Toon posts:

2 Lan netwerken verbinden

Pagina: 1
Acties:
  • 1.115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Thuis heb ik een netwerk en de buurman ook.
mijn thuisnetwerk heeft een netwerkadres 192.168.60.*
de buurman zit in de standaard 10.0.0 range van speedtouch.
Nu willen we de netwerken aan elkaar koppelen.
Dit wil ik doen door een software matige router, zoals de linux distro Freesco.
Een athlon 1000 mhz met 256 mb en 2 netwerkkaarten.
snel genoeg dacht ik zo :)
Nu ben ik hem aan het configureren maar dat wil niet helemaal lukken.
Hoe zit het met de gateway? aangezien we allebei een aparte inet verbinding hebben?
Heeft iemand nog tips of een alternatief?

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10-04 14:05
je kan toch gewoon een bridge maken?

Verwijderd

ik zou een route op je pc's maken voor dat netwerk naar de linux bak

dus voor je netwerk 192.168.60.x waarbij je internet router bijvoorbeeld 192.168.60.1 is en de router naar de buurman 192.168.60.254. De Default gateway laten staan op je internet router. Dan een statische route toevoegen voor het netwerk 10.0.0.0/24 naar je softwarematige router door
code:
1
route add 10.0.0.0 mask 255.255.255.0 192.168.60.254 -p
dan wordt al het verkeer voor netwerk 10.0.0.0/c naar 192.168.60.254 gestuurd.

bij je buurman natuurlijk net andersom configgen

Verwijderd

Topicstarter
heb een windows 2003 server op mijn netwerkje (192.168.60.10)
Die zorgt voor de dns.
werkt dns dan ook naar de buurman?
kan bovendien zonder overal route in te vullen het ook via de server?

Verwijderd

Topicstarter
1300A schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:20:
je kan toch gewoon een bridge maken?
Als ik hem bridge hoe gaat het dan werken? dan kunnen we toch niet meer inetten?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 16:29 ]

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:47

hamsteg

Species 5618

Ik weet niet wat de achtergrond is maar:
Dit wil ik doen door een software matige router, zoals de linux distro Freesco
Dit is wel een dure en onnodige oplossing. Voor weinig zijn er routers te koop die je op verschillende manieren kunt instellen. Door op deze routers in te loggen kun je de verbindig aan/uit zetten en hou je complete controle. Deze routers zijn zeer betrouwbaar en kosten bijna geen stroom.

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

Verwijderd

Topicstarter
hamsteggot schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:27:
Ik weet niet wat de achtergrond is maar:

[...]

Dit is wel een dure en onnodige oplossing. Voor weinig zijn er routers te koop die je op verschillende manieren kunt instellen. Door op deze routers in te loggen kun je de verbindig aan/uit zetten en hou je complete controle. Deze routers zijn zeer betrouwbaar en kosten bijna geen stroom.
heb ik aan zitten denken maar die zijn toch al gauw wat duurder..?

• LiGHtNiNG!
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-03 02:40

LiGHtNiNG!

(tm) since 1985, build in &#03

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:30:
[...]

heb ik aan zitten denken maar die zijn toch al gauw wat duurder..?
Als het dan toch de buurman is waarom dan niet gewoon een dedicated link (al dan niet wireless), is al gauw sneller als een internetverbinding (waar je naast je LAN ook nog graag over wilt internetten) ;-)

Laat maar.. .

Verwijderd

Topicstarter
LiGHtNiNG! schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:35:
[...]

Als het dan toch de buurman is waarom dan niet gewoon een dedicated link (al dan niet wireless), is al gauw sneller als een internetverbinding (waar je naast je LAN ook nog graag over wilt internetten) ;-)
Er moeten nogal grote bestanden over de verbinding.
een 100 mbit zou leuk zijn :)

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:47

hamsteg

Species 5618

www.tweakers.net - price watch - Netwerkapparatuur / Netwerk Routers:

grofweg tussen de 25 en 60 Eur. Je moet even uitzoeken wat voor jou geschikt is maar daar zijn web pagina's vol over geschreven. Let erop dat je de router ook van buiten af (WAN side) moet kunnen benaderen.

Goedkope Sweex of US Robotics zou moeten voldoen.

[ Voor 10% gewijzigd door hamsteg op 15-05-2006 16:52 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:16:
Thuis heb ik een netwerk en de buurman ook.
mijn thuisnetwerk heeft een netwerkadres 192.168.60.*
de buurman zit in de standaard 10.0.0 range van speedtouch.
Nu willen we de netwerken aan elkaar koppelen.
Dit wil ik doen door een software matige router, zoals de linux distro Freesco.
Een athlon 1000 mhz met 256 mb en 2 netwerkkaarten.
snel genoeg dacht ik zo :)
Nu ben ik hem aan het configureren maar dat wil niet helemaal lukken.
Hoe zit het met de gateway? aangezien we allebei een aparte inet verbinding hebben?
Heeft iemand nog tips of een alternatief?
Ik weet niet wat je hiermee wil bereiken, maar een alternatief bestaat uit een UTP kabel tussen de twee netwerkjes zonder tussenkomst van een router.

Ik ga uit van de situatie dat jij DHCP en DNS diensten gaat leveren aan je buurman.
Zorg voor een UTP kabel tussen de router van je buurman en je eigen router. Gebruik hiervoor de ethernet aansluitingen waar normaliter de werkstations op aangesloten worden.
Wijzig de configuratie van de Speedtouch van je buurman (eerst backup maken!!!!):
- DHCP en DNS uitzetten
- IP adres aanpassen naar een vrij adres in je eigen reeks

Nu zou een werkstation van je buurman een IP adres moeten krijgen uit jou reeks.
En vanaf dat moment over jou breedband verbinding moeten kunnen internetten.

Ook kan je dan over en weer, op hoge snelheid, bestanden kopieren.

Let wel: op deze manier kan je buurman zijn internet verbinding net zo goed opzeggen.
En of dit ook zo bedoeling is....

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:53:
[...]

Ik weet niet wat je hiermee wil bereiken, maar een alternatief bestaat uit een UTP kabel tussen de twee netwerkjes zonder tussenkomst van een router.

Ik ga uit van de situatie dat jij DHCP en DNS diensten gaat leveren aan je buurman.
Zorg voor een UTP kabel tussen de router van je buurman en je eigen router. Gebruik hiervoor de ethernet aansluitingen waar normaliter de werkstations op aangesloten worden.
Wijzig de configuratie van de Speedtouch van je buurman (eerst backup maken!!!!):
- DHCP en DNS uitzetten
- IP adres aanpassen naar een vrij adres in je eigen reeks

Nu zou een werkstation van je buurman een IP adres moeten krijgen uit jou reeks.
En vanaf dat moment over jou breedband verbinding moeten kunnen internetten.

Ook kan je dan over en weer, op hoge snelheid, bestanden kopieren.

Let wel: op deze manier kan je buurman zijn internet verbinding net zo goed opzeggen.
En of dit ook zo bedoeling is....
De buurman heeft ook een win2k3 server met zijn eigen dchp scope en dns

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 16:56:
[...]

De buurman heeft ook een win2k3 server met zijn eigen dchp scope en dns
Ja? En nu?
De opties om twee netwerkjes aan elkaar te knopen bestaan uit:
1. via een server (of ander apparaat) als router / bridge
2. rechtstreeks
Rechtstreeks is het eenvoudigst en levert de beste prestaties met de minste problemen.
Via een router is het moeilijkst en levert wezenlijk mindere prestaties.
Blijft over de vraag: wat is het doel?

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Waarom maak je het niet simpel:

Je koppeld jouw router/switch aan de router/switch van je buurman:

code:
1
2
3
4
Jouw Internet----Router/switch----- Jouw PC
                      |       ----- Jouw Server
                      |
Buur Internet----Router/Switch----- BuurPC

Daarna geef jij jouw Server, Jouw PC en de PC van je buurman een TWEEDE ip adres welke in de zelfde range vallen. Bijvoorbeeld: Jouw Netwerk is 192.168.60.0/24 (/24=subnet 255.255.255.0). Geef nu de PC van je buurman dus als TWEEDE ip adres op de netwerkkaart 192.168.60.100 (bijvoorbeeld). Stel hierop GEENdefault gateway in.

Gebruik wel een cross cable (of een MDI/MDI-X) aansluiting om de routers te koppelen.

Dit bovenstaande is meest éénvoudige.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

wim-bart schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:12:
Waarom maak je het niet simpel:

Je koppeld jouw router/switch aan de router/switch van je buurman:

code:
1
2
3
4
Jouw Internet----Router/switch----- Jouw PC
                      |       ----- Jouw Server
                      |
Buur Internet----Router/Switch----- BuurPC

Daarna geef jij jouw Server, Jouw PC en de PC van je buurman een TWEEDE ip adres welke in de zelfde range vallen. Bijvoorbeeld: Jouw Netwerk is 192.168.60.0/24 (/24=subnet 255.255.255.0). Geef nu de PC van je buurman dus als TWEEDE ip adres op de netwerkkaart 192.168.60.100 (bijvoorbeeld). Stel hierop GEENdefault gateway in.

Gebruik wel een cross cable (of een MDI/MDI-X) aansluiting om de routers te koppelen.

Dit bovenstaande is meest éénvoudige.
Heb ik ook aan zitten denken - maar deze optie viel af. Bij mijn weten wordt dit "secundairy" IP adres alleen gebruikt als er geen adres wordt toegewezen door de DHCP server.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-04 18:50

TrailBlazer

Karnemelk FTW

die goedkope swex dingen enzo kunnen nooit 100 mb routeren. De CPU in die machinetjes trekken dat gewoon niet. Het beste is inderdaad een default route naar je modem op te nemen (zal met DHCP gaan) en een statische route opnenem voor het buurman segment naar de linux machine. Het enige waar je naar moet kijken is of de linux machine ook het internet opmoet en via welke verbindinding dit dan moet gaan. Geklooi met secondary adressen geeft alleen maar gezeur. Secondary adressen zijn bedacht voor tijdens migratie trajecten en niet voor permanente situaties.
zie ook dit topic bijvoorbeeld
[rml][ Routers] 10/100 mbit intern? 8 mbit extern?[/rml]

[ Voor 10% gewijzigd door TrailBlazer op 15-05-2006 20:02 ]

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:19
Wil je beide netwerken zonder tussenkomst van een router oid koppelen, maar wel beiden je eigen internetverbinding houden, dan moet er op 1 van de netwerken DHCP uitgeschakeld worden.

Je gaat al je pc's langs, schrijft op welke adressen ze nu hebben gekregen van de DHCP-server, schrijft op welke gateway en welke dns-server ze gebruiken (deze 2 zouden op al je pc's gelijk moeten zijn), je zet in jouw router DHCP uit, je geeft al je pc's handmatig het ip dat ze ook via DHCP hadden, vult er een 2e ip bij in dat in de range van je buurman zit (maar niet uitgegeven wordt door zijn DHCP!), kabeltje tussen jouw switch en zijn switch en je bent klaar :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

ik snap niet helemaal wat het probleem is om 1 regel op 1 server in te voeren.

maar anders doe je het via RRAS op je servers, 2e netwerk kaart in beide servers en dan je server het laten routeren tussen de netwerken

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-04 07:37

SpamLame

niks

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:52:
[...]

Heb ik ook aan zitten denken - maar deze optie viel af. Bij mijn weten wordt dit "secundairy" IP adres alleen gebruikt als er geen adres wordt toegewezen door de DHCP server.
Klopt niet 2de adres wordt wel degelijk gebruikt.
Voorgestelde oplossing is dan ook het simpelste

• Paul
SpamLame schreef op maandag 15 mei 2006 @ 21:44:
[...]

Klopt niet 2de adres wordt wel degelijk gebruikt.
Voorgestelde oplossing is dan ook het simpelste
het klopt in zoverre dat je pas een 2e ip-adres op kunt geven als je ook een 1e hebt opgegeven -> als je dus geen DHCP-gebruikt.

Gebruik je wel DHCP dan kun je geen enkel adres opgeven en neemt hij, als hij geen antwoord krijgt van een dHCP-server, automagisch een ip in 169.nogwat oid.

Wil je per se DHCP blijven gebruiken dan moet je er een router tussen zetten. Die goedkope dingetjes uit de pricewatch zijn (zonder modificatie) hier niet voor geschikt, omdat die NAT toepassen. Het kan wel, met een hoop beperkingen etc, via NAT, maar simpeler (en sneller) is een oude pc ergens vandaan trekken, 2 netwerkkaarten erin, linux erop, 1 schrijven naar /proc/net/nogwat zodat hij gaat routen en in je DHCP-server een optie meegeven zodat alle pc's automatisch de route naar het andere subnet kennen. Als je DHCP-server dat niet kan (wederom zo'n beperking in heel veel van die goedkoper routertjes) moet je het handmatig op alle pc's doen.

Ik schrijf hierboven wel Linux, maar als je al een Windows-server hebt staan (met een Windows Server-OS, geen XP dus) kan die het ook. Alleen zou ik zo niet weten hoe :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Topicstarter
Paul Nieuwkamp schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:47:
[...]

Als je DHCP-server dat niet kan (wederom zo'n beperking in heel veel van die goedkoper routertjes) moet je het handmatig op alle pc's doen.
Het is een windows 2003 server. dus dat moet wel lukken. maar waar kan ik dat ergens in de scope invullen?

• Paul
Administrative tools -> DHCP -> je server openklappen -> je scope openklappen -> Scope Options -> Configure Options -> ergens optie 249 Classless Static Routes vandaan toveren, Destination, Mask en Router invullen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 16-05-2006 19:38 . Reden: Configure Scope aangepast naar Configure Options ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1