Beweging in het donker vastleggen. Mogelijk en zo ja, hoe?

Pagina: 1
Acties:
  • 807 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Massiefje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23-01 21:41
Ik heb pas geleden een photoshoot gehad met een drummer. Heb wat foto's van zijn drumstel gemaakt, maar vanwege het lelijke licht van buiten, zijn toen de rolluiken dicht gegaan. Het was dus vrij donker op de plek waar het drumstel stond. Foto's daarentegen zijn wel aardig geworden. (kan altijd beter natuurlijk :+)

Alleen, zoals velen misschien wel kennen, kon deze drummer ook een drumstokje tussen zijn vingers draaien en we hebben een aantal pogingen gewaagd om dit goed op foto vast te leggen. Dus alles stil op beeld, behalve de stokjes. Maar wat we ook probeerden, we kregen het niet voor elkaar. Niet met flitser, niet zonder flitser, lange sluitertijd, korte sluitertijd, etc etc.

Iemand nog tips wat we een andere keer zouden kunnen proberen ?

Ik heb de beschikking over een Canon 350D, een aantal lenzen (niet belangrijk, lijkt me) en een 580EX flitser.

edit:
ook een statief heb ik trouwens :+

[ Voor 4% gewijzigd door Massiefje op 14-05-2006 18:15 ]

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
hmm, lijkt me dat het met een lange sluitertijd wel moet lukken, niet té lang natuurlijk. verder als je met flitser speelt kun je leuke effecten krijgen als je hem op het 2e gordijn synct. statief of een geschikt stuk meubilair lijkt me wel nodig.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Verwijderd

Hmmm... lijkt me wel mogelijk, alleen ken ik de specs van je flitser niet...

Maar als die in staat is om meerdere flitsen af te geven... dan moet t gewoon lukken.

Stel je cam met een lange sluitertijd en een kleine diafragma-opening in. En flits of zelf, of gestuurd door de camera meerdere malen.

Zo leg je elk belichte beeld vast. Afhankelijk van de hoeveelheid flitsen, en de tussenpozen tussen t flitsen, kun je de snel bewegende momenten vast leggen. (of richt er een strobe op (ipv flitser) zelfde effect :)

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-01 15:23

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

580EX heeft inderdaad een prima stroboscoop-functie.....

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op zondag 14 mei 2006 @ 23:38:
Dan gaat dat dus prima werken :+

• Massiefje
  • Laatst online: 23-01 21:41
MartijnGizmo schreef op zondag 14 mei 2006 @ 23:38:
Ok, dus dat is dus de truc ? :)

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Iig één van de mogelijkheden.

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
zet je diafragma niet te ver open, bijvoorbeeld f/4 of 5.6
de camera op AV, en dan de iso snelheid op 400 of 800
deze waarden zijn natuurlijk afhankelijk van de beschikbare hoeveelheid licht.
speel een beetje met deze waarden tot je met de sluitertijd op zo'n 1/30e of 1/15e uit komt..... misschien nog wat langer.
nu zet je je flitser op de camera, en laat je deze ongeveer 2 tot 3 stops onderbelichten (dus op -2 of -3 instellen). Eventueel op 2nd curtain laten flitsen.

Je zorgt zo dat de camera een redelijk lange sluitertijd kiest, om de foto neutraal te belichten, hierdoor krijg je beweging van die stokken in de foto.
door nog zacht in te flitsen (evt dus aan het eind van de belichtingstijd dmv 2nd curtain) bevries je de actie.
Op deze manier krijg je 2 belichtingen in 1 foto, de ene door het omgevingslicht, met beweging, en daar doorheen zie je de geflitste belichting.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Verwijderd

hier heb ik nog een soortgelijke foto http://thehospages.com/pi...ers_en_vissen/image10.jpg

misschien niet helemaal wat je bedoelt met ronddraaiende stokjes maar toch de beweging ervan is denk ik wat je bedoelt. je kan zelf aan de exif info zien welke sluitertijd en zo ik had ;)
(kan de exif info zelf niet zien met irfanview op dit moment)

diafragma heb ik standaard op 1.8 staan en het is met een 28mm lens geschoten.
;)

oh en ik schiet altijd zonder flits ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-05-2006 23:41 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Krijg je bij een stroboscoop-functie icm langere belichtingstijd niet gewoon meerdere stilstaande stokjes te zien? :?

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 21:17

MBV

niet als je 1000/sec hebt, dan overlappen ze genoeg. Maar ik betwijfel of de 580EX dat kan :P

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

De 550EX kan iig tot 199Hz. :)

• guillaumemay
  • Laatst online: 04-12-2025
Is de stroboscoop echt het effect dat je wilt hebben dan? Een sluitertijd van ongeveer 1/6e moet toch voldoende zijn om hem stil in beeld te krijgen, terwijl de stokjes ronddraaien. Afhankelijk natuurlijk van hoe stil hij kan zitten en hoe hard hij de stokjes kan draaien.

Maar als hij stil kan zitten moet het toch geen probleem opleveren om je sluitertijd gewoon rond 1/6e te zetten?

Verwijderd

gium schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 02:41:
Is de stroboscoop echt het effect dat je wilt hebben dan? Een sluitertijd van ongeveer 1/6e moet toch voldoende zijn om hem stil in beeld te krijgen, terwijl de stokjes ronddraaien. Afhankelijk natuurlijk van hoe stil hij kan zitten en hoe hard hij de stokjes kan draaien.

Maar als hij stil kan zitten moet het toch geen probleem opleveren om je sluitertijd gewoon rond 1/6e te zetten?
Niet wanneer t te donker is :)

Een videolamp zou eigenlijk nog beter zijn, maar ja... die zijn niet zo mobiel als een flitser :)
Een goede spot kan ook helpen. :+

t object moet echt belicht worden wil je t voor elkaar krijgen wanneer je een langere sluitertijd kiest!

Verwijderd

gewoon een kaarsje neerzetten geeft ook altijd wel mooi licht voor dit soort dingen :)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-01 13:09

Garyu

WW

Verwijderd schreef op dinsdag 16 mei 2006 @ 22:35:
[...]

Niet wanneer t te donker is :)

Een videolamp zou eigenlijk nog beter zijn, maar ja... die zijn niet zo mobiel als een flitser :)
Een goede spot kan ook helpen. :+

t object moet echt belicht worden wil je t voor elkaar krijgen wanneer je een langere sluitertijd kiest!
Ik zie niet echt in wat "te donker" is, je kan toch gewoon een lampje aan doen?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Verwijderd

Garyu schreef op woensdag 17 mei 2006 @ 09:26:
[...]

Ik zie niet echt in wat "te donker" is, je kan toch gewoon een lampje aan doen?
Jupz kan, maar TS wilde de beweging in t donker vastleggen.

En t enige wat ik zeg is dat er licht voor nodig is om een beweging in t donker te kunnen vastleggen :p
Pagina: 1