Toon posts:

VOIP ? Waarom niet in eigen beheer ?

Pagina: 1
Acties:
  • 284 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik lees veel over de providers die VOIP aanbieden. Je komt ze nauwelijks tegen waar het gratis is en dat stoorde mij een beetje. Heb zelf een abbo van KPN (Budget, de goedkoopste van 10 euri) en een breedbandinternet verbinding en heb zelf maar een Fritz Voip router/modem aangeschaft en bel sinds een aantal maanden met volle tevredenheid over internet. Gebruik zelf Voipstunt en altijd verbinding, glashelder en gratis.

Toch lees ik hier erg weinig over, wel over ADSL family, Tele2, KPN internetbellen enzovoort.

Doe het zelf, het is gratis en de investering in je VOIP router heb je er in een half jaar uit.

Zie ik het verkeerd ?

• Stiegl
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-02 14:39
Kun je daarmee ook naar het vaste KPN net bellen?

Uit onderzoek is gebleken dat 85% van alle statistieken niet klopt

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Voipstunt = voipbuster en daarover is hier al genoeg gediscussieerd.
Ik heb net dit weekend een voip-capable modem/router aangeschaft dus ik ga er ook eens naar kijken.

Mijn twijfel met voipbuster:
je kan pas gratis bellen als je beltegoed hebt en dat is vervolgens slechts 120 dagen houdbaar - ofwel, het is wel goedkoop maar niet gratis. Verder geen garantie dat het gratis blijft en volgens mij kan je ook geen waarschuwing krijgen als de tarieven veranderd zijn.
Ook zijn ze volgens mij nog wel eens wispelturig: beltegoed opwaarderen via een 0900-lijn, dan weer een tijdje niet, dan ineens weer wel...
(disclaimer: ik heb ook maar hier en daar wat info opgepikt, ik kan er flink naast zitten)

Ofwel, het komt bij mij nog niet bijzonder professioneel over - leuk voor de hobby, zeg maar. KPN/Tele2 en zo zullen dat denk ik wat beter gedaan hebben, al is het dan wel wat duurder.

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15-12-2025

NBK

Weercam-Avatar

VoIPStunt is een 100% kloon van VoIPBuster. Zelfs de sites zijn identiek, alleen is voipstunt rood ipv blauw.

Maar het is ieder geval wel iets war ik naar zit te kijken. Alleen is de firmware in mijn Zyxel 2602R niet helemaal bugvrij. Laatste beta werkt wel goed maar wacht nog ff op de final (die vorige week al gereleased zou worden). Als die erin zit hang ik hem pas aan m'n ADSL lijntje en ga ik er eens wat mee kloten.

[ Voor 60% gewijzigd door NBK op 15-05-2006 12:57 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Verwijderd

Topicstarter
Voipstunt is qua gebruik gratis en je inleggeld kun je dus in 120 dagen verbellen naar mobiele nummers en dergelijke waarvoor geen providers zijn die dit echt heel goedkoop doen.

Antwoord op de andere vraag is dat je inderdaad gewoon je eigen KPN nummer houdt en deze ook kunt gebruiken. Bij het uitbellen via Voipstunt krijg je een nummer van Voipstunt (in dezelfde regio en met het zelfde netnummer als je eigen KPN nummer) die je overigens kunt onderdrukken.

Voordeel is dat ik Voipstunt ook op mijn laptop heb en altijd via een "vaste" lijn bereikbaar ben.

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-02 10:58
Kunnen wij zelf niet een nummer bij KPN aanschaffen. deze redirecten naar je VOIP server. en vervolgens naar via je VOIP gratis naar vaste nummers bellen?
het enige wat je dan betaald is het gebruik van een telefoon nummer.

Wat ik bedoel is te vergelijken met een DNS naam. Zo heb ik ook een eigen mail server thuis draaien en een domain servertje die via Internet te benaderen is als webserver.
Kost 20€ per jaar.

Als dit nou ook voor de telfoon mogelijk is. is mij nog beetje erg onduidelijk.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens mij is dat niet mogelijk. Heb wel geïnformeerd maar geen reply gehad.
Volgens de leverancier van mijn router kan het niet

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-02 22:34

IEF

Why so serious?

To_Tall schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:03:
Kunnen wij zelf niet een nummer bij KPN aanschaffen. deze redirecten naar je VOIP server. en vervolgens naar via je VOIP gratis naar vaste nummers bellen?
het enige wat je dan betaald is het gebruik van een telefoon nummer.

Wat ik bedoel is te vergelijken met een DNS naam. Zo heb ik ook een eigen mail server thuis draaien en een domain servertje die via Internet te benaderen is als webserver.
Kost 20€ per jaar.

Als dit nou ook voor de telfoon mogelijk is. is mij nog beetje erg onduidelijk.
een nummer aanschaffen zal best mogelijk zijn.

hoe wil je het KPN verkeer naar je VoIP netwerk krijgen (en omgekeerd) ?

Probleem zit hem in de koppeling met het vaste net. Die VoIP aanbieders gebruiken gewoon zelf een goedkope koppeling met het vaste net tegen lage tarieven (inkoop).

Denk maar niet dat KPN je gewoon gebruik laat maken van hun vaste net zonder variabele kosten.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:44
Je hebt inderdaad een aantal gateways nodig. Het leuke van die providers is dat ze die gateways delen, ze hebben er dus 1 per x klanten. De kosten van zo'n gateway zijn te hoog om het voordelig te maken om er zelf 1 te nemen. Die providers zijn dan veel goedkoper.
Pagina: 1