Op het moment heb ik een big-tower staan met een in de loop der jaren bij elkaar geharkt zooitje, het is een leuke pc voor games e.d. maar ik vind m te groot, lomp en het moederbord begint kuren te vertonen. Deze pc gaat na een nieuw moederbord ontvangen te hebben naar me broertje toe. Over een maandje ga ik studeren en zal dan daarvoor een macbook pro 17" aanschaffen. Voor op mn kamer wil ik dan een klein pctje met krachtige prestaties, deze gebruik ik als media center pc, af en toe een game en als design bak. Ik heb net een 20,1" tft gekocht, evenals een nieuw tb en muis, het gaat dus alleen om de kast.Deze wil ik over +/- een maand gaan aanschaffen.
Ik heb na het nodige onderzoek het volgende samengesteld in de pricewatch:
Behuizing:
Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zwart/Groen) € 96,50
Ik heb deze kast gekozen na een positieve review van anandtech te hebben gelezen.
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2464
De kast kan 2 5,25inch units kwijt en biedt eigenlijk een mooi compromis tussen inhoud en buitenmaten. Ik twijfel alleen aan de stilte van de voeding, aangezien ik ook een eenvoudige waterkoeling set erin ga zetten, hij zal namelijk 24/7 aanstaan in een ruimte waarin ik ook slaap, dus stilte is ERG belangrijk voor me. Ik heb nu als voeding maar een enermax erbij genomen, wegens erg goeie ervaringen hiermee in het verleden.
Voeding:
Enermax ELT400AWT Liberty 400W (ATX12V 2.2)
Gekozen wegens het modulaire kabelsysteem, dit lijkt me een topidee in een toch al kleine behuizing. 400watt lijkt me voldoende voor dit systeem.
Moederbord:
Vanwege de behuizing zit ik vast aan een mATX moederbord, ik zat zelf te denken aan een
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Dit bord heeft alles wat ik nodig heb, nforce 4 chipset, sata 3Gb/s, firewire, 4 geheugensloten en 2 gewone PCI sloten, dit is eigenlijk wat krap maar goed, dat wordt een externe wlan adapter gebruiken, of de onboard soundchip (dit vind ik minder eigenlijk.)
Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
lijkt me goed geheugen, 2x 1 gb ivm dual-channel, 512mb modules wil ik liever niet meer in investeren, 2gb is wel een beetje overkill denk ik.
Processor:
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, OEM)
dual core aangezien dat de toekomst is, deze heeft een mooie prijs/prestatie verhouding. De OEM omdat ik waterkoeling ga gebruiken.
Videokaart:
Asus GeForce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256
Deze kaart zit nu als AGP uitvoering in mn huidige systeem, voldoet prima aan mijn eisen aangezien ik toch vrij weinig game, of zou ik met het oog op de toekomst beter een 7xxx kunnen nemen?
De 6600 draait momenteel prima onder vista, zou een 7xxx dat beter kunnen?
Silenced versie vanwege het geluid.
Harddisk:
Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Gekozen vanwege het na horen zeggen lage geluidsniveau in idle en de 16mb cache/sata2.
Samsung heeft de spinpoints nog niet in hogere capaciteit uitgebracht dan 250gb, dus die valt even af.
Geluidskaart:
Creative Audigy2, heb ik nog uit mn huidige systeem, in combinatie met een z-5500 lijdt dit tot erg mooi geluid
TV Kaart: Hauppauge winTV PVR150-MCE.
heb ik nog uit mn oude systeem, evenals de microsoft remote kit.
WLAN kaart:
Linksys wmp54g. Heb ik nog uit mn oude systeem.
Dus ik moet ofwel een usb wlan adapter nemen, ofwel de geluidskaart onboard gebruiken. dilemma, dilemma.
DVD Writer:
NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Retail, Zwart)
Lijkt me prima.
Waterkoeling:
Thermaltake BigWater 735 CL-W0075 (CPU, Socket 775/754/939/940)
Lijkt me een mooie set voor zn prijs, veel meer wil ik er niet aan uitgeven.
Het reservoir in 5,25inch komt mooi uit qua ruimte in de behuizing, de radiator is 120mm, dus die kan mooi op de plek komen van de huidige fan. De rest van de warmte trekt de voeding wel weg.
Wat zouden de tweakers nog aanvullen of verwijderen? Ik hoor graag suggesties. Het is belangrijk voor me dat ie lang meegaat, aangezien ik de komende jaren als student niet veel geld (over) heb voor upgrades.
Ik heb na het nodige onderzoek het volgende samengesteld in de pricewatch:
Behuizing:
Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zwart/Groen) € 96,50
Ik heb deze kast gekozen na een positieve review van anandtech te hebben gelezen.
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2464
De kast kan 2 5,25inch units kwijt en biedt eigenlijk een mooi compromis tussen inhoud en buitenmaten. Ik twijfel alleen aan de stilte van de voeding, aangezien ik ook een eenvoudige waterkoeling set erin ga zetten, hij zal namelijk 24/7 aanstaan in een ruimte waarin ik ook slaap, dus stilte is ERG belangrijk voor me. Ik heb nu als voeding maar een enermax erbij genomen, wegens erg goeie ervaringen hiermee in het verleden.
Voeding:
Enermax ELT400AWT Liberty 400W (ATX12V 2.2)
Gekozen wegens het modulaire kabelsysteem, dit lijkt me een topidee in een toch al kleine behuizing. 400watt lijkt me voldoende voor dit systeem.
Moederbord:
Vanwege de behuizing zit ik vast aan een mATX moederbord, ik zat zelf te denken aan een
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Dit bord heeft alles wat ik nodig heb, nforce 4 chipset, sata 3Gb/s, firewire, 4 geheugensloten en 2 gewone PCI sloten, dit is eigenlijk wat krap maar goed, dat wordt een externe wlan adapter gebruiken, of de onboard soundchip (dit vind ik minder eigenlijk.)
Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
lijkt me goed geheugen, 2x 1 gb ivm dual-channel, 512mb modules wil ik liever niet meer in investeren, 2gb is wel een beetje overkill denk ik.
Processor:
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, OEM)
dual core aangezien dat de toekomst is, deze heeft een mooie prijs/prestatie verhouding. De OEM omdat ik waterkoeling ga gebruiken.
Videokaart:
Asus GeForce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256
Deze kaart zit nu als AGP uitvoering in mn huidige systeem, voldoet prima aan mijn eisen aangezien ik toch vrij weinig game, of zou ik met het oog op de toekomst beter een 7xxx kunnen nemen?
De 6600 draait momenteel prima onder vista, zou een 7xxx dat beter kunnen?
Silenced versie vanwege het geluid.
Harddisk:
Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Gekozen vanwege het na horen zeggen lage geluidsniveau in idle en de 16mb cache/sata2.
Samsung heeft de spinpoints nog niet in hogere capaciteit uitgebracht dan 250gb, dus die valt even af.
Geluidskaart:
Creative Audigy2, heb ik nog uit mn huidige systeem, in combinatie met een z-5500 lijdt dit tot erg mooi geluid
TV Kaart: Hauppauge winTV PVR150-MCE.
heb ik nog uit mn oude systeem, evenals de microsoft remote kit.
WLAN kaart:
Linksys wmp54g. Heb ik nog uit mn oude systeem.
Dus ik moet ofwel een usb wlan adapter nemen, ofwel de geluidskaart onboard gebruiken. dilemma, dilemma.
DVD Writer:
NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Retail, Zwart)
Lijkt me prima.
Waterkoeling:
Thermaltake BigWater 735 CL-W0075 (CPU, Socket 775/754/939/940)
Lijkt me een mooie set voor zn prijs, veel meer wil ik er niet aan uitgeven.
Het reservoir in 5,25inch komt mooi uit qua ruimte in de behuizing, de radiator is 120mm, dus die kan mooi op de plek komen van de huidige fan. De rest van de warmte trekt de voeding wel weg.
Wat zouden de tweakers nog aanvullen of verwijderen? Ik hoor graag suggesties. Het is belangrijk voor me dat ie lang meegaat, aangezien ik de komende jaren als student niet veel geld (over) heb voor upgrades.