Best dat je het onzin vind maar onderbouw dat ook. Bij deze dank daarvoor. Overigens is je d-slr vergelijking netzo offtopic als de servermarkt. Ik vind beide dus gewoon voorbeelden om iets duidelijk te maken.
Ik onderbouwde het al vanaf de eerste keer dat ik zei dat het onzin was. Het gaat om de levensduur en levensloop van de producten, welke de meest belangrijke factor is of een bedrijf resources gaat inzetten om hun producten te upgraden middels firware updates oid.
Servers hebben over het algemeen een relatief lange levensduur en levensloop, terwijl fast moving consumer goodies, om maar even een variant van een bekende term te gebruiken, een relatief korte levensduur hebben. Hierbij heb ik het over PDA's maar ook digitale (compact) camera's. Deze upgraden mensen elke 2-3 jaar, de fanatici elk jaar en de users die het allemaal wel goed vinden elke 5 jaar ofzo. Daarom zie je dat bij servers (jouw voorbeeld waarom het wel zou kunnen ) dat dat inderdaad gebeurt, en waarom dat niet zo is bij PDA's en digicams. Met uitzondering van higher-end DSLR's, die qua levensloop en merkbinding vanwege het lenzensysteem meer lijkt op de servermarkt, waardoor mid-life updates en firmware updates in die productgroep vaker voorkomt.
Voor beheer is het van cruciaal belang dat je heel loyaal bent. Je wil het liefst maar 1 systeem hebben omdat je beheer dan stukken makkelijker wordt. Erg prettig omdat het tegenwoordig steeds complexer wordt. Als je dus diverse apparaten hebt wordt de boel al heel snel niet meer beheersbaar.
Precies, loyaliteit. Dat vind je bij DSLR's en Servers. Niet bij bijv. compactcams en pda's, waar het zaak is zoveel mogelijk te verkopen, en de users gewoon lekker te laten upgraden ipv midlife updates te geven. Had je een Palm T|E? Doe maar een upgrade naar een E2. Prijs is nog aantrekkelijk ook.
Snap je nu waarom ik vind dat de servervoorbeeld niet toepasbaar is op de PDA markt?
Complex? Die dingen werken niet anders dan een Palm variant. [..] Sony heeft toen om die reden hun Clie lijn maar stopgezet.
Heb je de editorial van Brighthand gelezen? Destijds in 2004 niet de enige editorial die de complexiteit van de Clie's als een van de hoofdredenen aangaf waarom de Clie's - hoewel technisch gezien zeer geavanceerd en innoverend - het nooit gered hebben qua verkoopcijfers.
Ik noem een voorbeeld. De Clie organizer op de TH55 (mijn favoriete PalmOS handheld). Superslim en innoverend programma, gevalletje "waarom is niemand anders daar ooit op gekomen?", maar weer inherent complex, zodat mensen die het vanaf het begin gebruikten, na een paar maanden genoeg kregen van alle mogelijkheden, en maar weer teruggingen naar de standaard calendar applicatie.
Ander voorbeeld. NZ90, een clamshell pda met een 2 megapixel cybershot erin geduwd. Destijds enorm innoverend en jaw-dropping, maar in de praktijk een teleurstelling vanwege de formfactor, prijs en battery life.
Of sowieso de hele NX serie. Ongehoord, zo'n formfactor, hoog wauw-gehalte. Maar heeft het ooit de mainstream publiek bereikt? Nope.
Ik hou van de Clie's. Noem me geen Palm fanboy, maar noem me gerust een Clie-fanboy en ik vat het op als een geuzennaam. Maar deze fanboy is nuchter genoeg om bovenstaande redenen te zien waarom de Clie's mislukt zijn en dat de daaraan inherente lage verkoopcijfers de
aanleiding was voor Sony om met de Clie lijn te kappen, en toe te geven aan de oorzaak van de switch van resources naar Sony Ericsson: de opkomst van de smartphone.
Maar terug naar de bottom lijn: je voerde de Clie lijn op om te zeggen dat innovatie *wel* kan. Ik zeg: ja, innovatie kan wel, maar je hebt nu precies een voorbeeld genoemd waarin innovatie te snel ging (iedere 3 maanden een nieuw Clie model), te radicaal (NX clamshell modellen) en daardoor nooit de kans heeft gehad om een brede userbase op te bouwen, waardoor de verkoopcijfers zelfs voor de opkomst van de Smartphones tegenvielen, en dus de aanleiding gaf om het maar op te heffen en te concentreren op SE. Palm heeft altijd trappen onder hun kont gehad met hun dinosaurusgang aan innovatie. Maar het resultaat: ze zijn er nog, ze hebben een sterke productlijn met de Treo en ze zijn al jaren winstgevend, zodat we nog kunnen genieten van hun producten.
Zelfs na stommiteiten zoals het opslitsen van PalmSource en PalmOne.
Trouwens, offtopic, zonder het mergen met Handspring (en dus de Treo-lijn) zou Palm vandaag hartstikke dood zijn. Zie je het de Tungsten|W al opnemen tegen de moderne smartphones?
Maargoed.
Die van Verizon Wireless ook al gezien ? Begin je dus bij 80 dollar per maand voor zo'n EVDO abbo naast die 400 dollar die je neer moet leggen voor die 700p. Heb je wel unlimited data access en helaas een 2 jarig contract. Sprint heeft het goedkoper: al vanaf 15 dollar per maand maar daar zul je vast geen unlimited data access voor krijgen. Het staat verder ook nog niet op hun website.
Ja, schandalige prijzen.
Maar nogmaals, ik heb het er niet voor over, en ik kan me voorstellen heel veel mensen niet. Maar ik denk nu ik erover nadenk waar we langs elkaar heen aan het praten zijn, is dat ik in mijn achterhoofd heb dat ten eerste de mensen die de Treo 650 al hebben, nu nog niet aan een upgrade van Palm toe zijn, en dus ook niet de 700p. Maar de mensen die geld over hebben of waarvan het hele bedrijf nu overstapt op Palm Treo 700p of 700w's, wel. Enne, ook de Palm evangelisten ja. Ik wacht wel rustig af welke nieuwe Palm modellen (lager in prijs) deze kant op komen. Zodra je de 700p beschouwd als wat de Treo 650 voor de Treo 600 was, ja, dan had ik ook iets anders verwacht.

Ik doelde meer waarom mensen (niet jij dus) zouden moeten upgraden naar een 700p i.p.v. een 650.
Ik kan niet voor andere mensen spreken, maar de pluspunten zijn:
- EVDO, als ze gefrustreerd zijn met de lage CMDA of GPRS snelheden
- Meer geheugen, meer dynamic heap, meer dbcache. Praktijk moet nog uitwijzen, maar als ik de hoeveelheden zie, en ik dat projecteer op het gedrag van de Treo 650, dan ziet het er met die hoeveelheid geheugen er heel, heel stabiel uit. En dan heb ik het over pre-NVFS Palm-stabiliteit.
De crap van een 1.3 mp camera laat ik hier even weg.
En nu is de vraag: is dat een paar honderd USD waard? Voor mij niet. Voor sommige andere mensen misschien wel, voor sommige bedrijven misschien wel, zoals ik hierboven benoemd heb. Ik snap dat Treo 650 users na anderhalf jaar snakken naar een upgrade, maar hoewel de Treo 700p een strakke upgrade in termen van stabiliteit (baseer ik op de geheugenspecs) en datasnelheid zal zijn, is het niet het model dat de Treo 650 "overbodig" maakt wanneer je al een Treo 650 bezit, als ik het zo mag zeggen. Zoals de Treo 650 dat wel was voor de Treo 600. Of de Tungsten T2 voor de Tungsten T. Daarvoor heeft Palm nog wat andere modellen in de ijskast. Ik wacht daar rustig op.
Het is *wel* een prima nieuw model dat naar mijn mening goed kan concurreren met wat er nu op de markt is, ondanks geen wifi - daar verschillen we van mening over, maar dat zullen we moeten accepteren.
Nogmaals, ik begrijp de frustraties van de mensen op treocentral en mytreo.net, maar ook bijv. op de Palmclub waar de Nederlandse fanaten zitten, wordt er redelijk rustig gereageerd. Men gaat gewoon door met de Treo 650, en wacht rustig af. Ik behoor ook tot die mensen. Nederlandse nuchterheid ofzo.
Ik denk dat nu zo ongeveer alles al gezegd is in deze discussie. Ik zal nu wat ruimte proberen te geven aan andere mensen om te reageren, en die niet zo fanatiek discussie willen voeren.
[
Voor 7% gewijzigd door
Stereotomy op 22-05-2006 00:15
]
Alors.