Toon posts:

Probleem GeForce 6600 GT (2)

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al eerder een topic geopend over mijn probleem met mijn toenmalige videokaart. Nu heb ik dezelfde kaart nieuw, met als enige twee verschillen dat hij van XFX is ipv ASUS en 2 DVI uitgangen heeft ipv 1. Nu heb ik een mail om hulp gestuurd naar het bedrijf waar ik hem heb gekocht, maar daar verwacht ik niet heel veel van. Daarom post ik hier een gedeelte van die mail, om te zien of iemand hier er iets van kan maken.
Nu dan, wat is het probleem? Na de kaart te hebben geïnstalleerd in mijn kast, en de driver te hebben geïnstalleerd, ben ik gaan testen. Ik begon met het spel The Elderscrolls III: Morrowind. Dit spel draaide goed, op het feit na dat er af en toe kleine witte vlekjes in het scherm verschenen. Het beginfilmpje hierintegen zit vol witte strepen en loopt niet goed. Hierna de Sims 2, ook hier een hele boel witte strepen en slechte prestaties. Ditzelfde geld voor Return to Castle Wolfenstein, alleen loopt die ook nog vast. Vervolgens legde ik The Elderscrolls IV: Oblivion in het cd laatje. De beginfilmpjes liepen prima, het menu ook. Het filmpje bij "new game" stoorde gigantisch. Het spel zelf liep een hele periode prima, tot ik buiten kwam, daar begon het spel niet alleen vast te lopen, maar elke keer dat hij dat deed rebootte mijn computer zichzelf.

Nu heb ik een aantal theorieën over wat er aan de hand zou kunnen zijn, en ik wil graag dat u me zegt hoe waarschijnlijk u ze vind en of er bijvoorbeeld fouten in mijn logica zitten.

1) Ik heb wederom een defecte videokaart meegekregen.

2) De videokaart werkt niet goed samen met een van de andere stukken hardware. Dit is mijn configuratie:

Voeding:
Component Pro
Model No: ATX- 300GTF
AC input: 230V-4A-50Hz
DC output: 300W
+3,3V=20,0A(org) +5V=30,0A(red) +12V=13,0A(yel) +5Vsb=2,0A(purp) -5V=0,3A(white) -12V=0,8A(blue)
Fuse Rating: 6.3A, 250V~ (+3,3V&+5V=180W max)

Moederbord:
Asus A7N8X-X
Met nVidia nForce chipset.
AGP8x slot voor videokaart.

Geheugen:
1024 MB RAM DDR PC3200 Merkloos

Geluidskaart:
Creative Soundblaster Live! 24-Bit

Ethernetkaart:
Realtek RTL 8139 Ethernetcard PCI

Processor:
AMD Athlon XP 2800+

Varia:
DVD Lezer
DVD brander
Floppydrive

XFX nVidia GeForce 6600GT 128MB

Hierin lijkt het me onlogisch dat het bijvoorbeeld het moederbord is, omdat ze beide een chipset hebben van nVidia.

3) De kaart krijgt te weinig stroom van de voeding. De specificaties van de voeding staan onder punt 2. Dit komt op mij niet logisch over, omdat mij dunkt dat "hogere" toepassingen meer voedingscapaciteit vereisen, en het juist de oude en dus minder "moeilijke" games zijn waar hij het meeste witte vlekken geeft.

4)Mijn AGP slot is defect, of gedeeltelijk defect. Ook dit lijkt me uitermate onlogisch, aangezien mijn oude videokaart nog altijd prima functioneert bij de persoon aanwie ik hem verkocht heb. Het is een nVidia GeForce FX 5500. Zo ook de geleende kaart die ik heb gebruikt terwijl de vorige in RMA was.

5)Deze specifieke chipset sluit niet bij mijn systeem aan, in dat geval zou ik bijvoorbeeld een stukje omhoog of omlaag kunnen gaan naar een GeForce 6600 of juist 6800. Als het echter aan mijn voeding blijkt te liggen is omhoog gaan natuurlijk niet praktisch.
Please respond!

Verwijderd

Voeding zie ik idd als een potentiele kanshebber van het probleem. Verder denk ik ook onmiddelijk aan drivers.
Heb je al een cleane windows install geprobeerd?
Welke chipset drivers gebruik je?
Welke videokaartdrivers/forceware versie gebruik je?
Installeer je de drivers in de juiste volgorde.
Heb je ook cleane windows + drivers gedaan na het verwisselen van de kaart?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:22:
Voeding zie ik idd als een potentiele kanshebber van het probleem. Verder denk ik ook onmiddelijk aan drivers.
Zou je misschien ook willen reageren op mijn gedachten hierover? Dus dat het onlogisch is dat een zwaar spel als Oblivion zodner witte plekken loopt, en de sims er vol mee zit?
Heb je al een cleane windows install geprobeerd?
Nee, dat niet, helpt dat in het algemeen? Ik ben van harte bereid het te proberen.
Welke chipset drivers gebruik je?
Welke videokaartdrivers/forceware versie gebruik je?
Ik heb hetzelfde probleem onder zowel 84.25, de recentste, en 82.65Y, die erbij zat op cd. Bij mijn vorige kaart van deze soort had ik dit probleem zelfs onder 4 verschillende drivers. Wat is het verschil tussen de twee drivers die je noemt? Heb je ze allebij nodig? Want mijn vorige videokaart had er iig maar 1 nodig, dat was een GeForce FX 5500.
Installeer je de drivers in de juiste volgorde.
Ik za je beschrijven hoe ik het gedaan heb. Voor ik de geleende kaart van mijn vriend eruit haalde, heb ik deze verwijderd onder apparaatbeheer. Omdat deze kaart tijdelijk was heb ik er geen specifieke drivers voor geïnstalleerd. Vervolgens de pc uitgezet en losgekoppeld van alle draden. De ene kaart eruit gehaald, en de nieuwe erin gestoken. Na hem vast geschroeft te hebben de voedingskabel er stevig ingeduwd. Pc niet dichtgeschroeft, wel aangesloten. Vervolgens opgestart in VGA modus, en de driver geïstalleerd. Na dat ik merkte dat ik dus nog hetzelfde probleem had, via configuratiescherm/software de driver gedeïnstalleerd, en vervolgens onder apparaat beheer de videokaart eruit gegooit. Opgestart in veilige modus en Driver Cleaner Pro eroverheen gegooit. Daarna herstart in VGA modus en meest recente driver geïnstalleerd. Maar het probleem bleef dus.
Heb je ook cleane windows + drivers gedaan na het verwisselen van de kaart?
Als deze vraag niet dezelfde is als die je eerder stelde zie ik het verschil niet? Maar nee, ik heb windows niet opnieuw geïnstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 17:44 ]

• Merijn70
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-01 19:40
300 Watt voeding lijkt me wat mager. Hoeveel HD's heb je? Ik zou hier toch even goed naar kijken. Misschien je videokaart ff in een andere PC of een andere voeding in jouw kast...

• J0J0
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-10-2025
13A op de 12V lijn.... AUCH! Lijkt me stug dat die voeding dat systeem stabiel kan houden, serieus!

specs

Verwijderd

Voeding is simpel te testen met een multimetertje.

Verwijderd

Topicstarter
Merijn70 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:53:
300 Watt voeding lijkt me wat mager. Hoeveel HD's heb je? Ik zou hier toch even goed naar kijken. Misschien je videokaart ff in een andere PC of een andere voeding in jouw kast...
De enige andere pc die ik tot mijn beschikking heb om te testen is een hele oude, die kan het nooit aan. Ik heb één harde schijf van 40 gig. Dus dat valt reuze mee. Ik heb helaas ook geen extra voeding hier.
J0J0 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:58:
13A op de 12V lijn.... AUCH! Lijkt me stug dat die voeding dat systeem stabiel kan houden, serieus!
Een andere ersoon zei juist tegen me:
Die voeding is kwalitatief gewoon een fatsoenlijk ding (Component Pro = FSP Group met een ander stickertje erop), dus het lijkt me sterk dat dat de boosdoener is.
Wat denk jij daarover? Van te voren heb ik het er ook over gehad met iemand, en die zei dat het waarschijnlijk prima zou gaan.
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:01:
Voeding is simpel te testen met een multimetertje.
Waar vind ik zo'n ding, hoe gebruik ik 'm en hoe beoordeel ik de informatie uit de test?
Zou je ook nog even op mijn reactie op jouw post willen reageren?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:03
Ben ook bang dat je voeding idd aan de magere kant is. De enige andere mogelijke oplossing is:
Installeer forceware 77.77 (uit het archief van NVidia). Dit is de snelste en verreweg de stabielste driver voor de 6600GT gebleken :).

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:08:
Waar vind ik zo'n ding, hoe gebruik ik 'm en hoe beoordeel ik de informatie uit de test?
Zou je ook nog even op mijn reactie op jouw post willen reageren?
Vele mensen hebben gewoon een multimeter in huis. Vraag eens rond in je vriendekring of er niemand is met een multimeter en of die even voor jou iets wilt komen uitmeten.
Hoe je dit doet: je moet om te beginnen al weten hoe je een mulitmeter moet gebruiken (die persoon zal dat normaal dan wel weten), en vervolgens meet je gewoon aan een molex connector tussen een ground pin en de 12V pin (gele draad).
Beoordeling: zien of de 12V spanning fel afwijkt van wat hij zou moeten geven (12V namelijk ;) )

Dat die persoon zei dat het een degelijke voeding is, kan goed zijn, maar ook degelijke voedingen hebben hun fysische beperking. Vergelijk met de volgende situatie: je koopt een klein degelijk zuinig stadsverkeer-autootje. Het is dus niet omdat het degelijk is dat het daarom ook 300km/u kan rijden zoals een Ferrari.
Van degelijke voedingen verwacht je dat ze stabiel zijn en kunnen leveren wat ze claimen te kunnen leveren. Deze voeding claimt 13A op de 12V lijn te kunnen leveren. Als hij dat kan is dat goed, kwestie blijft wel dat die 13A weinig is.
Als je stadsautootje 100km/u claimt te leveren, en dit is in praktijk ook zo, kwestie blijft dat de 100km/u te weinig blijkt als je op de autosnelweg wilt rijden met 120km/u.

Mbt je vraag van een ouder game versus nieuwer game: je pc gebruikt zijn rescources bij beiden ten volle voor zover mogelijk. Met een ouder game gaat je grafische kaart in principe minder moeite hebben om eenzelfde aantal frames te produceren als bij een nieuwer game. Dit is eigenlijk niet van tel omdat de grafsiche kaart toch zijn rekenkracht ten volle gebruik, ook bij ouder games, om gewoon zoveel mogelijk frames te renderen.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 18:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:13:
Ben ook bang dat je voeding idd aan de magere kant is. De enige andere mogelijke oplossing is:
Installeer forceware 77.77 (uit het archief van NVidia). Dit is de snelste en verreweg de stabielste driver voor de 6600GT gebleken :).
Dat heb ik de vorige keer inderdaad gedaan, dat maakte destijds geen verschil.

@Disco stu

Dank je voor de uitleg. Zou je me kunnen zeggen wat voor voeding ik dan nodig zou hebben? Hoeveel kost dat ongeveer? Waar vind je goede voedingen? Ik ben best bereid om zoiets te proberen namelijk. Moet ik alleen wel een bedrijf vinden dat bereid is geld terug te geven als ik niet te vreden ben :P.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik heb al eerder een topic geopend over mijn probleem met mijn toenmalige videokaart.
Ga daar dan toch gewoon in verder 8)7

6600GT probleem met directx7?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.