Toon posts:

Xp doet vreemd met 2gb geheugen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
ik heb een vraag en hoop dat jullie me eventueel zouden kunnen helpen.
Ik heb gister 2 reepjes van 1gb gekocht, en vooraf, met 512mb, mijn pc geinstalleerd met xp en service pack 2.

Dit zijn de specs van mijn pc.

http://h10010.www1.hp.com...7855-7159799-7202555.html

de reepjes van 1gb zijn van VDATA.
Er staat op DDR400(3) 1GX16

op de chipjes zelf staat: RC12D081TA0-27BC
serienummer is R5B2597T.

er zitten op mijn mobo 4 geheugensloten. 2 zwarte, en 2 blauwe. het maakt niet uit welke combi ik gebruik, maar met 1 reepje erin werkt xp prima. Zodra ik er een 2de reepje bij stop crasht xp op de meest vreemde momenten, via iexplore, als ik winamp start heb ik een spontane reboot etc.Ik heb mijn bios ook al geflashed via de site van hp naar de meest recente versie, maar ook dan werkt het niet naar behoren.
Kan iemand me helpen?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Draai eens een tijdje Memtest met beide modules in het systeem.
Wellicht is het moederbord cq. chipset niet compatibel met het nieuwe geheugen. In dat geval zul je het nooit aan de praat krijgen en dien je in het vervolg bij aankoop te voldoen aan de QVL.

[ Voor 51% gewijzigd door Rone op 14-05-2006 14:09 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wel gecontroleerd of het moederbord wel 2gig aankan?
Misschien de latency's wat terugschroeven...
En natuurlijk ff een memtestje draaien...

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
MikeyMan schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:08:
Wel gecontroleerd of het moederbord wel 2gig aankan?
Als je even iets verder gekeken had door op de link in de TS te klikken, zou je zien dat het moederbord "Tot 4 GB DDR Synch DRAM PC3200 (400 MHz) niet-ECC (4 x 1 GB)" ondersteunt :)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

r00n schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:11:
[...]

Als je even iets verder gekeken had door op de link in de TS te klikken, zou je zien dat het moederbord "Tot 4 GB DDR Synch DRAM PC3200 (400 MHz) niet-ECC (4 x 1 GB)" ondersteunt :)
excuus... dacht dat daar alleen de pc-specs stonden en niet zozeer de chipset specs...

Verwijderd

Topicstarter
hp zegt dat er max 4gb in kan.. zou een herinstallatie van xp kunnen helpen... lijkt me sterk... maar die memtest kan ik niet draaien met 2gb erin want dan crashed de pc de hele tijd. als ik nu wissel van blokje, is er ook niets aan de hand... echt raar. 1gb werkt dus prima.? ik ga er wel mee terug naar de winkel. lossen ze het daar maar op ;)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Test ze dan even een paar uur apart...

Verwijderd

Topicstarter
ik heb die bootable iso gefikt met memtest.
ben ff checken.. thanks alvast.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:13:
[...]
maar die memtest kan ik niet draaien met 2gb erin want dan crashed de pc de hele tijd.
Memtest staat op een bootable CD/floppy en heeft niets met Windows te maken.
Je kunt de PC wél opstarten met 2x1GB erin en daarna booten vanaf het betreffende medium.

[ Voor 10% gewijzigd door Rone op 14-05-2006 14:20 ]

• tatata
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-04 19:45
Bootable iso? Lol het past ook op een floppy hoor.
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:17:
ik heb die bootable iso gefikt met memtest.
ben ff checken.. thanks alvast.

[ Voor 66% gewijzigd door tatata op 14-05-2006 14:20 ]

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-05 18:19

EXX

EXtended eXchange

Niet iedereen heeft tegenwoordig nog een FDD in zijn PC...

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
tatata schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:20:
Bootable iso? Lol het past ook op een floppy hoor.

[...]
Maar wie heeft er nog floppy drives in zijn systeem?? B)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-05 13:29
XP kan prima werken met 2 GB RAM. Ik gebruik het ook al maanden naar volle tevredenheid.
Een enkel programma kan er niet goed mee overweg, zoals bijvoorbeeld Corel Draw 12, maar dat is met X3 opgelost.

Dus ik ben het met alle bovenstaande reacties eens dat je heel waarschijnlijk een rotte module te pakken hebt.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-05 17:48
Misschien een dual-channel probleem?? Dat is het eerste wat mij te binnen schiet als ik lees dat hij 2 zwarte en 2 blauwe bankjes heeft...

Wat ik ook nog wel meegemaakt heb is dat de DDR400 niet op 400 draait, dus misschien even terugzetten op 333 en dan testen wat ze doen??

[ Voor 34% gewijzigd door Miglow op 14-05-2006 14:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de memtest gedraaid.... ik ken het programma niet, maar er kwam een waslijst met rode tekst te voorschijn.
Onder errors stond vermeld: 2048

ik heb dus geboot van die memtest cd met 2gb erin voor de duidelijkheid, en ze zaten in de blauwe bankjes.
??

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2006 14:49 ]

• Jimster
  • Laatst online: 23:13
Het volgende wat je gaat doen is testen met 1 reep. Eerst de ene daarna de andere.

Rode tekst=niet goed

[ Voor 13% gewijzigd door Jimster op 14-05-2006 14:50 ]

• Falcon2107
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09-2022

Falcon2107

DUTCH-FALCON

Zijn je reepjes dual-channel. Heb je je MB op dualchannel draaien.?

Misschien te weinig power. De stroom voor je geheugen wat opschroeven.

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 14:48:
ik heb de memtest gedraaid.... ik ken het programma niet, maar er kwam een waslijst met rode tekst te voorschijn.
Dat lijkt me duidelijk. Eén van de modules is brak en/of hij struikelt over een combinatie van de twee.
Test inderdaad eens met één module erin en daarna met de andere.
Als deze allebei geen fouten geven is het de combinatie, anders de module die fouten genereert ;)

Dual Channel geheugen bestaat niet. Het is een marketingterm. Wat wel bestaat: twee identieke geheugenmodules in de juiste DIMM-sloten doen zodat het systeem twee geheugenkanalen tot zijn beschikking heeft.
Heb je je MB op dualchannel draaien.?
Dat wordt eveneens bepaald door de gebruikte DIMM-sloten, niet door een instelling van het moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door Rone op 14-05-2006 15:10 ]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

r00n schreef op zondag 14 mei 2006 @ 15:09:
[...]

Dat lijkt me duidelijk. Eén van de modules is brak en/of hij struikelt over een combinatie van de twee.
Als deze allebei geen fouten geven is het de combinatie, anders de module die fouten genereert ;)

[...]

Dual Channel geheugen bestaat niet. Het is een marketingterm. Wat wel bestaat: twee identieke geheugenmodules in de juiste DIMM-sloten doen zodat het systeem twee geheugenkanalen tot zijn beschikking heeft.

[...]

Dat wordt eveneens bepaald door de gebruikte DIMM-sloten, niet door een instelling van het moederbord.
Niet altijd... De P4C800 kun je dat ook in de bios selecteren...

daarna wordt het door de sloten bepaald ja...

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
MikeyMan schreef op zondag 14 mei 2006 @ 17:59:
[...]

offtopic:
Ja, maar dan nog moeten de modules bij de P4C800 in de blauwe DIMM-sloten zitten.
Anders draait het gewoon Single Channel.

Dat er in het BIOS een optie is waarmee je Dual Channel uit kunt schakelen verandert niets aan het feit dat de modules daarvoor in de juiste sloten moeten zitten. De twee geheugenkanalen zijn nu eenmaal fysiek in het moederbord verwerkt...

[ Voor 7% gewijzigd door Rone op 14-05-2006 19:08 ]

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

MikeyMan schreef op zondag 14 mei 2006 @ 17:59:
[...]

offtopc.
Nee, het word door de sloten bepaald, en daarna kan je het aan en uitzetten in de bios. ;)

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op zondag 14 mei 2006 @ 15:09:
[...]

bedankt, ik ben eruit. een module gaf weer allemaal errors, dus met die ga ik morgen terug. nu maar hopen dat ze niet moeilijk doen dat ik de dimm meeneem verpakt in de a4 kassabon , want ik heb dat electrostatic zakje al in de kliko zitten :)

• TD-er
Verwijderd schreef op zondag 14 mei 2006 @ 20:59:
[...]

bedankt, ik ben eruit. een module gaf weer allemaal errors, dus met die ga ik morgen terug. nu maar hopen dat ze niet moeilijk doen dat ik de dimm meeneem verpakt in de a4 kassabon , want ik heb dat electrostatic zakje al in de kliko zitten :)
Het idee van dat antistatische zakje is dat het deels electriciteit geleid, zodat je in geval van statische ontlading dat niet via 1 pinnetje doet, maar zoveel mogelijk pinnen.
Dus het verpakken in een stukje aluminium-folie is in elk geval beter dan alleen een stukje papier.
Houd het folie in elk geval wel eerst even tegen de kast aan, want dat kan natuurlijk ook statisch geladen zijn.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

TD-er schreef op zondag 14 mei 2006 @ 22:26:
[...]

Het idee van dat antistatische zakje is dat het deels electriciteit geleid, zodat je in geval van statische ontlading dat niet via 1 pinnetje doet, maar zoveel mogelijk pinnen.
Dus het verpakken in een stukje aluminium-folie is in elk geval beter dan alleen een stukje papier.
Houd het folie in elk geval wel eerst even tegen de kast aan, want dat kan natuurlijk ook statisch geladen zijn.
Stop jij het even in aluminium folie....

• TD-er
Verwijderd schreef op maandag 15 mei 2006 @ 11:45:
[...]

Stop jij het even in aluminium folie....
Het is niet een ideale oplossing, maar toen ik nog bij de TD werkte was dat toch wel een betere oplossing dan wanneer de klanten de simmetjes/dimmetjes in de bon rolden en die in de binnenzak staken.
In dit geval gaat het om modules die toch al kuren geven, maar als je dan bij een onwillige TD aankomt en de module komt zo uit de binnenzak en wordt niet meer herkend, dan kan de betreffende winkel-medewerker best wel eens moeilijk gaan doen over user-abuse enzo.

Ik zou ook geen insteekkaarten met condensatoren, of mainboards met elco's en cmos-batterijtje toepassen, maar een geheugenmodule kan IMHO best wel zo op die manier.
Je maakt er een kooi van Faraday omheen, maar dan met name voor de statische ontlading.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:31
Ja, maar door het alluminiumfolie kan het geheel nog steeds statisch geladen worden. Wat dus betekend dat je een dode moddule kan hebben bij het uitpakken.

Bel ff met de winkel, die kunnen je wel vertellen wat zij het beste vinden. Dan voorkom je iig gezeur.

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Stop het in een doosje ofzo... dat staat in elk geval wat beter dan een los stukje folie

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

Pagina: 1