[XP] Spontane reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 15:25

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Systeemspecs :

code:
1
2
3
4
5
6
MSI MS-7043  chipset VIA PT800CE/PT880 VT8237
Intel Pentium 4 2.6Ghz
512 MB DDR Ram Single Channel
NVidia GeForce MX440 8x AGP
80GB Maxtor 6Y080L0
300watt Sweex Voeding

Wat heb ik tot nu toe allemaal al gedaan :

Voeding getest, voltages komen overeen met dat wat de fabrikant opgeeft, hetzelfde geldt voor het maximum wattage (300watt max, 240watt nominaal).
Geheugen is 18 uur achtereen getest met Memtestx86, deze gaf geen problemen.
CPU loopt na stressed op een kleine 38 graden, idle op 32 graden
Mobo wordt niet warmer dan 36/38 graden en ook de voeding blijft netjes rond de 30 graden schommelen.

Wat is nu precies het probleem :

Deze pc vertoont vreemde reboots nadat de pc een nacht heeft uit gestaan, echter, nadat de pc ongeveer 4 a 5 keer herstart is geeft deze de problemen niet meer.

Wat er precies gebeurt bij een reboot :

De pc start op, start netjes door naar windows en vervolgens na het starten van een programma of het openen van een map komt er een zwart scherm naar voren. Soms gaat de pc gewoon weer door na zo'n zwart scherm, maar meestal herstart de pc zichzelf zonder foutmelding of reparatiebericht nadat de pc weer herstart is.

Wat zijn/waren de symptomen :

Enkele weken kreeg ik al een call over deze pc, de pc vertoonde vreemd gedrag, waarmee ik het volgende bedoel :

De pc vertoonde dezelde zwarte schermen als waar ik het hierboven over gehad heb, echter herstartte de pc zichzelf niet, ook werden selectievakken in een vreemd soort kleur aangegeven, alsof de videokaart artifacts vertoonde. Ditzelfde gelde voor het mini-/maximaliseren knopje en het sluiten knopje. De rest werkte perfect.

Waar ik zelf aan zat te denken :

Het geheugen ( is getest en werkt goed)
Het moederbord (is niet getest, heb hier ook geen apparatuur voor)
De hardeschijf (is getest met Maxtools, gaf geen melding)
De voeding (getest, geen problemen)
De videokaart (getest, problemen, in ander systeem geen problemen)

Mijn eigen conclusie :

Alsnog brak geheugen, maar is getest in een ander systeem en werkt goed
Nogmaals de voeding, echter werkt ook in een ander systeem gewoon goed
Het moederbord, zou niet weten hoe ik dat zonder apparatuur moet testen
Brakke windows installatie, zou kunnen, echter..dit soort problemen heb ik daarvan nog nooit gezien.
AGP slot, aangezien de videokaart eerst wel problemen gaf maar nu ineens niet meer.

Nu mijn vraag, wat is het eerste waar jullie aan zitten te denken voordat ik hiervoor kosten ga maken die misschien wel helemaal niet nodig zijn....

Wabbawabbawabbawabba

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:31

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Kan je ook in veilig modus starten zodat je de optie "de computer automatisch opnieuw opstarten" uit kan schakelen? Zo krijg je namelijk een BSOD waarvan jij dan een foutmelding krijgt en jij die kan noteren :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:36:
Kan je ook in veilig modus starten zodat je de optie "de computer automatisch opnieuw opstarten" uit kan schakelen? Zo krijg je namelijk een BSOD waarvan jij dan een foutmelding krijgt en jij die kan noteren :)
Dat zal ik nog even moeten doen, aangezien ik vandaag geen reboots meer zal krijgen....dat is ook zo vreemd namelijk.......zodra de pc enkele keren opnieuw gestart is dan werkt deze gewoon goed..... 8)7

Zal het zo eens instellen, kijken of dit wat opleverd.

Ps. : Starten in veilige modus gaat trouwens perfect, hier kan ik alles doen zonder dat ik ook maar 1 reboot krijg.....

[ Voor 11% gewijzigd door KatirZan op 15-05-2006 13:51 ]

Wabbawabbawabbawabba

• Outerspace

Outerspace

En schakel eens bepaalde programma's uit die je in msconfig kan vinden. Misschien dat er toevallig kapotte software is.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Outerspace schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:10:
En schakel eens bepaalde programma's uit die je in msconfig kan vinden. Misschien dat er toevallig kapotte software is.
Heb alles al standaard lopen (Anti-virus programma en that's it.... av programma is goed trouwens, anders zou deze het zelf opmerken), heb voor de rest ook geen achtergrond programma's aanstaan hier....

Wabbawabbawabbawabba

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Ik denk zelf dat het je voeding is. Sweex voedingen zijn namelijk niet de beste voedingen. Hoe heb je deze getest? Hem in een ander systeem zetten is niet altijd een goede test (ligt aan het andere systeem). Je kan het beste een andere A-merk voeding pakken en hem op die manier testen.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

bios update ?
Bekende problemen chipset ? (Via drivers hebben ervoor gezorgd dat ik nooit meer een VIA chipset nam).
AGP-Fastwrites ?

[ Voor 8% gewijzigd door KillerAce_NL op 15-05-2006 15:24 ]

• Outerspace

Outerspace

Haribotje schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:19:
Ik denk zelf dat het je voeding is. Sweex voedingen zijn namelijk niet de beste voedingen. Hoe heb je deze getest? Hem in een ander systeem zetten is niet altijd een goede test (ligt aan het andere systeem). Je kan het beste een andere A-merk voeding pakken en hem op die manier testen.
Verklaar jezelf eens nader waarom het aan de voeding zou liggen? Ik vind het maar raar dat hij dan wel in Veilig Modus wel gewoon opstart ;)

• Haribotje
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 14:28
Verklaar jezelf eens nader waarom het aan de voeding zou liggen? Ik vind het maar raar dat hij dan wel in Veilig Modus wel gewoon opstart ;)
Omdat hij dan geen drivers gebruikt, gebruikt de computer ook minder stroom. Hierdoor kan het komen dat hij dan niet crasht.

Verwijderd

Controleer je moederbord en voeding eens op kapotte "bolle" condensatoren, dit kan veel van de stabilitijds probelmen veroorzaken zoals jij ze omschrijft

• Outerspace

Outerspace

Haribotje schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:33:
[...]

Omdat hij dan geen drivers gebruikt, gebruikt de computer ook minder stroom. Hierdoor kan het komen dat hij dan niet crasht.
Ik heb verder nog even gezocht:
Mid-range systeem (Athlon XP, P4): minimaal 300W.
Hij zou inderdaad eens een andere voeding kunnen gebruiken. Waarschijnlijk trekt de 300W voeding het net niet.

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Haribotje schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:19:
Deze heb ik idd in een ander systeem getest, echter softwarematig ;) (dus gewoon voltage en wattage doormeten via software en uiteraard de temperaturen ook opmeten)
bios update ?
Bekende problemen chipset ? (Via drivers hebben ervoor gezorgd dat ik nooit meer een VIA chipset nam).
AGP-Fastwrites ?
AGP Fastwrite staat uit, via drivers geven geen problemen, bios is up to date
Controleer je moederbord en voeding eens op kapotte "bolle" condensatoren, dit kan veel van de stabilitijds probelmen veroorzaken zoals jij ze omschrijft
Ook deze zijn in orde...

Ik neem morgen wel even een andere voeding mee (coolermaster 500w) en kijk dan wel even of het probleem dan opgelost is.....

Mocht dat het zijn dan vind ik dat nogal vreemd, aangezien het probleem alleen 's ochtends ontstaat en later op de dag (nadat de pc al enkele uren gedraait heeft) de problemen niet meer vertoond....

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Ook het veranderen van de voeding haalt niets uit.

Ik zal vanmiddag eens een ghost draaien en die dan installeren op een andere pc hier (met dezelfde specs...) kijken wat er dan gebeurd...

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Toch maar even een BSOD gegenereerd, krijg de een melding waarin er wordt aangeduidt dat er een fout zit in de aansturing van mijn USB....

(USB DRIVER ERROR)

Wat ik echter vreemd vind aangezien deze drivers de standaard drivers van VIA zijn....nou ja, zal eens kijken of er updates van zijn en of dat wat uit maakt, anders her-install met originele drivers...

Wabbawabbawabbawabba

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Topicstarter
Dit topic mag een slotje op, heb even wat testapparatuur aangeschaft en het moederbord is overleden, south bridge doet nog maar weinig....

Wabbawabbawabbawabba

Pagina: 1