Systeemspecs :
Wat heb ik tot nu toe allemaal al gedaan :
Voeding getest, voltages komen overeen met dat wat de fabrikant opgeeft, hetzelfde geldt voor het maximum wattage (300watt max, 240watt nominaal).
Geheugen is 18 uur achtereen getest met Memtestx86, deze gaf geen problemen.
CPU loopt na stressed op een kleine 38 graden, idle op 32 graden
Mobo wordt niet warmer dan 36/38 graden en ook de voeding blijft netjes rond de 30 graden schommelen.
Wat is nu precies het probleem :
Deze pc vertoont vreemde reboots nadat de pc een nacht heeft uit gestaan, echter, nadat de pc ongeveer 4 a 5 keer herstart is geeft deze de problemen niet meer.
Wat er precies gebeurt bij een reboot :
De pc start op, start netjes door naar windows en vervolgens na het starten van een programma of het openen van een map komt er een zwart scherm naar voren. Soms gaat de pc gewoon weer door na zo'n zwart scherm, maar meestal herstart de pc zichzelf zonder foutmelding of reparatiebericht nadat de pc weer herstart is.
Wat zijn/waren de symptomen :
Enkele weken kreeg ik al een call over deze pc, de pc vertoonde vreemd gedrag, waarmee ik het volgende bedoel :
De pc vertoonde dezelde zwarte schermen als waar ik het hierboven over gehad heb, echter herstartte de pc zichzelf niet, ook werden selectievakken in een vreemd soort kleur aangegeven, alsof de videokaart artifacts vertoonde. Ditzelfde gelde voor het mini-/maximaliseren knopje en het sluiten knopje. De rest werkte perfect.
Waar ik zelf aan zat te denken :
Het geheugen ( is getest en werkt goed)
Het moederbord (is niet getest, heb hier ook geen apparatuur voor)
De hardeschijf (is getest met Maxtools, gaf geen melding)
De voeding (getest, geen problemen)
De videokaart (getest, problemen, in ander systeem geen problemen)
Mijn eigen conclusie :
Alsnog brak geheugen, maar is getest in een ander systeem en werkt goed
Nogmaals de voeding, echter werkt ook in een ander systeem gewoon goed
Het moederbord, zou niet weten hoe ik dat zonder apparatuur moet testen
Brakke windows installatie, zou kunnen, echter..dit soort problemen heb ik daarvan nog nooit gezien.
AGP slot, aangezien de videokaart eerst wel problemen gaf maar nu ineens niet meer.
Nu mijn vraag, wat is het eerste waar jullie aan zitten te denken voordat ik hiervoor kosten ga maken die misschien wel helemaal niet nodig zijn....
code:
1
2
3
4
5
6
| MSI MS-7043 chipset VIA PT800CE/PT880 VT8237 Intel Pentium 4 2.6Ghz 512 MB DDR Ram Single Channel NVidia GeForce MX440 8x AGP 80GB Maxtor 6Y080L0 300watt Sweex Voeding |
Wat heb ik tot nu toe allemaal al gedaan :
Voeding getest, voltages komen overeen met dat wat de fabrikant opgeeft, hetzelfde geldt voor het maximum wattage (300watt max, 240watt nominaal).
Geheugen is 18 uur achtereen getest met Memtestx86, deze gaf geen problemen.
CPU loopt na stressed op een kleine 38 graden, idle op 32 graden
Mobo wordt niet warmer dan 36/38 graden en ook de voeding blijft netjes rond de 30 graden schommelen.
Wat is nu precies het probleem :
Deze pc vertoont vreemde reboots nadat de pc een nacht heeft uit gestaan, echter, nadat de pc ongeveer 4 a 5 keer herstart is geeft deze de problemen niet meer.
Wat er precies gebeurt bij een reboot :
De pc start op, start netjes door naar windows en vervolgens na het starten van een programma of het openen van een map komt er een zwart scherm naar voren. Soms gaat de pc gewoon weer door na zo'n zwart scherm, maar meestal herstart de pc zichzelf zonder foutmelding of reparatiebericht nadat de pc weer herstart is.
Wat zijn/waren de symptomen :
Enkele weken kreeg ik al een call over deze pc, de pc vertoonde vreemd gedrag, waarmee ik het volgende bedoel :
De pc vertoonde dezelde zwarte schermen als waar ik het hierboven over gehad heb, echter herstartte de pc zichzelf niet, ook werden selectievakken in een vreemd soort kleur aangegeven, alsof de videokaart artifacts vertoonde. Ditzelfde gelde voor het mini-/maximaliseren knopje en het sluiten knopje. De rest werkte perfect.
Waar ik zelf aan zat te denken :
Het geheugen ( is getest en werkt goed)
Het moederbord (is niet getest, heb hier ook geen apparatuur voor)
De hardeschijf (is getest met Maxtools, gaf geen melding)
De voeding (getest, geen problemen)
De videokaart (getest, problemen, in ander systeem geen problemen)
Mijn eigen conclusie :
Alsnog brak geheugen, maar is getest in een ander systeem en werkt goed
Nogmaals de voeding, echter werkt ook in een ander systeem gewoon goed
Het moederbord, zou niet weten hoe ik dat zonder apparatuur moet testen
Brakke windows installatie, zou kunnen, echter..dit soort problemen heb ik daarvan nog nooit gezien.
AGP slot, aangezien de videokaart eerst wel problemen gaf maar nu ineens niet meer.
Nu mijn vraag, wat is het eerste waar jullie aan zitten te denken voordat ik hiervoor kosten ga maken die misschien wel helemaal niet nodig zijn....
Wabbawabbawabbawabba