Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zalman ZM-MFC1 Fancontroller + CCFL

Pagina: 1
Acties:
  • 951 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• m0j0NL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22-07-2024
Hallo Modders,

Een vraag van een beginnend modder.

Ik heb een Zalman ZM-MFC1 Fancontroller in m`n kast zitten, en heb daar 4 fans op aangesloten een dat werkt prima, nou zitten er op die controller ook 2 aansluitingen voor losse bedrading, en die aansluiting is bestuurbaar met een switch die aangeeft "12v - off - 6v".

Nou is m`n vraag, wat kan ik hier mee doen?, is het mogelijk om bijvoorbeeld 2 ccfl`s er op aan te sluiten, en zo ja, hoe?, want als ik naar een ccfl kijk zie ik wel 2 draaden maar welke is + en welke -?

Ik zou niet echt blij zijn als ik m`n puter op blaas als ik de switch op 12v zet |:(

Ook, als je zo`n ccfl koop krijg je er een 12v inverter bij (weet ik veel wat zo`n ding doet) als ik 2 ccfl`s aansluit op die zalman, heb ik dan nog steeds die inverter nodig?.

Ok genoeg vragen :)

Bedankt voor de tips en eventuele replies.

m0j0

• _l_Arjan_l_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Je moet de schakelaar van de Zalman ZM-MFC1 tussen de draden van de molex en je invertor zetten. Dan kun je de CCFL's ook aan/uit zetten. Soms reageren CCFL's wel raar als je er bv. 6 Volt op zet.

De invertor mag je niet weghalen, omdat een ccfl brandt op een erg hoge spanning. De invertor maakt van de 12 Volt ongeveer 500 Volt, dus deze is zeker nodig!

Verwijderd

toch verbruikt het maar 8 Watt :P

• m0j0NL
ccfl - invertor - molex draad - zalman.

K, nog 1 ding, wat op de draden van een molex stekker is + en wat is -?, meestal heb je rood, zwart, geel.

Sorry als dit nogal "Doh" vragen zijn maar ik ben een ultra n00b als het op electronica komt :)
het aansluiten lukt me wel maar er mee "klooien" niet :P

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
ha, ik had dat probleem ook... maar ik heb de 6 volt baan op mijn ZM-MFC gewoon onderbroken (mesje) garantie is wel weg, maar het is sowieso goedkoper hem zelf te repareren dan de verzendkosten zijn :D
edit: Niet dat jij dit moet doen! 6Volt voor de CCFL is volgens mij niet slecht... hij licht alleen niet helemaal op... alleen aan de randen waarschijnlijk...

er zijn maar twee draden van de molex verbonden met de invertor, toch? (geel en zwart) die moeten op de schroefklemmen van de zalman. verder: zwart is gnd, geel is +12V en rood is +5V.

[ Voor 21% gewijzigd door MeMoRy op 15-05-2006 23:06 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• d0rk
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21-11 17:33
rood: +5Volt
zwart: 0Volt (hoort bij +5V)
zwart: 0Volt (hoort bij +12V)
Geel: +12Volt

• m0j0NL
ugh... 10cm ccfls gekocht bij ace-systems ik open de verpakking, en zie..
Afbeeldingslocatie: http://img112.imageshack.us/img112/7976/molex2tz.th.jpg
doorzichtige bedrading... jippie..
Hoe kan ik hier aan zien wat nou wat is? zoals in de laatste post? 1 2 3 4 = dan

1 rood: +5Volt
2 zwart: 0Volt (hoort bij +5V)
3 zwart: 0Volt (hoort bij +12V)
4 Geel: +12Volt

Ook zat er bij dit ding een schakelaar
Afbeeldingslocatie: http://img459.imageshack.us/img459/3329/schakelaar6ti.th.jpg
Zijn dan die 2 draden van de 2 ccfl`s?, en is het dan niet makkelijker om die 2 draden aan te sluiten op de zalman?.

Alvast bedankt voor de tips.

m0j0

• Carpento
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 12:21
zo moeilijk is de pinout van een molex toch niet te vinden ?

http://pinouts.ru/connector/

• m0j0NL
lol, de wat?

• empy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-11 15:02

empy

Rijdt rondjes

de volgorde waarop de pinnetjes vast zitten, dat word ook wel de pin-out genoemd.

Maar kijk eens rond op het forum lees wat topics, gebruik de faq en de search en je komt al een heel eind ;)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
m0j0NL schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 15:57:
ugh... 10cm ccfls gekocht bij ace-systems ik open de verpakking, en zie..
[afbeelding]
doorzichtige bedrading... jippie..
Hoe kan ik hier aan zien wat nou wat is? zoals in de laatste post? 1 2 3 4 = dan

1 rood: +5Volt
2 zwart: 0Volt (hoort bij +5V)
3 zwart: 0Volt (hoort bij +12V)
4 Geel: +12Volt

Ook zat er bij dit ding een schakelaar
[afbeelding]
Zijn dan die 2 draden van de 2 ccfl`s?, en is het dan niet makkelijker om die 2 draden aan te sluiten op de zalman?.

Alvast bedankt voor de tips.

m0j0
Je zou denken van wel (die 4 draden dan) maar ik weet dit niet zeker. Die 2 draden kun je NIET op de Zalman doen.
-l-Arjan-l- schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:33:
Je moet de schakelaar van de Zalman ZM-MFC1 tussen de draden van de molex en je invertor zetten. Dan kun je de CCFL's ook aan/uit zetten. Soms reageren CCFL's wel raar als je er bv. 6 Volt op zet.

De invertor mag je niet weghalen, omdat een ccfl brandt op een erg hoge spanning. De invertor maakt van de 12 Volt ongeveer 500 Volt, dus deze is zeker nodig!
Anders branden ze dus niet ;)

• m0j0NL
ik zoek me eigen rot, maar kan nergens info vinden over die schakelaar, en of die draaden direct aan te sluiten zijn op de zalman controller... google vind ook niets (en het zuigt dat de draden niet gemarkeerd zijn met kleuren/+ of -)

2ccfl`s gaan op 2 3 pin connectors, aan de andere kant van de invertor zit een 2 pin out, daar op aangesloten zitten 2 draaden, waarvan er 1 naar een aan/uit schakelaar gaat en 1 naar een vrouwtjes molex, het draad gaat verder vanaf de schakelaar en gaat dan ook naar de molex.

Draad vanuit de invertor gaat naar nr 1 op de molex (volgens wat mij verteld is, is dat dus 5v) draad vanuit de schakelaar gaat naar nr 2, en dat zou dus 0 volt moeten zijn die bij 5v hoort.

Maar draait zo`n ding niet op 12v en niet 5?..

Ugh, ik haat electronica :? |:( :?

• Carpento
Uit een molex komt 12 volt.

Uit je fancontroller komt óók 12 volt.

Je moet dus de twee kabeltjes aan de ene kant van de inverter (die via de schakelaar op een molex zitten) gewoon zonder schakelaar aansluiten op de uitgang van je fancontroller. (Dat is bij deze fancontroller het groene blokje met die twee schroefjes)

Even ter verduidelijking:

*knip*

En wat betreft dat 5 volt, kijk je wel vanaf de goede kant ?

[ Voor 56% gewijzigd door Carpento op 10-06-2006 12:56 . Reden: plaatjes weggehaald, zat opeens wachtwoord op die webspace ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
m0j0NL schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:49:
ccfl - invertor - molex draad - zalman.

K, nog 1 ding, wat op de draden van een molex stekker is + en wat is -?, meestal heb je rood, zwart, geel.

Sorry als dit nogal "Doh" vragen zijn maar ik ben een ultra n00b als het op electronica komt :)
het aansluiten lukt me wel maar er mee "klooien" niet :P
Hooooo!

Voeding - Zalman - Invertor - CCFL

Anders blaas je alles geheit op :)

Heeft ook een computer!

Verwijderd

nu het toch over de zalman mfc 1 gaat heb ik ook een vraag.
Als ik 120 mm fans (termalthake) op m'n controller aansluit draaien ze max op 5 volt 8)7 ik moet ze elke keer dat ik m'n pc opstart met de hand aandraaien. :(
heeft iemand enig idee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn?

• Carpento
Sluit je ze aan op de draaiknoppen of op de kantelswitches ?

[open-deur-modus]

Die kantelswitches kunnen op 0, 5 én 12 volt hè ;)

[/open-deur]

• m0j0NL
Nou met de hulp van jullie en wat experimenteerwerk heb ik het aan de gang gekregen.

Hieronder het semi eindresultaat.

Afbeeldingslocatie: http://img325.imageshack.us/img325/173/pict00785gb.th.jpg

Wat er nog resteerd aan het werk is het overbouwen vanuit m`n oude computer (die trouwens op deze foto de stroom leverd voor de fans via de zalman) van m`n 2 hardeschijven, m`n 2 branders, en volgende week nog even de processor en vid kaar kopen, dan nog even de overgebleven draden weg werken en klaar is m0j0.

Dus, bedankt allemaal, en tot den volgende keer :*)

Verwijderd

Sluit je ze aan op de draaiknoppen of op de kantelswitches ?

[open-deur-modus]

Die kantelswitches kunnen op 0, 5 én 12 volt hè ;)

[/open-deur]
houdt het maar op 5 volt en 12 volt ipv 0,5.
Zodra ik ze op de draaiknoppen aansluit geven ze (naar schatting) max 5 volt, de fans moeten een duwtje krijgen om ze op toeren te krijgen, 80mm fans doen het wel gewoon goed op de draaiknoppen.
de kantelswitches werken goed, daar heb ik nu dan ook een 120 aan hangen.
maar ik vroeg mij af waarom die draaiknoppen heb bij de 120 niet doen en bij de 80 wel. :7

• Carpento
ik bedoelde: nul, vijf en twaalf volt :)

En ik heb nooit problemen gehad met welke 120 MM fan dan ook (Enermax, Coolermaster, Arctic Cooling)...

Zit er geen potmetertje op de fan ? Dat had ik met die Enermaxen namelijk, die kon je op de fan zelf ook nog in snelheid regelen... En meet anders eens hoeveel volt de fan werkelijk krijgt...

Verwijderd

Als je duz aan de invertor 2 CCFL's hangt, en de invertor weer aan 1 switch knop van je Zalman controller dan trekt deze dat? (duz 4 ccfls zou ie ook trekken, omdat alles uit 1 molex stekkertje wordt getrokken) Of is het slimmer ze allebei via 2 invertors los op beide switches te zetten.

Is het bij jullie ook zo bij deze controller, dat als je beetje aan de knopjes gaat draaien om de fansnelheid te regelen (met name lager), dat de blauwe ledjes soms de neiging hebben om een beetje te gaan flikkeren.

• Carpento
Jup, dat klopt. Je moet eens met de hand een fan stilhouden, en dan een rondje draaien met je vinger. Je zult dan zien dat het halve rondje de led brandt, en de andere helft van het rondje niet. Ik stoor me er ook aan (zeker bij 120 mm fans ga je het knipperen zien) en ik overweeg dan ook om met wat elektronica te gaat prutsen om het netter te krijgen. (condensatortje ertussen ofzo :?)

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 08:56:
Als je duz aan de invertor 2 CCFL's hangt, en de invertor weer aan 1 switch knop van je Zalman controller dan trekt deze dat? (duz 4 ccfls zou ie ook trekken, omdat alles uit 1 molex stekkertje wordt getrokken) Of is het slimmer ze allebei via 2 invertors los op beide switches te zetten.

Is het bij jullie ook zo bij deze controller, dat als je beetje aan de knopjes gaat draaien om de fansnelheid te regelen (met name lager), dat de blauwe ledjes soms de neiging hebben om een beetje te gaan flikkeren.
Hij zou dit moeten trekken. Wat ik er over gelezen heb: Je kan net zoveel fans op die switches gooien totdat je voeding het niet meer trekt, lijkt me dat dit dan ook voor ccfls geldt?

Verwijderd

Zit er geen potmetertje op de fan ? Dat had ik met die Enermaxen namelijk, die kon je op de fan zelf ook nog in snelheid regelen... En meet anders eens hoeveel volt de fan werkelijk krijgt.
nee, er zit geen pot-meter bij de fan, en hij krijgt max 11.6 volt, moet genoeg zijn dus :?
Ook meet ik 1.6 amp over de lijn waar de fan op aangesloten is, dat lijkt me toch ook genoeg?

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

De reden dat ik dit topic weer omhoog kick, is omdat ik met hetzelfde probleem zat, ook CCFLs en de 0 5 12 switch knoppen.
Ik weet nu zeker dat ik de CCFLs NIET aan sluit op de fancontroller, maar nu zit ik nog een beetje met wat anders.

Ik heb erg last van die knipperende lampjes, ik wil graag weten of iemand daar al een oplossing voor heeft gevonden.

1 van de oplossingen die ik bedacht had was de lampjes allemaal op de schakelaars doen, maar daar wil ik graag de fannetjes uit mijn RockeTeer VI op aansluiten.

Droogkloot.

• Phalox
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-11 23:44

Phalox

Solar Powerrrd

condensator ertussen zeker.. btw(nog ff reactie op de hele oude posts :D) zo'n 120mm fans zijn nogal zwaar, als ik de potmeter die eraan zit op laagst zet (5V zal dat wel zijn zeker..) dan kon hij ook niet vertrekken.120 mm heeft net iets meer nodig om te kunnen draiien...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
tokesnugerd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 11:57:
condensator ertussen zeker.. btw(nog ff reactie op de hele oude posts :D) zo'n 120mm fans zijn nogal zwaar, als ik de potmeter die eraan zit op laagst zet (5V zal dat wel zijn zeker..) dan kon hij ook niet vertrekken.120 mm heeft net iets meer nodig om te kunnen draiien...
Van die condensator: deze moet voor de weerstand moet staan (dus parallel over de serieschakeling van led en weerstand). De fancontroller werkt naar ik lees niet met PWM, dus zullen de led's wel evenzeer verzwakken als de draaisnelheid van de FAN.

Als de 120mm wel blijft draaien als je em een tikje geeft, zou je het schema kunnen aanpassen met een condensatortje, zodat de fancontroller bij het opstarten even de volle voedingsspanning doorlaat naar de FAN, en deze wel opstart op minimale snelheid.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• GJ007
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-11 09:26

GJ007

:)

niet zo moeilijk doen,

heb zelf gwn me ccfl dr op aan gesloten, en ipv dat je de inverter op een molex aansluit sluit je um op de zalman aan.

werkt bij mij op zowel 12V als 6V, 6V lijkt het net of de ccfl wat gedimt is

signature

• _AvA_
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 20:33

_AvA_

en dat ben zo.

ok, bedankt.

Droogkloot.

Pagina: 1