Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY Ambi Wall

Pagina: 1
Acties:
  • 1.605 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PhoneTech
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:48
Ambi light in het groot zeg maar.

Ik heb een woonkamer waarvan ik 1 muur volledig met RGB LED wil belichten. Ik kan natuurlijk zelf een zooi ledjes gaan bestellen en de boel op print platen solderen en zo, maar omdat ik van nature lui ben ga ik toch voor standaard componenten oplossing.

De te belichten muur is 5.59m lang en 3.20 hoog. Hier wil ik een plint gaan maken over de gehele lengte van de muur die ongeveer 10 cm breed is en 15 cm hoog. Onderin wil ik alle wand contact dozen maken (heb een aparte groep voor de audio apparatuur) en boven in wil ik een sleuf gaan maken met daarin rgb led strips (of kant en klare buizen) die via een stuk melkglas de muur belicht.

Nu wat onderzoek ben ik op de volgende producten uit gekomen:

A-R-E OEM/DIY kit (led strip plus USB controller) -> 99 euro
- Volgens mij zijn de strips 30 cm lang, maar de opbrengst schijnt wel hoog te zijn. Hoeveel zou ik er hier van nodig hebben?
- Software zit er bij die meteen geschikt is voor Ambi Light

Jbsystems JB Tubeled Indoor 12V DMX 512 -> 94 euro
- Deze zijn 1 m lang, 5 cm breed en 7.5 cm hoog. Deze zal wel goed passen in de plint denk ik
- Geen idee over de licht opbrengst
- Geen computer interface of software
- En hoeveel heb je er hier voor nodig?

BIj de tubeled zou ik dus nog een extra DMX <--> USB controller (60 euro) moeten aanschaffen + plus de software (60 euro)

Stel dat ik het allemaal zelf ga doen, dan kan ik bij de groothandel bestellen wat natuurlijk ook de kosten drukt.

Hebben jullie ervaring met die A-R-E pakketjes en zijn de led strips ook individueel te bestellen en aan te sluiten op 1 controller.

Ik ben niet zo enorm thuis in de electronica (toch vreemd, want ik wel bij een semi-conductor bedrijf) maar qua software zit het wel goed (mits er een goede API is, want ik vertik het om ASM te tikken :P)

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:40

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Ik heb zelf ervaring met het DMX gebeuren. Je hebt ook al goedkopere DMX interfaces voor de PC. En software is ook gratis te vinden. Wil je het perce met je PC aansturen? Anders zou je ook kunnen kijken naar een simpel dmx paneeltje.

Linkje met meer info over dmx interfaces: 1, 2, 3

Die JB tube's werken prima, geven ook aardig veel licht. Nadeeltje is wel dat die tubes waar ik mee gewerkt heb niet rechtstreeks aan de dmx gehangen kunnen worden. Je hebt daar een kastje als dit voor nodig, en dan kan je ze via dmx aansturen. Wat ze doen als je ze naast een muur hangt als ambilight heb ik geen idee.

[ Voor 6% gewijzigd door deWit op 15-05-2006 16:14 ]

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Er is wel een LED SA waar ze vrij goedkope (€7,50) LED strips hebben op een kant en klaar printje. "Met 1 strip kun je een kamer al redelijk goed mee verlichten! Vergelijkbaar met een midden klas 3W RGB LED". Dan heb je natuurlijk alleen LEDs en nog geen controller maar dat is ook niet heel ingewikkeld. Was er niet iemand die zo'n controller printje aanbood?

www.madwizard.org

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Die led strips van de SK zijn best fel, rood is wat zwakker dus voor gebalanceerd licht zul je de groen+blauwe iets moeten dimmen. Verder kun je in dit topic redelijk wat info vinden: Mijn zelfbouw RGB moodlight

Voor zover ik weet werken de Tubeleds via een losse controller. Ik heb ze regelmatig werkend gezien. maar qua fadetime gingen ze nooit echt traag (neem aan dat de kleur rustig over moet gaan, en geen disco effect ;) ) Dat zou je dus even uit moeten zoeken, of ze dus ook rustig kunnen faden (van rood-> paars-> blauw in bijv. 30sec.).

[ Voor 8% gewijzigd door _ferry_ op 15-05-2006 17:15 ]

• deWit

deWit

Tubelights kunnen, mits met een goede controller, ook faden.

• PhoneTech
De bedoeling is dat alles op de computer aangesloten wordt. Ik heb het DIY ambilight topic met veel intresse gelezen met het idee dat ik het over de gehele muur wil projecteren. A-R-E schijnt al die software al in zich te hebben, dus daarvoor wil ik de s-video out (Scart nr3, 1 en 2 zijn RGB en daar zit al digi decoder + dvd op aangesloten) van mijn TV aansluiten op mijn computer s-video in en daar dan de ambi ligth mee laten besturen.

Het zijn vooral hoge plafonds, dus het licht moet wel sterk genoeg zijn. Geld is niet zo een enorm grote issue, maar meer dan 100 euro per strip (die van een meter dan he) wil ik niet betalen.

Ik zie op de website nergens dat je nog een controller nodig hebt, ik dacht dat DMX 512 een standaard was en je die gewoon op je USB via een convertor kon aansluiten.

• Thijsch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-11 10:47
Tubelights zou ik je voor dit doel niet aanraden. Die hebben als doel licht te geven ipv te verlichten, als je richting de tube kijkt moet het mooi zijn. LED-strips daarin tegen zijn geschikt om iets echt mee te verlichten, het is niet de bedoeling om in de strip zelf te kijken maar het gaat om het indirecte licht wat het voort brengt (de verlichte muur). Ik zou je de tubes ook niet aanraden.

Als aansturing raad ik je voor thuis geen DMX aan, waarom niet? Het is compleet zinloos, het is alleen cool. (Met het aansturen via dmx heb ik ervaring, ook in de zelfbouw sfeer, zie andere topic). Ik zou een standalone controller nemen, eventueel zelfbouw, die kan RGB faden/vaste kleur. Eventueel als extra optie via de computer. Veel en Veel handiger dan je huislicht uitsluitend via de computer te bedienen! Als extratje is dat leuk, maar niet als hoofdsturing!
PhoneTech schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:15:

Ik zie op de website nergens dat je nog een controller nodig hebt, ik dacht dat DMX 512 een standaard was en je die gewoon op je USB via een convertor kon aansluiten.
DMX-512 is inderdaad een standaard, maar dat is niet zomaar te converteren, USB en DMX zijn hele andere protocollen en niet zomaar op elkaar aan te sluiten. Alleen met een stukje "intelligente" electronica.

[ Voor 22% gewijzigd door Thijsch op 15-05-2006 19:27 ]

• madwizard

madwizard

Die A-R-E is een RGB PWM controller met iets van FTDI erin voor de USB aansturing. Het ambilight gebeuren gebeurt inderdaad in de software. Ik heb de software nog nooit echt gezien, er is wel een handleiding te downloaden. Het werkt niet met overlays dus als je video wilt doorlussen moet je wel kijken of je dat zonder overlay kunt doen (kan meestal wel, maar ik zeg het maar even).

Volgens de documentatie zitten er in die A-R-E afhankelijk van het pakket 1, 2 of 4 LED strips, met in elke strip 10 Nichia RGB LEDs (afstand onderling 25mm, LEDs zijn 110 graden). Vermogen per strip 3,2W.

www.madwizard.org

• deWit

deWit

ParaDot schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:26:
DMX-512 is inderdaad een standaard, maar dat is niet zomaar te converteren, USB en DMX zijn hele andere protocollen en niet zomaar op elkaar aan te sluiten. Alleen met een stukje "intelligente" electronica.
Klopt helemaal, maar die tube's hebben geen dmx aansluiting, maar een of ander vaag protocol. In die besturingskastjes wordt DMX omgezet naar dat protocol voor de buizen. Althans, voor zover ik weet.

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 14:02
Ik heb nog 2 tubes liggen (onbekend merk) ... waar ik niks mee doe omdat ik ze niet aan de praat krijg. Ik heb een controller gekocht (á 89 euro) waarvan ik dacht dat die ze aan kon sturen.. maar nop.

Dus ... als iemand er nog wat mee wilt proberen. Mijn mail staat in mijn profiel.

• Thijsch
deWit schreef op maandag 15 mei 2006 @ 21:46:
[...]

Klopt helemaal, maar die tube's hebben geen dmx aansluiting, maar een of ander vaag protocol. In die besturingskastjes wordt DMX omgezet naar dat protocol voor de buizen. Althans, voor zover ik weet.
Ja, je kan niet via dmx ieder ledje apart aansturen terwijl die buis dat wel kan. Waarschijnlijk kan je alleen bepaalde programma's via DMX oproepen. Ik heb een zelfde soort systeem gemaakt, met 16 RGB leds, allemaal onafhankelijk aan te sturen door de microcontroller maar dat zou neerkomen op 48 kanalen DMX voor een stukje pijp van 1 meter :P Beetje overkill, daarom alleen scene's oproepen met DMX.

/edit: Jeroenz18: Je hebt mail!

[ Voor 4% gewijzigd door Thijsch op 16-05-2006 00:52 ]

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-10 12:20
ParaDot schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 00:49:
[...]

Ja, je kan niet via dmx ieder ledje apart aansturen terwijl die buis dat wel kan. Waarschijnlijk kan je alleen bepaalde programma's via DMX oproepen. Ik heb een zelfde soort systeem gemaakt, met 16 RGB leds, allemaal onafhankelijk aan te sturen door de microcontroller maar dat zou neerkomen op 48 kanalen DMX voor een stukje pijp van 1 meter :P Beetje overkill, daarom alleen scene's oproepen met DMX.

/edit: Jeroenz18: Je hebt mail!
heb jij voor elkaar gekregen om 48 pwm kanalen op een microcontroller te draaien?
Zo ja, mag ik vragen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt en met welke microcontroller? Heb nl. al moeite om 3 pwm signalen een mooi verloop te geven (denk aan blipjes)

[ Voor 3% gewijzigd door maddog_rvo op 16-05-2006 09:40 ]

• PhoneTech
ParaDot schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:26:
Tubelights zou ik je voor dit doel niet aanraden. Die hebben als doel licht te geven ipv te verlichten, als je richting de tube kijkt moet het mooi zijn. LED-strips daarin tegen zijn geschikt om iets echt mee te verlichten, het is niet de bedoeling om in de strip zelf te kijken maar het gaat om het indirecte licht wat het voort brengt (de verlichte muur). Ik zou je de tubes ook niet aanraden.

Als aansturing raad ik je voor thuis geen DMX aan, waarom niet? Het is compleet zinloos, het is alleen cool. (Met het aansturen via dmx heb ik ervaring, ook in de zelfbouw sfeer, zie andere topic). Ik zou een standalone controller nemen, eventueel zelfbouw, die kan RGB faden/vaste kleur. Eventueel als extra optie via de computer. Veel en Veel handiger dan je huislicht uitsluitend via de computer te bedienen! Als extratje is dat leuk, maar niet als hoofdsturing!

[...]

DMX of USB, het mag van mij zelfs serieel zijn (alleen wil zo een mac mini gebruiken als aansturing). met WinXP of MacOS, als ze het maar kunnen aansturen.

De ambi en mood light moeten wel vollledig via de computer te besturen zijn, want anders kan ik een aantal toepassingen niet goed uitwerken. Misschien is DMX512 overkill, maar het aantal apparaten wat je er komt aansluiten groeit gestaag (Sound Explosion heeft echt leuke dingen ;)). Zo een USB -> DMX ding kost ongeveer 60 in de winkel (right thing) en als ik een schematje hebt, dan kan ik zo een ding voor de kostprijs in elkaar solderen.
madwizard schreef op maandag 15 mei 2006 @ 19:30:
Die A-R-E is een RGB PWM controller met iets van FTDI erin voor de USB aansturing. Het ambilight gebeuren gebeurt inderdaad in de software. Ik heb de software nog nooit echt gezien, er is wel een handleiding te downloaden. Het werkt niet met overlays dus als je video wilt doorlussen moet je wel kijken of je dat zonder overlay kunt doen (kan meestal wel, maar ik zeg het maar even).

Volgens de documentatie zitten er in die A-R-E afhankelijk van het pakket 1, 2 of 4 LED strips, met in elke strip 10 Nichia RGB LEDs (afstand onderling 25mm, LEDs zijn 110 graden). Vermogen per strip 3,2W.
Die A-R-E pakketjes vind ik wel grappig. Vooral omdat de constructie er ook erg degelijk uit ziet. Maar wat is nu de licht opbrengst van die strips? En is het die 100 euro wel waard? Waar kan ik extra strips bestellen (denk dat ik er dus wel 4 nodig heb ;))

• madwizard

madwizard

PhoneTech schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:01:
Die A-R-E pakketjes vind ik wel grappig. Vooral omdat de constructie er ook erg degelijk uit ziet. Maar wat is nu de licht opbrengst van die strips? En is het die 100 euro wel waard? Waar kan ik extra strips bestellen (denk dat ik er dus wel 4 nodig heb ;))
Ik heb ze niet echt gezien dus ik zou het niet kunnen zeggen, heb alleen gelezen wat er in de documentatie stond. Op de site staan wel verkoopadressen: http://www.a-r-e.nl/index.php?page=shop.

[ Voor 5% gewijzigd door madwizard op 16-05-2006 10:27 ]

www.madwizard.org

• PhoneTech
madwizard schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 10:27:
[...]

Ik heb ze niet echt gezien dus ik zou het niet kunnen zeggen, heb alleen gelezen wat er in de documentatie stond. Op de site staan wel verkoopadressen: http://www.a-r-e.nl/index.php?page=shop.
Ja, en een daar van heeft zo ook echt in de webshop staan en dat is die van Right Thing. Ik zal ze eens bellen of ze ook losse ledstrips verkopen

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
wow f*cking duur!
maar als je dingen prefab gaat kopen, hoort dit dus niet in het 'electronica' gedeelte...

edit: hier overigens ledstrips...

[ Voor 35% gewijzigd door MeMoRy op 16-05-2006 13:08 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• PhoneTech
MeMoRy schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 13:05:
wow f*cking duur!
maar als je dingen prefab gaat kopen, hoort dit dus niet in het 'electronica' gedeelte...

edit: hier overigens ledstrips...
Het is een beetje een grijs gebied he. de DIY modules vereist toch enige soldeer skills. de LED strips van leds-buy hebben geen RGB en ook geen interface naar de computer toe.

• MeMoRy
soldeer skils=elektronica? interresante, maar onjuiste redenatie.

Maar de dingen die jij voorstelt zijn allemaal prefab... of ben je ook eventueel van plan zelf iets te maken? kijk dan eens in deze topic

Verwijderd

Kijk eens op spam is van een maatje van me.
misschien dat je daar iets mee kan?

[ Voor 11% gewijzigd door Sprite_tm op 17-05-2006 17:45 ]

• MeMoRy
wat een spam :(
die link linkt door naar een audioverkoopsite (die bij mij niet eens correct werkt, aangezien hij popups gebruikt)

Verwijderd

sorry voor de spam.

hier stond vroeger iets over ledtubes op, dit is om iets uit te lichten en met een soort DMX te wijzigen

• PhoneTech
Ik heb een reactie gekregen van smartbytes over de benodigde materialen en de kosten zijn toch wat hoger dan ik dacht waardoor ik misschien zelf wel het soldeer ijzer in de hand pak (wel bij het handvat natuurlijk ;)) Maar de oplossing is wel goed die ze geboden hebben, alleen om 810 euro neer te leggen voer de led strips, vind ik een beetje te veel van het goede.
Hoi Bart.

Indien je ze achter melkglas gaat plaatsen, zou je eventueel ook een ander
type LED strip kunnen gebruiken.
Deze werken met losse leds voor iedere hoofdkleur(RGB).
Deze strips zijn iets goedkope qua verhouding.

Voor het soort verwerking dat je in gedachten hebt, zul je het mooiste
resultaat krijgen als je de strips strak naast elkaar monteert. Omdat je
vlak langs de muur zit, heb je dus een kleiner oppervlak dan wanneer je de
strips van bijv +- 50 cm afstand op de muur projecteert zoals bedoeld bij
A-R-E gebruik.

Zou je de standaard hoge kwaliteit ARE strips plaatsen, zou je dus bijna 20
strips moeten plaatsen om een naadloos en egaal resultaat te krijgen.

De andere ledstrips die we kunnen leveren zijn 490mm lang en zijn deelbaar
per 70 mm, en aanstuurbaar via DMX.
Deze worden ook gebruikt voor professionele toepassing in o.a restaurants,
theaters, discotheken etc.
Omdat dit meestal custom projecten zijn en voornamelijk voor zakelijk
gebied, staan ze niet standaard op onze website.

Deze strip kosten 81 euro per stuk. Hiervan zou je er dus een kleine 10
nodig hebben.
verder heb je nog nodig:

voeding 12V 100W (75 euro)
Lite-Puter LED dimmer module (205 euro)
Aansturing via PC via Enttec PRO DMX controller (165 euro)

Bovengenoemde combinatie zal je een fantastisch resultaat geven voor een
bescheiden budget.

Een combinatie van enttec PRO + bijv de Moodlight (of elke willekeurig door
DMX aangestuurde RGB lamp) is ook mogelijk, maar de ML zijn meer ontworpen
om van een afstand een object te verlichten, en niet voor het idee dat je in
gedachten had.

Eventueel zou je zelfs de RGB tubes kunnen gebruiken. 5 stuks strak naast
elkaar.
Voordeel hiervan is dat je nog een aantal extra mogelijkheden hebt via de
tubecontroller.
(individuele aanturing van de leds in de tube om zo leuke licht effecten
weer te geven.)
Een ander voordeel hoervan is dat je de tubes ook zonder PC aan kunt sturen
dmv de losse controller.
Dus voor gebruik zonder A-R-E.

Ik hoop dat ik je iets verder heb kunnen helpen hiermee.
Aardige lui van A-R-E. Ik vraag me aleen af in hoeverre de led tubes (die per meter goedkoper zijn :?) genoeg licht af geven.

PS: Kan je een modje de laatste 3 berichten over dat spam verwijderen? dat voegt niet echt veel toe aan dit topic

[ Voor 3% gewijzigd door PhoneTech op 17-05-2006 09:55 ]

Verwijderd

Hi,
Dit forum kent geen pm. Dan maar even een vraag aan Paradot via reply. Het dimmen van powerled's via pwm gaat fraai met microchip 84xxx evaluatieboard. Deze heeft vier hardware pwm uitgangen. Paradot heeft in april beschreven dat een pic geschikt is voor dmx sturing. Hij doet dat in de assembly taal. Mijn vraag is of zoiets ook in C voor microchip kan. Een andere mogelijkheid is om de evaluatiekit van ecue smartchip te kopen ( alle Moodlight hebben deze chip) 48xpwm euro 199,- of een 9xpwm converter bij willow webshop euro 34,-

Nico
aec-systems.nl

• madwizard

madwizard

PhoneTech schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 09:54:
Ik heb een reactie gekregen van smartbytes over de benodigde materialen en de kosten zijn toch wat hoger dan ik dacht waardoor ik misschien zelf wel het soldeer ijzer in de hand pak (wel bij het handvat natuurlijk ;)) Maar de oplossing is wel goed die ze geboden hebben, alleen om 810 euro neer te leggen voer de led strips, vind ik een beetje te veel van het goede.
Dat is wel erg veel geld ja, die oplossing bestaat zo te zien ook uit professionele onderdelen. Zal vast ook wel kwaliteit zijn maar is natuurlijk een andere prijsklasse dan kitjes of zelfbouw.
Aardige lui van A-R-E. Ik vraag me aleen af in hoeverre de led tubes (die per meter goedkoper zijn :?) genoeg licht af geven.
Zowieso heb je volgens mij flink wat licht nodig wil je de wand een beetje mooi verlichten.. Is toch best lastig om met LEDs bovenin de wand 3 meter naar beneden te verlichten, zoals zij ook zeggen kan je het licht dan niet zo goed verspreiden.
PS: Kan je een modje de laatste 3 berichten over dat spam verwijderen? dat voegt niet echt veel toe aan dit topic
Daar heb je het topic-report knopje voor, dan zien de mods het direct ipv dat ze alle topics continu moeten blijven volgen. Ik heb al een report geplaatst.

www.madwizard.org

• MeMoRy
fullcolor leds zijn duur

fullcolor SMD leds zijn nog duurder

meerdere fullcolor SMD leds op een stip zijn helemaal duur!!! 81 euro per strip klinkt mij zelfs nog redelijk.

Wil je een goedkope oplossing... neem de kleuren apart... rood, groen en blauwe hyperflux leds ofzo... als je die dicht bij elkaar plaatst, krijg je toch een rgb effect...
zelfbouw is denk ik goedkoper...

• PhoneTech
DIY it is then! Lijkt me ook wel lache! Ik denk dat ik hier op het werk genoeg mensen om mij heen heb om mee te helpen met de electronica.
Even ter verduidelijking: Het is een Ambi Light systeem he, dus sfeer verlichting die vanuit de plint van onder af de muur kleurt. De plint wordt zo een 15 cm hoog en 10 cm breed met bovenop een reep melkglas waar onder de mood/ambi light in verwerkt is.

De plint heeft een apparte groep direct vanuit de meter kast voor mijn AV apparatuur. dus genoeg vermogen om er leuke dingen mee te doen :)

Ik ga dit weekend een zooi berekeningen maken met de catalogus van DigiKey in de hand (losse ledjes kosten idd maar 17 cent per stuk ;))

• MeMoRy
ik gebruik dus die hyperflux leds om dit effect te bereiken... ze hebben een lekker grote hoek en zijn redelijk fel... weet niet hoe ze reageren over een hele muur, maar ze zijn erg geschikt om mijn casemod mee te kleuren...

• dna_fatrabbit
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-11 17:03
Beste tweakers,

is dit ook te realiseren met simpele spotjes oid?
Ik ben bezig met me multimedia zitkamer... je weet wel mooi tft tvtje tegen de muur surround soundje en daarbij mag natuurlijk het ambi effect niet ontbreken.
Geef me een computer en ik doe er vanalles op maar electro appart ben ik echt geen held in.
Daarom mijn vraag;
Is het ambi effect ook simpel te realiseren met wat spotjes die dimmen en feller worden oid?
ik zie bij http://www.leds-buy.nl een hoop soorte spotjes en ook in kleuren.
het lijkt me dan makkelijker voor mij om een spotje op te hangen dan printplaatjes te gaan solderen op stroomcircuis waar ik de ballen vanaf weet.
Is het mogelijk om dat om dat ambi effect te krijgen met een opzet als dit?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/1682d7b4c0159776d53e8707fafb674c/full.jpg

/Edit:
Ok na wat speur werk heb ik eens eens gekeken op http://www.a-r-e.nl/index.php?page=info
het A-R-E systeem ziet er stoer uit!! iemand ervaring ermee?
Heeft het ten alletijden een pc nodig want dat is eigenlijk wat ik niet wil.
het moet echten gewoon via een 1/0 knop te besturen zijn.

Nog een edit
ik begin dit behoorlijk interresant te vinden ook voor de pc iemand hier ervaring met met het A-R-E systeem?

[ Voor 22% gewijzigd door dna_fatrabbit op 23-05-2006 17:05 ]

• madwizard

madwizard

dna_fatrabbit schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 15:24:
Ok na wat speur werk heb ik eens eens gekeken op http://www.a-r-e.nl/index.php?page=info
het A-R-E systeem ziet er stoer uit!! iemand ervaring ermee?
Heeft het ten alletijden een pc nodig want dat is eigenlijk wat ik niet wil.
het moet echten gewoon via een 1/0 knop te besturen zijn.

Nog een edit
ik begin dit behoorlijk interresant te vinden ook voor de pc iemand hier ervaring met met het A-R-E systeem?
Misschien even een paar posts naar boven kijken? :)

www.madwizard.org

Verwijderd

Na het hele verhaal gelezen te hebben en achteraf op google gezocht te hebben stel ik me nog steeds volgende vraag:

Hoe verwezelijk je met LED's (strips of zoiets dergelijks), met kant en klare producten, dat je kleuren hebt die op muziek wisselen.

Ik zou één muur willen op mijn kamer die ik, met behulp van de LED's, kan laten oplichten, via DMX (hier heb ik totaal geen ervaring mee) aangestuurd en aangesloten op mijn versterker.

Echt interessante producten (ARE) ben ik nog niet tegengekomen.

Wat raden jullie me aan?

• dna_fatrabbit
madwizard schreef op dinsdag 23 mei 2006 @ 19:04:
[...]

Misschien even een paar posts naar boven kijken? :)
ok even concrete vraag :P
Heb ik voor ARE op de televisie me computer nodig?

Is een degelijk Ambilight effect ook te krijgen met simpel wat gekleurde spotjes

[ Voor 15% gewijzigd door dna_fatrabbit op 24-05-2006 08:17 ]

Verwijderd

ParaDot schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 00:49:
[...]

kan je me misschien wat meer vertellen over hoe je die 48 kanalen pwm gerealiseerd hebt op een microcontroller? en welke micro + welke taal etc..

mvg fixation

• stimpie79
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 16:28
[slightly off-topic]
ik ben ook op zoek naar een handige oplossing om ambi-lighting te krijgen zonder al te veel soldeer-skills of hoge kosten. Tijdens mijn zoektocht op het web kwam ik deze tegen: http://www.thinkgeek.com/gadgets/lights/831e/

Als ik het goed begrijp draai je deze led-lamp gewoon in een armatuur en heb je zo een remote controlled RGB lamp ter beschikking ?!?

"the light is generated from a 5 watt Led": kan iemand me vertellen hoe dit zich vertaalt in verhouding met bvb een gloeilamp?

Heeft er iemand ervaring met dit product ?

[ Voor 4% gewijzigd door stimpie79 op 24-05-2006 09:58 ]

• dennismaus
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:15
Misschien hier iets te vinden MoodLight Het is wel wat duurder maar ze werken echt prima. Wij hebben op onze sportclub ook van deze panelen en die zijn van zeer goede kwaliteit.

• madwizard

madwizard

dna_fatrabbit schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 08:16:
ok even concrete vraag :P
Heb ik voor ARE op de televisie me computer nodig?
Ja want die ARE kan niet op een TV aangesloten worden. Hardwarematig is ARE niet veel, het is eigenlijk gewoon een USB RGB controller + led strips. Het ambient effect zelf wordt berekend door software. Als je je TV doorsluist naar je computer zodat die op het beeld komt kun je wel het ambient effect krijgen. Alleen zal je computer het beeld misschien wat vertraagd weergeven (hangt beetje van je hardware af) dus met je echte TV zal het effect misschien wat achterlopen.
Is een degelijk Ambilight effect ook te krijgen met simpel wat gekleurde spotjes
Op zich kan het natuurlijk overal mee, als het maar een beetje gelijkmatig licht geeft. Spots zijn daar weer wat minder goed in, maar als je er een aantal hebt of ze indirect (via muur oid) licht laat geven kan het misschien wel. Als je die ARE wilt gebruiken moet je alleen wel uitzoeken of je dat daar op kan aansluiten.

www.madwizard.org

• RafkeP
  • Laatst online: 11-05-2023
De mensen die tevreden zijn met een software ambiwall (zoals ARE) raad ik aan om het DIY ambilight topic door te nemen (en te blijven volgen).
Ondertussen heb ik tests gedaan met CCFL en deze zijn ook geslaagd.
Zodra ik een deftige setup in mekaar heb gestoken post ik wel wat plaatjes.

Finaal wordt er in dat topic naar gestreefd om ambilight te maken zonder PC, dus het is zeker de moeite om het topic te blijven volgen.

Om de softwarematige setup te maken, heb je echt niet veel elektronica skills nodig.
(ik ben daar het levende bewijs van ;) )

• madwizard

madwizard

RafkeP schreef op woensdag 24 mei 2006 @ 15:20:De mensen die tevreden zijn met een software ambiwall (zoals ARE) raad ik aan om het DIY ambilight topic door te nemen (en te blijven volgen).
Ondertussen heb ik tests gedaan met CCFL en deze zijn ook geslaagd.
Zodra ik een deftige setup in mekaar heb gestoken post ik wel wat plaatjes.
Zit je met CCFLs niet dat ze niet zo mooi dimmen? En dat rood eigenlijk roze is? Heb er laatst ook een paar gekocht om er een beetje mee te klooien maar bij PWM gaan ze langzaam naar een kant uit, en de kleur van de rode viel erg tegen. Misschien dat je met een andere inverter wel beter kan PWMen, er zitten namelijk condensators aan de ingang die het PWM geheel weer teniet doen, ik dacht dat er ook inverters waren met soort van PWM-ingang.

Maar goed dat is eigenlijk meer iets voor het andere topic inderdaad.

www.madwizard.org

• PhoneTech
CCFL's zouden een ideale manier zijn om een muur op te lichten, alleen betwijfel ik of deze wel genoeg licht op brengen. Het zal ook een stuk minder soldeer werk opleveren dan losje ledjes over een lengte van 5 meter te solderen. Wat is de maximale lichtopbrengst van CCFL?

• dna_fatrabbit
Zou dit dan misschien een makkelijke en luie oplossing zijn voor een lekker sfeertje in een
multimedia woonkamer? :P

http://www.basicneon.nl/?p=productdetail&id=38

Mooi verstoppen achter een plintje van wat kersenhout ;)

• madwizard

madwizard

Ik heb laatst 2 LED strips gekocht bij de LED SK voor het ambilight gebeuren, misschien wel interessant om even wat foto's neer te zetten:
Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/663/led14np.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img131.imageshack.us/img131/5366/led24dd.th.jpg
In de beschrijving staat dat ze ongeveer evenveel licht geven als een 3W LED, dat klopt inderdaad wel zo'n beetje. Heb geen foto's van als ze aan staan, maar van foto's kun je toch weinig beeld krijgen wat voor licht ze geven. Voor ambilight bij je TV is het volgens mij genoeg (1 strip per kant).

www.madwizard.org

• Thijsch
Hoe lang zijn die strips? En hoe lang durude het voordat je ze in huis had? En moet je zelf de stroom begrenzen of zitten er weerstanden op de strip?

/edit: De lengte staat erop :P Fixing hole to fixing hole 85 mm. Dat betekend dat een totale strip ongeveer 30 cm is of niet?

[ Voor 65% gewijzigd door Thijsch op 24-05-2006 17:46 ]

• RafkeP
  • Laatst online: 11-05-2023
Ik heb even een snelle test gedaan : met 1 CCFL van 30cm is het praktisch onmogelijk om een muur mooi te verlichten. Je kan wel een groot gedeelte van een muur belichten, maar dan moet je de CCFL relatief ver van de muur zetten (en dan is meteen je hele kamer verlicht ipv enkel de muur).

Het rood is inderdaad meer roze, maar voor een ambilight lijkt mij dat niet zo erg op te vallen.
De kleuren van de ambilight zullen altijd verschillen van wat er op TV te zien is en het gaat altijd over een gemiddelde kleur. (puur rood zal je dan ook weinig krijgen).

Wat het PWM'en betreft had ik hier gelezen dat het kan gebeuren dat de buis enkel aan de kanten oplicht, maar gelukkig hebben mijn CCFLs er geen last van. Aangezien Philips ook CCFLs gebruikt, wou ik het ook een keer proberen, maar nu ik hier die ledstrips zie begin ik te denken dat ik beter die had genomen.

Anyway, de oplossing die ik in gedachte heb maakt gebruik van 2 prints : 1 voor de sturing en 1 voor de verlichtingselementen. Op die manier kan de gebruiker kiezen wat hij eraan hangt : LEDs, CCFLs, LEDstrips, ...

• madwizard

madwizard

Inderdaad zo'n 30 cm. edit: ze kunnen ook aan elkaar geschakeld worden en eventueel te 'breken' op de fixing holes (in 3en).
En hoe lang durude het voordat je ze in huis had?
Deze keer 1 week na verzending, vorige keer (op IA) 1,5 week. Het komt uit China maar wel geregistreerd en dat gaat vrij goed, meestal binnen 1 a 2 weken volgens de verkoper.
En moet je zelf de stroom begrenzen of zitten er weerstanden op de strip?
Er zitten al weerstanden op voor 12V.

[ Voor 11% gewijzigd door madwizard op 24-05-2006 18:22 ]

www.madwizard.org

Verwijderd

ik heb deze zomer 2 led strips van ARE gekocht en heb gister een filmpje opgenomen. Erg koel! als het een beetje donker is in mijn kamer wordt de hele muur achter mijn scherm verlicht. Je moet wel je computer aan laten staan om het geheel te bedienen.

Kan nu handmatig een kleurtje kiezen, het geheel laten reageren op wat er op mijn scherm gebeurt (computeren, film of games) en je kan ook een soort loop door het RGB spectrum aanzetten.

Er zit ook nog een software developers kit bij en dat werkt ook makkelijk. ik wil namelijk ook zelf een programma maken waarbij je de kleuren die weergegeven worden in de loop kunt definieren.

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
A-R-E is nog niet aan te raden om als ambilight te gebruiken, de kleuren klopen niet en soms komen er kleuren in voor die niet eens op het beeld staan vel paars o.i.d.

je kunt 2 kanalen aansturen dus een soort van ambilght 2 erg druk, en kleuren kloppen ook niet
groen is iets te vaag en paars is in overvloed
er is wel nieuwe software uit zag ik dus misschien werkt het nu wel beter als ambilgiht.
voor music visualisaties e.d is het wel leuk.

jammer dat het alleen via een pc werkt een xbox is er niet werkend op te krijgen.
tv kijken met mce en A-R-E is niet vloeiend het stoort mij een beetje dat het niet overeen komt met wat er op tv is, bij stilstaand beeld knippert het wel eens.
je zit meer naar de kleuren van a-r-e te kijken dan de tv zelf.
voor sfeer verlichting is het mooi, je kan max 3 strips per kanaal aansturen dus 6 totaal.
strips zijn ongeveer 20 a 30 cm lang en geven veel licht. als blauw voll aan staat dan doet het pijn aan je ogen als je erin kijkt.
je zou er nog een diffuser op kunnen zetten om het licht wat te sprijden maar ik was/ben wel onder de indruk wat voor licht hoeveelheid eruit komt

Verwijderd

ja de ambilight functie is nog niet ideaal. Reageert niet heel erg snel op beeldveranderingen en als het beeld stil staat kiest ie soms ineens een totaal andere kleur. Ook heeft rood/rozig een beetje de overhand vind ik. Je kan wel erg veel aan de opties veranderen, dus misschien lossen andere instellingen deze problemen (deels) op..
Ik gebruik de strips nu meer als decorverlichting, ben nu zelf een programma aan het maken om het allemaal aan te sturen (zodat je ook voorgedefinieerde kleuren kunt laten aflopen). Misschien kan ik ook eens naar het ambilight gebeuren kijken..

• Dodgy_Bob
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-07 19:08
Ik heb ook sinds een half jaar een A-R-E systeem. Het werk goed met een standaard kleurloopje, maar de interactieve functie is echt beneden niveau. De kleur die gekozen wordt niet berekend aan de hand van een aantal pixels. als ik bijvoorbeeld paint open en het hele scherm blauw maak, dan kleuren de lampen netjes blauw. trek ik dan een groen vlak eroverheen tot ongeveer de helft van het scherm, gebeurd er niets, totdat ik een gevoelige pixel raak en de lampen vol groen gaan stralen (terwijl de kleuren op mijn scherm ongeveer 50% blauw en 50% groen zijn). De mensen in het DIY ambilighttopic, hebben voor zover ik kan zien een veel beter systeem bedacht dat gemiddelden ook meepakt.

als iemand weet hoe ik dit probleem kan oplossen hoor ik het graag

Verwijderd

het is vrij eenvoudig om de lampen aan te sturen via de bijgeleverde DLL (je kan gewoon SetRGB met de 3 kleuren aanroepen). Misschien kan ik de software uit dat topic de A-R-E lampen laten aansturen?
Pagina: 1