Toon posts:

warmte deel 2

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

vorige week gepost dat mijn PC warm wordt, ik dacht dat het aan de stof lag, want vorige keer dat ik 'em opende lag er veel stof. Nu weer geopend en hij was toch wel goed schoon, nog even met de stofzuiger eroverheen en hij is echt schoon.

Toch wordt ie verdomd warm. Ik meet 4 temperaturen , alle 4 gaan boven de 50 graden, tot een graad of 55.

Het is een barebone PC, pemtium 4 met 120 GB HD.
( http://www.barbones.com/Images/slix/image001.jpg )

wat kan het nu zijn? de achterkant waar de fan zit en de voeding voelt met name warm aan
en heel sporadisch ook een brandlucht geroken.

Het kastje is dus klein en er zit geen aparte fan op de pc/videokaart (radeon 9600), die zijn anders gekoeld met die grote grijze 'versterkerachtige blokken'.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

55 graden kan een P4 goed hebben op zich, dus ik zou je er niet druk over gaan maken, zeker niet als het wat warmer is buiten kan de temp van het geval toch wat hoger oplopen. Zolang het nog niet extreem warm gaat worden moet je je er geen zorgen over gaan maken.

Zoek anders gewoon even op wat jouw P4 aan kan kwa warmte (je post niet welke je hebt, maar er zit nog wel verschil tussen de verschilllende cores).

Als alles werkt zou ik me geen zorgen maken :)

• Crijnn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-10-2025
Ik heb hier ook nog een P4 staan, als ik die intens gebruik, nu met dit weer komt ie ook wel in de buurt van de 55 graden. Moet prima kunnen.

Zolang het niet critical is maakt het toch niks uit? Volgens mij is 50 graden heel normaal voor dat creatieve kastje van je.

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-02 11:28
misschien anders als het kannog een extra fan erbij plaatsen voor de koeling.

Verwijderd

Topicstarter
willyfreak schreef op zondag 14 mei 2006 @ 17:32:
misschien anders als het kannog een extra fan erbij plaatsen voor de koeling.
ik heb een P4 2,67

Dat creative ding gebruikt een speciaal koelsysteem, zie

http://www.deviantforums..../reviews/slix/heatipe.jpg

Ik gebruik dus speedfan om de temp te checken. Kastje is 3 jaar oud, en de fan draait op 3500 toeren als ik speedfan op 100% heb.
Echter, 3 jaar terug draaide hij op 1900 toeren als ik speedfan op '18 of 19% zette'.
Nu moet ik speedfan op 3%(!) zetten wil ie onder de 2200 toeren uitkomen. De fan is niet helemaal meer 100% dan? Er komt veel warmte uit de achterkan van het kastje en de HD wordt ook gauw 50, 53 graden.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

fans slijten op den duur natuurlijk, dus vervangen kun je altijd proberen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:49

Theo

moederbord

als alle temps nu al boven de 50 graden zitten gaat jouw HD een hele zware zomer krijgen. 50+ Graden voor een HD is nogal aan de hoge kant. Misschien een idee om op zoek te gaan naar een manier om je hd te coolen, want als hij nu al 50 graden is zal hij van de zomer 55+ graden worden......

Nu met WP, PV, EV en PC

Verwijderd

Topicstarter
theodouma schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:03:
als alle temps nu al boven de 50 graden zitten gaat jouw HD een hele zware zomer krijgen. 50+ Graden voor een HD is nogal aan de hoge kant. Misschien een idee om op zoek te gaan naar een manier om je hd te coolen, want als hij nu al 50 graden is zal hij van de zomer 55+ graden worden......
ja, dat dacht ik ook. 40 graden is normaal. ik heb de kast nu openstaan zodat de warmte ook links en rechts weg kan. Ik zal van de week even een nieuwe fan kopen, gewoon een standaard fan? Het is een Creative Slix PC, een barebone.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:49

Theo

moederbord

je zal even in de kast moeten kijken wat voor mogelijkheide je heb om je hd te coolen. Misschien heb je ergens ruimte om een extra fan in de kast re zetten. Als je dat niet heb moet je ven kijken of je de huidige fans kan vervangen door zwaardere types, want je heb in je kast bijna geen airflow, en dat gaat je echt je hd kosten.

Als ik op de site kijk van creative zie ik dat jouw kast twee 5.25" bay's heeft. Je zou ook een HDcooler kunnen overwegen die je in een 5.25" bay zet.

Nu met WP, PV, EV en PC

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 18:48:
[...]

ja, dat dacht ik ook. 40 graden is normaal. ik heb de kast nu openstaan zodat de warmte ook links en rechts weg kan. Ik zal van de week even een nieuwe fan kopen, gewoon een standaard fan? Het is een Creative Slix PC, een barebone.
Je moet wel even de fan opmeten die je nu hebt, omdat je fans hebt met verschillende diktes en groottes.

Verwijderd

Die temps zijn wel ok, ik zou me meer zorgen gaan maken als je HDD warmer wordt als 50 graden, dit is namelijk niet echt bevordelijk voor de levensduur. Kun je eens met speedfan uitlezen hoe warm je HDD wordt?

Verwijderd

Topicstarter
de HD wordt dus 50-55 graden als de kast dicht is....
Nu heb ik hem open en de fan op 100% staan en dan is die 41 graden.
Als ik de fan gewoon aan heb (default) dan wordt ie met open kast 47,48 graden.
Pagina: 1