tweede grafische kaart (geen PCI-express)

Pagina: 1
Acties:

• funkwurm
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-02-2021
Dag harde tweakers,

Ik ben hardwarematig niet zo bijster sterk, je vind mij meer in de devschuur, en nu heb ik het volgende scenario.

Ik wil graag 4 monitoren, ik heb een videokaart waar er 2 op kunnen, dus ik moet er nog een (vergelijkbare) bij. Echter is mijn AGP-slot bezet en heb ik geen PCI-express, laat staan iets nog fancy'ers. Ik ben dus aangewezen op good-old PCI grafische kaarten. De hoofdvraag is eigenlijk, waar moet ik op letten?

Ik zal nuanceren (alvorens een slot te riskeren):

Mobo is Gigabyte K8VT800 AMD S754
Huidige videokaart is VGA GeForce AGP 6200 44A 128MB
CPU is AMD Sempron 3000+ 64bits
OS is WinXP 64 edition
(ooit wil ik nog linux installeren, maar dat is nu nog niet aan de orde. En mocht het zo zijn dat het onder linux niet mogelijk is dan is dat niet heel erg)

Nu zijn grafische kaarten voor PCI sloten al moeilijk meer te verkrijgen, dus heb ik het gevoel dat ik op online-shops ben aangewezen met minimale ondersteuning *kuch* PChut *kuch*, welke online winkel hebben jullie de beste ervaring mee?

Tegen welke problemen kan ik aanlopen met betrekking tot het laten coexisteren van 2 videokaarten? Behoeven ze beiden drivers? Of zelfs nog opdringerigere ik-verbouw-je-configuratiescherm-software? Gaat dit samen met de nView Desktop Manager die ik nu heb?

Alhier zie ik videokaarten die ik wellicht zou kunnen gebruiken, maar mij is niet geheel duidelijk of deze nu van nVidia zelf zijn, of een soort nVidia-wannebe-merken. Werkt dit zonder problemen samen? Welke merken wel/niet?

Tot slot, de eisen voor de te kopen videokaart zijn minimaal, zolang er 2 scherm op passen. Het maakt voor mijn situatie dan niet uit of er 2x VGA uitkomt, of DVI en VGA, of VGA en TV-out, of DVI en TV-out.
Ook gaat het me niet om de beeldkwaliteit, zolang de kleuren 32bits zijn ben ik tevreden, ik speel geen spellen, het is voor mij puur het hebben van veel schermen zodat ik veel verschillende teksten naast elkaar kan zetten (broncode, debugger, DOM-inspector, browser, IM-client, you know how we do).

Alvast bedankt

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Groeten op GoT hoeft niet ;)

Als je geen high-end toepassingen gebruikt kun je denk ik wel gewoon af met 2 simpele PCI videokaartjes. Deze kun je zo uit een oude pc ergens halen, ga anders even langs de lokale PC-boer en vraag of ze er één/twee over hebben (uit een slooppc ofzo).

Als je een S3 Virge kaartje kunt vinden heb je geloof ik al wel 32-bits kleuren.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

een kaartje als de Geforce FX5200 is inprincipe prima geschikt (weet alleen niet hoe het met drivers zit...) voor een shop kun je in de shopsurvey's kijken, maar met azerty heb ik persoonlijk erg goede ervaringen. (goede service als er iets geruild moet worden en niet duur)

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• funkwurm
@jappas: Ik groet altijd in een startpost, zou niet weten hoe ik anders op gang kom B)

Mijn vraag zit hem grotendeels in het drivers-dilemma. Ik zie bijvoorbeeld wel eens hele mooie ATI kaartjes 2e hands ofzo, maar ik wil geen miskoop doen. In de zin dat de kaart ansich dan goed is, maar dat het weigert samen te werken met mijn huidige videokaart. Hoe groot is de kans dat dat mis gaat? Hoe goed verdragen de verschillende merken en typen elkaar?

Als code-geek heb ik daar weinig gevoel voor, en het staat er ook nooit bij vermeld "Draait prima als slaafje naast onze concurrent!" :Y)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zou iig geen nVidia en ATI langs elkaar gebruiken...drivercleaner is niet voor niks uitgevonden ;)
Maar idd, wat jappas zegt...een paar 2e hands vga-kaartjes zou het wel moeten doen. Kijk als je het zeker wilt weten even in de HCL van windows, dan weet je meteen wat er native ondersteund wordt door XP...heb je met een beetje mazzel niet eens drivers nodig omdat XP standaard al redelijke drivers voor 32bits kleur heeft :)

En wat betreft dat groeten: Zie de FAQ
Wij tweakers doen elkaar permanent de groeten. Het is dus niet nodig om steeds ruimteverspillende "greetz $user" of iets dergelijks onder je posts te plakken. Als je persé zoiets wilt kun je daar je signature voor gebruiken.

[ Voor 3% gewijzigd door The Eagle op 15-05-2006 18:26 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mooiste is inderdaad om er een kaart met Nvidia chipset bij te zetten, bijvoorbeeld zoiets. Als je voor tweedehands kaarten moet je er rekening mee houden dat vooral oudere kaarten niet altijd fijn werken in een multi-monitor configuratie. Dacht dat bijvoorbeeld S3 Virge kaartjes niet als secundaire kaart willen werken onder XP.

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Moet dit niet in V&B?
Die FX5200 lijkt me best een goeie kaart, ligt eraan waarvoor

[ Voor 62% gewijzigd door McGryphon op 15-05-2006 18:31 ]

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• Martin
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-05 19:37
Ik hoor vaak positieve dingen over die Matrox-kaartjes, misschien de moeite waard om daar eens naar te kijken? De goedkoopste in de pricewatch is de Matrox Millennium G550 32MB, deze is geloof ik gewoon PCI.

owja, en groetjes van een oud schoolgenoot :+

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Moet dit niet in V&B?
Ja, maar geef dat voortaan graag via topicreport aan :o

Iig move ik even PMG -> VB

Ik kan een PCI Matroxje van harte aanbevelen (zelf juist andersom, ATi PCI naast G450 AGP gedraaid), maar als je per se een ATi of nVidia wil kopen kan dat natuurlijk ook. Ben wel benieuwd naar concrete ervaringen met drivers bij de combos nVidia + nVidia, nVidia + ATi en ATi + ATi :)

Om over Linux even erbij te vermelden:
Geen probleem als je dezelfde resolutie aanhoudt op de raakvlakken (dus als je schermen naast elkaar plaatst op de verticale resolutie, plaats je ze boven elkaar, op de horizontale) - Xinerama kan dat allemaal netjes regelen :D

Gentoo heeft iig een mooie Xinerama - Howto, het zou me niet verbazen als de meeste andere goede distros dat ook hadden ;)

Oslik blyat! Oslik!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 00:21

McGryphon

Veul vrouwkes!

Oh ja, srry :)
ik snap soms niet van mezelf dat ik me zo n00b gedraag :+
Ik heb wel eens bij mijn neefje gezien dat hij met 2 van die Matroxkaarten 6 beeldschermen had, maar dat lijkt me niet echt een oplossing hier :)

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Neem een PCI versie van een nVidia kaart uit de 5xxx of 6xxx serie. Aangezien je XP64 draait moeten er ook drivers voor zijn. 'oude' kaarten werken dan simpelweg niet goed en zorgen voor een hele trage beeldopbouw.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

• funkwurm
Voor de geinteresseerden, het is de XFX 5200 die Nielson me aanraadde geworden. En over de drivers, dit is nu nog eens plug-n-play.

Je steekt de kaart erin, je start op met de driver-CD in je hand, Windows zegt "nieuwe hardware gevonden", even later "nieuwe hardware geinstalleerd" en weer even later "wilt u de PC opnieuw opstarten. Vol verwachting zie ik de POST en BIOS voor een 2e keer voorbij flitsen, en zowaar, het werkt. De nView software en drivers van de GeForce 6200 herkennen de XFX 5200 nVidia-chipset en je bent klaar om 4 beeldschermen aan te sluiten.

Ik snap alleen nog niet helemaal waarom mijn online gekochte XFX 5200 265MB DDR 89,- euro exclusief verzendkosten moest bedragen, waar mijn bij de plaatselijke PC-boer gehaalde genuine nVidia GeForce 620 128MB slechts 65,- euro was.

Zit hem dat alleen in het geheugen? volgens mij was de 128MB-broer van de XFX echt niet veel goedkoper. Of heeft het met PCI versus AGP te maken?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-07 08:43
Beiden, geheugen betaal je een beetje meer voor en PCI kaartjes zijn tegenwoordig niet goedkoop meer.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
Mooi dat 't werkt. Dat prijsverschil heeft inderdaad vooral met het pci/agp zijn te maken, zo kost 't agp broertje van deze kaart bij Alternate ook maar € 39,- (hoewel slecht met 128mb geheugen, maar dat maakt voor 2D gebruikt niet veel uit). Er is gewoon een stukker minder aanbod van pci kaarten.

[ Voor 3% gewijzigd door Nielson op 20-05-2006 17:00 ]

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik zie genoeg kaarten met 128MB geheugen die rond de 60 euro kosten in de pricewatch. Denk dat je gewoon niet goed genoeg hebt rondgekeken. Die extra 128MB heb je natuurlijk niet nodig voor de aansturing van 2 monitoren in 2D windows. Maar verder mooi dat het gewoon werkt zoals het hoort.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Pagina: 1