Toon posts:

Aardebrom met microfoon, wat te doen?

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb last van een zeer irritante brom bij alles wat ik opneem met mijn microfoon op de computer. Deze brom is luid genoeg om spraakherkenning en dergelijke volledig in de war te sturen.

De brom treed op met drie verschillende geluidskaarten op twee verschillende computers, en met drie verschillende microfoons.

Nu heb ik wat testjes gedaan met mijn laptop. Normaal gesproken is mijn computer aangesloten op een stekkerdoos met randaarde die in een wandcontactdoos zonder randaarde zit. Als ik mijn laptop op die manier aansluit, is de brom er. Als ik mijn laptop direct aansluit op de niet geaarde wandcontactdoos, is de brom er ook. Als ik mijn laptop niet in het stopcontact heb zitten, is de brom er niet (deze oplossing werkt niet zo voor de desktopcomputer zul je begrijpen). Als ik mijn laptop aansluit op een geaard stopcontact, dan is de brom er ook niet.

Het heeft dus vrijwel zeker met de aarde te maken. Nu heb ik gesproken met de technisch beheerder van dit pand. De enige stopcontacten die geaard zijn zitten in de keuken (zo'n 10 meter van deze kamer vandaan), en de overige stopcontacten in het gebouw zitten op andere groepen die in het geheel niet geaard zijn. De enige manier om dus een geaard stopcontact in mijn kamer te krijgen is door het stroomnet in het hele gebouw te vervangen. Het stroomnet van het gebouw is nog voor tien jaar goedgekeurt, dus voorlopig zal dat niet gebeuren. Vanwege de afstand en plaatsing van de keuken is het ook niet praktisch om een verlengsnoer vanaf daar te gebruiken.

Dus wat kan ik dan doen. Aarden via de verwarming kan absoluut niet. Ik heb wel gehoord dat je filters oid kan aanschaffen die dit soort problemen verhelpen, maar wat moet ik dan precies hebben, en waar kan ik dat krijgen? Zou bijv. een UPS helpen?

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12 14:40

ictprutser

Schotse_Hooglanders

waarom kan aarden via de verwarming niet? je kunt in de keuken of toilet vaak aarden van de verwarming naar de waterleiding (heb ik thuis ook gedaan.)

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

ictprutser??

LOL, mooie nick heb jij.
Trek die draden er maar gauw vanaf. Aarden doe je op een aardpen en niet op je CV of waterleiding. Een kunststof leiding in je circuit en je zet je hele CV onder spanning. Zal de monteur leuk vinden als ie langs komt....

[ Voor 9% gewijzigd door BN op 15-05-2006 14:11 ]

"Grandma was slow, but she was old....!!"

Verwijderd

Topicstarter
ictprutser schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:05:
waarom kan aarden via de verwarming niet? je kunt in de keuken of toilet vaak aarden van de verwarming naar de waterleiding (heb ik thuis ook gedaan.)
Omdat de beheerder van de flat heeft gezegd dat ons verwarmingssysteem daar niet voor geschikt is en het me expliciet heeft verboden.

BN: En dat was de reden inderdaad, onder stroom zetten van de CV.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 14:13 ]

• ictprutser
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-12 14:40

ictprutser

Schotse_Hooglanders

't is een (huur)huis van rond 1800, waar elektriciteit een luxe is, en ik >5 computers op 1 stopcontact heb... O-) Het brommen/ tikken is wel over, dus blijkbaar werkt het _/-\o_
edit: Het is niet de netste manier maar wel de enige mogelijk, omdat de huurbaas geen andere oplossing wil |:( 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door ictprutser op 15-05-2006 14:20 ]

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:40
Gewoon netjes doen en een aardedraad van je aansluitingin de meterkast richting het stopcontact ofzo trekken.

Let op: Aardedraden moeten in een sterstructuur liggen.. en niet in een lus.. dan krijg je namelijk daar weer storingen door :)

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Sjoko schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:21:
Gewoon netjes doen en een aardedraad van je aansluitingin de meterkast richting het stopcontact ofzo trekken.
Ik kan hier niks veranderen aan het electriciteitsnet. Het is absoluut onmogelijk om mijn computer te aarden. Ik zoek dus een oplossing voor de brom waarbij ik hem niet hoef te aarden.

De groep van mijn kamer is niet geaard, en dat verandert pas als over 10 jaar het hele stroomnet van de flat vervangen wordt. Daar heb ik het met de technisch beheerder over gehad, en het enige wat ik kan proberen is een bezwaarbrief schrijven naar SLS Wonen (de verhuurder), maar gezien de zaak nog voor tien jaar is goedgekeurt heeft dat zeer weinig kans. En zelfs als het zou werken duurt het zeker een jaar voordat dat soort zaken op gang komen bij de SLS.

• Korvaag
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:26:
[...]

Ik kan hier niks veranderen aan het electriciteitsnet. Het is absoluut onmogelijk om mijn computer te aarden. Ik zoek dus een oplossing voor de brom waarbij ik hem niet hoef te aarden.

De groep van mijn kamer is niet geaard, en dat verandert pas als over 10 jaar het hele stroomnet van de flat vervangen wordt. Daar heb ik het met de technisch beheerder over gehad, en het enige wat ik kan proberen is een bezwaarbrief schrijven naar SLS Wonen (de verhuurder), maar gezien de zaak nog voor tien jaar is goedgekeurt heeft dat zeer weinig kans. En zelfs als het zou werken duurt het zeker een jaar voordat dat soort zaken op gang komen bij de SLS.
Ok.. das kut.. maar je moet toch wel ergens een wasmachine hebben staan? En die moeten verplicht op een geaard stopcontact (zelfs een eigen stop). Ik vind het een rare zaak dat ze een huis goedkeuren als er nergens ook maar 1 vorm van aarde ligt.

Verwijderd

Topicstarter
Sjoko schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:28:
[...]

Ok.. das kut.. maar je moet toch wel ergens een wasmachine hebben staan?
Ja. Die staan in de kelder, zes verdiepingen lager.

En zoals ik al zei, de keuken is geaard, maar de zaak doortrekken vanaf daar is ook alles behalve praktisch (dat zou de hele gang door moeten, minstens tien meter kabel, plus het moet door minstens één muur heen, ook niet handig).

Ik herhaal mijn vraag: zou een UPS of spanningfilter oid helpen?

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dit is een leuke.

Ik was een beetje aan het googlen naar een oplossing, en vond een mantelspanningsfilter, wat blijkbaar bedoelt is om brom te verhelpen als je apparatuur geaard is via zowel de stroom aansluiting als de TV kabel. Niet hetzelfde probleem wat ik heb dus op zich niet toepasbaar.

Maar het gaf me wel een idee. De TV kabel is blijkbaar dus geaard, en ik had in het verleden een TV kaart in mijn computer, en ik moet zeggen dat ik een paar flinke schokken heb gehad bij het aansluiten van de TV kabel op die kaart.

Nu, door simpelweg de TV kabel tegen de kast van mijn computer aan te leggen, is het probleem verholpen (of iig voldoende minder).

Best wel scary overigens, je ziet hem gewoon vonkjes trekken als ik bij de kast in de buurt kom met die kabel...

Tenzij iemand een goede reden kan geven waarom dit geen goed idee is, lijkt dit me een goede voorlopige workaround. :)

• Korvaag
Werkt wel hoor. Ik had mijn computer vroeger ook geaard via m'n TV kabel (TV kaart in m'n PC) en niet via m'n stopcontact.

Pagina: 1