[XP] Sysprep, windows activatie

Pagina: 1
Acties:
  • 3.355 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Ben bezig om sysprep te maken voor een image die we tegenwoordig gebruiken.

Master-pc is volledige geinstalleerd en zoals hij nu is moet hij ook blijven. We willen deze image naar 150 pcs kopieren en dan uitrollen.

Het ideaal beeld zie het als volgt uit.

Men plaats de pc en krijgt de volgende schermen met de volgende opties voor zich:

1 Pc naam
2 Toevoegen in domein
3 Windows licences key
4 netwerk instellingen

(misschien nog wat kleine dingetjes)

Nu heb ik met setupmgr.exe een inf proberen te maken , opzich werkt die ook maar sommige dingen wil ik dus niet automatisch inlaten vullen , zoals die dingen die ik hierboven heb genoemd. Echter kan ik met setupmgr.exe alleen alles automatisch laten doen.

Opzich werkt dit allemaal nog goed alleen ik loop tegen het probleem aan dat ik elke keer men windows moet activeren als ik opnieuw sysprep heb gedaan. Is dat niet op 1 of andere manier uit te zetten?

Ook heb ik niet echt een goede handleiding kunnen vinden hoe sysprep nou eigenlijk werkt. De help-file en de windows knowledge base geven niet de antwoorden die ik wou helpen dus het is veel "knutsel"werk. Dus wellicht dat er iemand nog een tip heeft voor me, dat zou helemaal mooi zijn (liefst in het nederlands)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Welke Windows versie? :)

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-03 15:42
Je kan je windows key toch verwerken in dat inf file?

En de pc naam / toevoeging aan het domein zou ik toch handmatig doen, mijn ervaring is dat dat niet altijd even goed gaat. En aangezien je toch zelf de naam nog een keer aan moet passen is handmatig in het domein zetten een kleine moeite.

• Rataplan_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-12-2025
welk OS? Sysprep voor win2k en winxp zijn niet exact gelijk. Aangezien het over activatie gaat kan ik wel raden dat het XP is maar meer info mag je best geven.

Activatie is niet te disablen, daarvoor moet je een corporate/VLK versie van je OS hebben. Zonder dit gaat het je niet lukken. Ik vraag me ernstig af waarom je dat nog niet hebt als je 150 pc's hebt draaien...

• andreict
Oeps , Windows xp Sp2 plus alle updates.
enveekaa schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:57:
Je kan je windows key toch verwerken in dat inf file?

En de pc naam / toevoeging aan het domein zou ik toch handmatig doen, mijn ervaring is dat dat niet altijd even goed gaat. En aangezien je toch zelf de naam nog een keer aan moet passen is handmatig in het domein zetten een kleine moeite.
Maar we willen juist voor elke pc een andere license key invullen , maar daarna niet nog eens activeren.

[ Voor 59% gewijzigd door andreict op 15-05-2006 12:04 ]

• Rataplan_
En dat wil je nou toch net niet? Waarom zet je niet één key in je sysprep? Het gaat erom dat je de papieren licenties kunt overleggen.

Overigens, met een corporate versie los je dit dus op... Een enkele key (Volume License Key) en je bent overal vanaf. Ook nog eens stukken voordeliger als je naar kosten per licentie kijkt.

• andreict
Rataplan_ schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:53:
En dat wil je nou toch net niet? Waarom zet je niet één key in je sysprep? Het gaat erom dat je de papieren licenties kunt overleggen.

Overigens, met een corporate versie los je dit dus op... Een enkele key (Volume License Key) en je bent overal vanaf. Ook nog eens stukken voordeliger als je naar kosten per licentie kijkt.
krijg ik geen problemen als ik op elke pc dezelfde license gebruik? zit je dan niet met de SID?

Verwijderd

Met een sysprep wordt je SID verwijderd, en tijdens de mini-setup wordt een nieuwe SID gegeneerd.
Misschien dat de product key hiervoor ook gebruikt wordt, maar ook bij gebruik van een VLK zijn de SID's uniek.
Geen probleem dus :)

• Rataplan_
SID heeft idd helemaal niets te maken met de ID. Sid is een random gegenereerd ID. Wanneer je op een machine later de key zou verandenderen, blijft de SID dan ook gewoon gelijk.

Problemen diie de zelfde key heb je ook niet. Juist bij VLK is dit nou net de bedoeling: Volume License Key. Je hebt een enkele key, die je op meerdere machines kan gebruiken. Ook in geval van 'gewone' keys heb je in principe geen probleem, juridisch gezien dan. Microsoft stelt dat je de papieren licenties moet kunnen overleggen. M.a.w. als jij kan aantonen dat je voor 100 machines een licentie hebt, mag je best op alle 100 dezelfde key gebruiken. Met activeren krijg je wel een probleem, omdat na een x aantal keer activeren de key geblokkeerd wordt voor activatie.

M.a.w., bedrijfsmatig is het gewoon niet handig om normale licenties te gebruiken.

Om overigens terug te komen op je initiele vraag: als je met setupmgr een sysprep.ini hebt aangemaakt, en je haalt daar vervolgens de key die je hebt ingevuld uit, de hele regel, ofwel je vult een foute key in, dan zal de setup daar spaak lopen en kan je in dat gedeelte alsnog handmatig de key invullen.

[ Voor 74% gewijzigd door Rataplan_ op 17-05-2006 10:33 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:21
andreict schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:55:
Opzich werkt dit allemaal nog goed alleen ik loop tegen het probleem aan dat ik elke keer men windows moet activeren als ik opnieuw sysprep heb gedaan. Is dat niet op 1 of andere manier uit te zetten?

Ook heb ik niet echt een goede handleiding kunnen vinden hoe sysprep nou eigenlijk werkt. De help-file en de windows knowledge base geven niet de antwoorden die ik wou helpen dus het is veel "knutsel"werk. Dus wellicht dat er iemand nog een tip heeft voor me, dat zou helemaal mooi zijn (liefst in het nederlands)
Kijk nog eens goed in de handleiding, want 't staat er echt allemaal in :
De productcode vooraf invullen en Windows vooraf activeren
Vanwege de eisen die bij Windows XP worden gesteld aan Windows-productactivering, is het niet mogelijk om vooraf een algemene productcode in te vullen voor alle computers die u vervaardigt. U hebt echter de volgende mogelijkheden:

Gebruik één productcode voor meerdere installaties, zonder deze installaties daadwerkelijk te activeren. U moet Sysprep uitvoeren om de productcode te verwijderen voordat u de doelcomputer aan de eindgebruiker levert.
Configureer vooraf een unieke productcode op een doelcomputer en activeer de Windows-installatie in de fabriek. De productcode die u gebruikt om de installatie van Windows te activeren, moet overeenkomen met de productcode op het Certificate of Authenticity (COA of Certificaat van Echtheid) van de computer in kwestie.
Zie Sysprep en Windows-productactivering voor meer informatie.

Eén productcode gebruiken binnen de fabriek
Tijdens de voorinstallatie kunt u een installatiekopie van het besturingssysteem met een bepaalde productcode kopiëren op meerdere doelcomputers. Houd u daarbij aan de volgende voorwaarden:

Probeer niet meerdere Windows-installaties te activeren met deze productcode.
Voer Sysprep uit op elke doelcomputer om de productcode te verwijderen voordat u de computer aan de eindgebruikers levert.
Het besturingssysteem moet zo worden geconfigureerd dat wanneer de eindgebruiker het besturingssysteem voor het eerst start, in Windows Welkom of Mini-Setup wordt gevraagd naar de unieke productcode die wordt vermeld op het Certificate of Authenticity (Certificaat van Echtheid) dat op de computer is bevestigd.

Zie Sysprep en Windows-productactivering voor meer informatie.

Windows vooraf activeren namens de gebruiker
U kunt aan de gebruiker een computer leveren waarop de unieke productcode van het Certificate of Authenticity op de computer al is ingevuld in de Windows-installatie. U kunt elke Windows-installatie in de fabriek ook activeren via het Internet.

De productcode vooraf opgeven
Als u de productcode niet handmatig wilt invoeren, kunt u deze op diverse locaties vooraf invullen:

De vermelding ProductKey in de sectie [UserData] van Unattend.txt
De vermelding ProductKey in de sectie [UserData] van Sysprep.inf
De vermelding ProductKey in de sectie [Version] van Oobeinfo.ini
U kunt het bestand Unattend.txt handmatig bewerken met een teksteditor of op de pagina Productcode in Installatiebeheer. U kunt alleen de vermelding ProductKey in Oobeinfo.ini handmatig bewerken met een teksteditor.

Het Internet gebruiken om Windows te activeren in de fabriek
In een productieomgeving kunt u het Internet gebruiken om een Windows-installatie te activeren.

Belangrijk

Er is altijd een unieke productcode vereist.
De productcode die u gebruikt om de installatie via Windows-productactivering te activeren, moet overeenkomen met het nummer op het Certificate of Authenticity dat bij het product wordt geleverd of dat door de OEM (Original Equipment Manufacturer) is bevestigd op het computerchassis.
Volgens de standaardgebruiksrechtovereenkomst mag u een bepaalde productcode enkel gebruiken om één installatie van Windows XP te activeren op één computer. Deze voorwaarde wordt gehandhaafd via Windows-productactivering.

De Windows-installatie automatisch activeren tijdens Setup
Geef in Unattend.txt bij de vermelding ProductKey in de sectie [UserData] de productcode op die u vindt op het Certificate of Authenticity van de desbetreffende computer.
Stel de waarde van AutoActivate in op Yes.
Installeer Windows met behulp van Setup zonder toezicht, zoals beschreven in Winnt32.exe gebruiken om Setup uit te voeren.
De doelcomputer moet fysieke toegang tot het Internet hebben. Als de Internet-verbinding via een firewall verloopt, moet u mogelijk de vereiste proxy-instellingen handmatig configureren:

Geef de proxy-instellingen op in de sectie [Proxy] van Unattend.txt.
Stel in de sectie [Unattended] de waarde ActivateProxy in op Proxy.
Als u Sysprep uitvoert op de doelcomputer, moet u de opdrachtregeloptie -activated toevoegen.
Belangrijk

Wanneer u de waarde AutoActivate = Yes instelt, betekent dit niet dat deze installatie van Windows XP met succes is geactiveerd. Als de computer bijvoorbeeld geen verbinding kan maken met het Internet, mislukt de activeringspoging alsnog.
Als u een geslaagde activering van de installatie wilt behouden, moet u Sysprep uitvoeren met de opdrachtregeloptie -activated. Voorbeeld:

sysprep -activated -reseal

Belangrijk

Als u Sysprep niet uitvoert met de optie -activated, worden deze activeringsinstellingen door Sysprep verwijderd en stelt het programma de termijn waarbinnen Windows moet worden geactiveerd in op de oorspronkelijke waarde.
Zie Sysprep en Windows-productactivering en Opdrachtregelopties voor Sysprep voor meer informatie.
en
Sysprep en Windows-productactivering
Microsoft Windows-productactivering (WPA) is een technologie waarmee kan worden gecontroleerd of het product is voorzien van een geldige licentie. Ook helpt deze technologie de verspreiding van illegale kopieën te voorkomen.

U hoeft geen licenties te activeren voor upgrades van Windows XP die u hebt aangeschaft via een volumelicentie van Microsoft, zoals Microsoft Open License, Enterprise Agreement of Select License. Bij installaties van Windows XP die u hebt uitgevoerd met media en productcodes van volumelicenties (VLK) is geen activering vereist, wordt de hardware niet gecontroleerd en gelden er geen beperkingen met betrekking tot de installatie of installatiekopieën.

Een VLK of productcode van een volumelicentie is een productcode die wordt verstrekt aan een bepaalde klant in het kader van een specifieke gebruiksrechtovereenkomst. Elke VLK hoort bij een bepaalde klant en bij het type product waarvoor deze klant een gebruiksrechtovereenkomst heeft. Voor klanten met een Select License, Enterprise Agreement, School Agreement of Campus Agreement wordt er één VLK verstrekt per geregistreerde overeenkomst per productfamilie. Voor klanten met een Microsoft Open License wordt de VLK verstrekt bij de orderbevestiging voor de Open License. De VLK moet worden opgegeven wanneer daarom wordt gevraagd tijdens de installatie van het product of bij het maken van een aangepaste installatiekopie. Een VLK moet worden gebruikt in combinatie met media voor volumelicenties. U kunt een VLK niet gebruiken bij een product dat u in de winkel of via een OEM hebt aangeschaft.

Met de vermelding ProductKey in Sysprep.inf kunt u het invoeren van de productcode automatiseren voor installatiekopieën die via het netwerk of een aangepaste cd-rom worden verspreid, zodat eindgebruikers tijdens de installatie van het product nooit de productcode hoeven op te geven.
Als ik jou was zou ik dus voor een VLK licentie gaan, anders zul je er op de een of andere manier voor moeten zorgen dat bij elk WS de key welke op de COA sticker staat ingevuld wordt.
Pagina: 1