Toon posts:

ideale linux/w2k/w98 installatie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste medetweaker.

Wat is de beste redhat7:)/w2k/w98 installatie. En dit dan op een schijf van 20GB (Maxtor). Welke volgorde moet ik hanteren en hoe zit het met die 1024 cylinders?
Is er ook een idee welke bootManager het beste gebruikt kan worden.
Ik wil graag 2 ntfs en 1 fat32 filesysteem.
Onder linux wil ik er ook een stuk of 3/4
Hoe ga ik als beste te werk?

• oXygeN
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14-07 15:13

oXygeN

oftewel oxje...

Eerst maak je die partities voor win98, dan install je win98, daarna win2k installen en maak dan ntfs partitie, maar laat nog wat ruimte over voor linux
daarna install je linux, en als dat klaar is heb je 2 bootmenu's
eerst LILO, en daarna die bootmanager van win2k waar je dan kan kiezen tussen win2k en win98

\o/

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:19

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik sluit me helemaal aan bij het bovenstaande. Gebruik het zelf al een hele tijd op die manier. Als je geen bewaar hebt tegen 2 bootmenuutjes achter elkaar bij het booten dan werkt het verder gesmeerd.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Topicstarter
Maar moet ik tijdens de installatie van linux een boot partitie aanmaken. Hoe zit het dan met die 1024 cylinders?
En moet ik tijdens deze installatie al precies weten hoeveel partities er moeten komen en ook hoe groot ze moeten worden. Dit kan dus niet meer achteraf?

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 25 januari 2001 16:43 schreef banderas het volgende:
Maar moet ik tijdens de installatie van linux een boot partitie aanmaken. Hoe zit het dan met die 1024 cylinders?
En moet ik tijdens deze installatie al precies weten hoeveel partities er moeten komen en ook hoe groot ze moeten worden. Dit kan dus niet meer achteraf?
Je kunt 'm over de 1024 cylinder limiet heen plaatsen, maar dan moet je 'lba32' in je lilo.conf zetten. Dat werkt alleen met nieuwere versies van lilo, zoals bijvoorbeeld die bij RH7 zit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• asusk7m550
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 11:49

asusk7m550

Athlon 550@500

Ik heb zelf het zelfde als jou op mijn pc staan. Ik zal eventjes mijn parititie schema laten zien:

[win98][linux][extended][linux swap]

En dan ook nog de extended:

[win2000][download][mp3][games][documenten][swap]

Win98: 2000 MB
Linux: 6000 MB
Extended: 12000 MB
Linux Swap: 128 MB

Win2000: 3000 MB
Download: 2000 MB
MP3: 3500 MB
Games: 900 MB
Documenten: 2000 MB
Swap: 600 MB

Dit alles heb ik berijkt door eerst windows 98 te installeren, dan met pq magic ofzo de andere partities te maken. Ook die linux partitie (bij jou misschien partities). Dan windows2000 te installeren. Tot slot als alles nog werkt, Linux te installeren.
Maar!!!!!
installeer Lilo niet in de MBR, maar op de partitie waar linux opstaat. Start eerst nog niet opnieuw op, maar kopieer eerst met het command /bin/dd if=/dev/hda2 (de linux partitie) bs=512 count=1 of=/dev/hda1/bootsek.lin (of een andere partitie) Wel eerst hda1 mounten.

Als je dat hebt gedaan, heb je op je hda1 een file bootsek.lin.

Nu ga je naar windows98 of 2000 en voeg je in boot.ini de regel c:\bootsek.lin="Redhat 7.0"

Dat is alles, bij mij werkt het. Maar wel eerst die bootsek.lin maken, en voor de zekerheid ook de bestanden in /boot kopieren, dan kun je erna nog met loadlin in komen. (denk ik, ik heb het nog niet nodig gehad)

Succes

It takes only a minute to get a crush on someone, an hour to like someone, and a day to love someone, but it takes a lifetime to forget someone.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op donderdag 25 januari 2001 20:50 schreef asusk7m550 het volgende:
kopieer eerst met het command /bin/dd if=/dev/hda2 (de linux partitie) bs=512 count=1 of=/dev/hda1/bootsek.lin
Is wel handig, maar het lastige is dan dat je dat wel opnieuw moet doen als je een nieuwe kernel heb gecompiled.

Pagina: 1