[mail] Cluster bouwen

Pagina: 1
Acties:

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:04

decramy

root@birdie:~#

Topicstarter
Kent iemand een pakket waarmee er in 1 domein (domeinx.nl) meerdere servers als 'storage'-server kunnen spelen?

Op dit moment hebben we 1 server die domeinx.nl van mail voorziet. En als deze onderuit gaat wordt de mail keurig opgevangen door de 2e smtp server, maar is niet beschikbaar in een mailbox. smtp2 zal de mail willen doorsturen naar smtp1.

Nu hebben we ook te maken met 2 locaties; de colo en een kantoorpand. smtp1@colo, smtp2@kantoor.
Om bandbreedte te besparen is het makkelijker om de mailboxen van de kantoorpeople op smtp2 op te slaan.
Maar we hebben ook te maken met thuiswerkers, door het hele land. Dus die op smtp1.

Nu wordt kantoor@domeinx.nl geforward naar kantoor@kantoor.domeinx.nl.

Is er een mailpakket onder linux wat dit kan:
1) mail syncen op 2 locaties (voor als 1 van 2 uitvalt)
2) dit alles in 1 domein (colo@domeinx.nl en kantoor@domeinx.nl en niet kantoor@kantoor.domeinx.nl)

Liefst moet het ook nog mogelijk zijn om met pop.domeinx.nl te connecten en dan van buiten op de colo, en binnen op kantoor te connecten, maar das gewoon een DNS overrulen :)

[ Voor 10% gewijzigd door decramy op 15-05-2006 20:05 ]

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Verwijderd

Volgens mij heb je zelf niets gezocht. Zoek eens op google ofzo. En meld wat je al hebt gevonden.

• active2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-10-2024

active2

Google is your friend

De enige die dat goed kan is Cyrus IMAPd, maar als je daar geen ervaring mee hebt is dat vrij lastig op te zetten. Zeker als je niet echt een idee hebt hoe mail werkt.

Google, Het mirakel van de 21e eeuw!!!!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:34
Cyrus IMAP kan idd met meerdere mailservers in een cluster werken. Je zult versie 2.3.x moeten gebruiken wil je ook failover en replication hebben.

Het nadeel van Cyrus IMAP in cluster setups is dat de documentatie ontzettend slecht is. De documentatie van 2.2 was al niet super qua up-to-date-heid, die van 2.3 is nog erger.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:05
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:22:
Volgens mij heb je zelf niets gezocht. Zoek eens op google ofzo. En meld wat je al hebt gevonden.
Volgens mij heb jij zelf Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics niet gelezen. Doe eens doorlezen ofzo. En denk daar de volgende keer even aan voordat je (dus niet!) reageert ;)

Verder is dit helemaal niet zo'n onlogische vraag, als het dan al zo triviaal is (valt wel tegen volgens mij), leg dan tenminste even uit waar het staat of geef een nuttig linkje etc.

Met UTFS-replies schiet helemaal niemand iets op, dat is in ieder geval 1 ding dat zeker is.

• capedro
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-12-2025
Ik denk dat je het eens moet proberen mbt shared-storage via bijvoorbeeld GFS, OCFS2 of iets commercieels zoals Polyserve Matrixserver. Vervolgens daarboven op Cyrus Imap oid.

Vervolgens doe je het 1-&-ander met Roundrobin DNS...

Het is maar een ideetje...

[ Voor 10% gewijzigd door capedro op 16-05-2006 14:44 . Reden: Er schoot me nog wat te binnen... ]

My weblog

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Ik zou zelf voor de Cyrus oplossing gaan hoewel, zoals gemeld, de documentatie aardig brak is maar met Cyrus Murder moet je toch een heel eind kunnen komen.
Zelf heb ik Cyrus overigens gedumpt omdat het gebruikersbeheer niet echt soepel werkt :X

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• _JGC_
MTWZZ schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 09:09:
Ik zou zelf voor de Cyrus oplossing gaan hoewel, zoals gemeld, de documentatie aardig brak is maar met Cyrus Murder moet je toch een heel eind kunnen komen.
Zelf heb ik Cyrus overigens gedumpt omdat het gebruikersbeheer niet echt soepel werkt :X
Valt overigens heel erg mee. Je moet er rekening mee houden dat cyrus losstaat van de accounts. Wat je hebt met cyrus:

- authenticatie via SASL
- een mailbox spool die alleen kijkt naar bestaande mailboxes

SASL is redelijk ingewikkeld, maar als je het eenmaal doorhebt koppel je het zo aan databases zoals MySQL en LDAP. Deze databases kan je vervolgens ook gewoon voor mailservers zoals postfix gebruiken om account en alias informatie uit te halen. Als je eenmaal gewend bent met Cyrus te werken, wil je geen andere mailserver meer ;)

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Mja ik heb het op zich ook wel werkend gekregen met MySQL, door SASL te patchen waardoor ik ook SHA1 passwords in de database kon zetten, maar de admin tool werkte toen voor geen meter meer.
Nu zit ik zelf met dovecot te spelen en de setup is super eenvoudig maar Sendmail zo ver krijgen dat ie de mail bij dovecot aflevert is echt een drama.

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

• No13
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05-02 15:57

No13

/me was here

PowerMail roept ook dat ze meerdere backends (storage) tegelijk ondersteunen:
http://doc.powerdns.com/powermail/

Misschien dat je daar wat aan hebt (gratis & opensource)

• _JGC_
PowerMail mag nog veel aan gebeuren tot het net zo bruikbaar is als PowerDNS. Er is de laatste tijd al flink aan ontwikkeld aan de changelogs te zien, maar het is nog verre van af.
Pagina: 1