Ik heb al eerder een topic geopend over mijn probleem met mijn toenmalige videokaart. Nu heb ik dezelfde kaart nieuw, met als enige twee verschillen dat hij van XFX is ipv ASUS en 2 DVI uitgangen heeft ipv 1. Nu heb ik een mail om hulp gestuurd naar het bedrijf waar ik hem heb gekocht, maar daar verwacht ik niet heel veel van. Daarom post ik hier een gedeelte van die mail, om te zien of iemand hier er iets van kan maken.
Please respond!Nu dan, wat is het probleem? Na de kaart te hebben geïnstalleerd in mijn kast, en de driver te hebben geïnstalleerd, ben ik gaan testen. Ik begon met het spel The Elderscrolls III: Morrowind. Dit spel draaide goed, op het feit na dat er af en toe kleine witte vlekjes in het scherm verschenen. Het beginfilmpje hierintegen zit vol witte strepen en loopt niet goed. Hierna de Sims 2, ook hier een hele boel witte strepen en slechte prestaties. Ditzelfde geld voor Return to Castle Wolfenstein, alleen loopt die ook nog vast. Vervolgens legde ik The Elderscrolls IV: Oblivion in het cd laatje. De beginfilmpjes liepen prima, het menu ook. Het filmpje bij "new game" stoorde gigantisch. Het spel zelf liep een hele periode prima, tot ik buiten kwam, daar begon het spel niet alleen vast te lopen, maar elke keer dat hij dat deed rebootte mijn computer zichzelf.
Nu heb ik een aantal theorieën over wat er aan de hand zou kunnen zijn, en ik wil graag dat u me zegt hoe waarschijnlijk u ze vind en of er bijvoorbeeld fouten in mijn logica zitten.
1) Ik heb wederom een defecte videokaart meegekregen.
2) De videokaart werkt niet goed samen met een van de andere stukken hardware. Dit is mijn configuratie:
Voeding:
Component Pro
Model No: ATX- 300GTF
AC input: 230V-4A-50Hz
DC output: 300W
+3,3V=20,0A(org) +5V=30,0A(red) +12V=13,0A(yel) +5Vsb=2,0A(purp) -5V=0,3A(white) -12V=0,8A(blue)
Fuse Rating: 6.3A, 250V~ (+3,3V&+5V=180W max)
Moederbord:
Asus A7N8X-X
Met nVidia nForce chipset.
AGP8x slot voor videokaart.
Geheugen:
1024 MB RAM DDR PC3200 Merkloos
Geluidskaart:
Creative Soundblaster Live! 24-Bit
Ethernetkaart:
Realtek RTL 8139 Ethernetcard PCI
Processor:
AMD Athlon XP 2800+
Varia:
DVD Lezer
DVD brander
Floppydrive
XFX nVidia GeForce 6600GT 128MB
Hierin lijkt het me onlogisch dat het bijvoorbeeld het moederbord is, omdat ze beide een chipset hebben van nVidia.
3) De kaart krijgt te weinig stroom van de voeding. De specificaties van de voeding staan onder punt 2. Dit komt op mij niet logisch over, omdat mij dunkt dat "hogere" toepassingen meer voedingscapaciteit vereisen, en het juist de oude en dus minder "moeilijke" games zijn waar hij het meeste witte vlekken geeft.
4)Mijn AGP slot is defect, of gedeeltelijk defect. Ook dit lijkt me uitermate onlogisch, aangezien mijn oude videokaart nog altijd prima functioneert bij de persoon aanwie ik hem verkocht heb. Het is een nVidia GeForce FX 5500. Zo ook de geleende kaart die ik heb gebruikt terwijl de vorige in RMA was.
5)Deze specifieke chipset sluit niet bij mijn systeem aan, in dat geval zou ik bijvoorbeeld een stukje omhoog of omlaag kunnen gaan naar een GeForce 6600 of juist 6800. Als het echter aan mijn voeding blijkt te liggen is omhoog gaan natuurlijk niet praktisch.