Problemen met Speedtouch 510

Pagina: 1
Acties:
  • 1.677 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik heb de laatste maanden wat problemen met m'n Thomson Speedtouch 510 router. Meestal werkt ie gewoon goed, maar af en toe vertoont ie wat rare kuren.
Een fenomeen wat tegenwoordig steeds vaker voorkomt is het volgende:
De router start op (1e groene lampje), start de lan verbindingen (2e lampje), begint verbinding te maken met de ADSL provider (3e lampje knippert), maar zodra hij de verbinding heeft opgezet reboot hij binnen een seconde en begint het verhaal van voren af aan weer. Dit kan ie makkelijk een uur volhouden voordat de verbinding stabiel blijft, een handmatige reboot helpt ook niet.

Iemand ervaring hiermee?

verdere specs:
Thomson Speedtouch 510
firmware 4.2.3.0.0
De router wordt niet erg warm en staat op een goed geventileerde plaats.

🖥️ | 🚗

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
klinkt als een 510 met kuren ...
Heb je al een ander modem geprobeert? (tweedehands zijn die 510's een euro of 5-10)

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:59

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Dit heb ik ook gehad. Het wordt steeds erger totdat je niet eens meer verbinding krijgt. Ik heb het modem toen (was nog in de garantieperiode) opgestuurd naar KPN, en een nieuwe ontvangen. Dat zal nu wel niet meer van toepassing zijn denk ik.

Het komt op het volgende neer: regel een nieuw modem.

(Het kan natuurlijk ook nog een andere oorzaak hebben, zoals bekabeling, dus test dat even, maar dit zijn exact de symptomen die mijn 510 toen ook vertoonde)

[ Voor 22% gewijzigd door DrivinUCrazy op 14-05-2006 16:58 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Het modem is van begin 2004, weet niet of er nog garantie op zit. Punt is ook dat ie niet altijd zo vreemd doet, dikke kans dat ik hem weer teruggestuurd krijg onder het motto "hier is niets mis mee".

Ik zal eens uitkijken naar een 2e hands Speedtouch of eventueel iets beters.

🖥️ | 🚗

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Er zijn van een bepaalde periode veel Speedtouch 510's die defect zijn na een ruim jaar a twee jaar. Slechte condensatoren gebruikt die dan bol gaan staan en een heel instabiel product achterlaten.

Als dit bij jou het geval is zal je merken dat het steeds vaker en steeds raarder gaat doen je modem. KPN ontkent dit overigens en weet van niets ;)

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
bjck schreef op zondag 14 mei 2006 @ 17:46:
KPN ontkent dit overigens en weet van niets ;)
Niet helemaal waar. In het grote forum archief staat ergens een linkje (gepost door JvS) naar een artikel waar KPN dit probleem toegeeft. Verder zijn er volop mensen die met succes aanspraak hebben gemaakt op vervanging van een 510 buiten garantie. Maar het klopt wel dat KPN dit probleem niet aan de grote klok heeft gehangen. Het serie nummer van de serie met bekende problemen begint (uit mijn hoofd) met 3EC. Als je een nette klachtenbrief schrijft, met verwijzing naar dat artikel (zelf even opzoeken dus) heb je een gerede kans op vervanging, ook buiten garantie.

Bekabeling lijkt mij uitgesloten als probleem aangezien volgens TS het modem volledig reboot.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Geloof me, de bekabeling is al meerdere keren gecheckt. En m'n serienummer begint trouwens met 035, niet de beruchte serie maar kennelijk een stuk nieuwer.

Ik ga trouwens geen brief sturen naar KPN oid. Het modem is buiten de garantieperiode en voor een paar euro heb ik een ander.

[ Voor 5% gewijzigd door MadMarky op 15-05-2006 00:46 ]

🖥️ | 🚗

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06:25
Lees dit eens: http://www.computerconsum...endetail.php?redartID=172 . Dit zou wel eens kunnen zijn waar JvS op doelt.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik had het inderdaad al gevonden, was alleen vergeten om een linkje in dit topic te zetten. Bedankt hiervoor.

🖥️ | 🚗

• chim0
  • Laatst online: 08:03
Heb je al een firmware update geprobeerd?

http://www.speedtouch.nl/drivers.html#510

Verwijderd

probeer inderdaad de firmware up te daten of gewoon een factory reset, om uit te sluiten dat het aan de software kan liggen.

Een nieuw modem speedtouch 510 kost ~ €65 of duurder. echt goedkoop zijn ze niet.. maar als je m kan overnemen zal ie ook voor €25 te koop zijn

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Ik ga geen pogingen doen om de firmware bij te werken voordat ik een ander heb. Sterker nog: ik probeer te voorkomen dat het ding reboot of zonder spanning komt te staan. Naast de verbindingsproblemen uit de TS, heb ik ook gemerkt dat hij soms erg moeilijk opstart. Dat ie zegmaar niets doet en er alleen een rood ledje snel knippert (geen gepiep). Dat houdt ie dan hardnekkig vol, ook na een periode zonder stroom te hebben gestaan.

Ik vertrouw het ding voor geen meter meer :X
Daarbij zijn ze nieuw vrijwel niet meer te krijgen en 2e hands echt wel goedkoper dan €25. Er zijn tal van mensen die hem voor minder weg doen.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Waarom wil je de firmware niet updaten ??

Daarnaast kun je m sowieso wel op factory default zetten, maar ik heb al begrepen dat je bang bent dat ie het dan helemaal niet meer doet.

Tja ik kan er begrip voor op brengen, maar ik ben meer een tweaker, ik had alles geprobeerd tot ik m of helemaal gemold had of weer werkend had met de oorzaak van het probleem gevonden.

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Hey ik ben tweaker en dus ook nogal gesteld op m'n internetverbinding ;)

Zoals je kunt lezen kreeg ik hem nauwelijks meer aan nadat hij voor het laatst zonder spanning had gestaan, ik heb zeer sterk het vermoeden dat het aan de hardware (condensators) ligt. Zodra ik een vervanging heb gaat m'n huidige Speedtouch open voor een inspectie, mocht ik niets verdachts vinden dan zal ik alsnog een firmware update proberen. Ligt het wel aan de condensators dan ga ik een avondje solderen en zie ik wel of het wat uithaalt.

🖥️ | 🚗

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
update: hij is gisteren zo rond een uur of 12 overleden
Na openschroeven bleek dat het bewuste groepje condensators lekker bol stond. Het enige dat de router nu nog doet is een lampje rood laten knipperen.

Ik internet nu wireless via de buren (met toestemming ;)) omdat de vervanger dinsdag pas aankomt.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

RIP 510....

• DJSmiley
  • Laatst online: 09-04 16:09
MadMarky schreef op zondag 21 mei 2006 @ 18:17:
update: hij is gisteren zo rond een uur of 12 overleden
Na openschroeven bleek dat het bewuste groepje condensators lekker bol stond. Het enige dat de router nu nog doet is een lampje rood laten knipperen.

Ik internet nu wireless via de buren (met toestemming ;)) omdat de vervanger dinsdag pas aankomt.
Gecondoleerd...

een echte tweaker had die condensatoren vervangen en op die manier door-ge-internetted

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Heb je nog wat 25V 470µF elco's liggen dan? Zou fijn zijn :)

[ Voor 8% gewijzigd door MadMarky op 22-05-2006 00:17 ]

🖥️ | 🚗

• punica
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

punica

Longtime Member

Ik heb nog wel een St 510 voor je voor €25,--

• DJSmiley
  • Laatst online: 09-04 16:09
MadMarky schreef op maandag 22 mei 2006 @ 00:17:
Heb je nog wat 25V 470µF elco's liggen dan? Zou fijn zijn :)
Jahoor, kom maar halen (nunspeet)

maar goed, probleem is opgelost en nieuwe modem is onderweg dus da's nu beetje mosterd-na-de-maaltijd.

• chim0
  • Laatst online: 08:03
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 13:37:
probeer inderdaad de firmware up te daten of gewoon een factory reset, om uit te sluiten dat het aan de software kan liggen.

Een nieuw modem speedtouch 510 kost ~ €65 of duurder. echt goedkoop zijn ze niet.. maar als je m kan overnemen zal ie ook voor €25 te koop zijn
Dat zou nu dan de 516 of 546 worden en die zijn rond 50 euro verkrijgbaar.
Pagina: 1