Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Studieschuld vorige werkgever ; hoe zit het?

Pagina: 1
Acties:

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Bij mijn vorige werkgever heb ik een studieschuld. Op zich niet zo erg, maar we kunnen het niet eens worden over de hoogte van het bedrag.

De gegevens:
• mijn declaratie is op halverwege augustus 2005 in de administratie opgenomen als 'ontvangen';
• eind september 2005 is in de administratie opgenomen dat het afgeboekt is;
• per 1 maart ben ik uit dienst;
• de terugbetalingsregeling in het kort: 'tot een half jaar na het beëindigen van de studie 100% en tot een jaar na het beëindigen van de studie 50%';
• stukje AV: 'het dienstverband met X wordt beëindigd, en wel tot een half jaar na het beëindigen van de studie 100% en tot een jaar na het beëindigen van de studie 50%'.

Ik vind dat dit een schuld betreft die ouder is dan zes maanden, omdat mijn vorige werkgever halverwege augustus heeft genoteerd dat de declaratie is ontvangen (wat dus iets meer dan zes maanden voor mijn uitdiensttreding was). Mijn vorige werkgever meldt me echter dat ze de afboekdatum aanhouden, wat er dus op neerkomt dat ik 100% terug moet betalen. Hier ben ik het uiteraard niet mee eens; ik kan er namelijk niets aan doen dat zij een maand nodig hadden om het af te boeken.

Ik heb reeds mondeling gemeld dat ik het hier zeker niet mee eens ben, maar het enige dat terug kwam was 'zo werkt onze administratie nou eenmaal'. Ik ben aan het bekijken hoe ik mijn bezwaar een formelere status kan geven.

Iemand enig idee wat verstandig is in deze situatie?

Overigens heb ik rechtsbijstand en ben ik serieus aan het overwegen om dit geval bij ze aan te melden.

[ Voor 8% gewijzigd door pven op 15-05-2006 21:10 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Simpel: de regeling is "na het beëindigen van de studie". De hele declaratie staat er los van.

Overigens is "zo werkt het nu eenmaal" een leuk argument. Misschien moet je je ex-baas voorhouden dat een rechter ook wel eens wil lachen, maar dat z'n advocaat niet uitgelachen wil worden.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• pven
  • Niet online
Overigens nog een interessant punt: de betreffende studie is nog niet beëindigd, bij mijn nieuwe werkgever studeer ik vrolijk verder.

Sorry, verkeerde stuk AV gequote ; hieronder de juiste:
• het dienstverband met X wordt beëindigd, en wel tot een half jaar na het beëindigen van de studie 100% en tot een jaar na het beëindigen van de studie 50%

In SP toegevoegd.

[ Voor 50% gewijzigd door pven op 15-05-2006 21:10 ]

• dyna18
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07-11 22:21
Wat is de datum dat je de studie beindigd hebt, of lees ik het hierboven goed dat dat nog steeds niet het geval is?

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

pven schreef op maandag 15 mei 2006 @ 21:07:
Overigens nog een interessant punt: de betreffende studie is nog niet beëindigd, bij mijn nieuwe Werkgever studeer ik vrolijk verder.
Neem aan dat het een studiejaar betreft? De vraaag is of je aan het eind of het begin van het studiejaar betaald. Je hebt hier betaald voor een stuk studie, over dat stuk studie gaat dit conflict.

DUs als je aan het begin van het jaar betaald is dat jaar 1 aug-2007 afgerond. (en betaal je dus 100%).

Als je aan het eind van het jaar betaald dan is dat jaar 1-aug-2006 afgerond en betaal je dus 50%?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• pven
  • Niet online
dyna18 schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 17:11:
Wat is de datum dat je de studie beindigd hebt, of lees ik het hierboven goed dat dat nog steeds niet het geval is?
De studie is idd noet niet beëindigd.
leuk_he schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 17:18:
[...]

Neem aan dat het een studiejaar betreft? De vraaag is of je aan het eind of het begin van het studiejaar betaald. Je hebt hier betaald voor een stuk studie, over dat stuk studie gaat dit conflict.
Klopt, het betreft 1 studiejaar welke aan het begin is betaald.
DUs als je aan het begin van het jaar betaald is dat jaar 1 aug-2007 afgerond. (en betaal je dus 100%).

Als je aan het eind van het jaar betaald dan is dat jaar 1-aug-2006 afgerond en betaal je dus 50%?
Het wordt altijd aan het begin van het jaar betaald. Er is niets afgerond, dus ik moet me richten op 1 studiejaar.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Kan je niet gewoon met je nieuwe baas regelen dat hij het betaald?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• pven
  • Niet online
rwb schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 11:13:
Kan je niet gewoon met je nieuwe baas regelen dat hij het betaald?
Dat is waarschijnlijk geen probleem. Mijn probleem is dat ik me 'genaaid' voel door mijn vorige werkgever, van dat gevoel wil ik af.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Als je je studie afgerond had dat vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Maar aangezien in je afspraak staat dat de regeling ingaat op het moment dat je studie afgerond is vindt ik het nog niet eens zo gek dat je daar voor moet opdraaien.

Aan de andere kant vind ik inderdaad dat de boekingsdatum er niks mee te maken heeft. Anders is het wel heel makkelijk om een bedrag wat later te boeken om zo je mensen vast te houden.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-11 19:43

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie twee dingen door elkaar lopen: jij vindt het vreemd dat de ex-werkgever naar de datum van de boeking van de declaratie kijkt, maar je wil wel dat een nog lopende studie wordt aangemerkt als "beëindigd" terwijl deze nog bezig is, en waarvan de betaling ook nog eens aan het begin van het studiejaar is gedaan.

Als ik het goed begrijp: studiejaar loopt van aug-2005 tot aug-2006. Je stuurt de declaratie in in aug-2005, die wordt afgeboekt in sep-2005.
Maar de studie loopt nog. Dus kijkende naar de clausule
[quote]• de terugbetalingsregeling in het kort: 'tot een half jaar na het beëindigen van de studie 100% en tot een jaar na het beëindigen van de studie 50%';
zou ik zeggen dat je 100% moet terugbetalen omdat de studie nog geen half jaar beëindigd is.

Signatures zijn voor boomers.

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

als je nieuwe werkgever bereid is om te betalen zou ik er niet teveel moeite in stoppen. Ik snap dat je je niet genaaid wilt voelen, maar het kost ook energie en moeite om zoiets op te lossen.

als je er toch mee wilt doorgaan, zou ik zelf eens die rechtshulp inschakelen. Die zullen daar vast ervaring mee hebben.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Eigenlijk wordt je gematst doordat de boekings datum genomen wordt. Volgens de AV is het zodra je studie beeindigd is en dat is zoals je zelf zegt nog niet het geval. Dat het financieel geen enkel verschil geeft maakt niet uit, maar j genaaid voelen is volledig onterecht.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• pven
  • Niet online
Dank voor de reacties.

Nu ik alles op een rij-tje heb gezet, kan ik me erin vinden dat ze 100% in rekening brengen. Jammer voor mij, maar helaas.

Pagina: 1