Toon posts:

Voeding Fan draait niet

Pagina: 1
Acties:
  • 240 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een nieuwe pc gekocht in losse onderdelen. Specs:
-Antec 450W voeding (zat in de kast)
-Sonata 2 case
-Athlon 64 3000+
-Geforce 7900GT
-Asus a8n-sli se (nforce 4)

Alles erop gezet, windows geinstalleerd, drivers en apps geinstalleerd tot alles ineens instabiel begon te worden. Het begon met traag afsluitende windows bij rebooten, en op een gegeven moment was er niets meer mogelijk. Mijn moeder kwam de kamer in en zei dat ze het warm vond, ik voel aan de pc en hij is echt bloedheet. Vak in mn bureau waar ie in staat was een sauna en direct boven de voeding was de kast ook zeer heet.
Dus ik achter de pc kijken, blijkt dat de fan van voeding niet draait. Ik heb geen idee of ie het uberhaupt ooit gedaan heeft. Kan de instabiliteit hieraan liggen? Kan het zijn dat ik iets ben vergeten aan te sluiten of is de voeding nu al dood?

Bedankt.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik lees dit op de website van Antec:
Unique Dual Fans Technology: exhaust fan starts to spin when the power supply reaches certain temperatures to ensure proper airflow, the second fan spins on power up
Je voeding heeft twee ventilators en alleen diegene die aan de binnenkant zit draait bij het opstarten al. De andere gaat pas meedraaien wanneer de voeding te warm wordt.

Je zegt dat je niets meer kan doen maar dat is nogal vaag. Beschrijf eens duidelijk en volledig wat nu eigenlijk het probleem is.

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Heb je geen fan control achter op je voeding?
Zo nee, dan is je voeding denk ik al dood, want normaal gaat die fan draaien zodra de voeding stroom krijgt.
Zo ja, zet deze dan een volledig open.

(ik heb niet echt gekeken wat voor voeding het is)

Draaien je andere fan's wel (casefan, CPU-fan, videokaart-fan, enz.)?

En da het in de kamer warm is, kan heel normaal zijn. Bij mij is het ook zo dat als m'n pc aanstaat dat het hier al snel 40 graden is ofzo.

[ Voor 27% gewijzigd door ErikRedbeard op 14-05-2006 22:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het begint met vastlopers bij afsluiten van windows, hij blijft op blauw scherm hangen en sluit heeeel langzaam af. Na een aantal reboots liep msn vast zodra ie opstartte. Er staat MSN Messenger reageert niet... afsluiten lukt echter ook niet, zelfs via taskmgr proces msnmsgr.exe afsluiten deed ie niet. Andere dingen in windows waren ook niet meer te openen zonder vast te lopen.

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ga eens de Bios in nadat hij zo traag wordt en zeg je CPU temperature eens.

BTW heb je hem zelf geassembleerd?

[ Voor 21% gewijzigd door ErikRedbeard op 14-05-2006 22:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja hij is zelf geassembleerd, processor was boxed dus ik heb niets met koelpasta gedaan, gumlaagje zat op de koeler dus dat zou in orde moeten zijn lijkt me?

edit: is het wel normaal dat de kast echt heel warm wordt bij de voeding?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 22:53 ]

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 22:50:
edit: is het wel normaal dat de kast echt heel warm wordt bij de voeding?
Ligt eraan wat is warm?
Hand schroeit vast?
Hand vriest vast?

Aan warm, koud, lauw hebben we niet veel, want iedereen vind dat anders.
Als je aan de temperatuur kan komen in Fahrenheit of Celcius dat zou handig zijn.

Maar echt warm zou het naar mijn gevoel niet mogen zijn.
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 22:50:
Ja hij is zelf geassembleerd, processor was boxed dus ik heb niets met koelpasta gedaan, gumlaagje zat op de koeler dus dat zou in orde moeten zijn lijkt me?
Kan je toevallig je CPU fan nog bewegen of heb je het plastic op de gumlaag (koelpasta) laten zitten?

[ Voor 29% gewijzigd door ErikRedbeard op 14-05-2006 23:07 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Sommige voedingen worden echt warm als je je hand er achter houdt. Een voeding kan wel tegen een stootje dus ik denk niet dat het probleem daar ligt.

Heb je wel alle drivers goed geïnstalleerd? En kijk eens de temperaturen en voltages na in je BIOS.

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-02 15:57
Is er genoeg airflow achter de kast? Als je je PC in een bureau zet (zoals je bij veel te veel huishoudens ziet) kan de warmte uit de voeding enzo gewoon niet weg. Ik hoop voor je dat de PSU nog niet dood is.

Het trage afsluiten enzo doet wel vermoeden dat je proc heel hard aan het terugclocken is ofso. Zit die koeler er ECHT goed op ?

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ja, de voeding van mn Sonata 1 (ouder model) wordt ook vrij heet. Maar als het goed is zit een oververhittingsbeveiliging in, waardoor die vanzelf wel afslaat als ie te warm wordt. Ik zou me dus niet teveel zorgen maken om de temperatuur van de voeding.

Check anders met Speedfan ofzo de temperaturen en voltages (en post ze hier). Dan zie je snel genoeg of er iets mis is.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Het is imo niet normaal als een voeding meer dan 40 graden wordt, zegmaar dat je je hand er niet op kunt houden omdat het te heet is.
Misschien kun je contact opnemen met de support van Antec?

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Hand is er nog op te houden, maar het voelt wel erg warm aan. Hij staat inderdaad in een zeer klein vakje met weinig lucht, ik zal hem er eens buiten laten staan.
Plasticje van de koeler zat er bij mijn weten niet meer op, ik heb hem namelijk nog heel even erafgehaald en toen zat er al een klein beetje gum op de core. Hij beweegt ook niet meer.
Ik ga hem nu weer even stressen en laat de temps/volts weten als ie weer vastloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 23:30 ]

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-02 06:59
Blaast er lucht uit de voeding? Zo ja, dan werkt ie nog gewoon en gaat de 2e fan nog niet aan. De voeding kan idd wat warm zijn, maar dat is normaal. Pas al hij echt warm wordt (dus dicht bij handen verbranden enzo) heb je een probleem.

Als er geen lucht uit de voeding blaast wordt het een gevalletje garantie. De fans in je voeding zijn kaduuk dan.

De temperatuur in je kamer zal geen verschil hebben of de fans het nu wel of niet doen. Sterker nog, als je de fans kapot zouden zijn zou je kamer zefs net ietsjes kouder moeten zijn: er blijft meer warmte in je PC zitten. De PC gaat niet ineens meer warmte genereren als een fan uit staat. De warmte blijft dus gewoon hangen in de PC en hij zal dan ook warmer worden.

Je stabiliteitsproblemen en extra warmte kunnen trouwens ook buiten hardware vallen. Draai je een virusscanner en anti-spyware? Zo nee, onmiddelijk installeren die hap. Spyware heeft de neiging je PC super instabiel te maken en veel aanspraak te maken op bijvoorbeeld je HDD en processor. Dit zou ook de extra warmte kunnen verklaren. En natuurlijk is het ook warm weer buiten, dus dan wordt je kamer ook warmer :+

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

Verwijderd

Topicstarter
Hij zou vrij schoon moeten zijn met Norton Internet Security en Spybot.

• ShadowLord
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 23:37:
Hij zou vrij schoon moeten zijn met Norton Internet Security en Spybot.
Dan wordt het onderdeel voor onderdeel testen. Dus je PC stressen terwijl je met een programme de temparatuur in de gaten houd (bijvoorbeeld Speedfan of nTune). Meer info van je videokaart kan je krijgen met Rivatuner (de monitor optie is een beetje verscholen, maar wel aanwezig). Houd ook de voltages van je voeding in de gaten (als het goed is kan Speedfan deze ook kan uitlezen).

Ook zou je met Memtest86+ je geheugen kunnen testen. Verder kun je je HDD testen met een tooltje van de fabrikant van je HDD (alleen hier ligt het waarschijnlijk niet aan).

Edit: En dus ff checken of je voeding wel lucht uitblaast, want als dat niet zo is heb je je probleem gevonden :)

[ Voor 7% gewijzigd door ShadowLord op 14-05-2006 23:45 ]

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Erikdevries
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 31-01 00:26
Heb hier zelf een Sonata 2 kast staan met een zelfde voeding, echter wordt mijn kast geheel niet warm en de voeding zelf is nu "lauw" (pc staat nu 8 uur aan). Lijkt me dus niet echt gezond als je kast bloedheet wordt. Mijn pc staat overigens wel vrij, dus de lucht die eruit komt kan goed wegstromen.

Verder geen tips, maar leek me handig even te melden dat die kast / voeding dus niet in alle gevallen zo warm is.

• ShadowLord
Wat is bloedheet? Wat is te warm? Vroeger vond ik als iets in de PC (zoals m'n proc) 40 graden werd al veel te warm. Tot ik m'n vingers verbrande aan een chipset, dat herdefineerde 'erg warm' wel voor me :+

De warmte van een PC is dus vrij subjectief. Daarom, met temperaturen kan er veel zekerder iets gezegd worden.

[ Voor 10% gewijzigd door ShadowLord op 14-05-2006 23:51 ]

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:49
ShadowLord schreef op zondag 14 mei 2006 @ 23:50:
De warmte van een PC is dus vrij subjectief. Daarom, met temperaturen kan er veel zekerder iets gezegd worden.
Niet de temperaturen die je afleest van je moederbord sensors. Immers: waar meet de sensor? 50 graden op het ene mobo kan hetzelfde zijn als 30 op het andere mobo. Simpeler is het om te zeggen dat als je een component aanraakt en je verbrand bijna je klauwen dan is het gewoon veel en veel te heet. We weten allemaal dat een CPU gaan 60 graden moet worden. Als een CPU 30 of 40 graden is kan je een koelblok gewoon vastpakken bijvoorbeeld.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Verwijderd

Topicstarter
Hmm ik denk toch dat ik eruit ben.

Ten eerste is het normaal dat de fan op de voeding uitstaat. De voeding heeft inderdaad twee fans, waarvan er een slechts dient ter voorkoming van oververhitting.
Aangezien ik op een andere plek urenlang probleemloos de pc heb laten draaien bij het installeren van windows denk ik dat het ligt aan de plek waar hij staat. Hij staat in een behoorlijk klein vak met heel weinig luchtruimte aan de achterkant. Als ik mn hand in de open ruimte in dit vak deed, dus net boven de computer voelde de lucht echt butiengewoon warm aan. Ik denk dat het dus hiermee te maken heeft. Ik draai de kast nu een tijdje open en buiten het bureau, en er zijn geen problemen.
Pagina: 1