Toon posts:

Speedtouch + wifi + dhcp probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Een tijdje geleden hebben ik en mijn broer, mn pa een accespoint gegeven, zodat

hij met zn laptops beneden fijn kon internetten, zonder telkens een kabeltje te

pakken.

We hebben toen gekozen voor de volgende oplossing:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~roghair/fok/internet.JPG

Router:

Thompson adsl router
Speedtouch 510 (met meerdere poorten, dus tevens switch)
Met DHCP aan

Wifi-dinges:

Linksys WRT54G
met DHCP aan

Aangenomen dat de tekening meer dan genoeg zegt, zal ik weer verder gaan :)

Het werkt opzich wel prima, zij het niet dat de dhcp in de wifiding niet goed werkt
.
De ene keer krijgen de laptops dus een ip adres, en kan je meteen aan de slag.
De andere keer staat er de hele tijd "netwerk adres verkrijgen" en krijgt ie dus de hele tijd geen adres, en kennen we ook niet ermee internetten :{

Om het weer te laten werken moet ik dus weer de linksys resetten, en opnieuw instellen enzo.

Is de dhcp functie dus gewoon brak, en moeten we terug naar de winkel, of ligt

het ergens anders aan?

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
En als je nu een statisch ip-adres aan een van de laptop's geeft? is het probleem dan niet opgelost?
Dan hoef je geen adres meer te krijgen.
Ik denk veder dat de Linksys resetten om een adres te krijgen overbodig is, heb je al op een van de laptop's de knop herstellen geprobeerd? of maak opnieuw verbinding.

[ Voor 39% gewijzigd door 5mebibyte op 15-05-2006 19:40 ]

verdwaalde ict'er op elektro!

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-03 12:57

yGiDoRp

Sawasdee

2 DHCP's in 1 netwerk gaat niet goed. Zet de DHCP van je access point uit.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• eigenwijsje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 06-09-2022
kun je niet de DHCP in de wireless router uitzetten?? dan krijgen de laptops namelijk een IP adres van de speedtouch...... en zet je wireless het netwerk alleen maar om naar draadloos.
Als je het zo doet kun je zelfs problemen krijgen met internet.

ligt er wel aan hoe je de wireless router aangesloten hebt, maar je hoeft de dhcp van je wireless niet te gebruiken.

• 5mebibyte
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-04 19:29
yGiDoRp schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:41:
2 DHCP's in 1 netwerk gaat niet goed. Zet de DHCP van je access point uit.
Hij heeft het over de router variant, dus ik neem aan dat deze via de wan poort is aangesloten en dus dat er sprake is van nat en er dus geen twee tegenwerkende DHCP-servers zijn. Veder eigenlijk een andere vraag waarom heb je niet de accesspoint variant gepakt, nu krijg je twee routers achterelkaar. Niet dat dit altijd problemen geeft maar het is voor sommige dingen niet bevoordelijk.

verdwaalde ict'er op elektro!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:02

remco_k

een cassettebandje was genoeg

DHCP op de AP uitzetten, 2x DHCP in 1 netwerk = ruzie

[ Voor 0% gewijzigd door remco_k op 15-05-2006 19:45 . Reden: wat denk je zelf? :-( ]

Alles kan stuk.

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:18

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ik neem aan dat die modem/router ook al een DHCP server heeft. Je linksys doet dus dubbel werk. Je kan die ook zo instellen dat hij de modem gebruikt als DHCP server.
In het eerste tabblad dat je te zien krijgt vul je dan op de volgende plek 'DHCP relay' in:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/26d654cb4ca9a72279c3a8b7275df978/full.jpg
waarbij 192.168.0.1 in mijn geval goed is. Bij jou is dit de IP van de modem (waarschijnlijk 10.0.0.138)

[ Voor 3% gewijzigd door gwystyl op 15-05-2006 19:47 ]

Pagina: 1