekt, zo'n doorvoer rubber te plaatsen, zijn te koop bij de automatrialen zaak ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Wil je niet in je deur zagen, maak dan een kickpanel. :)

Je zoekt een zgn "compo" set, los woofertje, los tweetertje op je dash.

Als je je radio eruit hebt, en je handschoenenkastje, dan zie je vanzelf wel plekjes waar je draad doorheen kan. De stuurkant is wat moeilijker, maar als je thv je pedalen achter je dash kijkt, zie je ook wel wat plekjes.

De radio zal je moeten verbinden met een massa (de min) een constante + voor de zenderinstellingen enzo, en een geschakelde + zodat je radio niet stiekem aanblijft als het contact uit is en je accu leegtrekt.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Ik begrijp het niet helemaal van dat composetje. Ik moet ze dan toch nog steeds monteren in mijn deur? Ik kan ze toch niet gewoon los laten slingeren in de auto?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 79417

Tip:

http://forum.nissanclub.nl

Hier zit ik zelf ook bij (http://home.versatel.nl/famnijssen)

Ik denk dat je hier ook wel uitleg met foto's en praktijkervaringen kunt krijgen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Ok thnx man. Ff meteen checken.

Edit:
Noobvraag: Wat is een kickpanel?
Kan trouwens nix over kabel doortrekken ed vinden op het forum van Nissan Club.

[ Voor 67% gewijzigd door Amiet01 op 16-05-2006 22:48 ]

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jivecar
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 19:40
Jammer dat mijn Micra site offline is...... in de jaren dat ik Micra reed (1998 tot 2001 onderhield ik die site en had ik ook een redelijk ICE gedeelte opgebouwd)...

Anyway, die is er neit meer.

Qua luidsprekers voor in de deur: kwestie van zagen. Uitsparingen zijn er aan de binnenkant van de panelen. De deurpanelen gaan los dmv losschroeven en verwijderen raamhengsel dmv clip.
De doorvoer had ik gewoon tussen de deur door. Gaat goed, de panelen zitten toch relatief los tegen de deur aan.

De radio kan zo geinstalleerd worden. Kabels is een kwestie van doorverbinden. Mijn Micra (1.0DX automaat) had geen constante plus voor het geheugen dus die is van de accu doorgetrokken (let op: zekeren!).

Achter luidsprekers kunnen in de hoedenplank, verstevigen is een pré (anders zakt eea door). De kabels kunnen via de kabelgoot in de deur onopvallend worden weggewerkt.

De standaard accu volstaat voor alleen een radio, wil je meer dan is een zwaardere aan te raden.

Voor meer concrete vragen: ask me!

p.s. kickpaneel is een opbouw op bv de deuren. Die kun je installeren, maar zijn vrij prijzig om te kopen. Je kunt zelf ook alleen bv de speakerrand opbouwen om diepere luidsprekers te installeren. Standaardmaat is 13cm. Met opbouw kun je ook 16cm pakken.

[ Voor 12% gewijzigd door Jivecar op 17-05-2006 12:54 ]

Intel P4D-2800@2800, Asus P4P800-SE, 1024MB Corsair, Asus v9999/TD, Maxtor DiamondMax 10 250GB, Western Digital 600BB 60GB, Pioneer DVDR, HP 9150, Soundblaster Audigy. + Toshiba E400......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Een kickpanel is geen "doorpanel". Een kickpanel maak je bij je voeten; onder je dash of naast je wielkast. Dit is een optie als je niet in je deur wil zagen of geen speakers kwijt kan.

Als je dan speakers in je deur gaat monteren, zet en dan een plaatje hout achter zodat je wat meer "vlees" hebt. Doet wonderen voor je klank. Bitumen matje tegen je deur en je bent het heertje.

Wat ik bedoelde met een "los" woofertje, was natuurlijk niet dat je die moest laten slingeren, maar dat je een componenten systeem koopt, en geen coaxiaal systeem waarbij de tweeter vast zit op de woofer.

Die achter luidsprekers kan je, bij wijze van spreken, weglaten. Je wil geluid van vóór hebben toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Amiet01 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:50:
Ok thnx man. Ff meteen checken.

Edit:
Noobvraag: Wat is een kickpanel?
Kan trouwens nix over kabel doortrekken ed vinden op het forum van Nissan Club.
Ik zag dat je je regged had, dan kun je toch ff de vraag posten...
Ze zijn daar niet zo streng als hier hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Over die radio eruit halen. Ik heb ff een foto gemaakt om te vragen waar ik nou pennetjes moet insteken.

http://www.badongo.com/pic/185371

Moet ik de pennetjes nou in de rechthoekige platte slotjes doen of in de ronde? En moet ik ze echt in alle 4 doen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Je _zou_ ook iets zelf kunnen proberen.

De ronde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
S: ...un seenihc pyt ki ,dnah ed naa nepyt njim tem re si FTW : SP

.laamron sla nekkert et naa nad ne ,neppots et sejtaag eid ni sejtennep 2 sthcer slra sknil lewoz mo gnileodeb ed sud si teh
nebbeh roov ejtennepluegeb nee ej teom raad
sejtaag 4 eid nav koo dah eid daheg oidar noiralC nee snee beeh ki eeN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
vaag nu is t weer goed :S hopenlijk is t hierboven te lezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Wat is dat voor vage taal? Volgens mij is alles omgekeerd. En ik heb het btw al een beetje geprobeerd, maar met een schroevendraaier lukte het niet.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Nee natuurlijk lukt het niet met een schroevendraaier, hiervoor heb je de 2 beugeltjes nodig die ervoor bedoeld zijn. Heb je die niet, het zijn standaard beugeltjes die je bij de halfords los kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Ik had ook gelezen dat het gewoon met tandenstokers kan. Zal het morgen iig ff proberen.

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Nou geprobeerd met tandenstokers en het lukt niet (was worth the try). Krijg je zulke dingen niet bij je nieuwe radio? Zo niet, waar kan ik dat kopen?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ga anders ff langs een audio-inbouw centrum. Mijn radio is er btw via het dashboardkastje uit te duwen.

Dashboardkastje open, rechterhand er achterlangs richting de middenconsole, beetje vroeten tussen de draden en zie daar: je voelt de radio. FF duwen en hoppa. Dit is echter wel in een 1994 Sunny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

teacher schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 20:48:
het zijn standaard beugeltjes die je bij de halfords los kan kopen.
Amiet01 schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 18:11:
Zo niet, waar kan ik dat kopen?
Stel, je leest eerst wat mensen hier schrijven, dat zou schelen.

Verder zijn de beugels van radio's van tegenwoordig niet meer universeel, maar merk/model gebonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amiet01
Nou ben bij de Halfords langs geweest en ze verkopen die beugels niet meer, en al zeker niet meer voor Philips autoradio's. Kennen jullie andere plekken waar ik ze kan vinden?

Master_A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 358015

Een autoradio inbouwen is geen sinecure..
Hier een interessant (algemeen) stukje over het inbouwen van je autoradio.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik denk dat de TS na 4 jaar wel de radio ingebouwd heeft gekregen, of het inmiddels heeft opgegeven ;)

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

deepbass909 schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 11:40:
Ik denk dat de TS na 4 jaar wel de radio ingebouwd heeft gekregen, of het inmiddels heeft opgegeven ;)
En daarom gaat hier een slotje op ;)

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.