[PC] Business Simulation Games

Pagina: 1
Acties:
  • 470 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Zo ik ben nu al een ruime tijd het net af aan het sporen voor een vriend van me, ook GoT heb zo een beetje al gezien op dit gebied, maar ik ben er nog niet uit. :)

Het genre spellen dat ik zoek is "Business Simulation". Er zijn er niet veel van, en eigenlijk al helemaal niet naar wens.

Het zijn een soort van handel spellen. Je begint met een bepaald bedrag aan geld en koopt goederen in. Daarmee ga je reizen en kijken waar je de spullen met zo veel mogelijk winst weer kan verkopen. Zo gaat het spel door totdat je gewoon veel geld hebt verdient en hoe het daarmee verder gaat dat weet niemand, want tegen die tijd begin je opnieuw en wil je het beter aanpakken ;)

Eigenlijk is er mij momenteel maar één spel bekend dat toch wel aardig in de buurt komt en dat is 'Gazillionaire'. Het enige nadeel van dit spel is dat de goederen niet erg realistisch is.
Dat het er oud en goedkoop uitziet is geen probleem, het gaat immers om deze gameplay.
Drug Wars komt ook wel aardig in de buurt. Simpel, leuk en risico's nemen. Alleen is drugs handelen nou ook niet echt het leukste wat er is.

Zijn er meer van dit soort spellen? En zo ja, hoe heten ze en eventueel waar zijn ze te koop :)

Het liefste dus als volgt:
- Offline (niet als text bases trading game waarvan er heel veel zijn)
- Beetje realistisch (realistischer als Gazillionaire)
- Niet te complex (Beursgangen e.d. wel, maar niet als rails leggen, gebouwen maken etc. want dan was het minder moelijk geweest met zoeken)
- Graphics maakt niet uit
- Risico's nemen is leuk :)

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is en dat jullie me misschien kunnen helpen :)

"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Capitalism vind ik persoonlijk een hele mooie. Is wel heel moeilijk en erg droog enzo, maar lijkt eigenlijk wel heel erg goed aan te sluiten op jouw wensen. Dat is al een ouwe en mooie graphics... ach ik vind het er wel mooi uitzien op z'n eigen manier, maar eyecandy zit er niet in.
Er is ook een tweede deel van, maar die heb ik nog niet erg goed bekeken (al heb ik 'm wel liggen). Die is wel wat grafischer enzo.
Over deel 2 zegt dat Wikipedia-artikel dit:
A sequel was released entitled Capitalism II in 2001, and is frequently used for educational purposes at colleges for students studying business.
Je weet wat je te doen staat :+

Een ander prachtig spel vind ik Airlines 2 trouwens, maar daarin zet je een luchtvaarmaatschappij op. Verder lijkt die ook wel aan jouw eisen te voldoen. Dat is wmb ook een aanrader. :)

[ Voor 42% gewijzigd door Cyphax op 15-05-2006 10:29 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ja dat soort spellen zoek ik eigenlijk ook :-)
maar zoals Cyphax al zegt, Capitalism (2) is een erg goeie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeeGee
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:13
Heb zelf een tijdje terug Ports Of Call gespeeld, zeker een aanbeveling waard!

Past ook ongeveer wel in het plaatje van wat je aan het zoeken bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online
Capitalism, Airlines en Ports of Call kende ik nog niet nee.
Het is soms ook lastig omdat er niet echt een genre voor dit soort spellen is. Bij strategy games kom je vaak al bij totaal andere spellen uit. Steden bouwen e.d. zien we niet echt zitten.

Maar ik ga de suggesties hierboven in ieder geval wel even proberen :)

Bedankt! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Het meest lastige is denk ik nog wel die spellen bemachtigen. Ik had de mazzel dat ik ze tegenkwam in de budgetbakken (ik heb deel 1 blind aangeschaft jaaaren geleden en omdat 'ie zo beviel deel 2 ook).

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

The Corporate Machine

http://www.stardock.com/products/machine/

Je moet een bedrijf oprichten en innovaties in producten doen. Je moet vertegenwoordigers naar landen sturen en zorgen dat ze je bedrijf leren kennen. Ik heb velen uren dit spel gespeeld en het gaat maar niet vervelen. Ik hoop dat je het nog ergens kan kopen. Anders moet je maar naar uh.... "zoeken" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:18:
The Corporate Machine

http://www.stardock.com/products/machine/

Je moet een bedrijf oprichten en innovaties in producten doen. Je moet vertegenwoordigers naar landen sturen en zorgen dat ze je bedrijf leren kennen. Ik heb velen uren dit spel gespeeld en het gaat maar niet vervelen. Ik hoop dat je het nog ergens kan kopen. Anders moet je maar naar uh.... "zoeken" ;)
volgens mij is datzelfde spel ook ooit uitgebracht als "business tycoon"?
Dat spel is volgens mij maar half af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online
NiaX schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:27:
[...]

volgens mij is datzelfde spel ook ooit uitgebracht als "business tycoon"?
Dat spel is volgens mij maar half af...
Dat je er van alles mee kan kopen/verkopen (volgens de site, vliegtuig tot cola) klinkt wel leuk en realistisch.

Misschien het kopen waard :)

Maar als het half af is schiet het ook niet echt op natuurlijk :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lycan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-08 23:12
Pizza Tycoon :-)

Geweldig een beetje "ijs" verhandelen, en ondertussen je pizzeria runnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-10 13:32

Basszje

Reisvaap!]

Capitalism is ook het eerste waar ik aan dacht inderdaad! Is wel een goed spel en veel te realistisch zodat je horendol kan draaien tussen fabrieken, R&D en retail met alle overzichten.

Wat overigens ook wel leuk is is 'Free Enterprise'. Dat is een iets kleinere schaal, namelijk het runnen van wat fabrieken die halffabrikaten of producten kunnen maken met een fabriekslijn etc. Best cool! Ik meen mij te herinneren dat het redelijk goedkoop werd aangeboden, maar ik weet bij god niet wie de maker is. En via google valt er ook helaas weinig te vinden.

[ Voor 19% gewijzigd door Basszje op 15-05-2006 13:49 ]

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ReCreator schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:30:
[...]

Dat je er van alles mee kan kopen/verkopen (volgens de site, vliegtuig tot cola) klinkt wel leuk en realistisch.

Misschien het kopen waard :)

Maar als het half af is schiet het ook niet echt op natuurlijk :Y)
Vooral goed lezen is heel moeilijk 8)7 , hij heeft het over Business Tycoon, The Corporate Machine is zeker wel af, want ik heb hem zelf en heb nog geen vervelende/half-af dingen meegemaakt.
Tot nu maar 1 bug ontdekt en die vervel je in 2 seconden.

PS: Het was idd ooit business tycoon, dit staat op de website:

Upgrade from Business Tycoon (English) to The Corporate Machine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReCreator
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:58:
[...]

Vooral goed lezen is heel moeilijk 8)7 , hij heeft het over Business Tycoon, The Corporate Machine is zeker wel af, want ik heb hem zelf en heb nog geen vervelende/half-af dingen meegemaakt.

Ja ik had t ook door toen ik het getypt had. Klinkt leuk, misschien maar aanschaffen na de demo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:58:
[...]

mmkay dan was business tycoon waarschijnlijk de halve beta versie en is het definitief the corporate machine geworden.
Dan ga ik die zeker nog even weer testen :-)
Want op zich was die business tycoon ook leuk, alleen de mega hoeveelheid bugs waren irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=unicron=-
  • Laatst online: 30-09 19:52

-=unicron=-

Betrayal can never be forgiven

Basszje schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:45:
Capitalism is ook het eerste waar ik aan dacht inderdaad! Is wel een goed spel en veel te realistisch zodat je horendol kan draaien tussen fabrieken, R&D en retail met alle overzichten.

Wat overigens ook wel leuk is is 'Free Enterprise'. Dat is een iets kleinere schaal, namelijk het runnen van wat fabrieken die halffabrikaten of producten kunnen maken met een fabriekslijn etc. Best cool! Ik meen mij te herinneren dat het redelijk goedkoop werd aangeboden, maar ik weet bij god niet wie de maker is. En via google valt er ook helaas weinig te vinden.
Heel goed dat ik dit topic lees. Want van Free Enterprise heb ik ooit een demo gehad. Een paar jaar treug maar het game nooit meer wat van gehoord. Bij deze tnx Basszje ;) .Capitalism 1 en 2 zijn erg leuke games. Business Tycoon/The Corporate Machine is ook wel leuke maar Capitalism 1 en 2 zijn uitgebreider.

Ik heb effe gezocht op internet of ik nog info kon vinden over Free Enterprise. Het spel is van 1996 :) Download de demo van Free Enterprise hier fileplanet

[ Voor 15% gewijzigd door -=unicron=- op 15-05-2006 18:59 ]

AMD Ryzen 7 3800X/MSI MPG X570 Gaming Plus/HyperX Fury RGB HX432C16FB3AK2/64/Inno3D GeForce RTX 3060 TWIN X2 OC 12GB/Samsung SSD 850 EVO 500GB/2XSamsung 870 QVO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Capitalism wordt/werd gebruikt als business simulation tool op harvard en stanford.

http://www.enlight.com/capitalism2/educational.htm

[ Voor 44% gewijzigd door ocf81 op 15-05-2006 18:54 ]

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-10 12:49

Brons

Fail!

En een doodschop.

Ik ben al een aantal jaren een Capitalism Deluxe en Capitalism 2 speler. Echter deze games bieden helaas geen uitdaging meer. Ook heb ik Wall Street Raider veel gedaan, deze game is echter ook te makkelijk geworden. Ik ben nu eigenlijk op zoek naar een nieuw spel in dit genre. De spellen in dit topic heb ik helaas allemaal al een keer gedaan.

Ik heb Google afgezocht maar ik kan niks vinden, ook heb ik op moddb e.d gekeken of er misschien mods zijn van bestaande games zijn. Weer niks gevonden.

Zijn er dan helemaal geen nieuwe games in dit genre? Kan iemand mij helpen om aan weer een leuke game?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Nog maar een schop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06-10 20:27
Goed bezig, een topic van 3 jaar oud omhoog schoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Nu online

Zeror

Ik Henk 'm!

danielkraak schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:33:
En jouw post help hier niet echt aan mee. :/

Maargoed. Om nog ff een zinvolle reactie deze post af te sluiten.

Je zou eens kunnen kijken naar een van de games uit het volgende lijstje:

- Wikipedia: Chronology of business simulation video games

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brons

Brons

Fail!

Rakkerzero schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:39:
[...]

En jouw post help hier niet echt aan mee. :/

Maargoed. Om nog ff een zinvolle reactie deze post af te sluiten.

Je zou eens kunnen kijken naar een van de games uit het volgende lijstje:

- Wikipedia: Chronology of business simulation video games
Dankje voor die lijst. Jammergenoeg zijn de meeste games op die lijst behoorlijk slecht. De betere games op de lijst heb ik al in mijn bezig. Ik ben bang dat er gewoon geen goeie games meer gemaakt zijn de laatste paar jaar. Gat in de markt?
danielkraak schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 20:33:
Reageer dan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 22:14

Player1S

Probably out in the dark

http://www.veloci.dk/gamebiz/

gast heeft een game waar je een game-ontwikkelaar bent en een game waar je automanufacter bent.

beide zijn best leuk!

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Pagina: 1