uitlijnen banden, probleem met garage

Pagina: 1
Acties:
  • 365 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-05 08:26
Bij mijn auto, een daihatsu coure heb ik tijdens de APK een set nieuwe voorbanden laten monteren.

De oude banden waren erg versleten, en dit was vooral zichtbaar aan de rechter-buitenkant/zijkant van het loopvlak van de banden, het midden van het loopvlak had nog een redelijke profieldiepte.

Nu de nieuwe banden gemonteerd zijn staat het stuur van de auto ineens (een paar cm) schuin tijdens het rijden, dit vind ik erg storend op de snelweg. De auto rijdt overigens wel netjes rechtdoor als ik het stuur loslaat (maar dan met een schuin stuur), hij 'trekt' niet.

Ik ben teruggegaan naar de garage en die zegt dat ik de auto moet laten uitlijnen (dit hadden ze zelf nog niet gedaan) en wil daar gewoon geld voor rekenen. Ik zelf vind het raar dat het stuur plotseling schuin staat terwijl ik daar met de oude banden geen last van had, en vind dat de garage dit moet oplossen.

De garage heeft geen verklaring voor de plostelinge afwijking van het stuur. Zou dit aan een ander type banden kunnen liggen? Of heeft het te maken met het 'rare/ongelijke' afslijten van de oude banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Het feit dat je banden schuin afslijten is sowieso al een teken van slechte uitlijning, dus het moet sowieso gebeuren. De garage had dit moeten zien, en aan jou door moeten geven. Dat je voor uitlijning extra betaald is normaal, uitlijnen is geen onderdeel van het monteren van nieuwe banden, in tegenstelling tot balanceren wat er wel gewoon bij hoort. (en waar je ook voor betaald in je "montagekosten".)

Kortom, ja, je moet extra betalen en het is niet zo handig van de garage dat ze je niet op voorhand verteld hebben dat het nodig is.

Uitlijning is normaal gesproken nodig na bijvoorbeeld verlaging van de auto of vervanging van de schokdempers/veren, maar het kan ook nodig zijn na tegen een stoeprand aangetikt te zijn.

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-05 15:41
ik heb een keer meegemaakt dat er een stuur schuin stond, de garage toen schroefde het stuur er af en zette het er weer opnieuw op maar dan recht. ik weet niet of dit bij alle auto's zomaar kan , ( t was een polo) maar dit was zeker nog geen 2 min werk ( zat ook geen airbag of wat op miss dat dat ook kan schelen)

het lijkt mij erg sterk dat het door nieuwe banden kan komen, er veranderd toch niks aan de stuurkolom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-05 11:01

Richard

Kuru Kuru Kururin

Waarom je stuur scheef staat zou ik niet weten, heb het zelf ook, gewoon 1CM afwijking ofzo.

Dat ze je laten betalen voor de uitlijning vind ik terecht. Je topictitel zegt eigenlijk al genoeg: "uitlijnen banden", het heeft namelijk niets met je banden te maken, het is namelijk de auto zelf die je uitlijnt. Wat weer wel zo is, is dat je banden idd verkeerd afslijten (schuin) bij een verkeerde uitlijning van de auto.

Je weet niet wat je voelt na een uitlijning. Je auto rijd werkelijk geweldig, zeker de kosten waard!

Edit: Wat GaMeOvEr dus al zei ;) beetje te laat ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Richard op 15-05-2006 12:48 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Overigens, zoals hierboven al gezegd, zo'n stuur kan los en weer rechtgezet worden. ;)

Echter, dan he je nog steeds geen uitgelijnde auto en dus onregelmatige slijtage van je banden. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
DaTimMan schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:47:
ik heb een keer meegemaakt dat er een stuur schuin stond, de garage toen schroefde het stuur er af en zette het er weer opnieuw op maar dan recht. ik weet niet of dit bij alle auto's zomaar kan , ( t was een polo) maar dit was zeker nog geen 2 min werk ( zat ook geen airbag of wat op miss dat dat ook kan schelen)

het lijkt mij erg sterk dat het door nieuwe banden kan komen, er veranderd toch niks aan de stuurkolom?
De garage begrijpt zelf ook niet hoe dit ineens kan komen. Ze hebben wel gekeken of ze het stuur recht konden zetten, maar de vertanding was niet precies genoeg hiervoor waardoor het stuur dan juist weer de andere kant op zou afwijken.

Ik begrijp nu dat ik hem maar gewoon moet laten uitlijnen en dat dit niet bij het vervangen van de banden zit inbegrepen.

Blijft natuurlijk een vreemde zaak dat na een bezoek aan de garage je stuur ineens schuin staat

Bedankt voor de reacties, ik weet nu teminste dat ze me niet voor de gek houden:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

wij schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:53:
[...]
Blijft natuurlijk een vreemde zaak dat na een bezoek aan de garage je stuur ineens schuin staat
Daar is helemaal niets geks aan aangezien je uilijning niet meer klopt. (Zoals al een aantal keer is gezegd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:13

paQ

DaTimMan schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:47:

dan wijst alles erop dat de oude banden in kwestie dusdanig scheef zijn afgesleten dat je 'recht' reed.
lees: het stuur stond recht, maar je banden gingen volledig naar de haaien

daarom is uitlijnen ook zo belangrijk.
je banden slijten ander verkeerd EN veel te vlug en resulataat is dus dit wat de TS nu heeft.
alsnog een trekkende auto, en je kan evenghoed nog de wielen gaan laten uitlijnen...

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:51:
Echter, dan he je nog steeds geen uitgelijnde auto en dus onregelmatige ongelijke slijtage van je banden. :)

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Nu online

GaMeOvEr

Is een hork.

Uhm. Onregelmatig en ongelijk kan volgens mij beide, maar goed. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wij
Heb de auto laten uitlijnen :D:D dus probleem opgelost ;)
Pagina: 1