Toon posts:

Kleine high-performance media center pc

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment heb ik een big-tower staan met een in de loop der jaren bij elkaar geharkt zooitje, het is een leuke pc voor games e.d. maar ik vind m te groot, lomp en het moederbord begint kuren te vertonen. Deze pc gaat na een nieuw moederbord ontvangen te hebben naar me broertje toe. Over een maandje ga ik studeren en zal dan daarvoor een macbook pro 17" aanschaffen. Voor op mn kamer wil ik dan een klein pctje met krachtige prestaties, deze gebruik ik als media center pc, af en toe een game en als design bak. Ik heb net een 20,1" tft gekocht, evenals een nieuw tb en muis, het gaat dus alleen om de kast.Deze wil ik over +/- een maand gaan aanschaffen.

Ik heb na het nodige onderzoek het volgende samengesteld in de pricewatch:

Behuizing:
Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zwart/Groen) € 96,50

Ik heb deze kast gekozen na een positieve review van anandtech te hebben gelezen.
http://www.anandtech.com/casecooling/showdoc.aspx?i=2464
De kast kan 2 5,25inch units kwijt en biedt eigenlijk een mooi compromis tussen inhoud en buitenmaten. Ik twijfel alleen aan de stilte van de voeding, aangezien ik ook een eenvoudige waterkoeling set erin ga zetten, hij zal namelijk 24/7 aanstaan in een ruimte waarin ik ook slaap, dus stilte is ERG belangrijk voor me. Ik heb nu als voeding maar een enermax erbij genomen, wegens erg goeie ervaringen hiermee in het verleden.

Voeding:
Enermax ELT400AWT Liberty 400W (ATX12V 2.2)
Gekozen wegens het modulaire kabelsysteem, dit lijkt me een topidee in een toch al kleine behuizing. 400watt lijkt me voldoende voor dit systeem.

Moederbord:
Vanwege de behuizing zit ik vast aan een mATX moederbord, ik zat zelf te denken aan een
Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA)
Dit bord heeft alles wat ik nodig heb, nforce 4 chipset, sata 3Gb/s, firewire, 4 geheugensloten en 2 gewone PCI sloten, dit is eigenlijk wat krap maar goed, dat wordt een externe wlan adapter gebruiken, of de onboard soundchip (dit vind ik minder eigenlijk.)

Geheugen:
1GB x 2 (2GB) PC3200 DDR, CL2 (Corsair TWINX2048-3200C2)
lijkt me goed geheugen, 2x 1 gb ivm dual-channel, 512mb modules wil ik liever niet meer in investeren, 2gb is wel een beetje overkill denk ik.

Processor:
AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, OEM)
dual core aangezien dat de toekomst is, deze heeft een mooie prijs/prestatie verhouding. De OEM omdat ik waterkoeling ga gebruiken.

Videokaart:
Asus GeForce 6600 256MB (PCIe, DVI), EN6600 Silencer/256
Deze kaart zit nu als AGP uitvoering in mn huidige systeem, voldoet prima aan mijn eisen aangezien ik toch vrij weinig game, of zou ik met het oog op de toekomst beter een 7xxx kunnen nemen?
De 6600 draait momenteel prima onder vista, zou een 7xxx dat beter kunnen?
Silenced versie vanwege het geluid.

Harddisk:
Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
Gekozen vanwege het na horen zeggen lage geluidsniveau in idle en de 16mb cache/sata2.
Samsung heeft de spinpoints nog niet in hogere capaciteit uitgebracht dan 250gb, dus die valt even af.

Geluidskaart:
Creative Audigy2, heb ik nog uit mn huidige systeem, in combinatie met een z-5500 lijdt dit tot erg mooi geluid :)

TV Kaart: Hauppauge winTV PVR150-MCE.
heb ik nog uit mn oude systeem, evenals de microsoft remote kit.

WLAN kaart:
Linksys wmp54g. Heb ik nog uit mn oude systeem.
Dus ik moet ofwel een usb wlan adapter nemen, ofwel de geluidskaart onboard gebruiken. dilemma, dilemma.

DVD Writer:
NEC ND-3550 16x (Dual-layer, Retail, Zwart)
Lijkt me prima.

Waterkoeling:
Thermaltake BigWater 735 CL-W0075 (CPU, Socket 775/754/939/940)
Lijkt me een mooie set voor zn prijs, veel meer wil ik er niet aan uitgeven.
Het reservoir in 5,25inch komt mooi uit qua ruimte in de behuizing, de radiator is 120mm, dus die kan mooi op de plek komen van de huidige fan. De rest van de warmte trekt de voeding wel weg.

Wat zouden de tweakers nog aanvullen of verwijderen? Ik hoor graag suggesties. Het is belangrijk voor me dat ie lang meegaat, aangezien ik de komende jaren als student niet veel geld (over) heb voor upgrades.

Verwijderd

Leuk systeem. Alleen 1 punt, de voeding. Die past niet. Die is namelijk ATX en de kast is mATX.

Verwijderd

Topicstarter
van de aspire site:
Power Supply

ATX 420W power supply
-High-gloss mirror finish
-1*80mm built-in UV blue LED fan
-Wire management:all wires are sleeved
-Size:116 x 149 x 87 mm.

De voeding is dus standaard ATX formaat.
De vraag is alleen of deze voldoet aan mijn eisen qua geluidsniveau en stabiliteit, oftewel is de het de moeite waard een andere voeding te plaatsen?

nog even een plaatje van de kast om eea te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://aspireusa.net/images/products/X-QPACK-GN-10_500.jpg

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

...en 2 gewone PCI sloten, dit is eigenlijk wat krap maar goed, dat wordt een externe wlan adapter gebruiken, of de onboard soundchip (dit vind ik minder eigenlijk.)...
Je kan ook bijvoorbeeld dit Foxconn 6150K8MA-8EKRS bord nemen; dan heb je wel gewoon 3 ouderwetse PCI-sloten. Nadelen van dit bord zijn dat er geen HD-Audio en geen DVI-out op zitten, maar aangezien je een Audigy2 en een GF6600 wilde gaan gebruiken maakt dat niet uit.

Heb dit moederbord uit een overzicht op het Anandtech Forum geplukt... zie hiero.

Wat verwacht je van waterkoeling voor deze set? Meer koeling of minder herrie?

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

John_Glenn schreef op maandag 15 mei 2006 @ 00:49:
[...]

Je kan ook bijvoorbeeld dit Foxconn 6150K8MA-8EKRS bord nemen; dan heb je wel gewoon 3 ouderwetse PCI-sloten. Nadelen van dit bord zijn dat er geen HD-Audio en geen DVI-out op zitten, maar aangezien je een Audigy2 en een GF6600 wilde gaan gebruiken maakt dat niet uit.

Heb dit moederbord uit een overzicht op het Anandtech Forum geplukt... zie hiero.

Wat verwacht je van waterkoeling voor deze set? Meer koeling of minder herrie?
Minder herrie zoals hij duidelijk uitlegt in de startpost.
En zelf zou ik niet voor een Foxconn gaan, maar dat is jou keuze.

[ Voor 6% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2006 00:54 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
Voeding gaat niet passen, degene die in de kast zit is namelijk minder lang dan een standaard voeding. ATX-voeding zegt sowieso niks over de maten, meer over het soort voeding

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:37
Foxconn maakt ook moederborden voor Intel en op die borden is qua stabiliteit en betrouwbaarheid weinig op aan te merken

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

klein? ik kwam deze tegen. als ik nu een klein media center zou moeten bouwen zou ik het wel weten _/-\o_

Aunt bunny is coming to get me!

• Facer
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Toeval ik heb hier ook de Aspire X-Qpack (mATX, 420W, Zwart/Grijs) kast staan voor me MCE.
Als je de huidige voeding erin wilt laten dan moet je iets aan de fan in de ventilator doen. Deze maakt (vindt ik) teveel lawaai. Een andere voeding erin is dus geen slecht idee.

AMD Athlon 64 X2 3800+ Manchester (S939, 2,0GHz, 2x512KB, OEM
Blijft ongeveer 40/50 graden onder volledige belasting

Asus A8N-VM CSM, GeForce 6150 (mATX, PCI-e, Sound, G-LAN, SATA II RAID, 1394, VGA
Mooi moederbord weinig op aan te merken

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

mad_max234 schreef op maandag 15 mei 2006 @ 00:53:
Minder herrie zoals hij duidelijk uitlegt in de startpost.
Oeps, was niet lineair aan het lezen denk ik :)
Ik vraag me eerlijk gezegd af of zo'n mini-waterkoelingskit wel meer stilte biedt. De warmte moet nog steeds de kast uit als je alles binnen monteert, dus de case/radiatorfan moet net zo hard draaien. Met een van die grote (dure) heatpipe-koelblokken (waarbij dus de eerste warmteafvoer ook heel efficient is, net als bij w.c.) zou de casefan lijkt me even hard moeten werken...

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

John_Glenn schreef op maandag 15 mei 2006 @ 01:32:
[...]

Oeps, was niet lineair aan het lezen denk ik :)
Ik vraag me eerlijk gezegd af of zo'n mini-waterkoelingskit wel meer stilte biedt. De warmte moet nog steeds de kast uit als je alles binnen monteert, dus de case/radiatorfan moet net zo hard draaien. Met een van die grote (dure) heatpipe-koelblokken (waarbij dus de eerste warmteafvoer ook heel efficient is, net als bij w.c.) zou de casefan lijkt me even hard moeten werken...
Je kan met waterkoeling meer effective koeloppervlakte krijgen, en hang je hem buiten je kast dan hoeft je fan minder hard.(de lucht is immers koeler dan in de kast) en als je een goedblok koopt met een goed radiater en een goed pomp dan is het beter dan de beste luchtkoeler, en kan je fan weer een stuk omlaag.

[ Voor 15% gewijzigd door mad_max234 op 15-05-2006 01:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
@john_glenn:
zoals mad_max al zegt, het gaat me om de stilte bij acceptabele temperaturen. overclocken ben ik niet zo in geinteresseerd, aangezien het maar een media center pctje is.

Ik zoek dus een waterkoelingssetje wat vooral stil is voor een minimale prijs, ik had nog even zitten kijken op aqua-computer.de. dan zou ik rond de 200 euro kwijt zijn voor een setje, maakt dit nou veel verschil?
Ik ben sowieso van plan om de rad aan de buitenkant van de kast vast te maken.

@facer:

de enermax voeding is W150 x H86 x D140 (mm), dus 140-116 = 24mm dieper, zou je misschien kunnen kijken voor me of dat past? :>

Ik wil eigenlijk voor amd gaan, aangeziend de core duo 1 nog altijd niet sneller of koeler is. Ik dacht dat AMD wat goedkoper was, maar ik ga t even uitzoeken, aangezien het misschien beter is om in ddr2 geheuegen te investeren dan in ddr1 geheugen (met het oog op de toekomst).

• The Eagle
  • Laatst online: 19:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik vond zelf de Dell Optiplex GX620 met de USFF behuizing wel een leuk ding:
Afbeeldingslocatie: http://img.dell.com/images/global/products/optix/gx620_usf_front_314x314.jpg
Zit ergens rond de 800 euro inclusief btw, ex opties, en zou prima MCE moeten kunnen draaien (1gb RAM P4 160gb hdd etc) :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
AMD Athlon 64 X2 Manchester, 3800+, Socket 939, Boxed € 283,08
Intel Pentium D, 950, Socket 775, Boxed € 302,68

Asus A8N-VM CSM € 69,17 € 69,17
GigaByte GA-8I945GMF, Retail € 95,16

Corsair TWINX2048-3200C2PT, 2048 MB, DDR, PC3200, 400 MHz € 191,39
OCZ OCZ26672048ELGEGXT-K, 2048 MB, DDR2, PC5400, 667 MHz, 2 x € 204,92

Intel is gewoon duurder zo te zien.

edit:
zoals je ziet wil ik waterkoeling vanwege het geluid. Ik heb het sowieso niet zo op dell, hoge verzendkosten, lage kwaliteit (veel plastic) en slechte service. Ik ga dus liever voor zelfbouw. Bedankt voor de suggestie though.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 12:06 ]

• Dreamvoid
  • Niet online
Wat is er mis met de onboard sound van die A8N-VM CSM? Da's gewoon een prima SoundMax HD-Audio chippie. Voor gamen idd niet handig (dan zou ik een Audigy of X-Fi pakken), maar voor een media center perfect. Overigens zit bij dit mobo de S/PDIF en TV-out brackets niet bijgeleverd, die moeten er los bij (5+10 euro). De Gigabyte 6150 plank heeft dat wel standaard, maar weer geen DVI. Er is ook nog een MSI 6150 plankje, zou je even moeten opzoeken.

Waarom trouwens nog een extra losse geluidskaart en videokaart?

• belblade
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10-2025

belblade

Belgian wacko

als je voor die losse bracket gaat van asus zelf (voor spdif-out): let er dan op dat deze niet in een low-profile case past (ik had zoiets voor ...)
voor de rest: kijk ook eens in het htpc-topic (al 11 blz): daarin vind je heel wat relevante info ...

• Facer
  • Niet online

Facer

Ken net.....

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:50:
@facer:[/b]
de enermax voeding is W150 x H86 x D140 (mm), dus 140-116 = 24mm dieper, zou je misschien kunnen kijken voor me of dat past? :>

Ik wil eigenlijk voor amd gaan, aangeziend de core duo 1 nog altijd niet sneller of koeler is. Ik dacht dat AMD wat goedkoper was, maar ik ga t even uitzoeken, aangezien het misschien beter is om in ddr2 geheuegen te investeren dan in ddr1 geheugen (met het oog op de toekomst).
Nu past de molex van me CD-rom speler al moeilijk ivm. de voeding. Ik zal het vanavond even voor je na meten hoeveel ruimte je echt hebt

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Een standaard ATX psu kan wel, mits je een korte dvd-drive gebruikt (bv Lite-on).

er komt ook een luxe broertje, welke ik persoonlijk mooier vind: http://www.sfftech.com/in...ow/ultra_microfly_review/

Hier gaat er trouwens een topic over:
http://www.hardforum.com/showthread.php?t=924745)

[ Voor 17% gewijzigd door MP3-Junky op 18-05-2006 22:14 . Reden: hardforum link toegevoegd ]

Verwijderd

Ik was/ben zelf ook op zoek naar een vergelijkbaar kastje, en kwam uit bij de Silverstone Sugo. Kleiner dan de Aspire, er past een ATX voeding in, en (heel persoonlijk >:) ) stukken mooier. Geen plastic maar echt mooi metaal :9

• MP3-Junky
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Maar de Silvertek verliest het op het gebied van performance van de Q-pack (geluid en koeling).

zie ook http://www.sfftech.com/in...Micro_ATX_3-way_shootout/

en hij is een stuk duurder dan de q-pack en heeft geen psu

Verwijderd

'k zou voor de MSI K8NGM2-FID gaan.
http://forums.anandtech.c...catid=29&threadid=1803985

Verwijderd

MP3-Junky schreef op donderdag 18 mei 2006 @ 22:38:
Maar de Silvertek verliest het op het gebied van performance van de Q-pack (geluid en koeling).

zie ook http://www.sfftech.com/in...Micro_ATX_3-way_shootout/

en hij is een stuk duurder dan de q-pack en heeft geen psu
Mwa, er komt toch waterkoeling in, en een beetje tweaker weet de boel wel stil te houden (waterkoeling -> minder warmte in de kast -> fans @ low rpm -> stil & koel :) ).
Hij kost ongeveer 2 tientjes meer, en de voeding uit de Aspire zou toch vervangen worden door een echte ;)

• The Loose Moose
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-03-2022
Hoi weet iemand een goede plek om de kast, die genoemd wordt in dit artikel, te kopen? Aspire X-Qpack

Thanks

• beefstick
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:15
The_Eagle schreef op maandag 15 mei 2006 @ 12:00:
Ik vond zelf de Dell Optiplex GX620 met de USFF behuizing wel een leuk ding:
[afbeelding]
Zit ergens rond de 800 euro inclusief btw, ex opties, en zou prima MCE moeten kunnen draaien (1gb RAM P4 160gb hdd etc) :)
Mag ik je 1 ding aanraden: Doe Het Niet!
Die dingen hebben ze bij mij op de universiteit en ze vallen bij bosjes uit.
De redenen van uitval zijn bijna eindeloos te noemen, defecte HD tot doorgefikte proc of mem.
Systeembeheer wordt er een beetje gek van ondertussen. Er zijn iedere dag wel 4 van die apparaten die het niet doen (van de ~150) en als die gemaakt zijn, staan er de volgende dag weer 4 klaar. Er komt geen einde aan.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

beefstick schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 23:15:
Mag ik je 1 ding aanraden: Doe Het Niet!
Die dingen hebben ze bij mij op de universiteit en ze vallen bij bosjes uit.
De redenen van uitval zijn bijna eindeloos te noemen, defecte HD tot doorgefikte proc of mem.
Systeembeheer wordt er een beetje gek van ondertussen. Er zijn iedere dag wel 4 van die apparaten die het niet doen (van de ~150) en als die gemaakt zijn, staan er de volgende dag weer 4 klaar. Er komt geen einde aan.
Oud topic... maar verder hoop ik ook dat je lekker aan het overdrijven bent... als er elke dag 4 uitvallen heb je een uitvalspercentage van tegen de 100% in twee maanden :z
(kan me wel voorstellen dat er relatief veel stuk gaan - die dingen heb ik ook zien staan en ze zijn klein en je hoort ze niet en er zit wel een netburst proc in... :o)

• martijn-
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:23
The Loose Moose schreef op zaterdag 19 augustus 2006 @ 22:58:
Hoi weet iemand een goede plek om de kast, die genoemd wordt in dit artikel, te kopen? Aspire X-Qpack

Thanks
wat dacht je van de pricewatch van tweakers Link
Pagina: 1