Welk gereedschap bij vervangen printplaat harde schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 452 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 76818

Topicstarter
Ik heb een s-ata harde schijf via een s-ata voedingskabel aangesloten op de uitgaande connector van een fan waarvan ik de 5 en 12V pinnetjes verwisseld had. Resultaat: een doorgebrande voedingsconnector op de harde schijf (en de voedingskabel is vanzelfsprekend ook naar de gallemiezen). Ik wil de printplaat vervangen in een poging de data die erop stonden te redden, maar ik krijg de schroefjes er niet uit. Ze hebben inwendig de vorm van een 5 puntige ster. Ik ben naar doe-het-zelf zaken geweest maar die konden me niet helpen. Welk gereedschap gebruiken jullie? Zou een redelijke pc winkel het benodigde gereedschap hebben? En hoe groot achten jullie de kans dat het interne gedeelte van de harde schijf nog ok is? Ik heb hier op GoT gezocht in de faq en de search maar ik kon geen zekere antwoorden vinden.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 76818 op 14-05-2006 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Je hebt torx schroevendraaiers nodig. Te vinden in de gereedschapswinkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:44
Heb je je HD ook meegenomen naar de doe het zelf zaken? Ik heb Hitachi en Maxtor weleens opengemaakt en hun gebruiken torx schroefjes. Dat zijn 6 puntige sterren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 97447

dit zijn normaal gezien torx schroefjes. In een grote doe het zelf moeten ze zo iets toch hebben? Maar ik begrijp niet hoe je zo iets tegen kan komen. De kans dat je zelf met een andere printplaat het probleem kan oplossen lijkt me vrij klein.

[ Voor 0% gewijzigd door Anoniem: 97447 op 14-05-2006 14:12 . Reden: formule 1 kijken en replyen is geen goede combinatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 78792

je kunt ook losse bitjes kopen van torx, meestal een euro per stuk, is goedkoper dan een heel torx setje, die je waarschijnlijk niet weer gebruikt.
neem de hdd mee naar de betere ijzerwarenwinkel om te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, we gaan op zoek naar torx schroevendraaiers. Bedankt voor jullie antwoorden. Nu maar hopen dat de schijf nog op wil starten. Door de week ben ik werken. Zal dus pas volgend weekend uitsluitsel hierover krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 76818 op 14-05-2006 15:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07-04 07:06
Is het niet zo dat de calibratiedata van de koppen opgeslagen is op de printplaat en dat de disk niet gaat werken met een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Deze risico is verwaarloosbaar. Erger is het feit dat de locatie van de bad sectors wordt opgeslagen in de firmware. Dan nog weegt dit eigenlijk niet op tegen de hoeveelheid data dat je zou kunnen recoveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het kostte me wel enige moeite om de juiste torx schroevendraaier te vinden, maar het is gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 133553

Heb dit zelf ook wel is gedaan en met een kleine normale schroevendraaier lukt dit ook wel zolang die maar net past. Als je twee dezelfde harddisks hebt kan je de data gewoon terug halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 76818 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:49:
Het kostte me wel enige moeite om de juiste torx schroevendraaier te vinden, maar het is gelukt :)
Anoniem: 133553 schreef op zondag 21 mei 2006 @ 10:58:
Heb dit zelf ook wel is gedaan en met een kleine normale schroevendraaier lukt dit ook wel zolang die maar net past. Als je twee dezelfde harddisks hebt kan je de data gewoon terug halen.
Alleen ter info: Het is me niet alleen gelukt om een geschikte torx schroevendraaier te vinden (ik heb een behoorlijk aantal normale schroevendraaiers in mijn handen gehad en heb zelfs een stiftsleutel zitten bij te schaven, zonder gewenst resultaat), maar inmiddels ook om de data er vanaf te halen :+

edit: topic mag dus gesloten worden :)

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 76818 op 21-05-2006 12:34 ]

Pagina: 1