Toon posts:

Asus P4GD1 overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 557 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers

Ik zit met een probleem, heb al enige tijd zitten zoeken op got & google maar heb niks gevonden die me echt vooruithelpt, mijn probleem is het volgende:

Omdat ik een 7900gtx wou aanschaffen en geen nieuwe proc & ram wou kopen heb ik geopteerd voor de asus p4gd1 (na veel zoekwerk heb ik hem dan toch kunnen kopen).

Maar nu, alles verloopt prima maar een echt overclocker ben ik niet, bij mijn vorig bord een asus p4p800 kon ik met het tooltje in de bios (ai overclock) procenten instellen dit had ik ingesteld op 20% en mijn proc draaide op 3600mhz ipv 3000mhz, wat wel een enorme boost gaf.

Nu zat deze functie ook op dit nieuw bord maar dit lukt niet meer. Ik kan maar 5% overclocken ga ik hoger 10%, 15%, 20%,... dan vindt de bios mijn s-ata schijven niet meer en na een paar minuten geklooi geraak ik terug in de bios. Wat ook raar is, als ik 5% overclock of standaard er pc2700 in dual channel herkend word en bij 20% (waar hij vastloopt uiteraard) wel netjes pc3200 in dual channel uitleest??

Nu heb ik wel al gelezen dat de chipset 915p geen echte topper is voor een overclock en dat je de pci-e niet kunt locken (maar wat dit concreet betekend geen idee).

Er zit ook een functie op manueel overclocken maar daar heb ik helaas geen kaas van gegeten, ook al ben ik al enorm op zoek gegaan maar versta er de ballen van (ieder z'n tak). Bij manueel overclocken staan de volgende opties:

-memory voltage
-chipset core voltage
-cpu vcore voltage
-fsb termination voltage
-cpu frequency
-dram frequency
-pci express frequency
-pci clock synchronization mode
-spread spectrum

Overgens haal ik een 3dmark06 score van 4034 wat toch wel weinig is voor een 7900gtx
specs van pc zijn:

-asus p4gd1 bios 1006 (laatste) chipset intel 915p
-northwood 3ghz met een coolermaster hyper6 cooler 32c idle - 36c full load
-2x512 pc3200 ddr in dual channel
-xfx 7900gtx
-3 hdd's waarvan 2-s-ata
-550w qtec voedig (goede serie) niet al te brak van 20pins naar 24pins geconverteerd
-en 2p-ata optische drives

speedfan voltlijnen:
vcore: 1.58v~1.60v~1.65v (is dat normaal die schommeling)
+12v: 12.25v
aVcc: 3.41v

Misschien kan iemand me een schopje in de goeie richting geven met de manuele instellingen...
alvast bedankt

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 02:46 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Alssie oppeens de schijven niet meer vind, dan lijkt het me dat de Sata controller de bussnelheid niet leuk vind...
Misschien even opzoeken of je een AGP/PCI lock functie hebt?
Daarmee kan je de bus van de insteekkaarten vastzetten.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Topicstarter
pci/agp lock zit er niet op wel kan je de frequenties instellen van de pci bus, maar hoe moet ik de rest dan zo instellen dat ik weer op 3,6ghz kan draaien?

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-02 15:05
cpu frequency hoger zetten, standaard moet die als het goed is staan op 200 en dan heb je 3Ghz, dus als je die omhoog gaat schroeven dan gaat de snelheid van je proc vanzelf omhoog. Voor de rest hoef je niet veel te veranderen. Als die bij de 3,2 Ghz niet meer verder gaat dan moet je de cpu vcore voltage omhoog zetten. Maar let wel op je temperatuur als je dit gaat doen.

Het geheugen kan ook de bottleneck zijn. Als die niet meer verder wil en je problemen krijgt kun je de Dram frequency op auto of 333 zetten ipv 400. Of de memory voltage hoger zetten.

Succes!! ;)

[ Voor 20% gewijzigd door dennis112 op 15-05-2006 15:59 ]

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

• FiXeR.nl
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Omdat dat mobo een hele slechte AGP/PCI-e lock heeft, vind je HD het dus niet leuk.
Je zult dus een mod moeten zoeken, want die zijn er wel.

[ Voor 26% gewijzigd door FiXeR.nl op 15-05-2006 16:11 ]

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:27

Snippertje

Light up your life

Je 3dmark score is overigens zo laag door de enorm trage cpu.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Verwijderd

Topicstarter
goed ik zal dit eens proberen als ik thuis kom van mijn werk, maar zo'n enorme trage cpu is dat toch niet!?

@fixer.nl
Wat bedoel je met een mod? Beginnen te solderen op het moederbord enzo? Daar ga ik me niet aan waagen!! Heb daar ook al iets over gelezen...

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 17:55 ]

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:49

nFo

Op xtremesystems heb je een leuk topic er over.
Maar XS ligt wel vaak plat. Nu ook. :?

Verwijderd

Topicstarter
Heb dus juist geprobeerd zoals dennis het omschreef. Heb de cpu frequency op 240gezet, 240x15=3.6ghz, maar bij opnieuw starten kreeg ik een zwart scherm, alleen een koude reboot kon me weer in het bios scherm helpen...

In de link hieronder zie je het scherm bij manueel overclocken, ik moet misschien nog iets anders aanpassen, of kan niks anders dan een mobo mod mij helpen?!

http://img451.imageshack.us/img451/6850/spa02137az.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 21:41 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Een P4GD1 knalt er ongeveer uit bij 220mhz FSB, wil je hoger zul je ook de PCI-e freqentie op moeten schroeven.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
DaWaN schreef op maandag 15 mei 2006 @ 22:09:
Een P4GD1 knalt er ongeveer uit bij 220mhz FSB, wil je hoger zul je ook de PCI-e freqentie op moeten schroeven.
Ik kan hier kiezen tussen 90 tot 150 hoeveel moet ik dan nemen? Dat heeft toch geen enkel verband met de fsb??

(van xtremesystems.org)
quick and dirty for this board? flash to 1006, put pcie to the highest it will work stably, bump the vcore a bit. then use clockgen, increasing slowly untill you cant run superpi1m, then back down untill you can run 32m. then back down about 50mhz (on the core), you should be stable there. run prime95 overnight if you want.

Juist geprobeerd de PCI-e freqentie op 90 en op max 150 + cpu frequency op 240, bij geen van beiden starte hij door... t'is redelijk kl*te als je het mij vraagt... :(

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 01:26 ]

• dennis112
Je moet de Cpu vcore voltage omhoog gooien. Dan krijgt die meer stroom en kun je hem dus ook verder klokken. Moet je eerst ff kijken waar die standaard op staat, ik geloof dat die standaard ongeveer op 1,65 staat, zet die op 1,675 of hoger. En Dram frequency moet je even op 333 Mhz zodat je zeker weet dat het geheugen even geen bottleneck wordt.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Verwijderd

Topicstarter
Maar hoe hou ik dan mijn fsb onder de 220mhz? Door die pci-e te verhogen, hoger dan 100 als ik het goed voor heb.

dus ik pas aan de cpu frequency op 240
pci-e op 110bv.
core voltage op 1,70
ram op 333mhz.

Mijn vraag is ook wat heeft die pci-e frequency te maken met de fsb?

Verwijderd

Topicstarter
hey jongens!! Bedankt en zeker dennis.

Ik heb dus de cpu frequency op 240 gezet
de dram frequency op 400mhz
de pci-e frequency op 110
de cpu voltage op 1.67
en spread spectrum disabled (is dit nodig had dat ergens gelezen)

en hij werkt op 3.61mhz!!! Schitternd ben echt content ga toch nog een beetje verder proberen })

Wat ik wel raar vind, in speedfan leest hij nu een temp uit van 119c, (temp3 winbondw83627EHF bus isa) is dit erg? of leest speedfan die verkeerd uit tervoren stond dat op 3c, heb juist gereboot en nu staat die temp op -16, niet veel van aantrekken zeker...

Mijn temp in idle is 31graden met de coolermaster hyper 6 echt een perfecte cooler...

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 21:29 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-02 17:28

DaWaN

'r you wicked ??

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 21:03:
hey jongens!! Bedankt en zeker dennis.

Ik heb dus de cpu frequency op 240 gezet
de dram frequency op 400mhz
de pci-e frequency op 110
de cpu voltage op 1.67
en spread spectrum disabled (is dit nodig had dat ergens gelezen)

en hij werkt op 3.61mhz!!! Schitternd ben echt content ga toch nog een beetje verder proberen })

Wat ik wel raar vind, in speedfan leest hij nu een temp uit van 119c, (temp3 winbondw83627EHF bus isa) is dit erg? of leest speedfan die verkeerd uit tervoren stond dat op 3c, heb juist gereboot en nu staat die temp op -16, niet veel van aantrekken zeker...

Mijn temp in idle is 31graden met de coolermaster hyper 6 echt een perfecte cooler...
Komt door die PCI-e snelheid, in de i915 chipset zit een oc lock, die checkt het verschil tussen de PCI-e en de FSB, zodra dat te groot is boot ie niet meer. Daarom moet je de PCI-e op 110 zetten. Feit is als je hem te hoog zet dat alles er weer mee kapt omdat de PCI-e apparaten het niet aankunnen. Meestal is 120mhz PCI-e de max, dan kun je iets van 260mhz FSB halen afaik.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

Verwijderd

Topicstarter
Hoger lukt niet echt, heb geprobeerd op 245, 250 cpu frequency en pci-e frequency op 120 en zwart scherm.

Maar ja ben tevreden met de huidige speed wel maar 100punten verschil in 3dmark, nu enfin kheb wat ik wou... _/-\o_

Na het lezen van "Sudden Northwood Death Syndrome" heb ik mijn vcore terug op auto gezet in de bios. In speedfan leesde hij 1.75v uit en dan schijnt het dat northwoord's na verloop van tijd overlijden! De vcore op auto in de bios resulteert in 1.65v wat veel beter is en haal toch nog 3.6ghz...

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2006 23:18 ]

• dennis112
Ok dan netjes, en graag gedaan :Y)

Verwijderd

Topicstarter
Nu weet ik niet of hier nog iemand aandacht schenkt aan dit topic, maar toch maar even mijn probleem stellen.

Als mijn pc lang uitgestaan heeft (15uren) wil hij niet meer booten, dan moet ik de stroom eraf halen om in de bios te geraken met als foutmelding (oc failed), daar kies ik weer mijn settings van voorheen, save en restart en dan start hij wel perfect op?? Als ik de pc uitzet en 2uur later terug aansteek dan doet hij dat niet en start hij wel perfect op... de pc is overclocked zoals in dit topic beschreven staat.

Wat voor vage dingen zijn dat?

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
door jou reply staat het topic weer bovenaan, dus iedereen ziet het ongeveer ;) Dat je PC niet meer boot zou kunnen komen omdat het BIOS alles niet meer onthoud. Dit lijkt me hoogst onwaarschijnlijk, maar iets anders kan ik niet verzinnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dit is het probleem niet denk ik, want als ik, (na 4x een reboot) weer in mijn bios geraak, staat alles nog netjes op de settings van ervoor...

Verwijderd

Waar ik me erg over verbaas is dat je voeding dat allemaal trekt. Volgens mij zijn die Q-tek apparaten niet echt gebouwd om een 7900GTX aan te hangen. En dan een overgeklokte P4 :X
Als ik jou was zou ik eens wat investeren in een fatsoenlijke voeding. Ik heb btw ook nog nooit van een "goede serie" van Q-tek gehoord?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 02:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ben blij dat je het hierover hebt, heb gistern nl. een coolermaster igreen 500w besteld & nieuwe latten ram kingston hyperx pc3200 2gb. Eens zien wat hij dan gaat doen...

Denk zelf ook dat de voeding de oorzaak is, als je al 3hd's op 1 en dezelfde molex moet aansluiten kan het niet echt goed gaan... en dan nog eens die 20pin, bij een 24pin krijgt het mobo extra stroom...

idd. q-tec is niet echt weggelegd voor een high end systeem...
Verwijderd schreef op zondag 28 mei 2006 @ 02:21:
Ik heb btw ook nog nooit van een "goede serie" van Q-tek gehoord?
(met goede serie bedoelde ik dat hij achter 3maanden niet ontploft is ;))

we zullen zien

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2006 20:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nu start hij plots wel opeens altijd door? En ja met de q-tec 550w voeding dram frequency op 480mhz gezet, of het nu daar door komt? En draait rete stabiel zelfs na 3uurtjes condemned te hebben gespeeld. (super game trouwens :9).

Toch vindt ik het een raar iets,...

• successor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 28-01 13:32
gooi de qtec er toch maar uit, tis gore rommel , ik heb hier ook zo twee voedingen liggen , en das de grootste rommel die ik ooit heb gehad, en dankzij mijn ervaringen verkoopt de pcshop waar ik de voedingen gehaald had ook niet meer.

de 450 watt had haperingen na een week of drie

de 500 watt bigfan had haperingen (een luidruchtige 120mm fan en veeel warmte) na een week of 5
nu heb ik no-name 400 watt en die schijnt wel goed te draaien (ik draai toch met 2 PSU's op mijn systeem :P )

Out of the box? What box? There is no box.

Pagina: 1