Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 20:59:
Ik vind het zelf ook een beetje met hagel op een mug schieten. Ik zou het alleen doen als je zeer goede redenen hebt om beslist bij dat betreffende bedrijf te willen werken en die ook in de brief zetten. Zoals ik destijds gedaan had dus.

Dat lijkt me nogal logisch bij een open sollicitatie, toch?
Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 12:36:
Dan stuur je toch toch een standaardbriefje? Ik weet niet hoe het in het bedrijfsleven gaat, maar het lijkt mij elementair fatsoen dat je ten minste iets laat horen. Dit is geen stijl, ik zou daar dan niet meer willen werken.
Je moet ook niet té snel met je oordeel zijn. Er kunnen meerdere redenen zijn waarom er nog geen reactie is geweest. Het kan zijn dat degene die de sollicitaties normaalgesproken behandelt op vakantie is (ja dat kan ook buiten het reguliere seizoen) of dat hij/zij ziek is.
Ook kan het zo zijn dat het heel erg druk is op het moment en dat hij ze wel gaat behandelen, maar dat ze onder het lijstje met prioriteiten staan. Moet ik wel zeggen dat een standaardbrief best een goede oplossing is en dat kost nauwelijks tijd.
Maar het kan ook zo zijn dat hij/zij het wel serieus wilt behandelen, maar aangezien ze niet écht op zoek zijn en het heel erg druk is het alsnog even onderop de stapel komt te liggen (in dit geval is de standaardbrief dus geen optie).
Daarnaast zul je je er over verbazen hoeveel post er in een groot bedrijf toch niet goed terecht komt. Niet enorme hoeveelheden ofzo, maar vaker dan je denkt. En dit kan allerlei oorzaken hebben. Er kan bij de post wat verkeerd zijn gegaan (bij het sorteren of het vervoer etc.), maar soms komt het via de receptioniste ook helemaal bij de verkeerde persoon terecht. Komt het dan terecht bij iemand die niet heel snugger is of gewoon erg laks dan kan het nog wel een tijd duren voordat P&O de brief onder de aandacht krijgt.
Dus niet te snel conclusies trekken, maar gewoon even bellen of langs gaan (heb ik gedaan met mijn laatste sollicitatie, hoewel dat geen open sollicitatie was). Dan kunnen ze niet om je heen en weet je meteen wat de oorzaak is. En dan kan je alsnog je conclusies trekken.
En dan nog iets........dat de afhandeling van sollicitaties niet goed gaat wilt niet zeggen dat het hele bedrijf ruk is.