SATA 150 HD aansluiten op een Promise SATA 300 TX4?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• et36s
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 17:14
In de SATA FAQ kwam ik het volgende tegen:

'SATA II is 100% compatible met SATA I: volgens de officiële kabels & connectoren specificaties moeten alle SATA II features optioneel zijn en de bekabeling gelijk zijn aan SATA I.'

Dus het is mogelijk om een SEAGATE NL35 SATA 150 op een PROMISE SATA II (300) aan te sluiten?

Helaas kan ik geen SEAGATE NL35 (400GB) vinden die met de SATA II standaard werkt. Dus vraag ik het me af of dit ook werkt. De 7200.9 (400GB) is volgens mij de desktopvariant. Wel 5 jaar garantie dus net zo betrouwbaar?

De reden dat ik graag een NL35 wil is vanwege de betrouwbaarheid de schijf moet 24/7 lopen. Ik wil geen Maxtor Diamond 11 (400GB) of een WD RE2 (400GB) want, die schijnt alleen correct te werken op controllers die TLER ondersteunen. (bron: storagereview) Ik geloof niet dat de PROMISE SATA II (300) TLER ondersteunt aangezien die geen raid functies bevat.

• TGEN
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-02 10:25

TGEN

Hmmmx_

Ja, het is mogelijk om een SATA 150 schijf op een SATA 300 controller aan te sluiten. Over de WD4000YR RE2, die werkt ook wel op controllers die geen TLER ondersteunen, echter, als hij niet binnen de geconfigureerde tijd de data kan vinden geeft ie een error die de controller als fout zal interpreteren, en daardoor anders zal reageren dan een RAID controller die daar wel ondersteuning voor heeft. Echter meen ik mij te herinneren dat die feature uit te schakelen is, dan wel een dermate grote timeout waarde in te stellen dat het redelijkerwijs nooit voor zal komen.

Pixilated NetphreaX
Dronkenschap is Meesterschap
DragonFly

• et36s
Hey bedankt voor die info. Ik wil graag dat het betrouwbaar werkt zonder allerlei aanpassingen. Ik ga dus voor de SEAGATE schijven. Helaas 10 dagen levertijd :'( Nu wil ik aan de slag ook :P Ik begin alvast met de standaard voeding te vervangen door een degelijke CM 430W voeding.

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:33

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Je kunt toch ook de normale versie nemen van de 400gig? Neem alleen de RE als je der iets mee van plan bent.

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

• et36s
De normale versie is niet geschikt voor 24/7 gebruik vandaar dat ik per se een NL35 wil of een Maxline PRO of een RE2.

De schijven worden namelijk intensief gebruikt door een veelvoud aan gebruikers. Ik heb geen zin om er na een aantal maanden achter te komen dat mijn schijf brak is. Dus neem ik het zekere voor het onzekere.

Het moet betaalbaar zijn en voor een degelijke RAID5 setup die is voorbereid is op de toekomst moet ik grote aanpassingen doen aan het systeem.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Voor TS even wat dingen recht zetten. Veelal denken mensen dat S-ATA II een nieuwe standaard is, dit is het niet! Sterker nog S-ATA II is helemaal geen standaard. De enige standaard die er is, is de S-ATA standaard zonder toevoeging van een I of II.

S-ATA II was de naam van van een groep welke extra features heeft verzonnen voor de S-ATA standaard, tegenwoordig dragen ze de naam SATA-IO ( http://www.sata-io.org/ ).

S-ATA II features zijn o.a. 3.0Gb/s, NCQ en staggered spinup, wanneer een hardeschijf of controller één van deze features ondersteund mag deze het S-ATA II label dragen. Dat betekend dus dat een hardeschijf welke een S-ATA II label heeft niet een S-ATA300 ( 3.0Gb/s) hoeft te hebben. bron: http://www.sata-io.org/namingguidelines.asp

Verder zouden de S-ATA II features volledig backward compatible moeten zijn met de S-ATA standaard. Helaas leveren sommige combinaties toch problemen op. Een goed voorbeeld van dergelijk problemen is de combinatie van de Maxtor Diamondmax 10 schijven op een Nforce3 of 4 uitgerust moederbord.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Pagina: 1