Kroeg met Beamer, LCD, 5.1 en wat voor kast?

Pagina: 1
Acties:
  • 213 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marketeer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-02 09:40
Hoi hoi,

voor een vriend welke een eigen kroeg in zijn achtertuin heeft gebouwt (ja echt waar klinkt raar maar hij staat echt in zijn achtertuin) ben ik aan het kijken naar een MCE oplossing.

Het volgende hangt er al in de schuur:
Beamer met scherm
Een LCD (in het dj hok)
5.1 geluidsinstallatie

Nu zijn we aan het kijken wat we het beste kunnen doen. Hij wil een pc hebben dus ik zeg gooi er MCE op dan kan je alles doen wat je verder wilt. Nu kan ik natuurlijk gewoon een kast samenstellen met een moederboard met spdif erop voor het geluid dvd speler HD etc.

Maar nu zit ik met de beamer en de LCD. Deze staan op lange afstand van de PC. LCD op minder dan 20 meter. Dus VGA kabel moet te doen zijn. En voor de beamer dacht ik aan Composite kabel +20 meter.

Maar kan je met een beetje videokaart zeg Asus 7600GT een monitor aansluiten en tevens de HD uitgang gebruiken voor de Composite kabel en dat deze dan beide beeld geven? Of moet ik heel wat anders doen om die kroeg een beetje beeld en geluid te geven!? Uw hulp is meer dan gewenst!!
Indien mensen spec willen leveren? NOG BETER :D

Alvast bedankt

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:36

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Op zich hoef je niet zo'n krachtige videokaart te kopen, maar voldoet een Matrox Dual-head kaart ook.
Matrox is namelijk de fabrikant voor videokaarten met een multidisplay.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

idd, de videokaart is enorm overkill.
en verder: "lange afstand" en "gebouwt" ;)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:38

The Eagle

I wear my sunglasses at night

5.1 installatie in een kroeg lijkt me een beetje onzinnig. Tenzij je er films wilt gaan kijken ofzo, maar in de meeste kroegen hangen gewoon stereo-luidsprekers (al dan niet dubbel of driedubbel uitgevoerd.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. videokaart niet uitmaken :?
Dat ligt eraan, wat je wilt doen natuurlijk. Zeker als je HD materiaal wil doen zou ik zeker een goede videokaart nemen welke dit aankan.
Verder zou ik voor de LCD toch echt DVI overwegen, al dan niet met een DVI versterker. Idem voor de beamer, wellicht een DVI versterker/switcher.

Tijd voor een nieuwe sig..

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 17:01
Domme vraag maar wat is er op tegen om de pc bij de djgear te zetten, dat scheelt je nogal wat kabels denk ik :X

• marketeer
@The Eagle
Nou ja het is een kroeg maar hij staat in een achtertuin. Het is moeilijk uit te leggen. Het is een hang-out die zwaar uit de klouwen is gelopen 8) . En je zou het compleet commercieel kunnen exploiteren.

@Koffie
Het is een LCD met max res 1366x768. VGA is dan toch voldoende en goedkoper?

@911GT2
Ja klopt maar zoals hierboven al melde het is een hang-out die zwaar uit de klouwen is gelopen. Dus de DJ booth staat op een plateau. Hierboven hebben we een dak gemaakt met een schuine kant. En hierop is de LCD gemonteerd. Dus deze hangt schuin boven je als je in de booth staat.

Verwijderd

marketeer schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:13:
@The Eagle
Nou ja het is een kroeg maar hij staat in een achtertuin. Het is moeilijk uit te leggen. Het is een hang-out die zwaar uit de klouwen is gelopen 8) . En je zou het compleet commercieel kunnen exploiteren.

@Koffie

@911GT2
Ja klopt maar zoals hierboven al melde het is een hang-out die zwaar uit de klouwen is gelopen. Dus de DJ booth staat op een plateau. Hierboven hebben we een dak gemaakt met een schuine kant. En hierop is de LCD gemonteerd. Dus deze hangt schuin boven je als je in de booth staat.
Heel erg offtopic.. maar zijn er foto's van?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:56

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

marketeer schreef op maandag 15 mei 2006 @ 17:13:
@Koffie
Afhankelijk van wat je erop gaat afspelen.
Maar zodra je echt video/DVD op die beamer/LCD gaat afspelen zou ik toch echt voor de betere DVI kiezen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• whiteguy
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:02
Ik durf het bijna niet te vragen .. maar...
een paar pics ter verduidelijking ??

(een kroeg in de achtertuin.. :o )

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik zou geen composiet aansluiting gebruiken. De kwaliteit daarvan is belabert. Dan kun je nog beter wat geld uitgeven voor een lange vga kabel. Zolang je er geen lussen in legt is het goed te doen (ikzelf heb 20m vga kabel tussen mijn beamer en speler).

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
DVI is geen goed idee. Zie hier: http://www.datapro.net/techinfo/dvi_info.html#Page04
De DVI specs geven 5 meter als maximale kabellengte, en tot 10 meter gaat het meestal wel redelijk. Boven de 10 meter krijg je al uitval.

Voor de LCD zou ik dus gewoon een enkele VGA kabel gebruiken. Neem geen verlengkabels, maar koop een enkele kabel van 20 meter. Je zou mogen verwachten dat een fabrikant zo'n kabel test voordat hij hem in massaproductie neemt, ergo dat het moet werken. De lage refreshrate van de LCD helpt overigens ook een beetje.

Voor de beamer zou je een BNC oplossing kunnen overwegen. Bij BNC krijgt elke draad een eigen coaxkabel om het signaal mooi te houden. Voor zover ik me kan herinneren heeft het systeem vier draden: RGB+sync.
Als je beamer een BNC aansluiting heeft, dan koop je een VGA->BNC splitter en vier BNC kabels van de juiste lengte. Als je beamer alleen VGA heeft, dan kan je denk ik ook wel zoiets als een BNC->VGA splitter erbij kopen. Kijk eens rond in de webshop van Conrad zou ik zeggen.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• marketeer
@Janoz
Ah ok idd ja ik bedoel dat natuurlijk Component kabel
Ik heb bij mijn nieuwe asus videokaart ook een splitter gekregen, deze kaart is "HD Ready" ;) naar Red Green Blue. Dus een dergelijke kaart moet ik dan ook voor de Media Center oplossing kiezen denk ik dan

@Imp
Thnx voor de tips. Voor de LCD gaan we dan een 20 meter kabel halen. Van BNC heb ik nooit gehoord. Maar zou een kabel zoals ik hierboven omschrijf wat zijn?

Ik ga eens foto's maken en zal er een paar online zette zodra ik kan!

• netvor
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-04-2024
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "RGB" op je nieuwe videokaart. Het zijn dus drie losse kabels? Met tulpstekkers of met coax-aansluitingen (zoals bijv. op antennes zitten)? En weet je zeker of de beamer iets met dat signaal kan?

Bij analoge overdracht van videosignalen worden grofweg twee systemen gebruikt: de eerste is VGA, waarbij er een aparte signaallijn is voor elke kleur. Het tweede systeem is component-video, wat voor televisiebeelden is ontworpen (PAL, NTSC, en tegenwoordig ook 1080i enz). Dit systeem kan gebruik maken van 1 enkele draad (composiet), 2 draden (S-Video) of 3 losse draden. Dit laatste systeem heet "component video" of "YPbPr." Dit systeem gebruikt vaak drie tulpstekkers, rood, groen, en blauw, maar het signaal over de draden is geen RGB signaal!

Anyway, de bottom line: Een systeem met losse draden is goed. Als je in plaats van de normale snoertjes coaxkabels gebruikt kan je denk ik wel meer dan 20 meter overbruggen. Maar de vraag is welk systeem er over die draden wordt gebruikt. Plug die splitter dus in de beamer en kijk of je beeld kan krijgen.

Computer Science: describing our world with boxes and arrows.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Woon je toevallig landelijk? Iedereen van het platteland kent toch wel de zgn "keet", een hokje / schuur op boerenerf waar de jeugd uit de omgeving samenkomt om in te drinken of hele nachten te blijven hangen onder het genot van een goedkoop biertje (inkoopprijs) uit de vrieskist? Iedereen die in de stad is opgegroeid mist gewoon iets :+

.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

VGA wordt afgedaan als niet geschikt? Wij gebruiken regelmatig VGA over 30 meter en dat gaat prima! Wij verhuren beamers en gebruiken daar tot 30 meter bij zonder problemen. En dat is elke keer in een andere omgeving waarbij we nog nooit problemen hebben gehad met de kabel (uiteraard wel met laptops van klanten...).

• marketeer
@imp
ja klopt het is een splitter vanuit mijn videokaart naar tulpjes in het rood groen en blauw. De beamer kan dit aan zo niet dan halen we een nieuwe beamer :D

@Rum
top om te horen. Wat is de langste kabel die jullie gebruiken? Want dan haal ik gewoon bijvoorbeeld 2 x 40 meter kabels

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Bij analoge overdracht van videosignalen worden grofweg twee systemen gebruikt: de eerste is VGA, waarbij er een aparte signaallijn is voor elke kleur.

Ter verduidelijking: Rood, Groen, Blauw, en verticale sync en horizontale sync. 5 signaaldraden.

Dit is er in 2 smaken: de welbekende VGA (D-Sub) stekker, (1 stekker, met alle draden in 1 omhulsel) en BNC (alle 5 draden in apart omhulde kabels met 5 ronde pluggen). BNC is hierdoor wat beter voor lange afstanden, maar het input signaal erop is hetzelfde.

Het tweede systeem is component-video, wat voor televisiebeelden is ontworpen (PAL, NTSC, en tegenwoordig ook 1080i enz). Dit systeem kan gebruik maken van 1 enkele draad (composiet), 2 draden (S-Video) of 3 losse draden. Dit laatste systeem heet "component video" of "YPbPr." Dit systeem gebruikt vaak drie tulpstekkers, rood, groen, en blauw, maar het signaal over de draden is geen RGB signaal!

Klopt. Maar je vergeet de meest gebruikte van allemaal: RGBs. Dit is ook een component systeem, met 4 signaaldraden: Rood, Groen, Blauw en composite sync. In 99% van de gevallen wordt dit met de welbekende SCART stekker gedaan. Dit is ook het signaal wat bij het gros van Nederland uit de DVD speler en game console komt.

[ Voor 27% gewijzigd door Dreamvoid op 17-05-2006 16:09 ]

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Overigens zou ik geen Matrox kaart nemen aangezien MCE een DirectX 9 kaart nodig heeft, en die heeft Matrox nog niet.

• Rum
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-02 19:40

Rum

Wij gebruiken max 30 meter, omdat we nog nooit langer nodig hebben gehad. Ik heb echter wel eens een collega-bedrijf met 40 meter op haspel zien werken! Dat zag er ook prima uit!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-02 00:22

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Zolang je het niet op de haspel laat zitten. Zorg dat de kabel helemaal afgerold is. Door lussen te leggen krijg je op je scherm en soort ghosting.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Pagina: 1