tijdelijk 1 lang drie kort piepjes bij ASUS A8N SLI 32 delux

Pagina: 1
Acties:

• Rob_Dielemans
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-05 10:07
Hallo allemaal,

Ik heb een gloednieuwe computer, die nu vreemd doet.
Ik krijg 1 lange piep en drie korte piepjes te horen (dit betekend meestal (video)geheugen rip, soms je cpu en in een enkel geval iets met de aarding van het moederbord)
Het rare is, dat als ik de pc aanlaat zoemen en een paar keer op reset druk, ik geen piepjes meer te horen krijg en het erop lijkt alsof alles werkt (temperatuur te laag?), ik heb de cpu gestresstest met mersenne en ook de grafische kaart, met e.o.a. tooltje , en deze verliepen moeiteloos.

Kent iemand dit rare gedrag, zo niet zijn er andere tooltjes beschikbaar die me kunnen zeggen welk onderdeel foutief is, ik denk zelf iets met de cpu.

Mijn systeen bestaat uit de volgende onderdelen:
AMD Athlon X2 64 4.4 Ghz
ASUS a8nSLI32 Deluxe moederbord
2x1GB GEIL dram
Winfast 7900GTX 512 MB

En verder een hele mooie monitor, de samsung 940 BF 19" en de creative megaworks thx 250D 2.1 luidsprekers maar dit is niet relevant voor de foutmelding, wel leuk om te melden.

Groetjes, Rob.

UPDATE!!! 17-05-2006
Gisteren kreeg ik weer piepjes, dit in tegenstelling to eergisteren toen het systeem probleemloos opstartte.
Om te controleren of het aan de voeding ligt heb ik de kast opengemaakt, de harde schijven losgekoppeld en aangezet. toen kreeg ik weer piepjes, heb ik ook nog de koeler losgekoppeld en weer geprobeerd. Theoretisch gezien zou er nu dus genoeg vermogen moeten zijn om op te starten en de grafische kaart van stroom te voorzien.

Niet dus, drie minuten later ongeveer na herhaaldeijk herstarten werkte het wel en heb ik 2 uurtjes Oblivion gespeeld.

Ik zal het systeem binnenkort naar de winkel brengen, mogen ze kijken aan welk onderdeel het ligt.

[ Voor 26% gewijzigd door Rob_Dielemans op 17-05-2006 12:42 ]

Verwijderd

Meestal staat in de manual beschreven wat deze piepjes betekenen. Even opzoeken dus :)

Leuk systeem trouwens ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 13:35 ]

Verwijderd

Kijk even in je boekje van je moederbord hier staat alles beschreven of google even op je melding moet genoeg te vinden zijn.

• Greyh0und
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Greyh0und

wandelende informatie stand

Laat mischien eens je pc aanstaan (terwijl ie piept) en dan 1 keer op reset duwen. (ipv, meerdere keren op reset duwen...) dan kan je de coldbug (of hoe ie ook heet) uitsluiten.

en heb je ook gekeken of alle stekkers zitten aangesloten? (ook de extra molex op de mobo/videokaart?)

Greyh0und

• Rob_Dielemans
@ Greyh0und Wat is een cold bug. en wat is de extra molex, zelf denk ik ook aan iets met temperatuur

@Tardis & Mec Ik weet wat die piepjes betekenen, en ook wat de oorzaken zijn van die piepjes.(iets met fout in >64K geheugen)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-05 21:33
Niet toevallig een Antec Sonata II voeding?

• Rob_Dielemans
frickY schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:48:
Niet toevallig een Antec Sonata II voeding?
Jawel, die heb ik, hoezo?
Voor de volledigheid (heb effe de offerte gezocht):

CPU: AMD Athlon 64 X2 4400
MOBO: ASUS A8N32SLI-deluxe sata-2
Koeler: Arctic cooling freezer 64 pro
Kast: Antec Sonata II life style 450W
Video: Asus DDR3 512MB 7900GTX
Geheugen: GEIL DDR 2x1GB 400Mhz dual channel (in de sloten die het boekje van het moederbord meldt)

Met vriendelijke groet, Rob

[ Voor 50% gewijzigd door Rob_Dielemans op 15-05-2006 14:57 ]

Verwijderd

Op google zoeken naar beep code dan vindt je je antwoord ;)
Dit linkje
http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html
Daar zeggen ze dat je problemen hebt met je videokaart
Misschien zit ie er niet goed in? Zodat hij af en toe problemen geeft? En soms wel en soms geen goed contact maakt.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 14:56 ]

Verwijderd

Moet je bij die videokaart niet een extra voeding aansluiten?
Ik dacht zoiets ooit te hebben gelezen, maar ik kan me vergissen.
Check effe het boekje van je videokaart(je). ;)

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

Rob_Dielemans schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:27:
@ Greyh0und Wat is een cold bug. en wat is de extra molex, zelf denk ik ook aan iets met temperatuur

@Tardis & Mec Ik weet wat die piepjes betekenen, en ook wat de oorzaken zijn van die piepjes.(iets met fout in >64K geheugen)
een cold bug is dat je pc te koud is om te starten, maar dat komt volgens mij eigenlijk alleen bij extreme overklok pogingen (met -40 graden temperaturen :P )

en de extra molex zijn die witte stekkers die je in je harde schijf en cd/dvd rom propt om ze van stroom te voorzien. En soms (meestal bij de nieuwste video kaarten, daarmee bedoel ik 6800GT en hoger) zit een aansluiting op de kaart omdat de kaart niet genoeg stroom krijgt van de AGP/PCI-E poort en dus extra stroom krijgt bij de molex aansluiting ;)

Greyh0und

• Rob_Dielemans
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 14:55:
Op google zoeken naar beep code dan vindt je je antwoord ;)
Dit linkje
http://www.amptron.com/html/bios.beepcodes.html
Daar zeggen ze dat je problemen hebt met je videokaart
Misschien zit ie er niet goed in? Zodat hij af en toe problemen geeft? En soms wel en soms geen goed contact maakt.
Nee, denk niet dat dit het is, anders zou het probleem onregelmatiger zijn, nu is het consequent hetzelfde, als ik vandaag thuis kom en dat ding aan zet krijg ik gewoon weer die piepjes. Als ik de pc laat zoemen , en een pilsje pak uit koelkast, schoentjes uit en dan de pc reset, dan doet ie het wel weer.

• Rob_Dielemans
Greyh0und schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:09:
[...]

een cold bug is dat je pc te koud is om te starten, maar dat komt volgens mij eigenlijk alleen bij extreme overklok pogingen (met -40 graden temperaturen :P )

en de extra molex zijn die witte stekkers die je in je harde schijf en cd/dvd rom propt om ze van stroom te voorzien. En soms (meestal bij de nieuwste video kaarten, daarmee bedoel ik 6800GT en hoger) zit een aansluiting op de kaart omdat de kaart niet genoeg stroom krijgt van de AGP/PCI-E poort en dus extra stroom krijgt bij de molex aansluiting ;)
Ik heb wat stresstesttooltje uitgeprobeerd en die vertellen me wel dat het een echte amd athlon 64 x2 4400 is.
Voor zover ik weet zit die extra voedingstekker er gewoon in. Maar stel dat dat stekkertje defect is, zou de pc dan niet altijd fout zijn?
Groet.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Coldbug = dat je cpu niet wilt booten bijn - zoveel grade
coldboot bug = dat je systeem niet wilt booten als hij heeft uitgestaan. ;)

Jongen een molex is een merk geen stekker, leer het eens goed. 8)7
Je bedoeld de 4 pins 12 volt powerstekker(ook wel "12v P4 stekker" genoemd.

[ Voor 37% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2006 15:51 ]

• Greyh0und
  • Niet online

Greyh0und

En wat zijn je temperaturen? (kan je ook in je BIOS zien)

en zit de extra molex in je moederbord of in de grafische kaart?

Greyh0und

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Greyh0und schreef op maandag 15 mei 2006 @ 15:51:
En wat zijn je temperaturen? (kan je ook in je BIOS zien)

en zit de extra molex in je moederbord of in de grafische kaart?
Molex, het kan ook een ander merk zijn hoor. :+

[ Voor 3% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2006 15:54 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Molex is naast merk ook een begrip hoor ;)

En nu weer ontopic aub.

[ Voor 25% gewijzigd door BalusC op 15-05-2006 16:04 ]

• Rob_Dielemans
Ik ga zo naar huis, om te kijken of het misschien toch niet aan de grafische kaart ligt, of anders feubel ik wat met die 12v P4 stekkers

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor de inzet tot nu toe, morgen zal ik een update geven.

@frickY : jij zei iets over de voeding, wat bedoel je daarme eigenlijk.

Verwijderd

was het niet zo,dat die voeding problemen gaf in combo me tdit mobo?

• Rob_Dielemans
Grrr.

Gisteravond wilde ik testen of het aan de voeding ligt, door te kijken of ik de piepjes niet hoor, als ik de twee harde schijven loskoppel, in theorie is er dan een stuk meer vermogen over bij het opstarten en zouden de piepjes achterwege moeten blijven.

Echter, gisteren had ik geen piepjes. Dus kon ik dit niet testen, wel kon ik een fijn tijdje genieten van Oblivion.

Volgens mij heb ik een multimeter liggen ergens is er een manier om te kijken of de voeding naar behoren werkt?

• HGJ
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

HGJ

Ik heb vrijwel een exact zelfde probleem. Ik heb mijn pc nu 4 maanden, en sinds vorige week wil mijn pc af en toe niet booten. Ik krijg dan ook een lange piep en drie korte piepjes te horen, verder krijg ik geen beeld. Ik heb de indruk dat het aan mijn videokaart ligt, ik heb hem ooit eens overgeklokt, misschien dat de koeling onvoldoende was, echter heb ik nooit last van artifacts oid gehad. Mijn specs:

AMD Athlon 64 3200+
ASUS A8N-E, bios 1013
4 x 256 mb ddr ram
ASUS x550 256 MB

Verwijderd

Ik denk aan Turn On Delay.
Heeft te maken met voeding, dat de voeding tijd nodig heeft om stabiele voltages te geven en dat het moederbord te ongeduldig is.

• Rob_Dielemans
OPGELOST!!!

Vorige week mijn pc terug gekregen, het bleek door het moederbord te komen.

Iedereen bedankt voor de moeite.
Pagina: 1