Toon posts:

Geen beeld bij plaatsen tweede geheugenmodule K8NF4G-SATA2

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Allereerst mijn systeem.

Asrock K8NF4G-SATA2 (BIOS 1.70)
AMD Sempron 2800+ (palermo)
2 x corsair ValueSelect 512MB DDR400
Maxtor Diamond 9 120 gig SATA
NEC 1300A dvdbrander
Voeding: Macron MPT 301P 300 Watt (zat bij coolermaster mediacenter behuizing)
Video: onboard 6100

Dit systeem is bedoeld als mediacenter om films te kunnen afspelen.

Het probleem

Nu het probleem. Ik had nog 2 geheugenrepen liggen die uit een ander systeem (AMD 2500XP)komen en daar altijd keurig op gewerkt hebben. Die wil ik nu plaatsen op dit Asrock moederbord.

Het probleem is dat als ik alletwee de modules plaats ik geen beeld meer heb. De fans gaan draaien, de schijf spint op en daar blijft het bij. Het mobo geeft geen pieptoon.

Als ik 1 geheugenmodule er in stop start het systeem op. Het maakt niet uit welke geheugenreep ik pak of in welke geheugenbank ik hem stop.

Wat al zelf gedaan

Elke geheugenmodule een nacht getest met memtest op het AsrockK8NF4G-SATA2 moederbord.
Geeft geen fouten.
De twee betreffende geheugenmodules getest op twee andere systemen. (op amd 2500XP, asus Nforce2 en amd opteron 148 op Asrock 939Dual-SATA2) werkt alletwee zonder problemen en op de opteron in dual channel.
Nieuwste BIOS erop gezet.
Timings van het geheugen verlaagd.
BIOS gereset.
Gezocht naar forums met overeenkomstige problemen, kon helaas niks vinden.

Heeft iemand nog suggesties wat ik zou kunnen proberen of nog beter een oplossing. :)

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04:24
Begrijp ik je goed dat je zegt dat het met drie geheugenmodules niet werkt en als je één van de twee bijsteekt naast je default in willekeurig slot het wel werkt?

[ Voor 3% gewijzigd door EricJH op 15-05-2006 21:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nee het is als ik er 1 bij plaats. Er passen in dit moederbord maximaal 2 geheugenmodules.

• EricJH
Verhoog de spanning van het geheugen eens met 0.1 V. Als het geheugen het aankan eventueel nog een keer met 0.1V verhogen.

Als je één van de twee reepjes uit het andere systeem eens mixt met het reepje wat er al in zit. Wat gebeurt er dan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het voltage verhoogd, kon alleen low, normal, high en ultra high kiezen. Het werkte helaas niet.
Naast het geheugen wat er al inzit een reepje samsung 256 mb geheugen geplaatst. Ook nu geen beeld.
Als laatste 2 reepjes corsair xms geheugen geprobeerd, bij een geheugenmodule start hij uitstekend op, zowel in bank 1 als 2. Maar als je 2 banken gebruikt, komt er geen beeld en gaan alleen de fans draaien en schijf opspinnen. Zou het dan toch aan het moederbord liggen?

Verwijderd

Topicstarter
Iemand nog een suggestie? Of wordt het een RMA?

• EricJH
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 18:00:
Iemand nog een suggestie? Of wordt het een RMA?
Ik kan niets meer verzinnen.....iemand anders?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:50:
Zou het dan toch aan het moederbord liggen?
Dit is wel de meest logische oplossing. Niettemin heeft een AMD Sempron 2800+ 'Palermo' een 'on-die geheugen controller'.
Ofwel, het geheugen en de processor zijn direct met elkaar verbonden. Misschien is het de processor die niet helemaal correct functioneert. Al met al lijkt mij het moederbord het meest logische probleem en is dit een 'gevalletje RMA' mits je de garantievoorwaarden niet hebt overgeschreden ;)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Nou dan heb ik in ieder geval alles geprobeerd. Ik zal nog een keer proberen de processor er af te halen en opnieuw te monteren, misschien dat dat niet helemaal goed is en anders stuur ik het mobo + processor gewoon terug en mogen ze zelf kijken wat er niet goed functioneert.

In ieder geval bedankt voor de suggesties. Als ik het nog aan de praat krijg, laat ik het nog weten.

Verwijderd

Hey hallo!

Ik heb gister ditzelfde bord gekocht samen met de volgende spullen:
AMD Sempron64 2800+ (256kb cache)
1 GB ram DDR400 (kingston)
250 GB IDE schijf (maxtor DM10)
NEC 3571 DVD brander
Zallman 300watt voeding

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem als jij. Alleen, bij mij doet ie het helemaal niet. Het maakt niet uit hoeveel apparaten ik op het mobo aansluit, ik krijg geen beeld te zien. Ik heb het geheugen gewisseld met een 512 MB Kingston module, geen resultaat. De harde schijf spint normaal op, de dvd staat aan, de fans gaan draaien... Ik heb zelfs een oude PCI videokaart erin gestoken, geen effect... heb ik eindelijk een nieuw systeem en nu dit, ik word er gek van!

Heb je al een oplossing kunnen vinden?

Groetjes,
Richard.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2006 21:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog geen oplossing helaas, maar je hebt precies hetzelfde probleem. Het moederbord en processor van mij blijkt in orde (teruggeweest voor RMA) te zijn en het geheugen ook.
Binnenkort krijg ik een pci-e videokaart tot mijn beschikking en dan ben ik benieuwd of deze wel wil doorstarten. Ik vermoed nu dat het probleem zit met de onboard videokaart of dat het mobo problemen heeft met het geheugen.
Als ik de videokaart heb laat ik het weten of het dan werkt. Mocht je ondertussen nog op- of aanmerkingen hebben, hoor ik het graag. :)
Pagina: 1